De ondergang van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nieuw
Verkenner
Verkenner

De ondergang van de Kerk

Berichtdoor Nieuw » 10 jun 2010 19:36

We zien om ons heen hoe kerken leeglopen, hoe gemeentes worden opgeheven, hoe kerkgenoodschappen sneuvelen. En we maken ons zorgen. Natuurlijk, we hebben geleerd dat Satan er voortdurend op uit is om de Kerk van Christus te ondermijnen. Maar God beschermt haar toch ook?

Laat ik om te beginnen zeggen dat ik het niet zal hebben over wat God precies aan het doen is. Ik weet dat niet, en ik pretendeer ook niet dat ik het weet. Maar ik geloof wel dat God aan de mens genoeg vrije wil heeft gegeven om heel veel invloed te hebben op hoe de Kerk zich ontwikkeld. En over hoe die invloed kan uitwerken wil ik het hebben.

Een voorbeeld: wat is gemakkelijker te ontwrichten, een dictatuur of een democratie? Het antwoord is niet moeilijk: een dictatuur. Kijk maar naar Irak. Je vermoordt de dictator met zijn vertrouwelingen en het systeem stort meteen in, met anarchie als resultaat. Een democratie is veel lastiger te gronde te richten. Zelfs als je het hele kabinet opblaast, er zullen gewoon weer nieuwe verkiezingen worden gehouden. Een democratie is namelijk veel minder rigide, is veel veranderlijker.

Met kerken is het niet anders. Zie de Rooms-Katholieke kerk: ondanks al haar macht en autoriteit was er slechts een man met een hamer en een spijker voor nodig om haar ten val te brengen. Nadat Luther zijn inzichten op een deur spijkerde, werden miljoenen Katholieken afgeslacht, en veroverde het Protestantisme de helft van Europa. Hoe logger en minder flexibel een instantie, hoe gemakkelijker ze ten val komt.

Het is een natuurwet, werkelijk. Alles stroomt, zei een Griekse wijsgeer eens, en hij had gelijk. Alles is in verandering, groeit, ontwikkelt zich, wordt meegevoerd op de stroom van de tijd. Alleen zo is vooruitgang mogelijk, komen nieuwe vergezichten in ons blikveld. De vormeloze, ongehinderde ontwikkeling is de essentie van onze werkelijkheid.

Terecht wordt er daarom gewaarschuwd voor vormen-verafgoding. Voor het vertrouwen op rigide dogma’s en stelsels regels. Dogma’s zijn gemakkelijk, en kunnen zelfs de schijn van vroomheid wekken. Maar zoals rotsen zich splijten onder het geweld van de wortelen van bomen, splijten dogmatische kerken onder de druk van gemeenteleden die in zulke rigide genoodschappen geen ruimte vinden om uit te groeien tot de unieke wijnrank waartoe God hen heeft bestemd.

Zo divers als het landschap van kerkgenoodschappen er op dit moment uitziet, zo verschillend is de manier waarop mensen de afgelopen tweeduizend jaar hun geloof vorm gaven. In die tijd zijn er genoeg kerkgenoodschappen geweest die meenden dat hun vorm de ‘enige ware’ was. Maar als ze niet meegingen met de ontwikkelingen, dan waren ze waren als een lineaire benadering van een complexe functie: ze verloren op den duur het contact met de wereld waarin ze bestonden, en gingen ten onder.

Kunnen dogma’s niet nuttig zijn? Hebben ze dan onterecht autoriteit? Niet helemaal. Het lezen van belijdenisgeschriften, het bestuderen van de bijbel, het luisteren naar zondagse sprekers – al deze dingen kunnen ons helpen met God te leven. Het zijn hulpmiddelen, en we mogen er blij mee zijn. Maar het blijven middelen, het zijn geen doelen in zichzelf.

Het uiteindelijke doel, het op God gericht zijn, is niet in dogma’s te vangen. Het heeft geen strikte, vaste vorm. Het is ten diepste een manier van leven, een manier van ervaren. Al het andere abstraheert hier slechts van. Een christen duikt de realiteit in, stort zich in een toekomst die hem duister is, ervaart de échte wereld met al haar kleurrijke hoogte- en schrijnende dieptepunten, worstelt met échte problemen en leert zichzelf écht kennen. Hoe anders dan de keurige kunstmatige werkelijkheid van theologische dogma’s en veilige uit het hoofd geleerde catechismus-antwoorden! Zeker, het échte leven vereist moed. Maar hoe vreeswekkend de weg waarop we zo worden geleid ons ook moge schijnen, mijn overtuiging is dat vertrouwen op God ons verder brengt dan vastklampen aan de tradities waarbinnen we nu eenmaal zijn opgevoed.

Begrijp me goed, we zijn niet allemaal gelijk. Niet ieders groei wordt geremd door de tradities en dogma’s en manieren van denken over God die hem of haar zijn aangeleerd. En al die dingen kunnen hun waarde hebben. Maar als we er te rigide mee omgaan, wordt de kerk als de dictatuur uit het voorbeeld hierboven: een verzameling autoriteiten, regels en ideologische belijdenissen die bij een steeds verder slinkend deel van de mensheid nog leven. In plaats van de schuld van kerkelijke leegloop weg te schuiven op Satan, doen we er mijns inziens beter aan om de hand in eigen boezem te steken. Ons af te vragen of we nog wel aansluiting hebben bij de wereld waarin we gezonden zijn. En bij de jonge mensen jegens wie we een voorbeeldfunctie hebben. Want de Kerk zal wel niet ten onder gaan. Maar is dat mede door ons, of ondanks ons?

Faramir

Re: De ondergang van de Kerk

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2010 20:04

Nieuw schreef:Met kerken is het niet anders. Zie de Rooms-Katholieke kerk: ondanks al haar macht en autoriteit was er slechts een man met een hamer en een spijker voor nodig om haar ten val te brengen. Nadat Luther zijn inzichten op een deur spijkerde, werden miljoenen Katholieken afgeslacht, en veroverde het Protestantisme de helft van Europa. Hoe logger en minder flexibel een instantie, hoe gemakkelijker ze ten val komt.

De katholieke Kerk is nimmer ten val gebracht en is tot op de dag van vandaag veruit de grootste kerk binnen het christendom. Alle andere denominaties gezamenlijk zijn kleiner dan enkel de katholieke Kerk. De contra-reformatie beperkte de schade aanzienlijk en eigenlijk is de reformatie enkel in Noord-Europa echt aangeslagen op de langere termijn.

De Kerk zal nimmer ten onder gaan.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 jun 2010 21:58

Een tendentieus stuk dat er enorm naast schiet.
De Kerk (met een hoofdletter zal er zijn tot aan de jongste dag).

God is niet aan Nederland gebonden: als wij hem hier de rug toe keren, gaat God verder in het Verre Oosten, in Afrika.
Hij is niet van ons afhankelijk. Hij gaat Zijn weg, want Zijn huis zal vol worden!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Nieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nieuw » 10 jun 2010 23:39

Faramir schreef:De contra-reformatie beperkte de schade aanzienlijk en eigenlijk is de reformatie enkel in Noord-Europa echt aangeslagen op de langere termijn.

Dat is precies mijn punt. Er was een grote hervormingsbeweging nodig om te voorkomen dat de Katholieke kerk niet meer zou herstellen van de slag die haar werd toegebracht door de Reformatie. Hervorming, verandering, aanpassing aan de omstandigheden. De bereidheid hiertoe is van levensbelang voor het voortbestaan van een instantie als de (Katholieke) kerk.

De Kerk zal nimmer ten onder gaan.

Dat heb ik ook niet beweerd, integendeel. Maar ik geloof wel stellig dat het wat uitmaakt wat u en ik doen. Als wij hier op aarde een wanbeleid voeren, dan moeten we niet vreemd opkijken wanneer we daar de zure vruchten van plukken. Ik hoef u er niet aan te herinneren dat de onze kerkgeschiedenis wat dat betreft enige inktzwarte bladzijden kent: afscheidingen, het vermoorden van ketters, kruistochten, slachtpartijen, etcetera.

JeeWee schreef:Een tendentieus stuk dat er enorm naast schiet.

Als waarschuwing voor hoe de rest van uw reactie eruit ziet, is deze zin wel geslaagd.

De Kerk (met een hoofdletter zal er zijn tot aan de jongste dag).

Beste JeeWee, natuurlijk bestaat de Kerk tot de jongste dag. Dat is juist het hele punt van mijn stuk: vormen en dogma's kunnen en zullen veranderen, maar de essentie van het Christendom is daarvan niet afhankelijk. Maar - en hier verschillen we misschien van mening - ik vind dat geen reden om de armen over elkaar te slaan en achterover leunend te theologiseren over predestinatie en hoe God er wel voor zorgt dat alles goed komt. Want ik geloof in persoonlijke verantwoordelijkheid, daar waar steeds meer mensen die zich christen noemen lijken te geloven in het afschuiven van verantwoordelijkheid.

God is niet aan Nederland gebonden: als wij hem hier de rug toe keren, gaat God verder in het Verre Oosten, in Afrika.
Hij is niet van ons afhankelijk. Hij gaat Zijn weg, want Zijn huis zal vol worden!

Gelijk hebt u. Wekelijks een euro in de collecte voor evangelisatie is een stuk gemakkelijker dan in de kerkelijke achtertuin aan het wieden slaan. "God is toch niet van mij afhankelijk?", klinkt het verongelijkt, en hup, daar verdwijnen de talenten onder de grond. Niets nieuws onder de zon. Nogmaals, hoe God werkt gaat ons verstand te boven. Al waar wij ons mee bezig hoeven houden, is wat wij hier op aarde kunnen doen. Daar heb ik iets over willen zeggen in mijn schrijven hierboven. En daar schiet uw reactie 'enorm naast'. Want als wij ertoe bijdragen dat mensen God de rug toekeren, dan geloof ik dat wij daarvoor rekenschap zullen moeten afleggen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 11 jun 2010 06:51

Nieuw schreef: Wekelijks een euro in de collecte voor evangelisatie is een stuk gemakkelijker dan in de kerkelijke achtertuin aan het wieden slaan.

En mijn beste, hoe bent U dan concreet in de kerkelijke achtertuin aan het wieden?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jun 2010 08:47

Het christendom of de kerk is gebaseerd op het Jodendom. Mijn gedachten over de kerk zijn negatief zolang zei op onjuiste grond de kerk in stand wil houden. De kerk is té ver afgeweken van de wortels ‘Israel’ en kán geen stand houden. Een leger wat tegen zichzelf verdeeld is gaat te gronden en dát zie je thans van de kerk.

Het anti-Joodse virus in het christendom is onuitroeibaar en daarom gaat de kerk te gronden.
De letterlijke lezing van de vier evangeliën in het Nieuwe Testament stelt christenen altijd in staat Jezus te portretteren als stralende uitblinker tussen huichelachtige en onbetrouwbare Joden.

De vier evangeliën is een conflict tussen de Joden en de aanhangers van Jezus in de eerste eeuw. De beschrijven van die teksten kunnen we niet zomaar op de huidige tijd toepassen. Christenen en de kerk moeten niet over Joden spreken maat met Joden spreken.

'Kerkvaders zetten aan tot anti-joods geweld'
http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... d_1_384861

.

Nieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nieuw » 14 jun 2010 23:17

JeeWee schreef:En mijn beste, hoe bent U dan concreet in de kerkelijke achtertuin aan het wieden?

Fraaie afleidingsmanouvre, maar ik had liever gezien dat u inhoudelijk zou ingaan op wat ik schreef. Ik was van plan om hier van gedachten wisselen over de verhouding tussen de essentie en de vorm van de Kerk. Als u daar iets over hebt op te merken, graag. Indien niet, ach... refoweb is groot genoeg.

Jantjes schreef:Het christendom of de kerk is gebaseerd op het Jodendom. Mijn gedachten over de kerk zijn negatief zolang zei op onjuiste grond de kerk in stand wil houden. De kerk is té ver afgeweken van de wortels ‘Israel’ en kán geen stand houden.

Dat de Joden er in de evangelien niet zo goed vanaf komen moge waar zijn. Maar welke elementen van het Jodendom zijn zo belangrijk en tegelijkertijd zo afwezig in het Christendom, dat mensen er niet meer door in contact met God kunnen komen, meent u? Want dat is toch wel de voorwaarde voor de ondergang van de Kerk, dunkt me.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jun 2010 07:58

Als we het toch over refoweb en de kerk hebben, dan moeten we maar kijken wat er volgens de reformatorische visie nodig is om de Kerk in stand te houden: de verkondiging van het Evangelie en de bediening van de sacramenten. Zonder dat is er geen kerk en heeft die kerk ook geen toekomst.
De menselijke verantwoordelijkheid zit hem dus in een luisterhouding naar God en naar de heilige Schrift en vandaaruit de verkondiging van wat Hij te zeggen heeft. Dat is persoonlijk zo en is voor de kerk zo. Zonder die luisterhouding zal er van de praktijk van het leven met God niets terechtkomen.

@Nieuw: je verzet je tegen dogma's, maar als ik je posts lees, denk ik: "dat is toch ook weer een stukje dogmatiek". :wink:
Iedereen is per slot van rekening dogmaticus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 jun 2010 10:17

elbert schreef:Als we het toch over refoweb en de kerk hebben, dan moeten we maar kijken wat er volgens de reformatorische visie nodig is om de Kerk in stand te houden: de verkondiging van het Evangelie en de bediening van de sacramenten. Zonder dat is er geen kerk en heeft die kerk ook geen toekomst.
De menselijke verantwoordelijkheid zit hem dus in een luisterhouding naar God en naar de heilige Schrift en vandaaruit de verkondiging van wat Hij te zeggen heeft. Dat is persoonlijk zo en is voor de kerk zo. Zonder die luisterhouding zal er van de praktijk van het leven met God niets terechtkomen.

Inderdaad zegt de reformatorische visie dat maar wat zegt de Schrift ?

Zeker, de menselijke verantwoording zit hem in wat God zegt en wat zegt God dan?

Werkelijk wij moeten luisteren naar God en dat zal in de praktijk van ons leven blijken.

Is het inderdaad zo dat de Schrift zegt dat het Evangelie verkondigd moet worden en sacramenten in stand moeten houden?

Wat de sacramenten betreft leert de Schrift geen kinderdoop en de volwassendoop valt te betwijfelen. Het avond maal zoals die in de reformatorische kerken gehouden wordt is niet de bedoeling zoals die door Christus zelf is ingesteld.

Het is ook niet zo dat er zondermeer de blijde boodschap verkondigd moet worden. De schrift leert overduidelijk dat: wie Mijn geboden bewaard zal een schat hebben in hét Koninkrijk.
Onder andere: Joh. 15,10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Ik durf te zeggen dat de Schrift zowel in oud- als nieuw testament vol staat met dergelijke Schrift passages zoals Joh. 15, 10.

De Reformatorische kerken leren zo graag ‘verzoening door voldoening’ is dat waar?

Nee, dat is niet waar. Het is verzoening door bekering. Het is een verdrietige dwaling als iemand denkt dat er verzoening met God kan zijn zonder dat er een bekering van de zondaar plaatsheeft. Maar die bekering is geen voorwaardelijke verdienste, maar een kenmerkend gevolg. De verzoening is geen mensenwerk, maar Gods werk, dat tot stand komt door de verdienste van de Messias Jezus Christus.

Een nieuwe dogma? :D Nee hoor, zo oud als de Thora is.

.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 jun 2010 10:42

Nieuw schreef:Maar welke elementen van het Jodendom zijn zo belangrijk en tegelijkertijd zo afwezig in het Christendom, dat mensen er niet meer door in contact met God kunnen komen,

Een van de meer dan tientallen elementen zijn dat het christendom o.a. meent het evangelie te moeten verkondigen. Dat is niet waar. Het Evangelie verkondigd zichzelf en past het toe op het onderhouden en bewaren van 'Zijn geboden'. Die toepassing is de werking van de Heilige Geest.

Mat 15,9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

1 Kor 14,37 Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, (of dominee) die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn.
Maar zo iemand onwetend is, die zij onwetend.
Dit is de kerk.

.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jun 2010 13:33

Jantjes schreef:Inderdaad zegt de reformatorische visie dat maar wat zegt de Schrift ?

Zeker, de menselijke verantwoording zit hem in wat God zegt en wat zegt God dan?

Werkelijk wij moeten luisteren naar God en dat zal in de praktijk van ons leven blijken.
De Schrift zegt toch ook dat je naar God (en Zijn Woord) moet luisteren? En dat is toch ook de reformatorische visie (Sola Scriptura)? Of ben ik nu slecht geinformeerd?

Jantjes schreef:Is het inderdaad zo dat de Schrift zegt dat het Evangelie verkondigd moet worden en sacramenten in stand moeten houden?
Ja, daaronder valt ook het "doet dit tot Mijn gedachtenis" uit Luk. 22:19, "dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes" uit Matth. 28:19 en "predikt het Evangelie aan alle kreaturen" in Mark. 16:15.

Jantjes schreef:Wat de sacramenten betreft leert de Schrift geen kinderdoop en de volwassendoop valt te betwijfelen.
De Schrift leert ons dan ook niet om een onderscheid te hanteren tussen kinder- en volwassendoop. De Schrift leert ons de ene christelijke doop, die voor iedereen die hem ontvangt, hetzelfde is. Daarmee vervalt deze hele controverse en kunnen dus ook de kinderen van de gelovigen gedoopt worden. ;)

Jantjes schreef:Het avond maal zoals die in de reformatorische kerken gehouden wordt is niet de bedoeling zoals die door Christus zelf is ingesteld.
"Doet dat tot Mijn gedachtenis" en "verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt." (1 Kor. 11:26) was het toch?
In mijn eigen gemeente hebben we dat afgelopen zondag weer mogen doen.

Jantjes schreef:Het is ook niet zo dat er zondermeer de blijde boodschap verkondigd moet worden. De schrift leert overduidelijk dat: wie Mijn geboden bewaard zal een schat hebben in hét Koninkrijk.
Onder andere: Joh. 15,10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Ik durf te zeggen dat de Schrift zowel in oud- als nieuw testament vol staat met dergelijke Schrift passages zoals Joh. 15, 10.
Ja? Dus?

Jantjes schreef:De Reformatorische kerken leren zo graag ‘verzoening door voldoening’ is dat waar?

Nee, dat is niet waar. Het is verzoening door bekering.
Ik wist niet dat er reformatorische kerken waren die dit zo leren, want dat klinkt nogal remonstrants. Kun je dat uit een officieel (belijdenis)geschrift halen?

Jantjes schreef:Het is een verdrietige dwaling als iemand denkt dat er verzoening met God kan zijn zonder dat er een bekering van de zondaar plaatsheeft. Maar die bekering is geen voorwaardelijke verdienste, maar een kenmerkend gevolg. De verzoening is geen mensenwerk, maar Gods werk, dat tot stand komt door de verdienste van de Messias Jezus Christus.
Dat ben ik met je eens. Maar verwar je de gedachte dat aan de vrucht de boom gekend wordt, niet met "verzoening door bekering"? Wordt het in de kerken waar je het over hebt, zo wel bedoeld als je hier schetst?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 jun 2010 18:15

elbert schreef:De Schrift zegt toch ook dat je naar God (en Zijn Woord) moet luisteren? En dat is toch ook de reformatorische visie (Sola Scriptura)? Of ben ik nu slecht geinformeerd?
Nee u bent goed geïnformeerd :D , alleen als u onder ‘Zijn Woord’ maar de wet (Thora) verstaat en niet de gehele Schrift want sola scriptura? dat is een uitvinding tijdens de reformatie tegenover de R.K.K.

elbert schreef:Ja, daaronder valt ook het "doet dit tot Mijn gedachtenis" uit Luk. 22:19, "dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes" uit Matth. 28:19 en "predikt het Evangelie aan alle kreaturen" in Mark. 16:15.

De Schrift leert ons dan ook niet om een onderscheid te hanteren tussen kinder- en volwassendoop. De Schrift leert ons de ene christelijke doop, die voor iedereen die hem ontvangt, hetzelfde is. Daarmee vervalt deze hele controverse en kunnen dus ook de kinderen van de gelovigen gedoopt worden.

"Doet dat tot Mijn gedachtenis" en "verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt." (1 Kor. 11:26) was het toch?
In mijn eigen gemeente hebben we dat afgelopen zondag weer mogen doen.

Ja, dat staat er inderdaad ‘predikt het evangelie aan alle creaturen’. Maar….betekend dat zoals nu het evangelie verkondigd wordt en de sacramenten bediend worden in de kerken? Naar mijn mening niet, want toen Jezus de Christus na zijn opstand zei ‘predik het evangelie’ zei Hij dat tegen vurig getrouwen Thora ijveraars. Zij wilde namelijk niet geloven in een Messias die zou sterven en opstaan, ongeloof. Zij leefde volgens de wetten en instellingen en dat is juist, maar verstonden niet dat je daardoor niet behouden kon worden. Deze mensen waren dus nog niet gedoopt door de Heilige Geest. Er waren er natuurlijk die ook wel door de Geest gedoopt waren en het door genade verstonden. Die mensen konden avondmaal houden met bijvoorbeeld hun buurman of met hun vrienden, kennissen enz. Niet zoals er nu een soort van rassen onderscheid gehouden wordt in de kerken tussen hoog opgetrokken muren waar alleen de eigen mensen dat zien en er vervolgens nog ruzies door krijgen ook. Nee dat is niet de bedoeling van doop, avondmaal en evangelie verkondiging.

Vandaar dat ik zei dat de blijdenboodschap niet ‘zondermeer’ verkondig kan worden. Wij moeten eerst onder de wet komen zoals de farizeeën en de schriftgeleerden en daarna het Evangelie. Geen Evangelie die bevrijd van de wet maar deze omdraait in liefde dienst.

elbert schreef:Ik wist niet dat er reformatorische kerken waren die dit zo leren, want dat klinkt nogal remonstrants. Kun je dat uit een officieel (belijdenis)geschrift halen?

Juist de belijdenisgeschriften leren ‘verzoening door voldoening’ dat is niet remonstrants. Christus heeft het zoenoffer gebracht aan het kruis (verzoening) door voldoening aan Gods recht (voldoening). Dat betekent verzoening door voldoening als dat op Christus en God wordt toegepast. Als wij deel krijgen aan Christus dan klopt verzoening door voldoening niet. Dan komt ‘verzoening door bekering’ want wij moeten deel krijgen aan Hem of discipel worden van Hem.
Bekering hoe?
1 Kon 2,3 En neem waar de wacht des HEEREN, uws Gods, om te wandelen in Zijn wegen, om te onderhouden Zijn inzettingen, en Zijn geboden, en Zijn rechten, en Zijn getuigenissen, gelijk geschreven is in de wet van Mozes; opdat gij verstandelijk handelt in al wat gij doen zult, en al waarheen gij u wenden zult;

Op 14,12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

Op 22,14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Terug dus naar de coalitie van ver voor de reformatie want: dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jun 2010 12:53

Het kan allemaal waar zijn wat er gezegd wordt. Maar geluisterd naar de Schrift wordt niet of nauwelijks gedaan. Als de Bijbel wordt gelezen, lezen we dat met onze ogen. Wij zijn opgevoed in een bepaalde geloofstraditie. Van velen hier is dat de reformatorische traditie. Dus: je leest de Bijbel met reformatorische "ogen en oren".
Van mij is dat de midden-orthodoxe traditie. Dus: je leest de Bijbel met midden-orthodoxe "ogen en oren".
Dan is er nog een vrijzinnige traditie, een Rooms-Katholieke of Protestantse traditie om de Oosters-Orthodoxe kerken niet te vergeten.

Luisteren doen we dus allemaal op een andere manier en de vraag is óf we luisteren, of dat we alleen horen wat we willen horen of gewend zijn te horen.

Het is één oorzaak van de leegloop van kerken - welke dan ook.

Een ander, misschien nog wel veel belangrijker oorzaak is gebrek aan gebed en stilte. Als wij bidden gebruiken wij woorden, woorden, woorden. In de voorbeden: voor het Koningshuis, voor de regering voor het gemeentebestuur voor vrede, voor Israël, voor de gemeenteleden die ziek zijn of sterven gaan, etc. etc. Ik ken kerken waarin de preek eigenlijk nog eens wordt over gedaan in het gebed. "Heer, zoals we juist hoorden...". Het kan ik-weet-niet-hoe-lang duren. Maar stil zijn?
Ja, in sommige kerken wordt gezegd: "in de stilte brengen wij tot U wat wij aan geen mens durven zeggen". En nog voor je in gedachten goed en wel "God" hebt gezegd (of Heer, of hoe je God ook aanspreekt) zegt de dominee alweer amen. En ook die zin dat we kunnen zeggen wat we tegen geen mens durven zeggen is geen stilte. Echt, helemaal stil worden en luisteren naar wat God tot ons spreekt, is er niet meer bij in de meeste kerken.

Een derde is: is de dominee met hart en ziel betrokken bij wat hij zegt? Is hij niet bezig met een vorm van macht-uitoefening. "Ik zal de mensen op grond van Gods Woord eens goed waarschuwen voor...?"
Of is hij in de week diep door een tekst gegaan, heeft hij zich laten leiden door de Geest?
Geen "goede morgen gemeente" maar: "Genade zij u en vrede van God onze Heer"????

Het zijn maar een paar zaken die spelen in deze tijd.

We hebben het hier dus over de kerk met kleine letters, welke denominatie dan ook, hoe groot of klein dan ook. Dat is allemaal mensenwerk. De Kerk met een hoofdletter is de Gemeente van Christus - en die gaat nooit ten onder, want dat is Gods werk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 jun 2010 13:03

Riska schreef:Het is één oorzaak van de leegloop van kerken - welke dan ook.

Dat lijkt me niet als wel logisch beredeneren. Het was immer vele eeuwen lang ook geen probleem.
We hebben het hier dus over de kerk met kleine letters, welke denominatie dan ook, hoe groot of klein dan ook. Dat is allemaal mensenwerk. De Kerk met een hoofdletter is de Gemeente van Christus - en die gaat nooit ten onder, want dat is Gods werk.

Deze uitspraak is ook uit een bepaalde traditie/visie/denominatie.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jun 2010 13:48

Faramir schreef:
Riska schreef:Het is één oorzaak van de leegloop van kerken - welke dan ook.

Dat lijkt me niet als wel logisch beredeneren. Het was immer vele eeuwen lang ook geen probleem.

Je vergeet dat zeker in de Westerse wereld de machtsverhoudingen sterk veranderd zijn.
Er was een tijd dat gezegd werd: "de dominee zegt dus...."
Kinderen leerden blindelings te gehoorzamen, anders volgde er (lijf)straf. Volwassenen deden precies wat dominee of priester zei, anders volgde er tucht of ex-communicatie.
Nu is er veel meer een eigen beslissing, stellen mensen vragen.
Nu wordt er gezegd: "ja, dat zegt/denkt/doet u nu wel, maar op welke grond?" Waarom worden dingen zus en zo en niet anders uitgelegd?
Dat moesten wij (ik behoor tot de oudere generatie) niet flikken, er zwaaide wat.

Terug naar “Archief”