Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Brenn » 23 dec 2010 14:42

Cathy schreef:Ik heb er bijna nog niets van gezien maar een moment uit de eerste aflevering vond ik ontroerend.
Dat is het moment wanneer Gordon bij het doopvont uit zijn jeugd staat en de pastoor(?) zegt: "Rond dit doopvont is jouw verhaal met God begonnen"....


Zei die dat, wat wat, ik heb hier geen woorden voor.
Bij ons in de kerk wordt dat ook beweerd. Ik ben afegelopen April gedoopt en ik weet zeker dat God de doop niet nodig had om mij te roepen of zijn verhaal met mij te beginnen. Wij hadden een keer een dominee die telkens zei, God heeft ons al geroepen bij de doop. En God heeft ons door onze doop beloofd....
Moest me inhouden om niet weg te lopen.

De doop is echt heel mooi en belangrijk maar soms doen we alsof de doop de weg is

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Brenn » 23 dec 2010 14:48

Schipje schreef:
Sabra schreef:Het blijkt wel dat het empathisch vermogen van veel reformatorische mensen behoorlijk laag is als het over het geloof gaat. Je moet dit programma niet benaderen vanuit je eigen geloofskader, maar vanuit het kader van een ongelovige. Maar blijkbaar is dat een stap te ver.

Indien je Gordon of Dennis van der Geest een gesprekje laat voeren met ds. A. Kort, ds. J. Roos of een ander figuur uit de ultra-orthodoxe kring, dan weet je bij voorbaat dat ze afhaken.

Volgens Paulus moet je een Griek onder de Grieken zijn en een Jood onder de Joden. Maar blijkbaar moet je volgens sommigen altijd reformatorisch zijn onder de mensen. Vergeet niet dat slechts een klein gedeelte van het wereldwijde christendom kan worden gekenschetst als reformatorisch. Probeer dus niet al te hooghartig te zijn en te doen of enkel het reformatorische gedachtengoed het gelijk aan haar zijde heeft, en dat alles wat niet-reformatorisch is, per definitie onjuist is en waarschijnlijk afkomstig van satan.

Mooi gesproken Sabra


Hmmm ik vind de EO soms anders behoorlijk grof. Bij 40 dagen zonder jou was de voice-over soms behoorlijk grof in de mond. Kan nu niet meer benoemen wat er allemaal gezegd werd. Alleen dat vrouwen lekker genoemd werden. Is geen lastering maar nou ook niet bepaald een christelijke opmerking. Ik ga met niet christenen om, zonder dat ik daar zulke taal voor uit hoef te slaan. Ik ga toch ook niet naar een medium omdat mijn vrienden dat doen?

Ik snap wat de EO doet. Maar ik denk dat ze vaak een beetje doorslaan. Ze gaan snel teveel met de reguliere omroepen en gebruiken.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2010 17:14

Brenn schreef:Hmmm ik vind de EO soms anders behoorlijk grof. Bij 40 dagen zonder jou was de voice-over soms behoorlijk grof in de mond. Kan nu niet meer benoemen wat er allemaal gezegd werd.


Als je geen voorbeelden kunt noemen, moet je dit ook niet als argument aandragen. Zo ontstaan namelijk broodjes aap-verhalen. Mensen hebben het dan over "van horen zeggen", terwijl helemaal niet duidelijk is of jouw herinnering wel recht doet aan de feitelijkheden.

Ik snap wat de EO doet. Maar ik denk dat ze vaak een beetje doorslaan. Ze gaan snel teveel met de reguliere omroepen en gebruiken.


In welk opzicht dan? Noem eens een concreet voorbeeld.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 23 dec 2010 17:43

Sabra schreef:
Brenn schreef:Hmmm ik vind de EO soms anders behoorlijk grof. Bij 40 dagen zonder jou was de voice-over soms behoorlijk grof in de mond. Kan nu niet meer benoemen wat er allemaal gezegd werd.


Als je geen voorbeelden kunt noemen, moet je dit ook niet als argument aandragen. Zo ontstaan namelijk broodjes aap-verhalen. Mensen hebben het dan over "van horen zeggen", terwijl helemaal niet duidelijk is of jouw herinnering wel recht doet aan de feitelijkheden.

Ik snap wat de EO doet. Maar ik denk dat ze vaak een beetje doorslaan. Ze gaan snel teveel met de reguliere omroepen en gebruiken.


In welk opzicht dan? Noem eens een concreet voorbeeld.

Ik heb tot nu toe de eerste 10 minuten geluisterd en vond dat de voice over behoorlijk over de schreef ging toen hij dat Gordon "hemels" woonde. Zoiets verwacht je bij de VARA of zo, maar niet bij de EO.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 23 dec 2010 17:56

Schelpje, je hoeft niet te kijken. Als ik je reacties lees is de kans dat je het toch een goed programma vindt bij voorbaat al 0%. En voor je hebt gekeken ga je al steeds meer er tegenop zien. Hoe objectief wordt het dan.... Ik ben een beetje bang dat het alleen maar gaat leiden tot meer conflicten, botte woorden, veroordeling van mensen, organisaties.... daar zie ik nou al tegenop :)[/quote]
Nou het viel JeeWee zelfs tegen !
Stomverbaasd was ik trouwens dat we ineens een Visie op de mat kregen. Binnenkort ws een telefoontje met de vraag of we lid willen worden ?
En van mij hoor je geen botte dingen meer hoor, ik was eerst scherp ja, in de naieve veronderstelling dat mensen misschien anders gaan denken, maar ach, zo te lezen valt het steeds meer tegen ? Weet je, ik ben er 3 x afgehaald, meestal bijt ik me er dan toch in vast, maak tijd, desnoods dnachts, maar ik merk een tegenzin. Mn tenen krampten al in de 1e tien minuten, door de voice over, niet eens zozeer door de uitspraken van G. Dat had ik allemaal verwacht. Maar ik geloof gewoon niet dat de Heere werkt door zo'n uitzending, aan de andere kant met zo'n boer zoekt vrouw programma. Ook zo gehypt als ik de recensies mag geloven. Ik heb het nooit gezien en denk ook niet dat ik iets mis.[/quote]

:) Klopt. Jij gelooft dat niet. Maar dat zegt me niet zoveel. Er gebeuren zo vaak dingen waarvan mensen: Ik geloof niet dat het zo gaat. Daarom zijn Gods wegen veel hoger dan onze wegen. We kunnen niet ons voorstellingsvermogen gebruiken om in te kleuren hoe God werkt. Je vergelijking met Boer zoekt Vrouw slaat trouwens helemaal nergens op, maar dat terzijde :)

En wat dat botte betreft, je hebt gelijk :) Dat werkt meestal averechts. Om het even in te leven: Wat doe je als hier wat kritiek op de "rechtse kerken" klinkt en men dat vrij duidelijk zegt? Ga jij dan extra goed naar die critici luisteren? Ik denk het niet. Hoe scherper mensen worden, hoe scherper je ook zal reageren. (en refoweb is dan uiteraard refoweb niet meer ;) ) Dus bot reageren werk juist het tegendeel uit. Dus, zullen we allebei proberen liefdevol op elkaar reageren hier? ;) Want ook al vind ik je soms wel erg scherp, je blijft toch mijn grote zuster :)[/quote]

Ach jongens toch, ik ben zo aardig in het dagelijks leven, echt een zacht ei :mrgreen: Maar als het om die dingen gaat, kan ik fel worden. Omdat ik jullie zo gun dat je ogen opengaan voor het Waarachtige geloof. En ik heb nagedacht, zo moet het niet schelp, je bent helemaal verkeerd bezig. Ik heb de Heere gebeden om de juiste woorden tot jullie te spreken. Ik kom zelf uit een reformatorisch milieu, waar de TV nog steeds ! not done is. Wij hebben zelf wel TV, maar kijken zeer selectief. Nooit op zondag, niet zappen, altijd gericht en dat is heus niet altijd een natuurfilm :mrgreen: Dus om die discussie te vermijden, vermeld ik dat even :wink:
Mijn excuses aan jullie allemaal als ik te scherp was, maar ik hoop dat jullie nu begrijpen waarom dat was. Het evangelie is ook echt niet altijd een aai over de bol ! Er zijn preken over de Goede Herder, met zijn eigenwijze schapen, die altijd een andere kant opgaan ! niet willen luisteren, eigenwijs zijn. Niks romantiek. Maar ook preken over de wijnpersbak. Hoe komen wij uit de wijnpersbak ? Het is makkelijk om te geloven als alles voor de wind gaat, je ouders je accepteren als je homofiele gevoelens hebt, maar het moet er op aan komen ! Kirren als een duif, piepen als een zwaluw, kun je lezen in de bijbel, bij bepaalde mensen. Ik wil jullie waarschuwen voor een schijngodsdienst. Let wel, het lijkt erop, maar het is het niet ! Als er menseneer aan te pas komt, dan is het het niet hoor ! Hij moet wassen en ik minder worden. En ook ik ben daar nog lange niet. Ik ben nog veel te veel zelf bezig met mijn eigen vroomheid, mn eigen goede werken. En zie hoe dat uitpakt, ik word scherp gevonden en in dit geval terecht.
Ik gun Gordon zo dat hij God vindt, maar niet zoals hier voorgesteld wordt. Ik zou hem liever bij de hand nemen en hem meenemen naar een eenvoudige predikant die zo gunnend preekt, maar wel de waarheid zegt en die is niet mals ! Het is niet genoeg om Jezus aan te nemen, echt niet ! Het is een dagelijks strijden tegen de zonde. Tegen je eigen ik. Wie het verstaat, verstaat het. En neem het niet aan omdat ik het zeg, ik weet ook niet waarom ik het moet zeggen. We moeten door de smalle poort en dat betekent dus ALLES WAT VAN DE WERELD IS, afleggen. Ons kruis opnemen en Hem volgen. Ook als het kruis heel zwaar is, met splinters. Dat je eigenlijk zegt: God vraagt het onmogelijk van mij. Ik heb homofiele gevoelens en het mag niet, maar ik wil zo graag een lieve levenspartner. Iedereen kan het zelf invullen. Het kruis wordt nooit te zwaar als je Hem erom bidt. Echt niet ! Dan weet Hij ervan, dan wordt je last licht.
DAT gun ik Gordon, maar ik zie het niet gebeuren op deze manier.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 23 dec 2010 18:44

JeeWee schreef:
schelpje3 schreef: Nou het viel JeeWee zelfs tegen!
Ho ho, ga me nou geen dingen in de mond leggen die ik niet heb gezegd: ik bedoel vooral dat ik weer werd geconfronteerd met het feit dat wat bij mensen onbmogelijk is, mogelijk is bij God.

schelpje3 schreef:Mn tenen krampten al in de 1e tien minuten, door de voice over, niet eens zozeer door de uitspraken van G.
Je tenen kromden al voordat je een seconde had gezioen. Ik ken de voice ovefr als een zeer betrokken christen. Jacco Doornbos maakt al jaren practige programma's en blijft zelf op de achtergrond. Hij heeft een enorme gedrevenhgeid en inderdaad: hij komt daar niet met de statenvertaling aan zakken en kan ook de taal van ongelovigen spreken, maar de boodschap blijft helder.

schelpje3 schreef:Dat had ik allemaal verwacht.
uhhh, wie riep daar 'onbevooroordeeld?"

schelpje3 schreef:Maar ik geloof gewoon niet dat de Heere werkt door zo'n uitzending.
Ja sotm, ze hadden die figuren ook gewoon naar de Gerr.Gem in Opheusden moeten sturen. Dat werkt pas!

JeeWee, ik heb mn scherpte ingedamd, als jij nu het sarcasme vermijd, kunnen we verder met een goeie inhoudelijke discussie :D

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Horeb » 23 dec 2010 18:52

JeeWee schreef: Ja stom, ze hadden die figuren ook gewoon naar de Gerr.Gem in Opheusden moeten sturen. Dat werkt pas!


er is inderdaad geen enkele reden om aan te nemen dat God in de GG in opheusden niet zou kunnen werken in het hart van een zondaar........welke dan ook.

het blijft echt een Gods werk en een Gods wonder.

Ik acht de kans dat God in Zijn huis aanwezig is groter als de kans dat Hij met Zijn Geest meekomt in een TV programma.

dus je stelling is juist JeeWee

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Horeb » 23 dec 2010 19:01

schelpje3 schreef:Ach jongens toch, ik ben zo aardig in het dagelijks leven, echt een zacht ei :mrgreen: Maar als het om die dingen gaat, kan ik fel worden. Omdat ik jullie zo gun dat je ogen opengaan voor het Waarachtige geloof. En ik heb nagedacht, zo moet het niet schelp, je bent helemaal verkeerd bezig. Ik heb de Heere gebeden om de juiste woorden tot jullie te spreken. Ik kom zelf uit een reformatorisch milieu, waar de TV nog steeds ! not done is.

ik mag het wel als je spreek zoals je bent. uit het hart....met vuur en passie.
schelpje3 schreef: Wij hebben zelf wel TV, maar kijken zeer selectief. Nooit op zondag, niet zappen, altijd gericht en dat is heus niet altijd een natuurfilm :mrgreen: Dus om die discussie te vermijden, vermeld ik dat even :wink:
waarom knikker je dat ding niet op straat? ondanks al je selecties moet je mij eens vertellen hoeveel eer je God toebrengt met TV kijken? bovendien geef je zelf al aan dat je op zondag niet kijkt......onbegrijpelijk naief voor een christen.
schelpje3 schreef:Mijn excuses aan jullie allemaal als ik te scherp was, maar ik hoop dat jullie nu begrijpen waarom dat was. Het evangelie is ook echt niet altijd een aai over de bol ! Er zijn preken over de Goede Herder, met zijn eigenwijze schapen, die altijd een andere kant opgaan ! niet willen luisteren, eigenwijs zijn. Niks romantiek. Maar ook preken over de wijnpersbak. Hoe komen wij uit de wijnpersbak ? Het is makkelijk om te geloven als alles voor de wind gaat, je ouders je accepteren als je homofiele gevoelens hebt, maar het moet er op aan komen ! Kirren als een duif, piepen als een zwaluw, kun je lezen in de bijbel, bij bepaalde mensen. Ik wil jullie waarschuwen voor een schijngodsdienst. Let wel, het lijkt erop, maar het is het niet ! Als er menseneer aan te pas komt, dan is het het niet hoor ! Hij moet wassen en ik minder worden. En ook ik ben daar nog lange niet. Ik ben nog veel te veel zelf bezig met mijn eigen vroomheid, mn eigen goede werken. En zie hoe dat uitpakt, ik word scherp gevonden en in dit geval terecht.
de strijd tegen ons eigen verdorven vlees blijft tot de strijd gestreden is. Ik ellendig mens..............
schelpje3 schreef:Ik gun Gordon zo dat hij God vindt, maar niet zoals hier voorgesteld wordt. Ik zou hem liever bij de hand nemen en hem meenemen naar een eenvoudige predikant die zo gunnend preekt, maar wel de waarheid zegt en die is niet mals ! Het is niet genoeg om Jezus aan te nemen, echt niet ! Het is een dagelijks strijden tegen de zonde. Tegen je eigen ik. Wie het verstaat, verstaat het. En neem het niet aan omdat ik het zeg, ik weet ook niet waarom ik het moet zeggen. We moeten door de smalle poort en dat betekent dus ALLES WAT VAN DE WERELD IS, afleggen. Ons kruis opnemen en Hem volgen. Ook als het kruis heel zwaar is, met splinters. Dat je eigenlijk zegt: God vraagt het onmogelijk van mij. Ik heb homofiele gevoelens en het mag niet, maar ik wil zo graag een lieve levenspartner. Iedereen kan het zelf invullen. Het kruis wordt nooit te zwaar als je Hem erom bidt. Echt niet ! Dan weet Hij ervan, dan wordt je last licht.
DAT gun ik Gordon, maar ik zie het niet gebeuren op deze manier.

Amen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 23 dec 2010 19:26

Horeb, ik leef niet alleen ! In het begin van ons huwelijk heb ik ingestemd met de TV, kijk er soms heus met veel genoegen naar, heel selectief. Ik ben al zo blij dat er geen gemor en gezeur is dat dat ding op zondag uit is, de kinderen vinden het helemaal niet erg. Kijk, dat vind ik dan al winst :D
In de TV zelf zit geen zonde, het is hetzelfde ding als het beeldscherm van de computer, maar de bagger die er soms op komt.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2010 19:36

Horeb schreef:Ik acht de kans dat God in Zijn huis aanwezig is groter als de kans dat Hij met Zijn Geest meekomt in een TV programma.

dus je stelling is juist JeeWee


God heeft geen huis op deze aarde, niet na de vernietiging van de tempel. Een kerk is een bedehuis, maak er niet meer van. Ergens in het NT staat dat dat het lichaam van de gelovige een tempel van de Heilige Geest is, dus God woont in mensen, en heeft daar Zijn thuis. Niet in gebouwen dus.

Bovendien bezocht Gordon bijeenkomsten waar mensen uit naam van hun religie bijeenkwamen. In het NT staat de belofte dat waar een aantal mensen in de naam van God verenigd zijn, Hij daar aanwezig is. Het mag dus worden verondersteld dat God aanwezig was bij die bijeenkomsten.

De kans dat een ongelovige bekeerd wordt bij het aanhoren van een ultra-orthodoxe predikant, lijkt mij vrij nihil. Het is vaak holle retoriek die wordt gepredikt.

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Brenn » 23 dec 2010 20:22

@ sabra, waarom is het een holle retoriek?

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor jip_86 » 23 dec 2010 20:28

De eerste indruk heb je ze al niet mee denk ik.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2010 21:37

Brenn schreef:@ sabra, waarom is het een holle retoriek?


Omdat binnen de ultra-orthodoxe kringen uiterlijke schijn een groot goed is. Daarnaast wordt de inhoudelijke boodschap niet gewaardeerd op grond van de daadwerkelijke inhoud, maar op grond van het gebruik van een aantal zeer bekende begrippen, waarbij acteren door voorgangers meer gewoonte is dan uitzondering.

Dit althans is mijn ervaring.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 23 dec 2010 22:08

jip_86 schreef:De eerste indruk heb je ze al niet mee denk ik.

Jip, je bent moderator, dan hoor je toch wel een wat neutralere opstelling te hebben lijkt mij :D
En niet als wig op te treden.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Schipje » 24 dec 2010 07:36

schelpje3 schreef:
jip_86 schreef:De eerste indruk heb je ze al niet mee denk ik.

Jip, je bent moderator, dan hoor je toch wel een wat neutralere opstelling te hebben lijkt mij :D
En niet als wig op te treden.

ik denk dat jip ook gewoon een eigen mening heeft en deze deel ik.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 47 gasten