TV&GER.GEM.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
muizzzzje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 okt 2003 18:04
Locatie: Gouda

Berichtdoor muizzzzje » 11 mar 2004 17:50

Marnix schreef:Een beetje zelfkritiek is ook helemaal niet zo verkeerd. Beter dan mensen die naast hun schoenen lopen en denken dat in de kerk waar ze in zitten alles goed is!


helemaal mee eens!! :lol:
Vriend/ vriendin

Je hebt iemand nodig
stile en oprecht.
Die, als het erop aankomt
voor je bid en voor je vecht.
En als je iemand hebt
die met je lacht en grient.
Dan pas kan je zeggen:
Ik heb een vriend!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2004 18:18

Wat zijn we het weer op een heleboel punten met elkaar eens! :) Woei! 8)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: TV&GER.GEM.

Berichtdoor Boekenlezer » 11 mar 2004 20:43

Jack schreef:Best forum-ers,

Ben net nieuw hier maar volgens mij zijn de meesten hier ger.gemmer?
Ben dus even nieuwsgierig wat jullie van TV-bezit vinden.
In veel gemeenten moet je beloven geen TV te nemen als je belijdenis wil doen.

En hoe zit dat dan met (opoen)internet? Mag ook niet maar iedereen heeft het.
En hoe zit dat met films die je op je mobieltje kunt bekijken? (Is pas nieuw trouwens)
En waarom mag je wel een videorecorder? (Is al ouderwets trouwens, DVD is de standaard)

Ik krijg het idee dat de kerkelijke leiding lichtjaren achter gaat lopen op de ontwikkelingen?
Ik heb het vermoeden dat er velen zijn die synodeuitspraken voor kennisgeving aannemen?

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Met vriendelijke groet,


Ik heb zelf geen TV, maar ik heb wel eens in een huis gewoond waar TV stond. Daaruit weet ik vrij goed wat voor TV-kijker ik ben. Ik keek altijd vooral naar nieuws-programma's.
In films was ik meestal minder geïnteresseerd. Voetbalwedstrijden en sport interesseerden mij al helemaal nul komma nul.

TV:
+ Het is een zeer effectieve manier om jezelf op de hoogte te houden van het nieuws. Voor mij effectiever dan de krant of internet. (Ik denk aan programma's zoals: Journaal, Netwerk, 2Vandaag)
+ Je hoort regelmatig mensen in andere talen spreken, wat zeer stimulerend is voor je taalvaardigheid, m.n. het verstaan.
+ Allerlei interessante onderwerpen worden op zeer beeldende wijze gepresenteerd. De TV kan een mooie informatiebron zijn.
- De TV is enorm dominant in de huiskamer. Staat de TV aan, dan ben je vrijwel verplicht om ernaar te kijken. Tenzij je jezelf getraind hebt in jezelf afsluiten misschien.
- Een vloek komt maar zo ongevraagd je huiskamer binnen. (Vooral in films.) En daar wen je snel aan. Schadelijk!
- Je moet ermee om kunnen gaan: geen verkeerde programma's kijken.
- In films kom je vaak intiem zoenende acteurs tegen, die in werkelijkheid helemaal niet bij elkaar horen. De meeste mensen lijken er geen kwaad in te zien, maar ik vind dat beslist niet goed, niet zedelijk. (Ik noem slechts een voorbeeld, want er is natuurlijk veel meer te noemen wat in films voorkomt.)
- De TV kost je een hoop vrije tijd.

Internet:
+ Superhandig: ben je ergens naar op zoek, zoals sollicitatieadvertenties? Je hoeft de deur niet meer uit om een krant te kopen. Ik vind dat ideaal! Verder: over allerlei onderwerpen kun je allerlei prachtige websites bekijken.
+ Doordat je zelf gerichter zoekt naar dingen dan met TV, hoef je ook niets te maken te hebben met slechte pagina's.
+ Het is lang niet zo storend als de TV voor mensen die niet mee willen kijken en liever hun eigen gang gaan.
- Je moet wel de verleiding kunnen weerstaan om verkeerde dingen op te gaan zoeken. Want zo makkelijk als je allerlei handige en interessante dingen in huis kan halen, zo gemakkelijk kun je ook slechte dingen in huis halen. Veel gemakkelijker nog dan met TV.

Qua karakter ben ik nooit zo'n voorstander van allerlei verboden. Ik zelf heb open internet, en probeer daar mijn verantwoordelijkheid zo goed mogelijk in waar te nemen. En dat lukt vrij goed.
Maar de praktijk leert helaas dat veel mensen grote verantwoordelijkheden slecht aankunnen. Ik denk dat je rustig kunt stellen: TV-bezit heeft een zeer negatieve invloed onder kerkmensen. Daarom kan ik me best voorstellen dat er mensen principieel tegen zijn.
En het zou me niets verbazen als er onder de kerkmensen op internet ook heel wat bekeken wordt wat niet goed is.
Ik denk: het kwaad is niet te ontlopen, als je begeerte niet naar God en zijn heil uitgaat.
Tegelijk: factoren die het kwaad stimuleren moet je vermijden. Van daaruit het niet aan te raden om iedereen toe te roepen: koop maar rustig een TV. Of voor anderen: neem maar open internet.

Gebruikersavatar
muizzzzje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 okt 2003 18:04
Locatie: Gouda

Berichtdoor muizzzzje » 11 mar 2004 20:46

Marnix schreef:Wat zijn we het weer op een heleboel punten met elkaar eens! :) Woei! 8)


wow idd bter he? :lol:
Vriend/ vriendin



Je hebt iemand nodig

stile en oprecht.

Die, als het erop aankomt

voor je bid en voor je vecht.

En als je iemand hebt

die met je lacht en grient.

Dan pas kan je zeggen:

Ik heb een vriend!

caprice

Berichtdoor caprice » 12 mar 2004 19:56

Marnix schreef:Een beetje zelfkritiek is ook helemaal niet zo verkeerd. Beter dan mensen die naast hun schoenen lopen en denken dat in de kerk waar ze in zitten alles goed is!

Er is maar 1 kerk die goed is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2004 20:30

Nog een minpunt van tv: vaak zeer selectieve nieuwsgaring, nog erger dan de kranten, waar het er tegenwoordig ook meer om gaat wat de concurrent op de voorpagina heeft ipv wat echt belangrijk is..

caprice

Berichtdoor caprice » 12 mar 2004 20:37

Aragorn schreef:Nog een minpunt van tv: vaak zeer selectieve nieuwsgaring, nog erger dan de kranten, waar het er tegenwoordig ook meer om gaat wat de concurrent op de voorpagina heeft ipv wat echt belangrijk is..

Volgens een onkerkelijke collega waren de telegraaf en het Reformatorisch Dagblad twee hele goede kranten, omdat er veel nieuws in staat. Op beide had hij een proefabonnement.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 mar 2004 20:38

Soms, als je bij iemand op bezoek komt laten ze de tv aanstaan, dat vind ik zo ongezellig............. Wij hebben wel de laatste jaren tv ivm mijn mans werk, maar anders zou het voor mij echt niet hoeven. Vooral al die reclames vind ik niet leuk, soms echt storend. Als mijn man geen tv zou willen zouden we geen tv hebben, want voor mij hoeft het dus echt niet. Als hij weg is staat de tv altijd uit. Voor mij hoeft het niet, ik vind het een opdringerige schemerlamp. Bovendien hebben wij zonen, en mijn man en zonen zijn gek op sport kijken, dus altijd en eeuwig staat voetbal aan. Dan ga ik schoonmaken ofwat anders doen, want ik vind er niks aan om voetbal te kijken, en ze zetten dat voetbal ook altijd zo hard. Waar dat voor nodig is? :?
En mijn man heeft weer iets leuks uitgevonden: een groot scherm met voetbalwedstrijden bij ons in de zaak...........pppppfffffffffff :? :? op woensdag, geloof ik.............

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2004 21:33

Vrouwen en voetbal zijn nooit echt een combinatie geweest geloof ik.. :mrgreen:

Maar het ik vind het wel asociaal als je de tv aan laat staan als je visite hebt. Echt zo van: leuk dat jullie er zijn, maar als we laten de tv aan voor als er nog iets belangrijkers gebeurt... :?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 15 mar 2004 15:24

caprice schreef:
Marnix schreef:Een beetje zelfkritiek is ook helemaal niet zo verkeerd. Beter dan mensen die naast hun schoenen lopen en denken dat in de kerk waar ze in zitten alles goed is!

Er is maar 1 kerk die goed is.

Ahum, wat heet goed? :(
Dat vraag ik mij dan af.

Hier een citaat van bladzijde 18 uit 'Diepten der zee' van ds. A. Moerkerken:

"Goed, wat betekent dat? Ik kan hier alleen de kanttekenaren maar naspreken die zeggen, dat het beantwoordde aan het doel waarmee God het had geschapen. Dat het volkomen overeenstemde met wat de Heere had bedoeld. Toen de Heere zei: 'Daar zij licht', had Hij dìt bedoeld. En wanneer iets volkomen overeenstemt met wat de Heere bedoelt, dan is het goed. Ja, denkt u daar eens over na.
De rijke jongeling zei tegen de Heere Jezus: 'Goede Meester, wat zal ik
goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?' Die jongen strooide met het woord 'goed'. Daar had hij nog nooit echt over nagedacht, wat dat was. Toen antwoordde de Heere Jezus: 'Wat noemt gij Mij goed? Niemand, is goed, dan Eén, namelijk God.'"

(Maar misschien ben ik dan wat erg precies en/of kritisch? Je zal het niet zo serieus bedoelen wellicht. :) )
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 15 mar 2004 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 15 mar 2004 15:35

Boekenlezer schreef:Tegelijk: factoren die het kwaad stimuleren moet je vermijden.

Aragorn schreef:Nog een minpunt van tv: ...

Ik kwam op de achterkant van een boek (titel: Aforismen) nog een heel goede uitspraak tegen:
'Hoevelen zijn er, die niet tot de uiterlijke daad van een bepaalde zonde komen, omdat de gelegenheid ontbreekt, en nergens anders om?'
Hij is van prof. dr. K. Schilder.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 mar 2004 17:16

Boekenlezer schreef:
caprice schreef:
Marnix schreef:Een beetje zelfkritiek is ook helemaal niet zo verkeerd. Beter dan mensen die naast hun schoenen lopen en denken dat in de kerk waar ze in zitten alles goed is!

Er is maar 1 kerk die goed is.

Ahum, wat heet goed? :(
Dat vraag ik mij dan af.

Hier een citaat van bladzijde 18 uit 'Diepten der zee' van ds. A. Moerkerken:

"Goed, wat betekent dat? Ik kan hier alleen de kanttekenaren maar naspreken die zeggen, dat het beantwoordde aan het doel waarmee God het had geschapen. Dat het volkomen overeenstemde met wat de Heere had bedoeld. Toen de Heere zei: 'Daar zij licht', had Hij dìt bedoeld. En wanneer iets volkomen overeenstemt met wat de Heere bedoelt, dan is het goed. Ja, denkt u daar eens over na.
De rijke jongeling zei tegen de Heere Jezus: 'Goede Meester, wat zal ik
goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?' Die jongen strooide met het woord 'goed'. Daar had hij nog nooit echt over nagedacht, wat dat was. Toen antwoordde de Heere Jezus: 'Wat noemt gij Mij goed? Niemand, is goed, dan Eén, namelijk God.'"

(Maar misschien ben ik dan wat erg precies en/of kritisch? Je zal het niet zo serieus bedoelen wellicht. :) )

Mmm...
Ik bedoelde eigenlijk de triomferende Kerk, die verlost is van zichzelf.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 mar 2004 18:04

caprice schreef:Mmm...
Ik bedoelde eigenlijk de triomferende Kerk, die verlost is van zichzelf.

De bruidsgemeente van Jezus Christus, juist jha!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 15 mar 2004 22:13

caprice schreef:Mmm...
Ik bedoelde eigenlijk de triomferende Kerk, die verlost is van zichzelf.

:idea: Ah, dat verklaart het.
Nee, ik dacht heel wat anders. Dat je je eigen kerkverband zat aan te prijzen, wellicht voor de grap. :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mar 2004 23:10

Boekenlezer schreef:
Boekenlezer schreef:Tegelijk: factoren die het kwaad stimuleren moet je vermijden.

Aragorn schreef:Nog een minpunt van tv: ...

Ik kwam op de achterkant van een boek (titel: Aforismen) nog een heel goede uitspraak tegen:
'Hoevelen zijn er, die niet tot de uiterlijke daad van een bepaalde zonde komen, omdat de gelegenheid ontbreekt, en nergens anders om?'
Hij is van prof. dr. K. Schilder.


Ik zie de link met mijn posting niet helemaal...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten