Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Race406 » 15 mar 2010 11:18

Marnix schreef:Of dit Refoweb is? Ik weet niet wat jou beeld is, maar het feit dat men niet gelijk als een stel farizeeërs veroordeelt (moet het nou met die relnicht) is een Bijbels geluid wat volgens mij uitstekend bij Refoweb past...


Waarvan akte! d:)b
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor TheKeimpe » 15 mar 2010 20:46

JeeWee schreef:En als dat voor mij kon, kan het zeker ook voor Gordon.

We vinden elkaar wel weer een keer! Hier ben ik het van harte met je eens.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor henkie » 20 dec 2010 11:40

De eerste aflevering zit er op!

http://player.omroep.nl/?aflID=11850723

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Jo'tje » 20 dec 2010 13:17

Ik ben heel benieuwd. De eerste aflevering heeft me in ieder geval genoeg geboeid om het verder te willen volgen.
Mooi aangepakt, aanknopingspunten zoeken in hun persoonlijk leven. Dans, muziek en met Gordon terug naar zijn oude kerk...

Ik vind het trouwens vreselijk dat mensen om zo'n reden hun lidmaatschap opzeggen en er bij voorbaat al vreselijk veel ophef over maken. Alsof Gordon en God onverenigbaar zijn? Volgens mij lees je dan een andere bijbel. Nou ja, de afgelopen weken zijn voldoende artikelen verschenen die veel van deze herriemakers zullen hebben verbaasd.

Fluit kinderliedje :-oo Zou voor de Heer iets te wonderlijk zijn, voor de Heer iets te wonderlijk zijn? :-oo
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor maboc » 20 dec 2010 13:19

henkie schreef:De eerste aflevering zit er op!

http://player.omroep.nl/?aflID=11850723

Ben benieuwd wat ze verder gaan doen. Vond de eerste aflevering in ieder geval erg amusant. Vanavond weer kijken ('t komt toch 6 dagen lang iedere dag?)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 20 dec 2010 15:02

JeeWee schreef:Ik lees net op veel nieuwssites dat Gordon voor de Evangelische Omroep op zoek gaat naar God. Al eerder deden Catherine Keyl en Henny Huisman dit in het gelijknamige programma.

De EO zegt dat men met het aantrekken van Gordon de discussie over God vooral bij jongeren wil aanzwengelen. Daarom wordt het ook op Nederland 3 uitgezonden.

Een EO-woordvoerder laat weten: "We ontvangen voortdurend gasten in onze programma's die anders denken. Dan komt het verschil ter sprake. Onderling praten met gelijkgestemden is natuurlijk ook prima, maar het is juist veel spannender en positiever om gesprekken over het geloof te voeren met mensen die er anders over denken. We zijn daarom ontzettend blij met Gordon".

Gordon zegt op zijn beurt in het AD dat hij het heel moedig van de EO vint, om een openlijk homoseksueel en controversieel persoon zoals hij is, te vragen. Het programma staat voor eind dit jaar gepland. Er zullen ook twee andere - nog niet bekende - BN'ers aan meedoen.

Tja, wel een uitdaging, vind ik. Heiligt het doel de middelen? Moeten we gewoon constareren dat je dieben met dieven vangt en dat de overgrote meerderheid van ons volk God niet kent?

God heeft daar de EO helemaal niet bij nodig !
Ik kan geen inhoudelijke reactie geven, omdat ik het programma niet gezien heb en niet ga zien. De TV blijft op zondag uit !
Als het op woensdag zou worden uitgezonden, zou ik nog niet kijken.
Gordon heeft aangegeven zichzelf te blijven, dus die vreselijke bastaardvloeken uit te blijven roepen.
Dan weet ik al genoeg. De naam des Heeren wordt gelasterd, zgn voor het goede doel.
Kom nu toch, als we zo de jeugd moeten aansporen om op zoek te gaan ? Waarnaar eigenlijk ??

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Jo'tje » 20 dec 2010 15:59

Gelukkig voor jou Schelpje is het iedere dag op tv. Je kunt dus nog aanhaken ;)

Maar je bent weer fijn bevooroordeeld. Ik heb het wél teruggezien en geen vloek gehoord.
Sterker nog: Gordon stond het meest open van alle drie de gasten. Bijzonder om te zien!

En natuurlijk heeft God daar de EO niet voor nodig. Maar als je zo redeneert kun je de EO, zendingsorganisaties, evangelisatieacties van kerken etc. etc. allemaal opdoeken. God heeft mensen niet nodig, maar Hij kan ze er wél voor gebruiken.
En gelukkig blijkt dat er wel mensen tot geloof komen / aan het denken gezet worden door allerlei projecten, programma's en diensten. Allemaal opdoeken dan maar?

En om nog antwoord te geven op je laatste vraag: naar God!
pobody's nerfect

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor T.A.F. » 20 dec 2010 16:09

Zo, dus dit is dan het grote nieuws anno 2010..
(zowiezo heb ik geen tv, en een programma als dit klinkt niet als my cup of tea)
De EO met zijn drempelverlagende houding is niet mijn ding meer sinds ze die politiek doorvoerden.
(Hun laatste programma dat me beviel was to meet the Maker, jaren geleden uitgezonden)

Homofilie en Christendom kunnen iig niet samen (en kerken die anders zeggen liegen) maar idd God kan ook hem overtuigen van zijn verkeerde levenswandel.

Of een TV programma daar nu echter echt de weg voor is? Vind je God niet in de stilte? en met het oog van de wereld op je gezicht...
(Je niet laten leiden door ledenaantallen is dan wel een positief punt.. tenzij je als strichting zo afdwaald dat de laatste echte leden vertrekken)
Maargoed laat ik het niet meteen helemaal afkraken, voor sommigen zal het wellicht iets zijn, al ben ik wel van mening dat :

*Met het armenianistische idee dat bekering onze eigen keuze is, word er meer en meer gefocust op hoe wijzelf evangeliseren, anders dan het simpele feit DAT we evangeliseren.
*Dit plaats dus de nadruk op mensenwerk in evangelisatie, inplaats van Godswerk
*De Gereformeerden geloven immers dat elk mens die gered moet worden (en daartoe verkozen is) dat ook zal worden, en dat dus de enigen die reageren op evangelisatie die mensen zijn die al daartoe zijn voorbestemd, HOE we evangeliseren maakt dan niet uit, en elk mens dat door onze evangelisatie tot God komt, is tot God gebracht door God, niet door ons.
*Dit plaats dus de nadruk op Godswerk in evangelisatie, inplaats van mensenwerk

Zelfs op een Gereformeerde school, waar ik voor pastoraal werker studeerde merkte ik hoezeer men zich liet bepalen door psychologie en dergelijke zaken, waarbij ik soms opmerkte, waarom kunnen we niet gewoon met de Waarheid mensen om de oren slaan, waarom al dit onzinnig menselijke moeilijke gedoe;)
Dit is de waarheid, slik it or stik it, het alhoude bekeerd u, of u zult vergaan, das meer mijn stijl;)

Dat men geloofd dat mensenwerk bepalend is, maakt dat men ook zoekt naar methodes die de mens dienen, die beter passen bij de belevingswereld van de mens van deze tijd, waar mensen die geloven dat God toch al bestemd heeft wie zullen antwoorden, zich hier veel minder door laten bepalen.
(ik zie dus persoonlijk niet zo'n nood mensen aan te spreken op een manier binnen hun belevingswereld, maar kan snappen dat mijn armeniaanse broeders die nood wel zien)

Toch is daar niet alles mee gezegd.. als mensenwerk de maatstaf is voor of mensen zich bekeren.. en mensen zelf die keuze maken, kun je zeggen dat jouw "succes" als evangelist meetbaar is in de aantallen mensen die als gevolg van jouw werk zich bekeren. Waar voor een gereformeerde evangelist succes word gemeten in de zuiverheid van de boodschap en het niet uitmaakt voor hem of en hoeveel mensen er door zijn werk berijkt worden.
Ik vind met name die evangelische houding hierin ronduit eng.. en het is mede wat me van armenianisme naar calvinisme deed overstappen.. hoe zou dan iemand die sociaal onbekwamer is kunnen evangeliseren? en.. staat er juist niet dat wij en de wereld vijanden zijn, en dat wij gans anders zijn? bovendien hoe zou een mens het werk van God doen? het idee alleen al, dat MIJN werk zou bepalen dat een ander voor eeuwig verloren zou gaan of gered zou worden... zulke verantwoordelijkheid bij een zondig en onvolmaakt mens? nee dat kan niet!

Maar goed ook hier, ik snap evangelische mensen dan wel die de meest effectieve methodes en evangelisten zoeken.. -> met als effectiviteit gezien, aantal bekeerde mensen. En zolang dat zuiver zou gebeuren zou het wellicht niet eens verkeerd zijn... maar..

Doordat men in nummers gaat tellen treed een gevaar op : de wereld houd namelijk niet zo van het evangelie, en de wet van God... hoe ben je dus als evangelist vaak het meest succesvol? door de Harde Waarheid, niet te delen, maar de ware boodschap aan te lengen, te verslappen, om te buigen, meer bij de tijd te maken, meer wereldvormig. Zaken die een gruwel zijn in Gods ogen, worden opeens prima, God vind je opeens prima zoals je bent (terwijl ik in de bijbel iets heel anders lees), en inplaats van dat Christus een redder van zonde word, word hij een redder van de hel!

En zoals we bij de mannen zagen die zich door johannus wilden laten dopen... een verlangen om te ontsnappen aan die hel is er bij velen, maar een verlangen waarlijk bevrijd te worden van de zonde, je echt te bekeren maar bij weinigen!

Het geloof word vervolgens gebracht als "Hij heeft jou lief" "Hij is de enige die altijd naar je luisterd" "Hij zal je altijd accepteren precies zoals je bent" "Hij geeft je een betere kick dan drugs, of zulke zaken kunnen" een consumentief evangelie, waar Jezus als product word aangeboden, met een verkooppraatje.

Maar vraag ik dan.. is die Jezus die daar verkocht word nog wel het orgineel? Bij deze deur aan deur verkoop is de prijs idd een stuk lager.. zondebesef is nauwelijks of niet meer nodig, foute levensstijl kan blijven gehandhaaft, Gods Wil volgen is allleen nodig als jij zelf daar zin in hebt, en genade is gratis, zonder enige verplichting. Maar wat krijg je daarvoor? Crap.

Een verbogen valselijk evangelie, dat je niet zal behouden, en zeker niet zal bevrijden van de zonde, waartoe Christus kwam.

Hoewel ik niet zeg dat alle zo werken, is het een feit dat het veelvuldg plaatsvind op vele plaatsen en dat veel kerken nu gevuld zijn met geiten, inplaats van schapen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 20 dec 2010 16:12

Ik ben niet bevooroordeeld, hij zei dat hij gewoon zijn eigen uitdrukkingen ging gebruiken ! Ik heb toch ook geen reactie op de inhoud gegeven ?
Nee ik heb totaal geen behoefte aan aanhaken.
Gordon is altijd wel in voor choquerende programma's, dan is hij voluit homo, dan wil hij toch weer kinderen en eigenlijk een vrouw pffft
Die jongen heeft een ziekelijke manier van aandacht zoeken, is altijd in de contramine, roept de vreselijkste dingen over allerlei mensen.
Als de Heere iemand stilzet, hetzij actief, hetzij passief, horen we daar van !
En hebben we A Knevel en consorte niet nodig.
Ik heb trouwens ook nog mensen "op de straat" over het programma gehoord, en ik wist dus zeker dat ik niks gemist heb :D
Ik gun Gordon DE verandering, maar dat gaat echt niet op deze manier.
En dat jongeren zouden aanhaken, daar geloof ik niets van, gezien de commentaren die ik gehoord heb.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Jo'tje » 20 dec 2010 16:18

Ja, de mensen bij jou op de markt hebben uiteraard helemaal gelijk.
Gordon is een atheïstische relnicht en de EO is helemaal geschift dat ze denken dat God iets met hem te maken wil hebben.

Ik stop alvast met deze manier van discussiëren, want op die manier heb ik er echt geen zin in.
Als je Andries Knevel in één adem noemt met Op Zoek naar God heb je echt geen idee waar je over praat namelijk.
Behalve dan dat je misschien weet dat het allebei ergens iets met de EO te maken heeft.
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 20 dec 2010 16:28

Jo'tje schreef:Ja, de mensen bij jou op de markt hebben uiteraard helemaal gelijk.
Gordon is een atheïstische relnicht en de EO is helemaal geschift dat ze denken dat God iets met hem te maken wil hebben.

Ik stop alvast met deze manier van discussiëren, want op die manier heb ik er echt geen zin in.
Als je Andries Knevel in één adem noemt met Op Zoek naar God heb je echt geen idee waar je over praat namelijk.
Behalve dan dat je misschien weet dat het allebei ergens iets met de EO te maken heeft.

A.K. is anders wel HET gezicht van de EO :mrgreen:
De mensen waar ik over sprak (niet van de markt !, wat een denigrerende opmerking trouwens) hadden het programma wel gezien en hadden daar een prima onderbouwd commentaar over ! "op de straat" stond tussen aanhalingstekens, zoals je kon lezen.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Race406 » 20 dec 2010 16:39

T.A.F. schreef:1 De Gereformeerden geloven immers dat elk mens die gered moet worden (en daartoe verkozen is) dat ook zal worden, en dat dus de enigen die reageren op evangelisatie die mensen zijn die al daartoe zijn voorbestemd, HOE we evangeliseren maakt dan niet uit, en elk mens dat door onze evangelisatie tot God komt, is tot God gebracht door God, niet door ons.
2 Dit plaats dus de nadruk op Godswerk in evangelisatie, inplaats van mensenwerk

3 Het geloof word vervolgens gebracht als "Hij heeft jou lief" "Hij is de enige die altijd naar je luisterd" "Hij zal je altijd accepteren precies zoals je bent" "Hij geeft je een betere kick dan drugs, of zulke zaken kunnen" een consumentief evangelie, waar Jezus als product word aangeboden, met een verkooppraatje.

4 Maar vraag ik dan.. is die Jezus die daar verkocht word nog wel het orgineel? Bij deze deur aan deur verkoop is de prijs idd een stuk lager.. zondebesef is nauwelijks of niet meer nodig, foute levensstijl kan blijven gehandhaaft, Gods Wil volgen is allleen nodig als jij zelf daar zin in hebt, en genade is gratis, zonder enige verplichting. Maar wat krijg je daarvoor? Crap.
Een verbogen valselijk evangelie, dat je niet zal behouden, en zeker niet zal bevrijden van de zonde, waartoe Christus kwam.

5 Hoewel ik niet zeg dat alle zo werken, is het een feit dat het veelvuldg plaatsvind op vele plaatsen en dat veel kerken nu gevuld zijn met geiten, inplaats van schapen.


1. Als het zo is, dan hoeven we toch helemaal niet meer te evangeliseren? Uitverkorenen komen er allemaal. Dus hoeven we ook niet meer naar de negertjes in de rimboe. Ze komen er vanzelf wel als God dat wil, en anders gaan ze verloren, dan hebben ze "pech gehad". Erg kort door de bocht. Tussen een stuk of wat haakjes: ik geloof ook in uitverkiezing.....

2. Als iemand door evangelisatie tot geloof komt zal er echt niet gezegd worden: "Zo, die hebben we toch maar mooi even bekeerd!" Nee, dan zal God de dank worden gebracht, dat Hij het met zonde bevlekte evangeliseren wilde gebruiken tot behoud van een zondaar.

3. Heeft God jou niet lief dan? Hij wil toch niet dat sommigen verloren gaan? Dat doet Hij niet omdat Hij zo geweldig kwaad is op de mensen, maar omdat Hij hen ZO lief heeft, dat Hij Zijn enige Zoon zond tot behoud van zondaren!

4. Jezus wordt niet verkocht. Hij gaf Zijn leven, opdat wie dorst heeft mag komen, en wie wil, het water des levens om niet mag nemen (Openb 22)!
Je kunt misschien best wat vragen hebben bij sommige levensstijlen. Maar er zijn nu eenmaal kinderen van God die een andere levensstijl hebben dan jij of ik. Nogmaals: Je mag je vragen hebben, maar je kunt die vragen ook bij de persoon zelf brengen. En uiteraard bij God. Met daarbij het gebed: "Here, leer het hem/haar te zien als deze levensstijl niet kan in zijn/haar leven. En mocht het anders zijn of gaan, leer mij dan terughoudendheid betrachten (ondanks mijn vragen en problemen hiermee) in het veroordelen ervan, en leer mij ook voor die persoon die zo anders leeft dan waarvan ik denk dat het goed is, liefde op te brengen."

5. Heb ik iets gemist? Heeft God jou volmacht gegeven om te oordelen over de "geestelijke staat" (om maar eens een ouderwetse "kraker" uit de kast te trekken... :mrgreen: ) van anderen?
Waarop baseer jij de mening dat veel kerken zijn gevuld met geiten in plaats van schapen? Omdat ze anders denken/doen dan jij? Omdat ze andere liederen zingen? Omdat ze andere accenten leggen in de prediking? Heb jij het Grote Gelijk aan jouw zijde, en heeft de rest het dus eeuwig mis? :x
Sorry hoor, maar hier word ik echt boos van! Mag ik je vragen om je toon te matigen? "Ja maar Jezus deed het ook, toen hij de farizeeën uitmaakte voor adderengebroedsel en witgepleisterde graven!" Wij zijn Jezus niet, en hebben dus niet het recht om ons met Hem te vergelijken. Daar komt bij dat Hij fulmineerde tegen de aan de gewone mens wetjes en regeltjes opleggende geestelijke leiders van die tijd. Zogezegd: De kerkenraad kreeg op zijn falie omdat ze de mensen niet tot Hem lieten gaan, maar die mensen door allerlei zelf bedachte wetjes, regeltjes, en beperkingen de eeuwige mist instuurden!
Dat komt gevaarlijk dicht bij huidige kerken, splintergroeperingen en andere scheurmakers met hun wetjes, regeltjes, beperkingen, bepalingen, scheuringen, Mesechjes der ellende, nachthutjes in dalen van Achor (die HAD er een boel als je dat zo eens aanhoort :wink: )................!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor T.A.F. » 20 dec 2010 17:49

Ondanks je "kies en pik" manier van reageren op mijn verhaal;) zal ik wel op je reageren :

1 Ons is het GEBOD tot evangelisatie gegeven, daarom doen we dat, simpel. (Hij zegt, wij doen).
Verder weten wij niet WIE er verkozen zijn van die nog onbekeerden (er staat geen stip op hun rug, als dat zo was zou ik niet prediken, maar shirts optillen)
Ook is evangelisatie om het oordeel over de NIET verkozenen te verzwaren (want zij hoorden maar namen niet aan) en het is dus deel van de aanklacht jegens hen.
If any dan zijn gereformeerden hierdoor nog ijveriger in hun evangelisatie, want ons is niet alleen het gebod gegeven tot evangelisatie, wij weten bij voorbaat al dat we er succesvol in zullen zijn, omdat de mensen die zullen reageren al daartoe zijn voorbestemd.
-> iemand zal niet ten ware ontvankelijk zijn voor de boodschap van het evangelie, anders dan daartoe voorbestemd te zijn door God.

2 Ze zullen het openlijk niet uiten zoals ik zwart-wit neerzette, maar theologisch klopt het verschil wat ik aankaart wel. Het idee dat mensen direct invloed hebben op OF andere mensen zich bekeren leeft er sterk.

3 God heeft mij niet lief zoals ik nu ben, maar streeft mij te vormen naar het beeld van Zijn zoon. Het ging me in die stellingname dus niet om te ontkrachten dat God liefheeft, maar om te ontkrachten dat God je wel best vind zoals je nu bent, integendeel! Zondebesef en Heiliging zijn zeer essentieel!

4 Er waren waarzeggers die probeerden Christus naam te gebruiken.. in die zin bedoelde ik het word verkocht. er word een religie aan de man gebracht, maar dat is niet hetzelfde als het Ware Geloof. Ik ga zo ver als dat sommige levensstijlen onverrenigbaar zijn met Ware Bekering, en dat mensen die zo doen, dus gewoon niet gered kunnen zijn, zolang ze blijven goedpraten wat niet goed te praten is. Ik bid juist om onderscheid van Geest en voel me geroepen als apostel, in het bijzonder berust met de taak te onderzoeken wat IS Gods wil, en deze dan ook dwingend op te leggen aan de Kerk als geheel.
Ik ben van mening dat er maar EEN wil van God is, en dat die te kennen is, eenheid in verscheidenheid is een drogredenatie.
Verder weet ik ook dat je er theologisch niet uitkomt, er staat dat als er een geschil is, zoek elkander op, bid onophoudelijk en Gods Geest zal eenheid geven.
(daar is wel al voor nodig dat mensen ten diepste Gods Wil verlangen, voor sommigen, anders dan ik, geld dat zij oprecht zijn, maar anders, met hen kan ik bidden, voor anderen echter merk ik ten diepste willen zij Gods wil niet.. dan kun je bidden dat je een ons weegt, maar hun hart wenst niet te horen)
Hierin streef ik naar alles behalve stoutmoedigheid, ik bid juist om helder zicht naar die ene ware leer, en om moed en stoutmoedigheid die overal te verkondigen ongeacht de gevolgen.

5 Ik ben geroepen apostel, en als zodanig is mijn roeping om leiders aan te stellen en in wettelijke vraagstukken te bepalen wat de centrale lijn is. Hoewel ik nog moet groeien en mijn taak in deze wereld nog vorm moet krijgen, ben ik voor God al wel als zodanig. Hoewel ik jong ben en soms te snel mijn tong laat spreken.. (dat is precies waarom het verboden is onder de 30 al actief apostel of leider te zijn, om voor jeugdige trots behouden te worden in je bediening) Als ik spreek dat iemand werkelijk een verkeerde geestelijke staat heeft, dan gaat dat dieper dan dat. Mij is zogezegd het gezag te geven te binden en ontbinden.. onderscheid van geest. dit gaat dieper dan alleen gebruiken, en daden.. het is iets waardoor ik iemands hart proef door diegenes woorden heen. Of diegene ten diepste Gods wil zoekt.. of niet.
Ik ben niet van een kerk.. en het zal mij bvb worst zijn of iemand met of zonder rok, in hele of halve noten, en al dat soort zaken doet.. ook al heb ik mijn eigen voorkeur.
Wij zijn Jezus niet? inderdaad, ik ben niet waard nog in Zijn schaduw te staan!, en toch ik moet gaan, geroepen als ik ben.
dit onderscheid van Geest is trouwens een gave voor alle gelovigen beschikbaar.

Tenslotte wil ik nog opmerken dat hoewel ik merk dat in ALLE kerken mensen zijn die Gods Wil wel of niet willen volgen, sommige kerken wel veel meer naar een van de twee kanten leunen.. terrecht merk je bvb op dat in traditionele kerken, de eigen rust, alles hetzelfde houden, en menselijke wetten belangrijker zijn soms dat Gods wil. (traditiereligie) hoewel dit ontstond uit een oprecht verlangen Gods WIl te doen, en angst dat als je niet vasthield men af zou glijden.. (en velen daar nog steeds zo zijn, oprecht, maar te angstig star) zijn er mensen voor wie traditie belangrijker is geworden dan God zelf.

Ik noem bvb het aanhangen van bepaalde gebruiken (oh wat erg als de voorganger geen hand krijgt voor de dienst, en mensen zonder rokken dat kan niet hoor!) en bvb het vasthouden aan een bepaalde vertaling op traditie, ipv geestelijke grondslag. En krijg bvb maar eens de germaans-celtische feesten weg, of het eerste concilie ten opspraak.. ook al kun je dat theologisch onderbouwen dan zal het heel wat tijd duren voor men dat wil horen..

De andere kant echter.. de vernieuwende hoek slaat anders door, op de manieren die ik reeds noemde, menselijk gevoel, wensen ideen worden belangrijker dan de harde waarheid... hoewel God zeker ook een hart heeft, en het onjuist is het relatie-element eruit te snijden, is een mens die slechts op zijn gevoel bouwd gelijk een stuurloos schip in een orkaan..
Toch zijn er onder al die zwevers en progressieven ook mensen die oprecht Gods wil zoeken, maar in hun gezweef falikant falen.
Maar er zijn er ook veel die God allang voorbij gezweeft zijn, en er feitelijk op los leven/hun eigen ideeen volgen.. onder een christenlijk sausje of noemer.

Mijn ervaring is dat hoewel in beide stromingen goede en slechte elementen zitten, en de uiteindelijke Ware Kerk, dus elementen van beide zal kennen, en elementen die beiden nog missen (want een deel bestaat zelfs nergens meer) de behoudende kant, vaker aan de goede kant van de lijn zit, en de progressieve vaker aan de verkeerde kant.
Toch deel ik je droefheid over de verdeeldheid van de kerk.. MAAR

Toen God mij riep deelde Hij Zijn droefheid over de status van de Kerk met me die "verdeeld, wereldvormig, gedogmatiseerd, verinstitutionaliseerd" is.
Hoewel ik zowel het geloof heb dat eenheid mogelijk is, wil ik hierbij geen concessies doen op de andere vlakken, en binnen Gods Geest hoeft dat ook niet.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor mw » 20 dec 2010 18:04

schelpje3 schreef:God heeft daar de EO helemaal niet bij nodig !


Weet je wat Gordon zijn antwoord hierop is?
God is de beste regisseur ooit! Jij, ik en al anderen beslissen niet of God de EO nodigt heeft om Gordon tot bekering te brengen. Het zou je sieren als je daar dan ook niet over oordeelt en geen mening over velt zonder onderbouwing.

Lees dit maar eens:
http://www.eo.nl/tijdschriften/visie/11 ... e=12107250
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2010 19:06

schelpje3 schreef:
Jo'tje schreef:Ja, de mensen bij jou op de markt hebben uiteraard helemaal gelijk.
Gordon is een atheïstische relnicht en de EO is helemaal geschift dat ze denken dat God iets met hem te maken wil hebben.

Ik stop alvast met deze manier van discussiëren, want op die manier heb ik er echt geen zin in.
Als je Andries Knevel in één adem noemt met Op Zoek naar God heb je echt geen idee waar je over praat namelijk.
Behalve dan dat je misschien weet dat het allebei ergens iets met de EO te maken heeft.

A.K. is anders wel HET gezicht van de EO :mrgreen:
De mensen waar ik over sprak (niet van de markt !, wat een denigrerende opmerking trouwens) hadden het programma wel gezien en hadden daar een prima onderbouwd commentaar over ! "op de straat" stond tussen aanhalingstekens, zoals je kon lezen.


En je leest hier positieve reacties, ook al heb ik ook wel kritiekpuntjes en kanttekeningen. Maar je kiest er voor de critici te geloven en de anderen niet. Dan ben je nooit echt neutraal geweest.



schelpje3 schreef:Ik ben niet bevooroordeeld, hij zei dat hij gewoon zijn eigen uitdrukkingen ging gebruiken ! Ik heb toch ook geen reactie op de inhoud gegeven ?
Nee ik heb totaal geen behoefte aan aanhaken.
Gordon is altijd wel in voor choquerende programma's, dan is hij voluit homo, dan wil hij toch weer kinderen en eigenlijk een vrouw pffft
Die jongen heeft een ziekelijke manier van aandacht zoeken, is altijd in de contramine, roept de vreselijkste dingen over allerlei mensen.
Als de Heere iemand stilzet, hetzij actief, hetzij passief, horen we daar van !
En hebben we A Knevel en consorte niet nodig.
Ik heb trouwens ook nog mensen "op de straat" over het programma gehoord, en ik wist dus zeker dat ik niks gemist heb :D
Ik gun Gordon DE verandering, maar dat gaat echt niet op deze manier.
En dat jongeren zouden aanhaken, daar geloof ik niets van, gezien de commentaren die ik gehoord heb.


- God heeft de EO inderdaad niet nodig. God gebruikt wel mensen om het evangelie te brengen. Hij is niet afhankelijk van mensen maar zeker ook niet van jouw kwalificaties van mensen en instanties. Je kan niet zeggen: God gebruikt dit niet en dat niet want daar sta ik niet achter..... en dit en dat is goed dus dat gebruikt Hij wel. En dat doe jij wel: Op deze manier kan Hij Gordon niet bekeren. Klein gedacht van iemand die zondaren gebruikt, met hun beperkte mogelijkheden, om mensen tot God te brengen. En je kan ook niet zeggen: God kan een hoop mensen bereiken maar niet Gordon, want die is te slecht, te egoistisch. Over de Naam des Heren lasteren....

Maar jou houding hier is erg haatdragend. Natuurlijk is Gordon geen lieverdje en heeft hij heel veel verkeerd gedaan. Dat soort mensen zie je in de Bijbel ook veel, en de houding is dan niet: Afwijzen.... ziekelijk mannetje, wil alleen aandacht. Kijk eens hoe Jezus met ziekelijke mensen die de grootste zonden doen omgaat.... En vergelijk dat met jou houding....
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 dec 2010 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten