Verdwazing en hoe je ermee omgaat als christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Verdwazing en hoe je ermee omgaat als christen

Berichtdoor elbert » 15 jul 2010 09:29

Naar aanleiding van het WK topic is het goed om eens door te gaan over die dingen in het leven/de maatschappij waardoor mensen zozeer in beslag genomen worden dat er gesproken kan worden van verdwazing. Dat kan dus in dit topic.
Dingen die aan de orde kunnen komen:
- wanneer is er sprake van verdwazing?
- wanneer niet?
- hoe ga je daar als christen mee om?
- op welke manier zeg je als christen daar iets van?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: Verdwazing en hoe je ermee omgaat als christen

Berichtdoor Wullimpie » 15 jul 2010 18:25

Op mijn werk hoorde ik iemand zeggen dat zij wel in een gat viel nu het WK was afgelopen.
Ik denk dat je dan kunt spreken van verdwazing, schijnbaar is er dan even niets anders in het leven dat telt, totdat toch dat onvermijdelijke einde komt, en dan............ :roll:

Ik probeer als ik de kans daartoe zie altijd te wijzen op het tijdelijke van zulk soort dingen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2010 10:56

Tja, eerst voetbalwedstrijden kijken enzo... en dan opeens de vakantierust... hoe moet je jezelf dan vermaken. Jammer dat mensen daar zo'n moeite mee hebben. Erg wijs is het inderdaad niet!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 jul 2010 11:35

Ik ken het wel hoor! Soms heb ik het een tijdje ontzettend druk en eigenlijk geen tijd voor mijzelf. Op de eerste avond dat ik dat wel heb, verveel ik mij dan stierlijk. Dan moet ik echt weer leren om wat anders te gaan doen. Dat had ik vooral de eerste dagen na bv mn tentamens en gisteravond ook. ( mn man was 6 weken lang door de weeks weg voor zn werk en is draaide de toko met 2 kleine kinderen en werk en boodschappen en huishouden. Gisteravond had ik ook voor het eerst niets en dat was vreemd.)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 jul 2010 11:51

maar dat is dan meer dat iets wat je met regelmaat deed ophield en je even niet weet hoe je met die verandering moet omgaan, dan een verdwazing !

Het is net als met werken.. alsje vakantie hebt ben je het na een xx aantal weken zat en verlang je naar je werk... en als je op je werk bent... juist :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 jul 2010 12:38

Werkverdwazing! :x

:mrgreen:
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2010 12:41

Spons schreef:maar dat is dan meer dat iets wat je met regelmaat deed ophield en je even niet weet hoe je met die verandering moet omgaan, dan een verdwazing !

Het is net als met werken.. alsje vakantie hebt ben je het na een xx aantal weken zat en verlang je naar je werk... en als je op je werk bent... juist :)

Nou, daar heb ik doorgaans niet zoveel last van :) Ik ben dan ook niet zo iemand die vakantie leuk vindt maar blij is dat hij weer naar huis mag. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 17 jul 2010 20:12

Als je verdwazing als onderwerp kiest, dan kan dat veronderstellen dat het uitgangspunt is: 'Bepaalde zaken zijn voor een christen prima, zolang er maar geen sprake is van verdwazing.' Of dat voor een ieder individu hier het geval is weet ik niet, maar voor veel christenen denk ik wel. Voor ik verder op die stelling in ga, eerst even iets anders.

Met grote blijdschap kan ik jullie melden dat ik sinds een half jaar voor het eerst in mijn leven een verdwazing onder de leden heb! Dat moet ik wel met de nodige heiligheid zeggen, want mijn verdwazing is de Drie-enige God. Als het even kan, ben ik uren per dag met Hem bezig. Dat betekent wel dat ik een paar uur per dag minder tijd heb voor de dingen waarmee ik mij voorheen bezig hield: sport, muziek, tv, films, internet en weet ik wat meer.

'Nou', denk je misschien, 'dat gaat nogal ver om dat er allemaal maar voor op te geven...'

Pardon, opgeven? Waar heb je het over? Ik ben verdwaasd, weet je nog? Een muzikant is het liefst bezig met muziek maken, dat is zijn passie! Een voetballer is het liefst uren met de bal bezig. Begrijp je? Als je gepassioneerd bent, of nog sterker, verdwaasd, dan ben je vooral vol overgave met het object van je verdwazing bezig en niet met de dingen die je op datzelfde moment ook had kunnen doen.

Voordat ik terug ga naar de stelling uit de eerste zin, merk ik nog even op dat ik tot mijn spijt merk dat een verdwazing kennelijk de neiging heeft in de loop der tijd wat te verslappen. Zo radicaal als ik het beschreef, is het eigenlijk maar een maand of twee geweest. Het zweeft sindsdien ergens tussen passie en verdwazing in. Nu geloof ik niet dat God een "geloofsverdwazing" van ons vraagt waarin geen ruimte meer is voor andere dingen. Toch is zo'n verdwazing wel heel fijn, dat voelt toch een beetje als een radicale keuze voor Hem. Dat betekent trouwens niet dat alle foute oude gewoontes zijn verdwenen. Wel dat je die zaken nu inderdaad in tegenstelling tot voorheen inderdaad als fout bestempelt en het oprechte verlangen hebt om die uit je leven te bannen.

Dat wou ik er even aan toevoegen, anders klinkt het ook wel heel perfect, terwijl het verre van dat is. Dan nu terug naar de stelling:
Bepaalde zaken zijn voor een christen prima, zolang er maar geen sprake is van verdwazing.

Wie even de rust heeft genomen om zich af te vragen waarom ik het intermezzo over mijn bekering - want dat is eigenlijk een veel mooier woord dan verdwazing - heb geplaatst, zal hebben begrepen dat ik het voor die tijd eens was met deze stelling, maar nu niet meer. Voor mij is het levend geloof allemaal nog vrij vers en mijn hernieuwde gedachten hierover zijn dan ook nog lang niet uitgekristalliseerd.

In dit proces zijn een aantal vragen bij mij opgekomen. Ik ga die vragen hier ook aan jullie stellen:

• Al die zaken waar je dan toch zeker niet aan verdwaasd bent... hoeveel tijd besteed je daar eigenlijk aan? En hoeveel tijd besteed je aan God?
  • Maak je eerst tijd voor God en zie je daarna wel hoeveel tijd er over blijft voor andere zaken? Of doe je dat andersom?
  • Hoe vaak heb je er spijt van gehad dat je tijd hebt besteed aan God in plaats van aan wat anders? En hoe vaak heb je er spijt van gehad dat je tijd aan andere zaken hebt besteed dan aan God? Ik denk dat voor vrijwel iedereen geldt: vaker van het tweede dan van het eerste. Eigenlijk denk ik dat er geen enkele christen ooit spijt heeft gehad van dat eerste. Waar zou je als je je dat beseft dan het beste je tijd aan kunnen besteden?
  • Als je nadenkt over een top tien van zaken waarover je het meest enthousiast bent geweest in je leven... Kom jij dan ook uit bij dingen als dat mooie lied, die geweldige film, die schitterende en zo belangrijke goal, toen je geslaagd was, succes in je werk, die super vakantie, dat fantastische feest, je geliefde, etc? Dat mag allemaal best, maar kun jij wel in alle oprechtheid zeggen dat de Heere met afstand op één staat in deze top tien?
  • Je gunt jezelf de nodige vrijheden, maar je bent niet verdwaasd en dus hou je het binnen bepaalde acceptabele grenzen. Maar hoe vaak heb je die grenzen al verruimd? En hoe vaak heb je ze weer strikter gemaakt?
  • Betrap jij je er wel eens op dat jij voor God aan het invullen bent welke dingen Hij okee zou moeten vinden? Nee? Ook niet op heel subtiele wijze? 'Ach, het is vast geen probleem als ik dit doe...'
  • De satan heeft je dan wel niet verdwaasd weten te maken, maar je bent toch weer flink wat tijd niet met God bezig geweest. Wat denk jij? Zal de satan dit zien als overwinning of als nederlaag?

De meeste vragen zijn vast niet nieuw voor je. Maar op hoeveel van deze vragen kun je oprecht zeggen dat jouw antwoord overeenstemt met hoe jij gelooft dat God daarover denkt? Ik hoop bij jou meer dan bij mij. Nu denk je misschien: Ja Phox, ik heb een idee waar je heen wilt, maar dat is wel heel radicaal en eenzijdig!

Dat is het inderdaad. Maar er is maar er maar Eén die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Dus hoe zou je dan niet eenzijdig kunnen zijn? En hoe zou je niet radicaal voor Hem moeten kiezen?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Terug naar “Archief”