Mattheus Passion

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

flowers
Verkenner
Verkenner

Mattheus Passion

Berichtdoor flowers » 26 mar 2010 21:53

Hallo!

Ik las deze week dit artikel in het RD http://www.refdag.nl/artikel/1469272/Grenzen+voor+onze+muziek.html over de naar mijn mening zo geweldig mooie Mattheus Passion...
Ik was verbijsterd over de mening van deze predikant.
Hoe denken jullie daarover?
"Je hebt twee soorten dwazen.
De eerste zegt: Het is oud, daarom is het goed.
De tweede zegt: Dit is nieuw, daarom is het beter."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Mattheus Passion

Berichtdoor Lalage » 26 mar 2010 23:45

Jammer dat hij dat vindt. Ik hoop dat mensen zich er niet teveel van aantrekken.

Freakie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Freakie » 27 mar 2010 00:49

Ik kan ook niet zeggen dat ik het ermee eens ben.
En ik vraag me ook af wat deze dominee dan vindt van de Messiah van Händel. Dat is ook een oratorium. Hierin zijn ook stukken uit Gods Woord vertolkt met muziek. Afgelopen keer heb ik met veel plezier meegedaan aan de scratch in Leiden. En ik heb er totaal niks verkeerds in gezien. Het is zo mooi om zo samen te zingen tot Zijn eer. Er waren rond de 900 mensen. Zouden die het allemaal maar voor de vorm gedaan hebben? Ik weet het niet.

Een andere vraag zou zijn: Als Jezus woorden nu niet vertolkt zouden worden in de Mattheus Passion, zou het dan wel beter geweest zijn? Ik vind dat altijd zwakke argumenten. David zingt toch ook in Psalm 22 over de komende Christus. Alles wat in die psalm geschreven staat is vervuld. De Heere Jezus wist al hoe Hij moest lijden en sterven. Hij moest een worm en geen man zijn. Dat zingen wij toch ook.

Laatste opmerking. Hoe vaak zingen wij niet psalmen, zonder dat we doen wat er staat.
Bijv: Psalm 47: Handklapt en betuigt, onze God uw vreugd.
Psalm 134: Heft uwe handen naar omhoog.
Psalm 150: Vol van instrumenten. Maar in onze gemeenten mag dat niet.

Ik denk dat ieder God de eer geeft op zijn of haar manier. Als dat het belangrijkste maar is in het leven met of zonder muziek.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 mar 2010 07:22

Ik denk dan ook dat het goed is om een ander artikel uit de zelfde krant te lezen door Rd-muziek resencent Piet Baaijens.

Hij schrijft o.a. dat Bach een preek schreef op noten. Hij vindt dat de Matthäus Passion een verantwoord muziekwerk is. " Bach geeft de Bijbeltekst respectvol en indringend weer. En voor de luisteraar tellen niet de opvattingen van de uitvoerenden, maar het klinkende resultaat".
Hij citeert de PvdA-lijsttrekker Cohen ooit in zijn voorwoord bij een programmaboekje van het Amsterdams Toonkunstkoor: „Mij ontroert het werk iedere keer opnieuw, en iedere keer opnieuw raakt het mij diep in mijn ziel; het lijdensverhaal van Christus, op deze magistrale manier getoonzet, en al zo veel jaren zo prachtig uitgevoerd, spreekt gelovigen én niet-gelovigen aan.”

Lees maar en wordt geraakt door de preek van Bach!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Freakie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Freakie » 27 mar 2010 12:20

Nog één toevoeging waar ik het wel mee eens ben!

Het is natuurlijk wel jammer dat de Mattheus Passion vaak gezongen wordt door niet-christenen. Mensen die het voor de muziek en de hele haaisa eromheen doen en niet voor de teksten. Want het is idd natuurlijk wel zo dat Bach er een preek op noten van gemaakt heeft. Iets om aan de mensen mee te geven. En dat is nu natuurljk minder door al die niet-christenen die het zingen.

nijlie74
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor nijlie74 » 29 mar 2010 12:02

Freakie schreef:Nog één toevoeging waar ik het wel mee eens ben!

Het is natuurlijk wel jammer dat de Mattheus Passion vaak gezongen wordt door niet-christenen. Mensen die het voor de muziek en de hele haaisa eromheen doen en niet voor de teksten. Want het is idd natuurlijk wel zo dat Bach er een preek op noten van gemaakt heeft. Iets om aan de mensen mee te geven. En dat is nu natuurljk minder door al die niet-christenen die het zingen.

Zou God dan niet door middel van niet gelovige mensen die de passion zingen mensen (luisteraars) kunnen bereiken??? ik denk van wel!!

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 30 mar 2010 11:23

Gisteravond was de Mattheus in Groningen, werkelijk prachtig. (en voor 7,50 - studentenkaart kun je het niet aan je voorbij laten gaan)
Juist door de gezongen bijbelteksten raakt het je zo diep, en komt het evangelie heel dichtbij. Maar ook de muziek, er zit zóveel in verborgen (de donder en de bliksem, het rezitativ met Tenor & Chor, Viola da Gamba).
~Get out and do what we were meant to do~

boldering
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boldering » 02 mei 2010 11:52

Waarom ga je, of luister je naar een uitvoering van de Mattheus Passion? Om geraakt te worden door de muziek, of tekst? Of de intentie waar het mee wordt uitgevoerd, daar luister ik naar. Of iemand dan christen, niet christen, alien, of wat dan ook is, het maakt mij dan weinig uit.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 17 jul 2010 16:57

Zelf heb ik tweemaal meegezongen bij een uitvoering van de Mattheus Passion. Tweemaal bij hetzelfde koor: een studentenkoor van een hogeschool, waar de naam christelijk (toentertijd) alleen nog op de muur stond. Verder was er weinig van het christelijk-zijn te merken op de hele school. Alleen in het schoolkoor stond christelijke muziek centraal. Tijdens de repetitie-avonden van de Mattheus Passion stonden we als koor stil bij de inhoud van het muziekstuk. Dan zing je het al op een andere manier dan wanneer je een liedje van Jan Smit of iemand anders zingt. Je denkt meer na bij wat je zingt.
Persoonlijk vind ik de Mattheus Passion een mooi muziekstuk! Prachtig om uit te voeren, geweldig om naar te luisteren! Terwijl wij stonden te zingen, zat de Grote Kerk helemaal stampvol. Er waren christelijke mensen aanwezig, maar zeer zeker ook niet-christelijke. Ik ben van mening dat dit muziekstuk ook mensen kan raken. Zeker waar er zoveel niet-christelijke mensen bij elkaar zijn. Ik ben het daarom niet helemaal met ds Meeuwse eens. Aan de andere kant kan ik het wel een beetje begrijpen. Ik ben ook afkomstig uit de gereformeerde gemeente en ik ken de predikant een beetje. Een rol als 'Jezus' zou ik zelf ook niet willen spelen. Maar in de Mattheus Passion komt ook de Heere Jezus aan het woord. Alles rond de kruisiging en het sterven van Jezus staat op muziek. Zou je dan het stukje over Jezus niet op muziek moeten zetten? Zou dat dan gewoon gesproken moeten worden oid? Ik denk het niet. Dan is het geen geheel meer. En zo gedramatiseerd is de Mattheus Passion niet. Als je een muziekstuk als dit niet mag zingen, mag je dus ook die preek van Bach op muziek niet luisteren. Dan moet Bach ook maar verwijderd worden uit het cd-rek in de huiskamer... Ik weet bijna zeker dat een ds uit de gereformeerde gemeente ook wel eens luistert naar een cd van Bach. En zeer waarschijnlijk weten ze niet eens dat Bach een preek op muziek gezet heeft.
Ik vind persoonlijk dat de Mattheus Passion gewoon gezongen mag worden.
Szent az Úr

Terug naar “Archief”