Het buurjongetjesvraagstuk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Het buurjongetjesvraagstuk

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mar 2010 14:34

*ZUCHT* ons buurjongentje. Misschien hebben jullie tips.

Eerst maar een kenmerkende situatie:
Vanmiddag tijdens het eten was het weer zover, de bel ging. Het buurjongentje(ongeveer 6) stond aan de deur, of hij met onze oudste kon spelen. Mijn reactie: "We zijn nog aan het eten, straks komen de oudste twee (net 4 en bijna 3) voor spelen en dan kunnen jullie samen spelen." Toen kwam er een verhaal over dat hij niet op het gras mocht spelen etc. Ik snapte er niet veel van maar zoiets was het, dus ik had zoiets van: "dan ga je maar op de stoep spelen."
Een paar minuten later, de bel gaat, het buurjongentje staat voor de deur: "Ik mag niet voor spelen van mijn papa en mama." *ZUCHT* van mijn kant, wat nu? Toch maar weer goedvinden dat hij in de achtertuin komt spelen? Dat echt niet, dan betekent het dat wij een hele middag contine de tuin in de gaten moeten houden, want anders is de boel staks afgebroken. Ik had een teleurstellend bericht voor hem: "Onze jongens gaan straks toch echt voor spelen en daar kun je met ze spelen."

Wat extra informatie:
- Mijn vrouw en ik hebben onze handjes (erg) vol aan ons eigen gezin.
- Eigenlijk vinden we het leeftijdsverschil tussen het buurjongentje en onze oudste best groot.
- Als buurjongentje in de achtertuin komt spelen, moet je maar afwachten wat er kapot gaat. Het golfplatendak van het berghok? Mijn schroevendraaierskist (ik was aan het klussen in de schuur)? De planken van het berghok? Het speelgoed van de kinderen? Buurjongentje is nogal erg onbesuisd.
- In bovenstaand verhaal kwam al naar voren dat hij gerust aan blijft bellen als je aangeeft dat hij moet wachten, of dat de jongens zo wel buiten komen.
- Buurjongentje woont sinds de zomervakantie naast ons.
- De sfeer bij buurjongentje thuis is niet echt fantastisch, door de muur hoor je wel eens wat en dat is niet altijd vleiend.

En verder:
- Wij vinden het ontzettend vreemd dat een jochie van 6 niet voor op de stoel mag spelen met mooi weer. Er rijden geen auto's, je kunt over de stoep naar een speeltuintje.
- Wij vinden het eveneens heel vreemd dat buurjongentje alleen met onze kinderen speelt. Werkelijk, we hebben hem nog nooit met een ander kind gezien.

Wat nu?
Inmiddels zijn wij op een punt aangekomen dat wij liever niet meer hebben dat hij in onze achtertuin speelt, zeker niet op zaterdagmiddag, zo af en toe een uurtje van 4 tot 5 is op zich nog niet zo'n heel groot probleem, hoewel wij VEEL liever hebben dat ze voor het huis spelen. Onze jongste (ruim 1,5) speelt ook in de achtertuin en loopt best een groot gevaar als buurjongentje er is (er liggen wat houten planken/balken in de tuin...)
Maar goed, anderzijds vinden we het ook zo wat om het ventje te verbieden om met onze kinderen om te gaan, en daar komt het feitelijk op neer als hij niet meer bij ons mag komen en van zijn ouders (waar wij vrijwel geen contact mee hebben*) niet voor mag spelen.

*Ze zijn nogal wisselend in hun houding, ze hebben zich nooit voorgesteld toen ze naast ons kwamen wonen, en soms kan er een praatje af, maar op andere dagen amper een groet.

Al met al vinden we het maar een lastige situatie, misschien hebben jullie tips?

[EDIT: Titel aan het correct Nederlands aangepast, Lalage bedankt!]
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 30 mar 2010 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

meboy

Re: Het buurjongentjesvraagstuk

Berichtdoor meboy » 27 mar 2010 14:52

Het buurjongetje is niet het grootste probleem, het probleem is dat jij het lastig vind om aan te geven en uit te spreken wat je wilt.

Sommige dingen lijken onbeklimbare bergen terwijl de oplossing echt heel eenvoudig is: communiceer aan een ieder die het horen wil hoe je het wilt hebben. Aan het buurjongetje, aan je kinderen, aan zijn ouders etc en het is opgelost.

Je bent namelijk baas over je eigen tuin, je eigen kinderen en wie er al dan niet komt en wanneer.

Dat het buurjongetje graag wil, van zijn ouders niet anders mag, die je overigens nog niet goed kent, doet eigenlijk niet ter zake. Als jij duidelijk bent dan lossen al die andere zaken zich namelijk vanzelf op. Sterker nog, je bent zelfs aan niemand enige uitleg verschuldigd over het hoe en waarom je het niet wilt.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 27 mar 2010 23:56

Klinkt ook wel als gratis kinderoppas. Gewoon duidelijk zijn dus.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mar 2010 13:36

Ik zou gewoon afspreken met de buren dat je om en om doet. De ene zaterdag jou oudste daar en de andere zaterdag die van hen bij jou.
En meteen even vragen waarom het ventje niet voor mag spelen, of in het speeltuintje. Grote kans dat de ouders dat helemaal niet gezegd hebben maar dat het ventje zelf gewoon graag bij jullie zit. (gezelligheid, warmte, liefde etc wat hij thuis misschien mist?)
En vraag ze meteen op een mooie zomerdag in de tuin op visite dan zien ze misschien zelf dat de combinatie jongste-oudste kind niet zo goed werkt :wink:

michielboy
Mineur
Mineur

Berichtdoor michielboy » 28 mar 2010 14:16

gwn zeggen dat hij niet in de tuin mag spelen en dat ook tegen de ouders zeggen

en laat de kinderen gewoon voor spelen
niet gereformeerd wel lid

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 28 mar 2010 15:02

moeilijke Situatie
ik ben zelf ook niet erg assertief, het helpt mij altijd om de punten die je zeggen wilt eerst op te schrijven, ik zou in de eerste plaats voor mijn eigen kinderen kiezen en aan de andere kant toch met het jongetje begaan zijn. Maa jou taak ligt in de eerste plaats in je eigen gezin.
laat je niet als oppas gebruiken.
ja nog veel meer... het is erg moeilijk
gr Samanthi

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 28 mar 2010 15:13

Tja dit lijkt me nou weer zo'n typisch geval van: 'dit kind doet van alles wat onze kinderen noooooit zouden doen'

WIJ vinden namelijk dat hij nogal onbesuisd is.
WIJ vinden het normaal dat hij op de stoep mag spelen, ZIJ vinden dat niet..
WIJ vinden dat hij een beetje teveel aanbelt.
WIJ vinden het vreemd dat hij alleen met onze kinderen speelt
WIJ, WIJ en nog eens WIJ......en natuurlijk; jullie kinderen zijn keurig opgevoed, zijn nooit onbesuisd, mogen onbeperkt op de stoep spelen, bellen nooit een keer aan wanneer het niet nodig is...enz....

Ik zou zeggen: word een beetje volwassen!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 28 mar 2010 15:35

Annet76 schreef:Tja dit lijkt me nou weer zo'n typisch geval van: 'dit kind doet van alles wat onze kinderen noooooit zouden doen'

WIJ, WIJ en nog eens WIJ......en natuurlijk; jullie kinderen zijn keurig opgevoed, zijn nooit onbesuisd, mogen onbeperkt op de stoep spelen, bellen nooit een keer aan wanneer het niet nodig is...enz....

nou ja , als je niks construktiefs hebt te zeggen, zeg dan niks

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 28 mar 2010 15:46

het zijn lastige dingen, ik zou idd zeggen speel maar voor op de stoep hier spelen ze ook gewoon de stoep of in de steeg. maar goed, wij hebben best leuke buurkinderen.
ik zou dat gewoon aanhouden, buiten spelen doen we voor, klaar.

ik snap dat het mannetje ook wel de rust bij jullie zoekt als het thuis niet prettig is, maar ik zou dan eerder bewuste momenten uitkiezen waarneer je zelf tijd en energie hebt om het op te vangen

maar lastig is het wel ja, op een gegeven moment willen je kinderen zelf niet meer, als het niet lekker loopt

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 28 mar 2010 16:00

gempa schreef:
Annet76 schreef:Tja dit lijkt me nou weer zo'n typisch geval van: 'dit kind doet van alles wat onze kinderen noooooit zouden doen'

nou ja , als je niks construktiefs hebt te zeggen, zeg dan niks

Goed dan, iets wat een beetje constructief is.

Ik open hier een behoorlijk topic met als titel: buurjongetjes vraagstuk. Dan denk ik: ‘goed…nu gaat het echt komen’.
Helaas, de problematiek blijkt toch minder ernstig dan ik in eerste instantie had ingeschat, sterker nog: is er wel sprake van problematiek??
Goed, ik ben de kwaadste ook niet, ik zal het even zo serieus benaderen, deze vraag verdient een eerlijk antwoord…

Je hebt binnen deze serieuze problematiek 3 opties:
1. Je opent een topic op het refoweb en uit daar al je ongenoegen over je onbesuisde en buitensporige buurjongen.
2. Je verzamelt alle moed bijeen en doet je uiterste best om dit 6(!!!!) jarige jongetje voorzichtig te vertellen dat je van zijn gedrag niet echt waardeert….
3. Je schakelt een orthopedagoog in voor deze buurjongen, misschien dat zij dit onhandelbare kind een klein beetje fatsoen bij kunnen brengen?

Of,
3. Je houdt gewoon even lekker op met zeuren, want anders loop je het risico dat het gedrag net zo irritant wordt als het buurjongetje zelf;)

Lastig hoor…nu moet je nog kiezen ook!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mar 2010 16:54

Nou Annet, moet je ongesteld worden? 8)

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 28 mar 2010 17:04

jamillah schreef:Nou Annet, moet je ongesteld worden? 8)

Welnee joh......dan word ik pas echt ongezellig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 mar 2010 19:25

@ Annet76: ik heb er best moeite mee dat jij op het forum en in de vragenrubriek vaak de mensen zo neerzet alsof het allemaal betweters zijn of mensen die de balk uit hun eigen oog moeten halen ipv. de splinter die ze bij anderen zien. Dat doe je nu ook in het geval van The Keimpe.
Het lijkt wel alsof niemand eerlijk mag zijn en alles met de mantel der liefde bedekt moet worden. Maar zo werkt het niet in de maatschappij en bij jou persoonlijk ook niet neem ik aan?

Sterkte The Keimpe: eerlijk en liefdevol zijn naar jullie buurjongetje en buren...
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 28 mar 2010 20:05

Moet ik daar even serieus op ingaan?

em_ma schreef: alsof het allemaal betweters zijn of mensen die de balk uit hun eigen oog moeten halen ipv. de splinter die ze bij anderen zien.

Oei, nee, dat eerste niet, dat tweede ja!
Bij veel opmerkingen en vragen geldt inderdaad: als mensen nou eerst eens die balk uit eigen ogen halen alvorens ze zich uitlaten over die splinter in het oog van een ander, dan kunnen meer dan de helft van de reacties rechtstreeks de prullenbak in;)

Nu deze vraag…waarom lees ik er nou tussen de regels door dat dit buurjongetje – wat hij ook doet – het toch al niet goed kan doen want zijn ouders zijn vast een slag mensen die niet worden gewaardeerd. Dat is zo’n onderlinge strijd tussen ouders, en ach weet je….die kinderen hebben er geen last van, maar ouders..ja dat is ff een ander verhaal hoor!
Als ouders dit nou eens aan de kinderen zelf overlaten, die geven namelijk heel goed aan met wie ze wel en niet willen spelen….daar hebben ze vaak geen ouders bij nodig. Ja, sommige ouders denken dat het wel zo werkt en dan krijg je de meest ongelooflijke en onmogelijke situaties!

De titel: het buurjongentjesvraagstuk…….dat klinkt nogal zwaar op de hand vind je ook niet?

Lees nou voor t gemak deze vraag nog eens door en vraag jezelf af: Wat is nu eigenlijk werkelijk het probleem???
Het probleem is niet het aanbellen van dit jongetje, ook niet zijn onbesuisde gedrag, ook niet het leeftijdsverschil, zelfs zijn ongeduldige gedrag niet….
Plaats nou al deze eigenschappen eens bij je naaste familie die je wel mag en ze zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Daarom zeg ik: word gewoon een beetje volwassen en los dit volwassen op!

Oh en voor wat betreft de vragenrubriek: daar ga ik nu even niet op in want dan begeef ik me op glad ijs, dan dwaal ik weer teveel af;)
Dat jij er moeite mee hebt dat er iemand is die WEL gewoon zegt waar het op staat zonder om de hete brei heen te draaien, of vrome praatjes rond te strooien en ondertussen zelf alle regels aan de laars lapt, is niet zozeer mijn probleem!

Ik zou zeggen: open een nieuwe topic en ik durf het aan :P :P

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 mar 2010 20:13

@ Annet: het gaat mij er niet om dat je niet mag zeggen wat je denkt, maar het is de manier waarop. DAAR heb ik moeite mee. Het komt zo gevoelloos over op mij, maar goed ik ken je niet, dus ik moet daar voorzichtig in zijn.

The Keimpe kennende zal hij niet ongegrond moeite hebben met deze kwestie en ook met de sfeer bij de buren thuis. Dat is toch een soort burgerplicht om op elkaar te letten?
Hij komt op mij positief christelijk over, niet iemand die snel met het vingertje wijst.
Hij heeft echt moeite met dit vraagstuk, mag hij?
Worstel jij nooit ergens mee?
Heb eens wat meer respect voor iemand die dit christelijk, daar ben ik van overtuigd, op wil lossen.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”