VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Dine » 16 jun 2010 15:44

En Dine heeft ook meegelezen en kan het niet laten om nu toch wat te gaan typen :)

Schelpje, met verbazing lees ik jouw stukjes. Het zijn allemaal heel mooi klinkende woorden (ze klinken vroom) en het zijn prachtige verhalen, maar wat heb je aan die verhalen als het gewoon gaat om de vraag of je voetbal kijkt ja of nee?
Nou, oke.. jij doet het niet, want jij vindt het niet passen. Prima, maar waarom laat je dan je zoontje wel kijken? Verbiedt dat dan ook, dan krijg ik het idee dat het bij jou niet alleen woorden zijn.
Sorry, misschien ben ik nu heel cynisch en hard, maar ik vind zulke uitspraken altijd wat lastig.

Overigens zal ik persoonlijk nooit voetbal kijken op zondag, maar dat heeft meer te maken dat het cultuurtje wat er in Nederland aan het ontstaan is eromheen echt waardeloos vind. Ook vind ik het voor mij persoonlijk niets om op zondag met sport bezig te zijn evenals met veel andere dingen regelen etc. Maar dat is voor mij persoonlijk!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2010 15:48

Dine schreef:Nou, oke.. jij doet het niet, want jij vindt het niet passen. Prima, maar waarom laat je dan je zoontje wel kijken? Verbiedt dat dan ook, dan krijg ik het idee dat het bij jou niet alleen woorden zijn.
Sorry, misschien ben ik nu heel cynisch en hard, maar ik vind zulke uitspraken altijd wat lastig.


Ik heb het idee dat dat "zoontje" al behoorlijk oud is. Te oud voor lego in ieder geval, hoewel.... Er komt een moment dat je je kinderen niet zomaar iets kunt verbieden. Je kan ze moeilijk iedere zondag vastbinden. Er komt ook een tijd dat kinderen hun eigen weg gaan in hun geloofsbeleving.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor schelpje3 » 16 jun 2010 16:26

Dine schreef:En Dine heeft ook meegelezen en kan het niet laten om nu toch wat te gaan typen :)

Schelpje, met verbazing lees ik jouw stukjes. Het zijn allemaal heel mooi klinkende woorden (ze klinken vroom) en het zijn prachtige verhalen, maar wat heb je aan die verhalen als het gewoon gaat om de vraag of je voetbal kijkt ja of nee?
Nou, oke.. jij doet het niet, want jij vindt het niet passen. Prima, maar waarom laat je dan je zoontje wel kijken? Verbiedt dat dan ook, dan krijg ik het idee dat het bij jou niet alleen woorden zijn.
Sorry, misschien ben ik nu heel cynisch en hard, maar ik vind zulke uitspraken altijd wat lastig.

Overigens zal ik persoonlijk nooit voetbal kijken op zondag, maar dat heeft meer te maken dat het cultuurtje wat er in Nederland aan het ontstaan is eromheen echt waardeloos vind. Ook vind ik het voor mij persoonlijk niets om op zondag met sport bezig te zijn evenals met veel andere dingen regelen etc. Maar dat is voor mij persoonlijk!


