welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Floefloe » 24 jan 2011 14:15

Enige postings geknipt naar een nieuw topic: KLIK
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor MarijnV » 26 jan 2011 13:56

jaapo schreef:Deze vraag is niet flauw bedoeld: Er is popmuziek, gespeeld/gezongen door gelovige mensen (met wereldlijke teksten) en er is oratorium/passiemuziek, uitgevoerd door niet-godsdienstige mensen (want zij zijn bij zo'n uitvoering gewoon aan het werk). Kan de Geest bij de luisteraars in beide gevallen werkzaam zijn of in geen van beide, of in één van beide? Is de Geest sowieso werkzaam bij muziek of alleen in de eredienst? In ieder geval: je wordt nooit gedwongen om naar een klassiek of pop-concert te gaan en op alle apparatuur om te kijken en/of te luisteren zit een aan/uit-knop.

Ik denk dat God alles kan gebruiken, in alle omstandigheden. En je tweede opmerking is wat mij betreft dé oplossing voor deze hele discussie: iedereen kan luisteren wat hij kan of denkt te kunnen verantwoorden.


MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor MarijnV » 27 jan 2011 14:14

rosaatje schreef:beluister deze link eens.

http://www.leandervandersteen.nl/04%20P ... agment.mp3


Hm, ik had nooit zo'n hoge pet op van Leander van der Steen, maar ik geloof dat ik dit toch wel kan waarderen.
Kun je ook even toelichten waarom je 'm hebt geplaatst? :)

rosaatje

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor rosaatje » 27 jan 2011 21:36

Ik las al die reacties over soorten muziek. Ik dacht laat ik eens even een mooie psalm, die mijns inziens mooi uitgevoerd wordt plaatsen.
Tja ik heb juist wel een hoge pet op van Leander. 't is mijn dirigent. Top!
Mag ik vragen waarom jij niet?(wel off-topic???)

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor MarijnV » 28 jan 2011 10:18

rosaatje schreef:Ik las al die reacties over soorten muziek. Ik dacht laat ik eens even een mooie psalm, die mijns inziens mooi uitgevoerd wordt plaatsen.
Tja ik heb juist wel een hoge pet op van Leander. 't is mijn dirigent. Top!
Mag ik vragen waarom jij niet?(wel off-topic???)


Ik heb de cantaten Licht in de duisternis en Meer dan overwinnaars van hem gehoord, en die vond ik eigenlijk iets te 'makkelijk', te voorspelbaar.
Bij de psalm die jij plaatste, heb ik dat gevoel minder. Maar goed, dat is allemaal persoonlijk :)

(En voorspelbaarheid hoeft ook niet per se negatief te zijn, maar ik vind muziek toch uitdagender als het echt verrassend is. Zoals http://www.najihakim.com/audio/08%20Wie ... genste.mp3, een variatie op Wie schön leuchtet der Morgenstern van Naji Hakim)

rosaatje

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor rosaatje » 28 jan 2011 10:29

Ja dat is idd smaak verschillend denk ik. Die link die jij gaf, vind ik juist minder. Er zijn betere van hem.
Er is weer een nieuwe cantate van LS, uitgevoerd in Amsterdam, maar nog niet opgenomen. Prachtig(vind ik dan)
maar ik zal verder geen reclame maken.
Vind wel dat er genoeg muziek is voor ons als refo's, welke niet duivels/slecht is.

ReplaceMe

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor ReplaceMe » 31 jan 2011 13:31

wat betreft christelijke rock/metal/pop
ik denk dat er niks mis mee is..
Natuurlijk zijn er bands die niet christelijk zijn in hun doen en laten,
maar er zijn echt heel veel steengoede en radicale christelijke metalbands.
Ik geef als voorbeeld The Devil Wears Prada. Een keiharde band met een enorm breed en voornamelijk seculier publiek. In veel van de teksten komt echter een boodschap naar voren die allerminst seculier is. Voorbeeld:
All glory to the One in Existence
Bring upon Your Name,
Your Grace, Your Everything
.
Dit is regelrechte worship, maar dan op een andere manier.

Gods Geest werkt op ontelbaar veel manieren!

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor MarijnV » 11 feb 2011 13:56

rosaatje schreef:Vind wel dat er genoeg muziek is voor ons als refo's, welke niet duivels/slecht is.

Zeker, zelfs als je de hele pop/rock/metalwereld links laat liggen is er genoeg 'goede' muziek te vinden...

ReplaceMe schreef:maar er zijn echt heel veel steengoede en radicale christelijke metalbands.

Hm, ik vind het soms wel tegenvallen wat er aan goede christelijke metalbands te vinden is. We hebben een overvloed aan christelijke metalcorebands (die niet allemaal uitblinken in creativiteit) en een zootje unblack metalbands die soms te belachelijk zijn voor woorden... Uitzonderingen daargelaten vind ik dat er in de seculiere scene toch echt veel betere muzikanten zitten...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor TheKeimpe » 11 feb 2011 16:13

ReplaceMe schreef:wat betreft christelijke rock/metal/pop
ik denk dat er niks mis mee is..
Natuurlijk zijn er bands die niet christelijk zijn in hun doen en laten,
maar er zijn echt heel veel steengoede en radicale christelijke metalbands.
Ik geef als voorbeeld The Devil Wears Prada. Een keiharde band met een enorm breed en voornamelijk seculier publiek. In veel van de teksten komt echter een boodschap naar voren die allerminst seculier is. Voorbeeld:
All glory to the One in Existence
Bring upon Your Name,
Your Grace, Your Everything
.

En als ode aan wie is dit bedoeld?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2011 16:26

En als Frans Bauer of Marco Borsato ineens religieus gaat zingen, is dat ook goed ?

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Floefloe » 12 feb 2011 11:14

Hangt er vanaf natuurlijk. Maar aangenomen dat ze een bekeringsproces hebben gehad en gelovig zijn geworden? Geen probleem lijkt me.

Verder eens met Marijn. Er zijn wel wat aardige christelijke metalbands, maar helaas ook een hoop die kwalitatief onder de maar zijn. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele christelijke muziekscene. Er is heel veel kwalitatief slechte muziek die wel verkoopt omdat christenen omdat de artiesten nu eenmaal christelijk zijn.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2011 15:01

Floefloe schreef:Hangt er vanaf natuurlijk. Maar aangenomen dat ze een bekeringsproces hebben gehad en gelovig zijn geworden? Geen probleem lijkt me.

Verder eens met Marijn. Er zijn wel wat aardige christelijke metalbands, maar helaas ook een hoop die kwalitatief onder de maar zijn. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele christelijke muziekscene. Er is heel veel kwalitatief slechte muziek die wel verkoopt omdat christenen omdat de artiesten nu eenmaal christelijk zijn.

Dan verandert er meer dan alleen hun tekstjes !
Er zijn veel artiesten die TUSSENDOOR ff een religieuze CD opnemen, bijv een kerst CD. Omdat dat dan lekker verkoopt.
Dan komt de muziek toch niet van binnenuit ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor TheKeimpe » 12 feb 2011 15:22

Floefloe schreef:Hangt er vanaf natuurlijk. Maar aangenomen dat ze een bekeringsproces hebben gehad en gelovig zijn geworden? Geen probleem lijkt me.

Verder eens met Marijn. Er zijn wel wat aardige christelijke metalbands, maar helaas ook een hoop die kwalitatief onder de maar zijn. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele christelijke muziekscene. Er is heel veel kwalitatief slechte muziek die wel verkoopt omdat christenen omdat de artiesten nu eenmaal christelijk zijn.

Tja, wat vergelijk je met wat?
Ik heb een voorzichtig vermoeden dat x% van de christelijke metalbands goed is en dat dezelfde x% van de seculiere of antichristelijke metalbands goed. Nu zijn er van die laatste meer, dus in absolute aantallen zijn er meer goede niet-christelijke metalbands.

Stel je organiseert een festival met 10 bands. Dan is het voor een niet-christelijke organisatie makkelijker om 10 goede bands te vinden die kunnen en willen spelen, dan voor een christelijke organisatie. Gevolg: er wordt ook naar minder-goede bands geluisterd, die vervolgens daar toch een zekere aanhang door krijgen.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor discipel2011 » 12 feb 2011 15:31

Judas Iskarioth is de eerste metal-muziekmaker, want hij heeft Zijn Meester laten kruisigen met metalen spijkers.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten