Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 jun 2010 14:20

Al sinds een jaar of wat, is de tolerantie in ons eens zo liberale landje eigenlijk geheel verdwenen.
Homo's, joden moeten het ontgelden en in Hongarije heeft de anti-zigeuner partij zijn intrede gedaan.
Hoe gaat dit eindigen?
Gaat de geschiedenis zich weer eens herhalen? http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... itisme.htm

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Waar gaat dit heen?

Berichtdoor jip_86 » 20 jun 2010 21:22

Dat vraag ik me al veel langer af. Ik zeg voor de grap wel eens dat we in een bananenrepubliek leven. Maar het is zo onderhand echt zo, en dan heb ik het nog niet eens over onze biculturele medemens maar over het grootste gedeelte van nederland.
De vlam gaat een keer in de pan slaan.

Faramir

Re: Waar gaat dit heen?

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2010 21:28

Waar haalt men eigenlijk vandaan dat dit zo'n tolerant landje is/was? Door de gehele geschiedenis heen is er eigenlijk bijzonder weinig sprake van tolerantie (tenzij er financiële belangen meespeelden).

Maar om maar even ontopic te reageren. Waar het heen gaat? Ik weet het niet en ik kan al helemaal niet de politieke situatie in een land als Hongarije inschatten. Maar voor een herhaling van de geschiedenis ben ik niet bang. We (iig alle EU landen) zijn simpelweg veel te afhankelijk van andere landen en die zullen voordat het zover is wel ingrijpen desnoods militair.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waar gaat dit heen?

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 jun 2010 22:59

Maar militair ingrijpen is natuurlijk al "vlam in de pan"...Tolerant zijn we inderdaad nooit geweest, denk ik, meer ongeintereseerd , vooral zolang ze maar niet aan ons geldje kwamen ook.
Ik realiseer me steeds meer hoe diep NL is weggezakt.
En nu ook nog onregeerbaar [-(

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor henkie » 21 jun 2010 08:52

Ik vrees dat de meeste arabieren er zo over denken. Dat krijg je als je met de paplepel jodenhaat krijgt ingegeven via o.a. de koran en de halve dag de satelliet-propaganda van Al Jazeera tot je neemt.

Kris
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:13

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor Kris » 21 jun 2010 09:06

Ik vind Al Jazeera eerlijk gezegd nog wel meevallen, maar dat terzijde. De jodenhaat zit er diep in, en andersom ook overigens. En de discussie over wiens schuld het in eerste instantie is, is volstrekt zinloos.

Over de tolerantie. Ik weet niet of Faramir er bijvoorbeeld van op de hoogte is, dat ons land lange tijd een toevluchtsoort was voor filosofen die in eigen land verguist werden vanwege hun gedachten goed, maar hier vrij waren? Ik noem bijvoorbeeld Descartes die hier een tijd verbleef. En iemand als Spinoza zou in het buitenland ook weinig voeten aan de grond hebben gekregen. En er zijn meerdere denkers die hier een tijd hebben gezeten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2010 09:32

Naar buiten toe zijn we allemaal tolerant. Gastvrij.
Maar waarom heeft de PVV zoveel stemmers gekregen ? Onvoorzien !
Men durft(de) hardop niet te zeggen dat ze Wilders en consorten gingen stemmen.
Ik denk dat je zult schrikken van het aantal christelijke mensen dat Wilders gestemd heeft.
Je kunt een hekel aan buitenlanders hebben, al dan niet terecht, maar als W echt volledig aan de macht komt, kun je je bergen.
Die man heeft toch totaal geen visie !
Allemaal oneliners roepen, Pim F, had tenminste nog doorgeleerd, zag er ook beter uit.
De Joden zullen tot het einde der tijden opgejaagd en vervloekt worden.
God zal ze bijeenvergaderen.
Als er een nieuwe Hitler opstaat, gaat gewoon hetzelfde weer gebeuren. Misschien niet letterlijk in kampen, maar wel dat allerlei minderheden opgeruimd worden. En dat er gelukkig mensen zijn die hen helpen, maar evenzoveel mensen die zich als ratten gedragen.
De Hitlergroet, smeriger groet kun je niet krijgen ! =;

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor Spons » 21 jun 2010 11:51

schelpje3 schreef:Naar buiten toe zijn we allemaal tolerant. Gastvrij.
Maar waarom heeft de PVV zoveel stemmers gekregen ? Onvoorzien !

Uit onvrede met de voormalige regering, het niet inlossen van beloftes het uberhaupt niet willen overwegen van steun aan Afghanistan, (er zijn te veel nederlandse doden gevallen ... maar die soldaten kiezen voor dat beroep en weten de mogelijkheden en consequentie's )

Men durft(de) hardop niet te zeggen dat ze Wilders en consorten gingen stemmen.
Ik denk dat je zult schrikken van het aantal christelijke mensen dat Wilders gestemd heeft.

Was een hele tijd terug een reportage over na aanleiding van een onderzoek , dat vooral de rechts kerkelijke gangers, rechtse ideeén hadden zoals wilders, en dat deed mij toch wel verbazen, en met rechts bedoel ik dus echt rechts , zwaardere kerken zeg maar ) echt hardop roepen zullen ze niet doen ...

Je kunt een hekel aan buitenlanders hebben, al dan niet terecht, maar als W echt volledig aan de macht komt, kun je je bergen.
Die man heeft toch totaal geen visie !

Eens , hij weet dingen / gevoelens te verwoorden maar biedt geen structurele oplossingen !


Allemaal oneliners roepen, Pim F, had tenminste nog doorgeleerd, zag er ook beter uit.
De Joden zullen tot het einde der tijden opgejaagd en vervloekt worden.
God zal ze bijeenvergaderen.
Als er een nieuwe Hitler opstaat, gaat gewoon hetzelfde weer gebeuren.

zo ver zal het niet komen , daarvoor is teveel gebeurd zijn er te veel middelen en technologieën die de boel in de gaten houden en zijn er te veel maatschappelijke belangen in de wereld !

Misschien niet letterlijk in kampen, maar wel dat allerlei minderheden opgeruimd worden. En dat er gelukkig mensen zijn die hen helpen, maar evenzoveel mensen die zich als ratten gedragen.
De Hitlergroet, smeriger groet kun je niet krijgen ! =;

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor Harm-J » 21 jun 2010 14:54

Bastiaan30 schreef:Al sinds een jaar of wat, is de tolerantie in ons eens zo liberale landje eigenlijk geheel verdwenen.
Homo's, joden moeten het ontgelden en in Hongarije heeft de anti-zigeuner partij zijn intrede gedaan.
Hoe gaat dit eindigen?
Gaat de geschiedenis zich weer eens herhalen? http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... itisme.htm


Lijkt mij persoonlijk van niet. Het zijn veelal enkel de excessen die media halen. Die vervolgens breedvoerig in de media, forums etc worden uitgelicht.
Het is beter om die excessen stevig aan te pakken, dan die groep van mensen over een hele bevolkingsgroep uit te smeren in de media, fora, etc.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Faramir

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2010 15:19

Kris schreef:Over de tolerantie. Ik weet niet of Faramir er bijvoorbeeld van op de hoogte is, dat ons land lange tijd een toevluchtsoort was voor filosofen die in eigen land verguist werden vanwege hun gedachten goed, maar hier vrij waren? Ik noem bijvoorbeeld Descartes die hier een tijd verbleef. En iemand als Spinoza zou in het buitenland ook weinig voeten aan de grond hebben gekregen. En er zijn meerdere denkers die hier een tijd hebben gezeten.

Leuk voorbeeld uit een bijzondere tijd. Ja idd zal 'Nederland" wel gastvrij geweest zijn voor deze filosoof. In diezelfde tijd werd het grootste deel van de Nederlandse bevolking onderdrukt, beschimpt, verstoten, uitgesloten en van godsdienstvrijheid berooft en meer van dat soort niet zulke aardige dingen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2010 16:51

Okay, misschien toch niet zozeer tolerant, maar je hoeft hier niet bang te zijn dat je gemarteld wordt om wat je zegt.
Hier kan iedereen van alles roepen. In de jaren 60 al. (schrijver van het Reve bijv)
Nederlands is aardig voor mensen die hard werken, nuttig zijn voor het iedereen.
We zijn immers Calvinistisch ? Althans, dat mag ik altijd zo lezen.
Wat het nu precies inhoudt, weet niemand.
We zijn een volk wat vaak aangevallen is en tegen de zee moest vechten.
Dus dat tekent je.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor Harm-J » 21 jun 2010 18:20

schelpje3 schreef:We zijn een volk wat vaak aangevallen is en tegen de zee moest vechten.
Dus dat tekent je.


Is dat in de genen gaan zitten, over-erfelijk? Leg eens uit, wat je nu exact bedoelt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor henkie » 22 jun 2010 13:46

Kris schreef:Ik vind Al Jazeera eerlijk gezegd nog wel meevallen, maar dat terzijde.


Dat gaat natuurlijk heel subtiel. Een volkomen 'onafhankelijke' verslaggever wordt meegestuurd op een schip met activisten naar Gaza bijvoorbeeld. Met wat je wel en niet laat zien, kun je prima een zeer anti-joods beeld neerzetten. Maar goed, onze eigen NOS kan er ook wat van.

Harm-J schreef:Lijkt mij persoonlijk van niet. Het zijn veelal enkel de excessen die media halen. Die vervolgens breedvoerig in de media, forums etc worden uitgelicht.
Het is beter om die excessen stevig aan te pakken, dan die groep van mensen over een hele bevolkingsgroep uit te smeren in de media, fora, etc.


Dat het niet om enkele excessen gaat blijkt onder meer uit het jaarlijkse onderzoek naar antisemitisme.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor Harm-J » 22 jun 2010 14:45

henkie schreef:Dat het niet om enkele excessen gaat blijkt onder meer uit het jaarlijkse onderzoek naar antisemitisme.


Citaat uit vermelde bron:
Twee jaar lang daalde het aantal gemelde incidenten, maar vorig jaar was er sprake van een verdubbeling. In 2008 waren er 559 gevallen van anti-Joodsgeweld, in 2009 ging het om 1129 gevallen


1129 gevallen verspreid over de hele wereld, vind ik persoonlijk een mager getal. Het blijven er wel 1129 teveel. Daarin tegen zijn er genoeg bevolkingsgroepen te vinden, waarbij het getal véél en véél hoger ligt.

citaat uit vermelde bron:
Prof. Dina Porat spreekt van het „slechtste” jaar sinds de universiteit cijfers over antisemitisme verzamelt.


Een gemiste kans m.i., dat er niet bij wordt vermeld hoelang, over welke jaren etc. ze cijfers over antisemitisme verzamelen, e.e.a zou een beter beeld vormen, of deze uitschieter, verdubbeling van het getal t.o.v. het jaar 2008, een exces is of dat het vaker voorkomt.
Mijn persoonlijke mening aangaande de bron is wel, dat deze m.i. een lichte voorkeur heeft naar pro Israël berichtgeving.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Rabbijn krijgt Hitlergroet en luidt noodklok antisemitisme

Berichtdoor schelpje3 » 22 jun 2010 15:55

Harm-J schreef:
schelpje3 schreef:We zijn een volk wat vaak aangevallen is en tegen de zee moest vechten.
Dus dat tekent je.


Is dat in de genen gaan zitten, over-erfelijk? Leg eens uit, wat je nu exact bedoelt.

In de genen, mwah, misschien wel.
Er is duidelijk verschil tussen Fransen, Duitsers en Nederlanders.
Hoe komt dat ?
Je hebt een bepaalde volksaard, en eigenlijk klopt dat beeld wel.
Je ziet toch bij de meeste Nederlanders, dezelfde eigenschappen. Grof gesteld.
De Nederlander is spaarzaam, tuurlijk heb je hier ook lui die het lekker op de balk gooien, maar nergens zijn de zegeltjes zo populair.
Daarom is het voor internationale bedrijven soms even zoeken, waarom het produkt in het ene land loopt als een trein en in het andere niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten