VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor JeeWee » 02 jun 2010 10:22

Je kunt het niet ontlopen: alles is oranje. De gekte is losgebarsten. Vaak tot in het absurde.
Vroeger hoorde ik het woord 'sportverdwazing' nog wel eens. Nu hoor ik dat maar zelden.

Wat doet het jou? Ga je wedstrijden kijken?

Er komen bij mij veel vragen boven: Kun je als christen hier nog enthousiast voor worden? Wat moet je als de dag van God verwordt tot een gekkenhuis omdat mensen liever voor de TV zitten dan in de kerk? Heeft dit voetbal überhaupt nog met sport te maken?

Zou Jezus naar Zuid-Afrika zijn afgereisd en zo ja, zou het dan zijn geweest om een wedstrijd te kijken of om te vertellen dat Hij de enige Weg tot behoud is?

Ik ben benieuwd hoe jullie de aanloop tot, en het WK zelf beleven!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Evelien » 02 jun 2010 10:36

De Heer gaat voor, dan komen de andere zaken wel. Maar dat is in alles zo (niet alleen met het kijken naar voetbal).

Ach ik grinnik soms en moet er wel om lachen als ik al die oranje vlaggetjes en al t ander spul van het WK zie hangen.

mezelf
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:52

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor mezelf » 02 jun 2010 10:42

Ons doet het helemaal niks, het scheelt denk ik wel dat wij 4 meiden hebben??
Als er een belangrijke wedstrijd is gaan wij meestal winkelen of naar het bos of zo, dan is het heerlijk rustig.

De voetbal op zich is denk ik niks mis mee, maar die hele verdwazing er om heen.....
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Kris
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:13

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Kris » 02 jun 2010 10:46

Ik ben nog in Nederland tijdens de WK, dus ik vermoed dat ik de leuke wedstrijden wel ga kijken. De wedstrijden van Nederland waarschijnlijk met vrienden die ik allang niet gezien heb. Dus dat is meer voor de gezelligheid dan voor het voetbal. Ik vind het een aardig spelletje, maar heb niet veel met alles eromheen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor JeeWee » 02 jun 2010 11:01

En terwijl ik dit topic open, word ik al overspoeld met google adds met voetbalreclame.

Ik krijg zo het idee, dat we het allemaal goed praten, voor onszelf en voor anderen.

Heerlijke dooddoensrs zijn:
"ja, maar er zijn wel meer dingen waar je op kunt gaan"
"ja, maar het is wel gezellig"
"ach, wat is er nou mis met een leuke wedstrijd".

Twee jaar geleden bij een EK-wedstrijd op zondag had in onze GB-gemeente de koster een oranje stropdas om...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Floefloe » 02 jun 2010 11:23

Ik ga binnenkort het wedstrijdschema doorkijken en de leuke wedstrijden die ik wil zien aanstrepen. Ik probeer meestal zoveel mogelijk leuke wedstrijden mee te pikken. Ik hou van het spelletje, kan enorm genieten van mooie acties, de dramatiek van een ploeg die achterstaat etc.

Wat het Nederlands elftal betreft; de zenuwen beginnen langzamerhand wel een beetje te komen. Ik vermoed dat we ver kunnen komen als de verdediging tenminste niet gaat staan te slapen of last heeft van enorme miscommunicatie, zoals gister bij die goal van Ghana.

Je kunt het voetbalverdwazing noemen, maar ik zie dat anders. Misschien kun je concreet de problemen noemen die je met de voetbalgekte hebt, naast dat er op zondag gespeeld wordt?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2010 11:33

JeeWee schreef:En terwijl ik dit topic open, word ik al overspoeld met google adds met voetbalreclame.

Ik krijg zo het idee, dat we het allemaal goed praten, voor onszelf en voor anderen.

Heerlijke dooddoensrs zijn:
"ja, maar er zijn wel meer dingen waar je op kunt gaan"
"ja, maar het is wel gezellig"
"ach, wat is er nou mis met een leuke wedstrijd".

Twee jaar geleden bij een EK-wedstrijd op zondag had in onze GB-gemeente de koster een oranje stropdas om...


Tja, je kan natuurlijk doorslaan. Ik ga de wedstrijden wel kijken. Ik vind het leuk als Nederland wint... jammer als ze verliezen... maar zal daar dan niet wakker van liggen. Dat sommigen doorslaan maakt de sport en het genieten er van op zich nog niet verkeerd. Het gaat er om HOE je er mee omgaat. En dan ken ik wel meer dooddoeners:

- Kan je je tijd niet beter aan Bijbelstudie bekijken dan het kijken van een wedstrijd?
- Kniel toch niet neer voor koning voetbal

enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor schelpje3 » 02 jun 2010 11:53

De straten zijn dit jaar wel erg vroeg oranje ! De supermarkten begonnen ook al begin mei, behalve AH, die houdt het geheim. Ik heb hier puberzonen die fan zijn, zolang het ned elftal nog erin zit, zal er wel gekeken worden. Ik ga dan meestal een stukje fietsen of naar een tuincentrum (2 jr geleden was ik de enige klant) Ik zei ook: dat u nog open bent ??
Op zich vind ik een spannende pot voetbal ook wel leuk. Ik kijk er net zo naar als het schoolvoetbaltournooi. Maar ja, daar gaan we weer, alles erom heen. Die vervelende W.S. & yo, pffffft.
Kindertjes die bij de ingang van Zeist (?) staan, de asobakken scheuren langs hen. Geen handtekening dus.
Foppe de Haan zou hen wel terechtwijzen. Maar ja, het is nu BvM, heel andere trainer.
Geef het volk brood en spelen, moet ik altijd denken.
Wat is er voor verschil met het oude Rome, waar de christenen voor de leeuwen geworpen werden ?
Ajax (godenzonen) De Verlosser, De leeuw van oranje..... zomaar een paar kreten.
En als er dan op zondag een 1/8 of 1/4 finale gespeeld wordt, is de kerk ook beduidend leger !
Kiest dan heden wie gij dienen zult !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor JeeWee » 02 jun 2010 12:11

schelpje3 schreef:Kiest dan heden wie gij dienen zult !


Ik denk dat je wel iets heel essentieels zegt nu...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2010 12:26

Ligt er aan. Ik dien God en ik kijk voetbal. Volgens mij hoef ik daar geen keuze in te maken. Ik snap dus het essentiele niet helemaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2010 12:31

Schelpje schreef:die vervelende W.S. en Yo, pfffft.


Ach, je bent weer lekker aan het oordelen. Waarom vind je deze mensen zo vervelend? En waarom moet je dat zo nadrukkelijk ventileren?


Schelpje schreef:Geef het volk brood en spelen, moet ik altijd denken.
Wat is er voor verschil met het oude Rome, waar de christenen voor de leeuwen geworpen werden ?
Ajax (godenzonen) De Verlosser, De leeuw van oranje..... zomaar een paar kreten.


De Verlosser is een stomme kreet. Ajax / godenzonen slaat op de Griekse Mythologie. De leeuw van oranje komt gewoon in het wapen van Nederland voor en wijst daar naar (heeft niets met een verwijzing naar de leeuw van Juda ofzo te maken. En als je geen verschil ziet tussen Rome in de tijd van de christenvervolging daar, en een potje voetbal... raad ik je aan wat beter te kijken. Het is een wereld van verschil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Annet76 » 02 jun 2010 13:30

Marnix schreef:Ligt er aan. Ik dien God en ik kijk voetbal. Volgens mij hoef ik daar geen keuze in te maken. Ik snap dus het essentiele niet helemaal.


Nee ik inderdaad ook niet.
Het lijkt alsof voetbal kijken een zonde is, maar dat is het toch niet?

Overigens; die hele voetbal boeit me totaal niet!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor JeeWee » 02 jun 2010 13:58

Annet76 schreef:Het lijkt alsof voetbal kijken een zonde is, maar dat is het toch niet?


Ik denk inderdaad dat deze voetbalgekte doel missen is.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor JeeWee » 02 jun 2010 14:02

Marnix schreef:Ligt er aan. Ik dien God en ik kijk voetbal. Volgens mij hoef ik daar geen keuze in te maken. Ik snap dus het essentiele niet helemaal.



Ik denk dat je niet God én de wereld kunt dienen.
We hebben het niet alleen over voetbal kijken. Als ik langs het veld sta en zie hoe mijn neefje speelt, is dat óók voetbalkijken.
Maar het is iets heel anders dan de voetbalgekte die zich nu manifesteert.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Annet76 » 02 jun 2010 14:21

JeeWee schreef:
Marnix schreef:Ligt er aan. Ik dien God en ik kijk voetbal. Volgens mij hoef ik daar geen keuze in te maken. Ik snap dus het essentiele niet helemaal.



Ik denk dat je niet God én de wereld kunt dienen.
We hebben het niet alleen over voetbal kijken. Als ik langs het veld sta en zie hoe mijn neefje speelt, is dat óók voetbalkijken.
Maar het is iets heel anders dan de voetbalgekte die zich nu manifesteert.


Wanneer houdt voetbal kijken dan op en begint 'voetbalgekte?'
Op het moment dat je juicht, op het moment dat je je huis oranje verft, of het meeleven met een elftal?? Hoe moet ik dat zien?

Ik begrijp je punt niet helemaal. Jij kijkt blijkbaar wél voetbal als het om je neefje gaat, maar wanneer het om het oranje-elftal gaat is het een 'gekte' geworden en dienen we de wereld i.p.v. God?
Ik vind het eerlijk gezegd een klein beetje ver gezocht.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten