Kraamtijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Kraamtijd

Berichtdoor Schipje » 09 apr 2010 17:08

Als kraamverzorgster ben ik zeer benieuwd naar de verhalen van mensen over hun kraamtijd. Wat is je goed bevallen :wink: en wat viel tegen (aan de zuster)?

Ben benieuwd!

MissF
Generaal
Generaal

Re: Kraamtijd

Berichtdoor MissF » 09 apr 2010 17:57

Tjonge, uhm...

Wel leuk:
de fruithapjes die ze voor mijn man en mij maakte toen mijn man nog vrij was
het brood dat ze klaarmaakte voor ons samen, zodat we lekker samen boven konden eten

niet leuk:
ik kwam net uit het ziekenhuis thuis, heerlijk op de bank. Helemaal blij in ons eigen huisje. Komt zij binnen, kennisgemaakt, waarna ze zegt: zo, hup, naar je bed jij.
Daar had ik echt helemaal geen zin in. Laat me toch lekker! Net als dat ik amper iets mocht. Nu was het heus wel zo dat ik best veel bloed was verloren en gewoon zwak was, maar ik kan echt wel zelf uitmaken of ik wel of niet beneden eet hoor.

Ook vond ik het niet zo fijn dat ze naar mijn idee toch wel weinig ons bed verschoonde. Heeft ze 1 x gedaan, als ik ziek op bed lig, de hele dag, doe ik het elke dag (niet dat dat perse hoeft hoor, maar ik had 2 x in die tijd toch wel fijn gevonden, maar dat heb ik zelf ook niet gevraagd)

En ach, het klikte gewoon niet helemaal. Ik hou sowieso al niet van een onbekende in mijn huis, en dan ook nog eens iemand die zelf geen kinderen heeft, nog maar pas kraamverzorgster was (ze was wel 50 ofzo), rookte in onze garage (mocht van mijn man), nee, dat was niet helemaal mijn ding. Ik had het heel fijn gevonden als ze eens had kunnen zeggen: joh, meid, ik heb ook zo'n hummeltje gehad en dat hoort erbij, of 'ik heb zelf ervaren dat...'

Een eventuele volgende keer hoop ik heel erg dat we of een ander krijgen, of dat er niemand komt, en dat mijn moeder en zusje het gaan doen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 apr 2010 18:37

Mijn kraamtijd was 4x prima. Alleen ik vond dat ik teweinig bezoek kreeg 's morgens. Ik maar wachten 'de kraamverzorgster is er toch...'

"Ook vond ik het niet zo fijn dat ze naar mijn idee toch wel weinig ons bed verschoonde"
Ik kreeg de eerste 3 dagen elke dag een schoon bed, en daarna om de dag. Lux hoor!

Bij de oudste 2 van 15 en 13 hadden we een meid net zo oud als ons toen 22/23 erg leuk!
Zij liep juist vaak bij oudere die op hun 30e een eerste kind krijgen, en vond het erg leuk om bij jonkies te kramen. bij de oudste is ze geweest, en bij de 2e kregen we de vraag of we voorkeur hadden... nou wij wisten het wel.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 apr 2010 18:40

Ik heb 2 verschillende ervaringen;

De eerste keer heb ik echt een afschuwelijke kraamtijd gehad door haar.Ik vond haar ordinair en nieuwsgierig. Zij bemoeide zich overal mee, ook met de cadeau's die wij kregen ( vond ze te duur). Daarnaast deed zij niets dan roken in de tuin. Mijn bed heeft zij nooit verschoond, dat deden mijn man en ik als zij weg was. Ook Hugo's bed deed zij bijna nooit. Stofzuigen heeft zij 1 keer gedaan en de badkamer geen 1 keer. Ik heb het een keer met haar besproken en dat veranderde eigenlijk niets. O ja, ook de was

Aangezien ik de eerste keer een klacht hierover heb ingediend, kwam de volgende kraamverzorgster al binnen met hier een opmerking over....echt heerlijk. Gelijk alle kaarten op tafel. Daarna een fijne kraamtijd gehad. Zij ging s'morgens lekker het huis door, deed alle was. Verschoonde mijn bed als ik ging douchen ( echt elke dag!) Ging daarna lekker met mij koffiedrinken. Echt heel leuke tijd gehad.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 09 apr 2010 18:59

De laatste die wegging dat kostte me tranen. Dat was zon lieve schat. Ze was heel makkelijk, gezellig (wel slordigjes maar goed dat ben ik ook) maar o zo lief ook voor de kinderen.
Bij ons eerste kind hadden we een wissel, van een keurig netjes iemand naar iemand die haar werk prima deed maar 's ochtends al naar de zweet rook..... Verder ook een lieve vrouw.
De 2e was ook netjes en gezellig.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 09 apr 2010 19:32

Ik had wel een leuke verzorgster, geen negatieve dingen eigenlijk.

Maar was wel blij dat ze maar 3 uur per dag kwam,
omdat ik er gewoon niet van houd: een vreemde die alles in t huis regelt. Doe het liever zelf. ;)

Ze is ook nog eens 's avonds langsgekomen, omdat de BV niet lukte, en ze me nog een voeding wilde helpen.
Dat was wel lief. :)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 09 apr 2010 19:44

De eerste keer heb ik echt een geweldige kraamtijd gehad, ik vond het echt erg toen de kraamverzorgende wegging. Ze deed echt alles, eten koken, dagelijks bed verschonen, hele huis bijhouden, maar nam ook de tijd om gezellig even koffie te drinken.
De tweede keer had ik geen leuke kraamtijd, maar dat lag niet aan de kraamverzorgende. Zij maakte het juist nog een beetje goed doordat ik me niet druk hoefde te maken om thuis. Ze bleef ook gewoon op Timon passen als wij al naar het ziekenhuis gingen, dat mag bij de meeste kraamzorginstellingen eigenlijk niet, maar daar deden ze bij ons niet moeilijk over gelukkig.

Kortom: twee keer een erg lieve zuster gehad =D>

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 apr 2010 19:51

Eigenlijk mag het hele huis bijhouden en de was van man en andere kinderen doen ook helemaal niet. Ze deed gelukkig wel ook de was van mijn man (maar gaf hem wel opdrachten voor als zij weg was, terwijl ik denk: je bent er van 8 tot 2 ofzo, dan kun jij toch echt wel een was hebben gedraaid en opgehangen? Zoveel was is het echt niet).
Maar zeker omdat heel veel niet meer mag, vind ik het belangrijk dat ze juist wel veel aandacht heeft voor onze slaapkamer en die van de baby en de badkamer. De badkamer is 1 keer een beetje gedaan, Jurians kamer niet of misschien ook 1 x, onze 1 x stofgezogen. En dat terwijl er elke dag veel mensen boven zaten.

@pannenkoek: 's morgens bezoek is hier nooit geweest, op de dominee na. Maar iedereen werkt ook gewoon overdag, in mijn omgeving, dus zou niet weten wie er zou moeten komen. Voor 's avonds heb ik de eerste avonden mijn zusje ingeschakeld, dat was ideaal!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 09 apr 2010 20:00

Bij de oudste hadden wij nagenoeg geen hulp. Onze dochter is zeven weken te vroeg geboren en lag in het ziekenhuis. En tja, dan krijg je dus geen hulp :roll: Ja, er is geloof ik twee ochtendjes iemand geweest, maar verder niet. Ook niet toen wij met ons dochtertje thuiskwamen uit het ziekenhuis. Daar sta je dan: twee nieuwbakken ouders met hun super kleine kindje, die drie weken lang in het ziekenhuis door allemaal zusters is verzorgd en waarvoor we helemaal geen verantwoording droegen, opeens alleen thuis. We wisten echt van niets. Was super heftig!

Bij de tweede hebben we wel kraamhulp gehad, maar daar weet ik bijna niets meer van. Ik zat toendertijd tegen een postnatale depressie aan en heb alles van die tijd verdrongen :oops:

Dus nee, hier ook geen positieve ervaringen wat betreft kraamhulp! Wel jammer, want het kan echt een heerlijke tijd voor je als moeder zijn!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 apr 2010 20:18

mijn kraamtijd grotendeels doorgebracht in het ziekenhuis. Ook wel beetje hetzelfde als merisja: veel deden ze met juul, helemaal van top tot teen verzorgd, maar zelf daar geen luier verschoond.

Thuis aangekomen, met de rest van de dagen, en daar heeft de kraamverzorgster (tevens mijn vriendin) mij alle kneepjes bijgebracht! :)

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 09 apr 2010 20:28

hier een superkraamtijd gehad!
de tante van mijn man kwam kramen. 48 jaar en net klaar met de opleiding, zelf heeft ze 6 kinderen. het was heerlijk!
de eerste 4 dagen ook elke dag schoon bed en daarna om de dag. (ze streek zelfs al het beddengoed, doe ik zelf nooit :oops: ). ook elke dag de stofzuiger ff door de slaapkamer en beneden ook als het nodig was. de badkamer en wc's hield ze goed bij. maar kwam ook heerlijk samen koffie drinken.
elke dag schreef ze een leuk stukje in het 'kraamboek', daar kan ik nog van genieten als ik dat teruglees.
ze is hier ook nog een keer 's avonds gekomen omdat het niet goed ging met de borstvoeding.
echt dik voor mekaar, mochten we nog een kindje krijgen hoop ik zeker dat ze weer wil komen!

ze zei ook recht op de man af van: ik ben wel familie maar als er iets is wat je anders wilt moet je het gewoon zeggen! juist omdat we zo open tegen elkaar waren is het erg goed bevallen :wink:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 apr 2010 20:31

paprikameisje2 schreef:mijn kraamtijd grotendeels doorgebracht in het ziekenhuis. Ook wel beetje hetzelfde als merisja: veel deden ze met juul, helemaal van top tot teen verzorgd, maar zelf daar geen luier verschoond.
Thuis aangekomen, met de rest van de dagen, en daar heeft de kraamverzorgster (tevens mijn vriendin) mij alle kneepjes bijgebracht! :)

Onze oudste is in het ziekenhuis geboren, was op tijd maar schatten ze op 4 4,5 pond, ( was uiteindelijk bijna 5 pond) Maar op de brief voor de huisarts stond dat 'vader en moeder het kind geheel zelf verzorgden' dat was een pluim, maar ik wilde het zelf doen. Na de bevalling heb ik nog 2 dagen in het ziekenhuis gelegen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 09 apr 2010 20:43

Mijn ervaring van alle twee de keren is: het zijn superaardige mensen, maar ze lopen behoorlijk in de weg!

De eerste keer een wat oudere vrouw, heel lief en deed veel. Maakte goed schoon etc. Alleen ze kwam bij de kraamvisite zitten en deed ook gezellig mee met de gesprekken......

De tweede keer had ik twee jonge meiden. Die hielden zich erg aan het protocol, sanitair schoonmaken? Beetje chloor er in en klaar is Kees. Ik ben zelf echt geen poetser, maar zelfs ik vond dit smerig. Ik heb mijn moeder opgebeld om te vragen of ze een paar keertjes 's-avonds het huis wilde komen schoonmaken...... Met onze dochter deden ze ontzettend veel leuke dingen, die vond het ook elke dag jammer dat ze weggingen.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 09 apr 2010 21:19

hier hebben we een super kraamtijd gehad. door keizersnee kreeg ik extra uren maar doordat kerst in kraam week viel zou ik een dag minder krijgen, onze kraamzus heeft net zolang lopen lobbyen voor extra uren dat ze hele dag kon blijven. van 8 tot soms wel half 6. ( als jullie het nog weten, in december was het niet al te best weer, maar door de sneeuw kwam ze gewoon hoor! kraam visite niet de 1e week )
dus wij kregen ontbijtje lunch, en zelfs avondeten stond al klaar als ze weg ging. deed ook elke dag stofzuigen en wc en badkamer, schoon bed. en ook was van johan werd gewoon gewassen. ze zag ook gelijk als ik het niet meer trok, en dan nam ze Hannah mee naar beneden zodat ik rustig kon slapen. echt een super hulp, mocht er een 2e komen dan geven wij ook echt de voorkeur weer aan haar!
Afbeelding

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 09 apr 2010 21:31

Hier goede kraamtijd.
Oudere vrouw, kinderloos maar dat was niet te merken.
Ze was super met Anna Sofie. Ook met alle tips en trucs e.d.
Verder werd iedere dag ons bed verschoont, alle was gedaan, ook weggestreken e.d. en
iedere dag boven en beneden gezogen en gedweilt. Onze slaapkamer voor ze wegging nog keer extra.

Ze was wel van de oude stempel wat betreft middagrust (moest van half 1 tot half 3 slapen, deed ik dan maar netjes, dat ik ondertussen op mijn laptop bezig was had ze toch niet door)
Verder mocht ik ook weinig uit bed. Alleen voor wc/douche of even wat pakken. Ik heb dus 8 dagen in bed doorgebracht. En eigenlijk was dat zo gek nog niet. Vriendinnen die al sneller naar beneden gingen klaagden over visite die lang bleef zitten, langer pijn e.d.
Time flies when you have none!

Terug naar “Archief”