Ik wil je daar wel op antwoorden hoor.
Dus mijn woorden klinken vroom, omdat ik een "ander" geluid laat horen ?
Ik heb nergens gezet dat voetbal helemaal niet mocht, maar dit topic gaat over de GEKTE.
De argumenten die worden gebruikt om ALLES maar goed te praten.
Ik heb mijn zoon(tje) ha ha, hij is idd te oud voor lego, niet verboden om te kijken. Dat werkt niet. Hij weet heel goed hoe ik erover denk. Keihard verbieden doe ik sowieso niet. Wij proberen onze kinderen te leren om zelf hun keuzes te maken. Alleen, wij hebben bepaalde regels in huis, dat is toch niet zo gek.
Zondags blijft de tv uit. Dat is vanaf dag 1 in ons huwelijk, dus zij weten niet beter. het is ook nimmer een twistpunt geweest.
Ik heb zoons ja, die kijken graag voetbal. So be it. Mag. Dus op maandagmiddag kwam zijn vriend hem halen en ze gingen bij hem kijken (toeval, het kan hier ook)
Weet je, als ik al die verhalen lees van de voorstanders (zo zal ik ze noemen voor tgemak) heb je geen idee dat je op refoweb zit hier.
Wij kregen hier nieuwe buren en binnen de kortste keren wisten zij dat wij naar de kerk gaan, etc.
Ik heb nog nooit aan hen uit hoeven te leggen, waarom wij geen voetbal kijken op zondag, ze weten dat 1 van onze zoons graag naar feijenoord kijkt. Omdat die club nogal eens in het kinderziekenhuis kwam, waar hij regelmatig lag.
En uitgerekend op refoweb moet je je verdedigen, vind men je vroom.
Je wordt bijkans beledigd, gekleineerd, want ik kom met drogredenen etc.
En o wee als iemand mij openlijk bijvalt, die wordt ook meteen op de korrel genomen.
Maar ach, het is net op de grens van het betamelijke, dus mag het van de moderators.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor toppie » 16 jun 2010 17:18

Denk vooral niet dat we VAN de wereld zijn, nee, we leven in de wereld.
Dus we gaan op in de dingen van deze wereld?
Nee, natuurlijk niet, zo goddeloos zijn we ook weer niet.

Wij hebben het leven gekregen om God daarin te verheerlijken, niet de mens moet centraal staan!
Wat gebeurt er nu weer rond deze voetbalgekte?
Het is al tot streling van eigen eer, hoe je het ook wend of keert.
Alles wat een beetje ingaat tegen de voetbalgekte wordt direct de grond ingeboord.

Hou me ten goede, ik hou best van een gezellig potje voetbal.
Maar dit gaat te ver,of niet.....voorbeeld?
Tja, al die vloeken die geslaakt worden..., ja maar dat doe ik toch niet?
Ik ben toch niet verantwoordelijk voor mijn buurman, als hij vloekt als er net een doelpunt wordt gescored door de andere club.
Ach, ken je het gedicht niet; Mijn naaste buurman is vannacht gestorven, en ik heb NiETS tot zijn behoud gezegd.
Hoe kun je iets uitdragen, als je zelf je zonden niet voelt?
Als we meegaan in de dingen van deze wereld, zijn we hier toch echt mede schuldig onder!
Als niemand belangstelling zou tonen voor een stelletje ballentrappers zou deze gekte vanzelf uitdoven.
Nee, we gaan er in mee en houden het heerlijk mede in stand.

Enne, hebben wij niet iets oranjes in huis of weet ik veel waar staan / hangen?
Ja, ho, dat is toch zo erg niet?
Weet de wereld dat je christen bent, hangt er naast die oranje versierselen ook een Bijbel voor het raam?

Of die oranje toeter, wat maak dat nou uit.
Zing of speel je ook op straat psalmen en geestelijke liederen?
Zondag is de dag des Heeren, vraag je dan ook aan al je vrienden, buren , naasten of ze meegaan luisteren naar de blijde boodschap?
Vraag je of ze mee gaan kijken, hoe de kerk juicht als zij Gods volk mag ontmoeten?
Zijn jouw onkerkelijke buren ook zo gretig bereid om op de gaan in de dingen van het kerkelijk leven?
Want jij doet dat wel, je kan best een eind mee hoor, vroom sausje er over en het geweten is gesust.
Dat kunnen zij dan toch ook wel bij jou, werelds sausje mag meegenomen worden, geen probleem.
Maar komen ze ook echt met je mee, minimaal gedurende het aantal weken voetbalgekte? JA???

Ik zal ongetwijfeld net als Schipje en Schelpje hard worden aangevallen, worden afgedankt als te vroom.
Veel woorden zal ik er niet meer aan verspillen, alleen een advies nog,
Lees op de vragenrubriek het antwoord eens van ds de Romph, op de vraag over de natuurlijke mens.
Geve de Heere een open oor en een geopend hart, waar Zijn Geest ECHT in woont!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Harm-J » 16 jun 2010 17:58

Punt is, ook gij Toppie, dat mensen hier direct en indirect als niet christelijk genoeg worden afgeserveerd, als zij "wel" het WK volgen. Het veelvuldige argument van de tegenstanders, wat veelvuldig wordt gebruikt is het, niet van de wereld zijn. Waarop er veelal weer een directe of indirecte beschuldiging wordt geuit over het niet "genoeg" christen zijn.

Verder heb ik echt nog geen één valide argument gehoord, ook niet op bijbels gronden, waarom iemand niet het WK zou mogen kijken.

Daarbij geldt dat overal waar "te" voor staat niet goed is. Dat geldt net zo goed,voor iemand die "hypothetisch"enkel maaltijden van MC Donald naar binnen werkt Iemand die watjes in de oren steekt als die hoort dat de buurvrouw weer eens inelkaar geslagen door haar nieuwe zoveelste vriend, (die vrouw is vast toch van deze wereld), zondag braaf 2 keer naar kerk gaat, achter elke zin: 'zo de Heere wil" uitspreekt, zijn of haar kinderen zondag niet buiten tuin eigen laat spelen. Iemand die enkel mensen groet van eigen kerk.

Men kan zich uiterlijk proberen nog zo christelijk op stellen, aan vele (al dan niet zichzelf opgelegde) regels te voldoen, psalmen zingend over straat ten kerke gaan, als het niet vanuit het hart komt, heeft het m.i. bijbels gezien geen enkele waarde.

Sprak Jezus niet zelf de woorden: oordeelt niet op dat gij niet geoordeeld worde!
Laatst gewijzigd door Harm-J op 16 jun 2010 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2010 17:59

schelpje3 schreef:Ik heb nergens gezet dat voetbal helemaal niet mocht, maar dit topic gaat over de GEKTE.


Vooral over de verschillende visies op wanneer iets nou gekte is, en wanneer niet.

Weet je, als ik al die verhalen lees van de voorstanders (zo zal ik ze noemen voor tgemak) heb je geen idee dat je op refoweb zit hier.


Deze onvrede moet wel erg diep gaan bij je. Zo'n beetje om de andere post begin je hierover. Wat wil je precies bereiken met deze opmerkingen? Het tonen van je teleurstelling? Prima, we weten nu allemaal dat je teleurgesteld bent, dus kun je daarover ophouden. Of hoop je dat als je het maar vaak genoeg herhaalt, bij iedereen de schellen van de ogen zullen vallen en alles weer koekoek-eenzang wordt? Of dat de "boosdoeners" hun biezen pakken?

Het algemene gedeelte van refoweb staat inderdaad open voor verschillende mensen met verschillende uitgangspunten. Als je dat zo stoort, is er een heel mooi gesloten gedeelte waar al dat vrijdenkende rapaille geen toegang heeft.

En uitgerekend op refoweb moet je je verdedigen, vind men je vroom.
Je wordt bijkans beledigd, gekleineerd, want ik kom met drogredenen etc.
En o wee als iemand mij openlijk bijvalt, die wordt ook meteen op de korrel genomen.


Over het algemeen wordt er gewezen op het gebrek aan onderbouwing van uitspraken. Dat kan je mensen nauwelijks kwalijk nemen. Er wordt ook ingegaan tegen een al te vertekend beeld van de gebeurtenissen rondom het WK. Dat zou ook niet zo'n probleem moeten zijn. Blijft over dat er mensen zijn die voor zichzelf de vrijheid zien om het WK op hun manier te beleven, en mensen die zich genoodzaakt voelen die vrijheid in te perken of zelfs in zijn geheel af te pakken onder het mom niet-refo, niet-christelijk, afgoderij en satansaanbidding, allemaal uiteraard zonder enige niet-subjectieve onderbouwing.

