Bewaar het Pand (CGK)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eveline de Pater
Verkenner
Verkenner

Bewaar het Pand (CGK)

Berichtdoor Eveline de Pater » 12 mar 2010 22:25

Ik ben een klein onderzoekje aan het doen naar de Bewaar-het-Pand stroming binnen de CGK. Hiervoor ben ik eigenlijk op zoek naar wat meer informatie hierover. Kan iemand van jullie me wat meer hierover vertellen en ook kort aangeven welke predikanten 'Bewaar-het-Pand'-predikanten zijn. Kan het ook zo zijn dat bepaalde gemeenten 'Bewaar-het-Pand'-gemeenten zijn? En nog een derde vraag: Kan het zo zijn dat Bewaar-het-Pand-predikanten staan in een niet-Bewaar-het-Pand"-gemeente? (Ik denk bijvoorbeeld aan Ds. Buijs uit Harderwijk). Zonder over predikanten te spreken en te oordelen, zou ik toch graag wat meer informatie over wat deze Bewaar-het-Pand-stroming inhoudt en welke predikanten/gemeenten ertoe behoren!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Bewaar het Pand (CGK)

Berichtdoor pannenkoek » 13 mar 2010 10:20

Eveline de Pater schreef:Ik ben een klein onderzoekje aan het doen naar de Bewaar-het-Pand stroming binnen de CGK. Hiervoor ben ik eigenlijk op zoek naar wat meer informatie hierover. Kan iemand van jullie me wat meer hierover vertellen en ook kort aangeven welke predikanten 'Bewaar-het-Pand'-predikanten zijn. Kan het ook zo zijn dat bepaalde gemeenten 'Bewaar-het-Pand'-gemeenten zijn? En nog een derde vraag: Kan het zo zijn dat Bewaar-het-Pand-predikanten staan in een niet-Bewaar-het-Pand"-gemeente? (Ik denk bijvoorbeeld aan Ds. Buijs uit Harderwijk). Zonder over predikanten te spreken en te oordelen, zou ik toch graag wat meer informatie over wat deze Bewaar-het-Pand-stroming inhoudt en welke predikanten/gemeenten ertoe behoren!

Ik zou zeggen benader de ze Ds. Buijs, hij weet vast wel meer
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 mar 2010 11:12

Alle dominees uit de CGK die aan Refoweb meewerken maken daar deel van uit als ik me niet vergis. Dat zijn er enkele tientallen. Zie hier een overzicht: http://refoweb.nl/vragenrubriek-archief.html

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 mar 2010 12:06

Stop maar met je onderzoek. "Bewaar Het Pand" is een blad dat 1 keer in de 2 weken verschijnt. Dit blad wordt uitgegeven door Stichting "Bewaar Het Pand" en heeft als doelstelling "Uitgave tot bevordering van de handhaving der oude Gereformeerde beginselen". Secretaris van deze stichting is ds. A. van Heteren, predikant op Urk

Naast uitgave van het blad organiseert deze stichting 2x in een jaar een ontmoetingsdag, waarop er toespraken worden gehouden over een bepaald thema.

BWP gemeenten bestaan niet, BWP dominees bestaan niet

Voldoende info?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 13 mar 2010 14:44

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... r+het+pand

Als je verder zoekt op dit forum kom je nog meer tegen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 mar 2010 14:50

sunlover schreef:http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=8817&hilit=bewaar+het+pand

Als je verder zoekt op dit forum kom je nog meer tegen.

Huh, daar staat ook een Evelien de Pater tussen ......... :-k :shock:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 13 mar 2010 16:55

Nu je het zegt.
Een naamgenoot met exact hetzelfde probleem.

kees314
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kees314 » 13 mar 2010 22:09

m
Laatst gewijzigd door kees314 op 16 mar 2010 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 mar 2010 18:43

net als er al gezegd is, BWPpredikanten bestaan niet. Maar ik snap wel wat je er mee bedoelt. En laat de dominee die je noemt dan nou net geen 'BWPdominee' zijn.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 mar 2010 15:03

mw schreef:net als er al gezegd is, BWPpredikanten bestaan niet. Maar ik snap wel wat je er mee bedoelt. En laat de dominee die je noemt dan nou net geen 'BWPdominee' zijn.

Dat is hij zeker niet!
@ Henkie: Niet alles predikanten die aan de vragenrubriek deelnemen zijn BWP. Ds. Klomp is wel wat behoudender, maar geen BWP, en dat geldt voor meer predikanten.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mar 2010 15:15

Race406 schreef:
mw schreef:net als er al gezegd is, BWPpredikanten bestaan niet. Maar ik snap wel wat je er mee bedoelt. En laat de dominee die je noemt dan nou net geen 'BWPdominee' zijn.

Dat is hij zeker niet!
@ Henkie: Niet alles predikanten die aan de vragenrubriek deelnemen zijn BWP. Ds. Klomp is wel wat behoudender, maar geen BWP, en dat geldt voor meer predikanten.

Wat zijn dan de criteria voor een zogenaamde 'BWP'-predikant waar je mee werkt?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 17 mar 2010 12:12

Ik versta onder BHP de wat behoudende stroming binnen de CGK. Maar dat klopt niet lees ik hierboven?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 mar 2010 12:49

Wanneer behoort iemand tot de behoudende stroming. Van de meewerkenden vind ik er meerdere geen BWP.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 21:16

Eveline de Pater schreef:Ik ben een klein onderzoekje aan het doen naar de Bewaar-het-Pand stroming binnen de CGK. Hiervoor ben ik eigenlijk op zoek naar wat meer informatie hierover. Kan iemand van jullie me wat meer hierover vertellen en ook kort aangeven welke predikanten 'Bewaar-het-Pand'-predikanten zijn. Kan het ook zo zijn dat bepaalde gemeenten 'Bewaar-het-Pand'-gemeenten zijn? En nog een derde vraag: Kan het zo zijn dat Bewaar-het-Pand-predikanten staan in een niet-Bewaar-het-Pand"-gemeente? (Ik denk bijvoorbeeld aan Ds. Buijs uit Harderwijk). Zonder over predikanten te spreken en te oordelen, zou ik toch graag wat meer informatie over wat deze Bewaar-het-Pand-stroming inhoudt en welke predikanten/gemeenten ertoe behoren!

Dit antwoord (van ds. A.K. Wallet) uit de vragenrubriek geeft een helder antwoord op je vragen:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/961 ... t-dat-dit/

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 apr 2014 11:17

na 4 jaar zal het onderzoek wel afgerond zijn hoor 8)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”