Maar ach, het is net op de grens van het betamelijke, dus mag het van de moderators.


Die slachtofferrol staat je niet. Daar verwees ik al eerder naar met mijn opmerking over passive-aggressiveness.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2010 18:20

toppie schreef:Alles wat een beetje ingaat tegen de voetbalgekte wordt direct de grond ingeboord.


Nee, alles wat die gekte schandelijk overdrijft wordt van weerwoord voorzien.

Tja, al die vloeken die geslaakt worden..., ja maar dat doe ik toch niet?
Ik ben toch niet verantwoordelijk voor mijn buurman, als hij vloekt als er net een doelpunt wordt gescored door de andere club.
Ach, ken je het gedicht niet; Mijn naaste buurman is vannacht gestorven, en ik heb NiETS tot zijn behoud gezegd.
Hoe kun je iets uitdragen, als je zelf je zonden niet voelt?
Als we meegaan in de dingen van deze wereld, zijn we hier toch echt mede schuldig onder!


Je kan die vloekende buurman natuurlijk op verschillende manieren benaderen. Je kunt vragen naar en je geïnteresseerd tonen in het waarom voetbal hem zo aangrijpt dat hij vloeken niet kan/wil bedwingen. Door medeleven te tonen vergroot je je begrip voor je naaste, wat niet inhoudt dat je zijn gedrag meteen goedkeurt. Maar naastenliefde kan toch niet zonder begrip en medeleven?

Je kunt ook vertellen waarom jij het pijnlijk vindt als iemand anders vloekt. Als je de juiste toon weet te vinden heb je nog kans dat die buurman naar je luistert, en meer begrip voor jou gaat opbrengen en wie weet daarom zelfs zijn gedrag aanpast.

Maar je afwenden van je buurman omdat hij onwenselijk gedrag vertoont; of simpelweg redeneren "voetbal laat mijn buurman vloeken, dus voetbal is verkeerd" lijken mij geen vruchtbare grond om meer wederzijds begrip en medeleven te laten ontstaan.

Als niemand belangstelling zou tonen voor een stelletje ballentrappers zou deze gekte vanzelf uitdoven.
Nee, we gaan er in mee en houden het heerlijk mede in stand.


Niet "we" zeggen als je "zij" of "jullie" bedoelt. Dat heeft namelijk het effect dat je jezelf eerst tot een groep rekent waar je niet toe behoort, en vervolgens een uitspraak/schuldbekentenis/spijtbetuiging doet namens die groep, terwijl je duidelijk niet bekrachtigd bent dat te doen. Retorisch erg doorzichtig bovendien.


Zondag is de dag des Heeren, vraag je dan ook aan al je vrienden, buren , naasten of ze meegaan luisteren naar de blijde boodschap?
Vraag je of ze mee gaan kijken, hoe de kerk juicht als zij Gods volk mag ontmoeten?
Zijn jouw onkerkelijke buren ook zo gretig bereid om op de gaan in de dingen van het kerkelijk leven?


Ik ben ondertussen een aantal keer met vrienden mee geweest naar diensten van verschillende stromingen. Sommige waren erg bijzonder, andere een stuk minder. Maar het was elke keer een leerzame ervaring.

Ik vraag me wel af of sommigen ook in zouden gaan op de uitnodiging eens een keer mee te komen naar een Boeddhistische meditatie-dienst. Zou jij met me meegaan?


Ik zal ongetwijfeld net als Schipje en Schelpje hard worden aangevallen, worden afgedankt als te vroom.


Soms lijkt het er een beetje op dat elk weerwoord wordt ervaren als harde aanval. In dat geval mag je je afvragen bij wie dat voornamelijk ligt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Dine » 16 jun 2010 19:38

schelpje3 schreef:Ik wil je daar wel op antwoorden hoor.
Dus mijn woorden klinken vroom, omdat ik een "ander" geluid laat horen ?
Ik heb nergens gezet dat voetbal helemaal niet mocht, maar dit topic gaat over de GEKTE.
De argumenten die worden gebruikt om ALLES maar goed te praten.
Ik heb mijn zoon(tje) ha ha, hij is idd te oud voor lego, niet verboden om te kijken. Dat werkt niet. Hij weet heel goed hoe ik erover denk. Keihard verbieden doe ik sowieso niet. Wij proberen onze kinderen te leren om zelf hun keuzes te maken. Alleen, wij hebben bepaalde regels in huis, dat is toch niet zo gek.
Zondags blijft de tv uit. Dat is vanaf dag 1 in ons huwelijk, dus zij weten niet beter. het is ook nimmer een twistpunt geweest.
Ik heb zoons ja, die kijken graag voetbal. So be it. Mag. Dus op maandagmiddag kwam zijn vriend hem halen en ze gingen bij hem kijken (toeval, het kan hier ook)
Weet je, als ik al die verhalen lees van de voorstanders (zo zal ik ze noemen voor tgemak) heb je geen idee dat je op refoweb zit hier.
Wij kregen hier nieuwe buren en binnen de kortste keren wisten zij dat wij naar de kerk gaan, etc.
Ik heb nog nooit aan hen uit hoeven te leggen, waarom wij geen voetbal kijken op zondag, ze weten dat 1 van onze zoons graag naar feijenoord kijkt. Omdat die club nogal eens in het kinderziekenhuis kwam, waar hij regelmatig lag.
En uitgerekend op refoweb moet je je verdedigen, vind men je vroom.
Je wordt bijkans beledigd, gekleineerd, want ik kom met drogredenen etc.
En o wee als iemand mij openlijk bijvalt, die wordt ook meteen op de korrel genomen.
Maar ach, het is net op de grens van het betamelijke, dus mag het van de moderators.


Nee, je woorden klinken niet vroom omdat je een ander geluid laat horen, maar om de manier waarop je het doet.
Ik had niet door dat je zoon al zo oud was, ik begrijp in ieder geval goed dat je met hem hebt afgesproken dat je niet wilt dat hij in jouw huis voetbal kijkt. Maar dan snap ik niet dat je zo fel bent op de mensen hier, je veroordeelt hen als het ware omdat ze niet zo'n christen zijn als jij bent. En er zijn ook op refoweb een aantal niet-christenen die het af en toe eens verfrissend vanaf de andere kant bekijken. Dan hoef je het nog niet met hen eens te zijn natuurlijk ;)

Wij kregen pas ook nieuwe buren, zij wisten natuurlijk ook gelijk dat we naar de kerk gingen en ook weten ze dat we geen tv hebben en waarom niet. Nu, prima toch! Als je dat hier op refoweb zegt, vind men dat ook prima. Maar het is denk ik meer de toon waarop je schrijft.
Overigens ben ik het dus wel met je eens hoor wat je opvatting over voetbal kijken op zondag betreft.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor elbert » 16 jun 2010 20:09

Harm-J schreef:Dat stukje afgoderij, kan iemand natuurlijk net zo breed trekken als die zelf wil. Vraag is dan wel moet je dat dan niet eerst op je zelf betrekken (zelfonderzoek) voor je het op een ander gaat lopen stempelen. Persoonlijk denk ik, dat het eerste al dermate veel tijd in beslag neemt, ten 2e iemand na gedegen zelf onderzoek, niet eens meer de behoefte heeft om een ander of iets te gaan lopen bestempelen.
Men bestempelt zo makkelijk iets als afgoderij, in dit geval het W.K. gebeuren, zonder dat men eerst eens even bij zich zelf naar binnen kijkt. Het is altijd makkelijker om met een vinger naar een ander of iets anders te wijzen of te kijken.
...
Men kan zich uiterlijk proberen nog zo christelijk op stellen, aan vele (al dan niet zichzelf opgelegde) regels te voldoen, psalmen zingend over straat ten kerke gaan, als het niet vanuit het hart komt, heeft het m.i. bijbels gezien geen enkele waarde.
Zal ik deze opmerkingen eens erg ongenuanceerd hertalen?
Dan wordt het zoiets:
"Sufferds! De balk in jullie refo-ogen is zo groot dat je zelf geen zinnig woord kan en mag zeggen over het WK-voetbal, dus hou nu maar je mond hierover."
Ongenuanceerd hertaald door mij, inderdaad, en misschien ook niet helemaal juist van me om dat zo te doen, maar ondertussen maken de zinnen die er wel staan net zo goed een passief-aggressieve indruk op me.

Nou zou het goedkoop van me zijn om het hierbij te laten. Dus nu de wat meer genuanceerde reactie:
Als ik alleen bij mezelf blijf, dan heb ik t.v. en kijk ik af en toe naar een voetbalwedstrijd. Niets menselijks is me dus vreemd. Ik denk dus ook wel aardig te weten wat voor invloed dat op me heeft: een bepaalde spanning voor en tijdens een wedstrijd en de leegte als het niet zo gelopen is als je wilt. Wat dat betreft denk ik wat meer recht van spreken te hebben dan iemand die geen t.v. heeft en dus ook niets van voetbal ziet. Nu ik daar dus wel eens wat van proef, ken ik ook de zuigkracht die de media in het algemeen en voetbal in het bijzonder heeft. Dat is toch hopelijk niet zo controversieel dacht ik, omdat je je hoofd maar buiten de deur hoeft te steken (of je ogen op de tv hoeft te vestigen) om te zien wat voor impact het WK en de media-aandacht ervoor op onze samenleving (wat zeg ik: wereldwijd) heeft. Dan moet je toch behoorlijk wereldvreemd zijn als het ook geen impact op je persoonlijk heeft.
Want de WK is kassa en de media springen daar handig op in: er wordt dus ook alles aan gedaan om je aandacht erbij te houden, met Bavaria babes, beessies, gogo's en weet ik niet wat allemaal. Geen wonder ook dat er een merkwaardig kuddegedrag ontstaat: mensen die eigenlijk niks met voetbal hebben (bijvoorbeeld nogal wat vrouwen) voelen zich haast gedwongen om ook te kijken, want ja, je moet toch mee kunnen praten nietwaar? Want iedereen heeft het erover. En je wordt niet alleen vreemd aangekeken als je mordicus tegen voetbal bent, maar ook als je zegt dat je voetbal best een leuk spelletje vindt, maar dat al die heisa (lees: gekte) eromheen je gestolen kan worden. Sterker nog: dat er sprake is van een behoorlijk collectief gebrek aan relativeringsvermogen als het over voetbal gaat, wordt gewoonweg ontkend, ook in dit topic.

Dan nu iets over het zelfonderzoek: omdat ik weet wat voor impact sport (voetbal) kan hebben en dat ik dat niet altijd als positief ervaar, vind ik het ook nodig om hier en daar kritisch te zijn over die minder positieve kanten ervan. Die minder positieve kanten schaar ik dan maar onder het kopje afgoderij, omdat het mensen voor een groot deel in beslag lijkt te nemen. Ik zie ook niet in waarom ik mijn mond erover zou moeten houden. Ik zie dat eerder als een poging tot censuur dan dat ik dat serieus neem. Als het op mij zo'n impact heeft, zal dat op een ander net zo goed het geval zijn. Wat dat betreft zie ik mezelf niet anders dan anderen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Sabra » 16 jun 2010 20:23

elbert schreef:Dan nu iets over het zelfonderzoek: omdat ik weet wat voor impact sport (voetbal) kan hebben en dat ik dat niet altijd als positief ervaar, vind ik het ook nodig om hier en daar kritisch te zijn over die minder positieve kanten ervan. Die minder positieve kanten schaar ik dan maar onder het kopje afgoderij, omdat het mensen voor een groot deel in beslag lijkt te nemen. Ik zie ook niet in waarom ik mijn mond erover zou moeten houden. Ik zie dat eerder als een poging tot censuur dan dat ik dat serieus neem. Als het op mij zo'n impact heeft, zal dat op een ander net zo goed het geval zijn. Wat dat betreft zie ik mezelf niet anders dan anderen.


Iedereen mag zijn mening geven, maar het is wel opvallend dat er een aantal predikanten is, dat bij internationale voetbaltoernooien hun gemeenteleden oproept zich hiervan te distantiëren, omdat het volgen van een toernooi een vorm van afgoderij zou zijn.

De gevaren van geld, materialisme, uiterlijk vertoon en schijnheiligheid zijn eveneens pregnant aanwezig binnen de reformatorische gezindte, maar lijken veel minder aandacht te krijgen. Wellicht omdat dit veel pijnlijker is, omdat veel mensen binnen de reformatorische gezindte zich hier wel schuldig aan lijken te maken. Kortom, het is een beetje makkelijk punten scoren van die predikanten, mijns inziens. Veel mensen binnen de reformatorische kring houden zich namelijk al niet met voetbal bezig (ze kijken het slechts op de tv die op zolder in de kast staat).

De oproep om het WK te boycotten zie ik tevens als mogelijkheid die wordt aangegrepen om de kloof tussen de reformatorische zuil en de samenleving te blijven handhaven, al dan niet het gevolg van labadistische invloeden.

Je kunt prima een wedstrijd kijken en enige vorm van teleurstelling voelen als het Nederlands Elftal verliest, zonder dat het je geloofsleven beïnvloedt.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor jip_86 » 16 jun 2010 20:33

Weet je wat dan wel weer opvallend is. Iedereen heeft zijn mond vol over alle problematiek, maar ik heb er hier zelden tot nooit een topic over gezien.

niet over armoede
niet over de prostitutie
niet over alcoholmisbruik
niet over scheidingen door voetbal
niet over kerkleegloop door sport
niet psychische problemen als ploeg x verloren heeft

Zomaar een gedachte die door me heen ging bij het lezen van de reacties.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor toppie » 16 jun 2010 20:45

Sabra,
Volgens mij wordt er ook al genoeg aandacht gegeven aan geld, materialisme, uiterlijk vertoon en schijnheiligheid binnen de refogezindte.
Dominees zouden alleen makkelijk punten kunnen scoren over de voetbal? Laat me niet lachen.
Hoe kom je erbij dat veel mensen binnen de refokring zich niet met voetbal bezig houden?
Getuige de reacties op refoweb geloof ik daar niet in, of is het merendeel hier geen refo?
Zitten wij dan met ons allen stiekum op een zolderkamertje te koekeloeren anno 1990?

Wij mogen dus niet volgens jou oproepen tot boycotten van de WK omdat we daarmee een kloof blijven handhaven tussen de refozuil en de....jawel samenleving.......
Anders gezegd, maar hetzelfde bedoelend;
We mogen niet ons geloof uitdragen dat we koning voetbal als een afgod zien, omdat we daarmee een kloof blijven handhaven tussen de christenen en de wereld?

[quote="Sabra"]Je kunt prima een wedstrijd kijken en enige vorm van teleurstelling voelen als het Nederlands Elftal verliest, zonder dat het je geloofsleven beïnvloedt.
[quote="elbert"]
Sorry, deze stelling onderschrijf ik als christen niet!
Je kunt volgens jou je dus prima bewegen in de wereld, beetje teleurgesteld zijn om de vloek die hier of daar klinkt, maar daar bidden we dan maar even voor, dan is het wel oke.

Sorry, dan ben je in mijn ogen ziende blind en horende doof!

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Sabra » 16 jun 2010 20:52

jip_86 schreef:Weet je wat dan wel weer opvallend is. Iedereen heeft zijn mond vol over alle problematiek, maar ik heb er hier zelden tot nooit een topic over gezien.

niet over armoede
niet over de prostitutie
niet over alcoholmisbruik
niet over scheidingen door voetbal
niet over kerkleegloop door sport
niet psychische problemen als ploeg x verloren heeft

Zomaar een gedachte die door me heen ging bij het lezen van de reacties.


Hoewel ik mij afvraag in hoeverre het laatste door jou gesignaleerde probleem zich daadwerkelijk voordoet, heb je wel een punt, vind ik.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor jip_86 » 16 jun 2010 20:53

Sabra schreef:
jip_86 schreef:Weet je wat dan wel weer opvallend is. Iedereen heeft zijn mond vol over alle problematiek, maar ik heb er hier zelden tot nooit een topic over gezien.

niet over armoede
niet over de prostitutie
niet over alcoholmisbruik
niet over scheidingen door voetbal
niet over kerkleegloop door sport
niet psychische problemen als ploeg x verloren heeft

Zomaar een gedachte die door me heen ging bij het lezen van de reacties.


Hoewel ik mij afvraag in hoeverre het laatste door jou gesignaleerde probleem zich daadwerkelijk voordoet, heb je wel een punt, vind ik.

Dat weet ik ook niet, ik zag het de laatste pagina's genoemd worden.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Sabra » 16 jun 2010 20:58

toppie schreef:Sabra,
Volgens mij wordt er ook al genoeg aandacht gegeven aan geld, materialisme, uiterlijk vertoon en schijnheiligheid binnen de refogezindte.


Wat is een groter gevaar voor de reformatorische gezindte, dat men zich met volkomen overgeeft aan het voetbal, of dat men zich verliest in de andere door mij genoemde punten?

Dominees zouden alleen makkelijk punten kunnen scoren over de voetbal? Laat me niet lachen.
Hoe kom je erbij dat veel mensen binnen de refokring zich niet met voetbal bezig houden?
Getuige de reacties op refoweb geloof ik daar niet in, of is het merendeel hier geen refo?
Zitten wij dan met ons allen stiekum op een zolderkamertje te koekeloeren anno 1990?


Ik beschouw mijzelf niet langer onderdeel van de reformatorische gezindte, ik geloof immers niet meer, maar er zijn inderdaad nog steeds mensen die op zolder tv kijken. Hoeveel dat zijn, weet ik niet.

Overigens vind ik het kijken van voetbal en hier helemaal in op gaan twee verschillende zaken. Het een is onschuldig tijdverdrijf het andere beheerst je leven.

Wij mogen dus niet volgens jou oproepen tot boycotten van de WK omdat we daarmee een kloof blijven handhaven tussen de refozuil en de....jawel samenleving.......
Anders gezegd, maar hetzelfde bedoelend;
We mogen niet ons geloof uitdragen dat we koning voetbal als een afgod zien, omdat we daarmee een kloof blijven handhaven tussen de christenen en de wereld?

toppie schreef:Sorry, deze stelling onderschrijf ik als christen niet!
Je kunt volgens jou je dus prima bewegen in de wereld, beetje teleurgesteld zijn om de vloek die hier of daar klinkt, maar daar bidden we dan maar even voor, dan is het wel oke.


Ik heb het louter om het kijken van een voetbalwedstrijd. Dat betekent niet dat ik instem met personen die vloeken of zich op een andere manier te buiten gaan.

Sorry, dan ben je in mijn ogen ziende blind en horende doof!


Dat kan, maar gelukkig zijn er wereldwijd veel christenen die een andere opvatting hebben dan jij, en zich niet laten leiden door opvattingen van De Labadie.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten