als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marierose
Mineur
Mineur
Berichten: 177
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:50
Contacteer:

als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor marierose » 24 feb 2010 16:54

mijn moeder heeft sinds een paar weken geleden gehoord dat ze kanker kreeg en net nu ze dit jaar 70 is geworden. Het feest dat ze zou geven omdat ze 70 jaar is geworden kon wegens het slechte weer niet doorgaan en ze wist toen ook nog niet dat ze kanker had en nu heeft ze het en het feest wordt hopenlijk in de zomer gegeven... Tja, als de medicijnen goed aanslaan... Ik moet er niet aandenken, op een gegeven moment weet je eigenlijk wel dat je ouders zullen gaan maar dat wil je niet, toch zelfs bij je eigen moeder niet!!! In deze tijd is het ook nog spannend of mijn schoonvader kanker heeft, hij is nog in de onderzoekperiode.. Maar de kans is zeer groot. Het zal toch ook niet denk je dan. Maar mijn man en de kinderen en de rest van de familie zitten in onzekerheid van hoe gaat het aflopen?? Zijn er meer die in deze situatie zitten en hoe gaan jullie ermee om vooral als gezin met kinderen. Wat vertel je de kinderen en wat niet e.d. Bedankt alvast voor je reactie!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2010 17:25

Het opvoedkkundige gedeelte heb ik geen ervaring mee... dus dat laat ik aan experts over.

Sterkte. Ik zal voor jou en hen bidden!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor mw » 24 feb 2010 18:54

Ligt er denk ik ook aan wat voor kanker het is. Er zijn soorten waarbij mensen zonder al te veel ongemakken 100 kunnen worden. Klinkt misschien gek, maar het is wel zo.

Laat jullie in ieder geval goed op de hoogte stellen van het verwachte beloop, behandelingen, bijwerkingen van die behandeling e.d.

Tegen de kinderen zou ik voorlopig zeggen dat oma (en opa) erg ziek zijn en voorlopig vaak naar de dokter moeten. Over het sterven zou ik praten als je weet dat het sterven eraan zit te komen.
Maar ligt er ook aan hoe jong ze zijn...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mezelf
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:52

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor mezelf » 24 feb 2010 19:04

Mijn moeder heeft 2jaar geleden darmkanker gehad, ze is inmiddels gelukkig weer genezen verklaard, al blijft ze wel altijd onder controle.
Onze jongste kinderen waren toen 6 we hebben wel altijd eerlijk gezegd dat oma kon sterven, omdat ze dat vroegen, en dan ga ik niet zeggen, nee hoor oma word wel weer beter, want dan geef je ze verwchtingen die als het niet zo mocht zijn erg teleurstellend zouden zijn.
We hebben ze er ook bewust bij betrokken, mee naar oma in het ziekenhuis enzo.
Het heeft de band tussen hen ook wel verstevigd denk ik.
Als je meer wil weten vraag je het maar.
veel sterkte gewenst in deze onzekere periode!!!
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor nita » 24 feb 2010 19:21

Er is sinds kort bij mijzelf ook kanker vastgesteld. zelf ben ik nog maar 24. Niet alleen mijn leven staat op zijn kop, maar ook die van mensen om mij heen. Zelf zit ik ook met wie vertel je wat. Wat blijft is het lange wachten, de Patholoog anatoom kan er niets aan doen, maar het een en ander moet op kweek gezet worden. En verder medicijnen of een behandeling moet nu eenmaal aanslaan. Maar ja dat wachten is vreselijk....

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2010 19:40

Dat zijn moeilijke situaties! Ik heb er niet veel ervaring mee. Mijn moeder had een tumor in haar baarmoeder en dat is allemaal netjes eruit gehaald. Pas later realiseerde ik me dat het ook anders had kunnen aflopen, best wel eng!

M'n moeder is vrijwilliger bij het Toon Hermanshuis en dat wil ik wel even aan jullie kwijt: er zijn dus in het hele land zulke huizen voor mensen die met kanker te maken krijgen. Je kunt er binnenlopen voor een gesprek en er worden verschillende activiteiten georganiseerd. Kijk hier voor meer informatie http://www.toonhermanshuis.nl/

mezelf
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:52

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor mezelf » 24 feb 2010 19:41

Nita, heel veel sterkte gewenst!!!
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

marierose
Mineur
Mineur
Berichten: 177
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:50
Contacteer:

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor marierose » 24 feb 2010 21:53

Als eerste wil ik Nita heel veel sterkte wensen en vooral als je pas 24 jaar bent!!! Het lange wachten op al de uitslagen van de kweken is voor degenen die (waarschijnlijk) kanker hebben heel naar. Ik merk het ook aan mijn moeder en schoonvader dat kan weken duren. Maar als je zo jong als Nita bent lijkt me echt heel naar!! Heel veel sterkte en allemaal bedankt voor de reactie's!! Onze kinderen logeren altijg veel bij oma en ze hebben haar veel aan de telefoon en oma deed altijd heel veel met ze zoals o.a. schaatsen, winkelen enz. en nu kan ze veel minder en dat is heel erg wennen vooral voor de kinderen... Onze kinderen zijn bijna 12 en bijna 16 jaar en ze reageren allebei anders degene die bijna 12 jaar is gaat tegen je aanzitten als ze merkt dat we het erover hebben of als je verdrietig bent zo van: 'hé wat is dat naar eigenlijk allemaal!' En de andere is midden in de pubertijd en reageert het op een hele andere manier af, maar dat is logisch want als je puber bent voel je je al anders... Ik heb veel contcact met het KWF (kankerfonds) en die gaven mij o.a. de tip op de site te kijken van 'kankerspoken' dat is speciaal voor kinderen om het uit te leggen en ze kunnen ook onderling als kinderen/pubers met elkaar chatten. En zal ik morgen aan ze laten lezen/zien.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor LeChat » 25 feb 2010 14:59

mezelf schreef:Nita, heel veel sterkte gewenst!!!

En marierose en families natuurlijk ook!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor nita » 25 feb 2010 18:12

bedankt voor jullie lieve bemoediging

@marie rose hoe reageerden de kinderen??

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor Haai » 25 feb 2010 21:15

LeChat schreef:
mezelf schreef:Nita, heel veel sterkte gewenst!!!

En marierose en families natuurlijk ook!

marierose
Mineur
Mineur
Berichten: 177
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:50
Contacteer:

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor marierose » 25 feb 2010 22:12

nita schreef:bedankt voor jullie lieve bemoediging

@marie rose hoe reageerden de kinderen??

hoe gaat het met jou? jij heel veel sterkte verder!!!
de oudste heb ik vanavond gezegd en laten zien welke site 'kankerspoken' om eventueel met andere leeftijdgenoten te gaan chatten maar dat zag ze niet zitten en wil eigenlijk niet erover praten. maar ze weet dan in ieder geval waar ze op kan kijken. tja en wat ik eerder schreef als je bijna 16 jaar bent is het wel een beetje ingewikkeld om over serieuze dingen te praten... Kan me voorstellen en heb er ook begrip voor. de jongste heb ik nog niet gezegd over die site. Aan het KWF heb ik ook veel kan ik af en toe even mijn verhaal ook kwijt en vragen stellen...

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 feb 2010 08:34

gewoon eerlijk zijn! ik ehb het afgelopen jaar ook helaas mee moeten maken, God zij dank mocht zij weer herstellen.. in tegenstelling van vele anderen die al overleden zijn.

Zelfs tegen onze kleine van 2 zijn we eerlijk. Op alle vragen eerlijk antwoord geven, als je het niet doet, de kinderen komen er toch wel achter en ze voelen echt dat er wel wat aan de hand is.
Onze wijkverpleeg gaf aan, dat je je ook gewoon mag laten gaan waar je kinderen bij zijn, groot of klein! als het gaat om verdriet, angst ed, mag er gewoon gehuild worden!
wij zijn verder nooit meegeweest na het ziekenhuis, maar werden kort erna gebeld. Misschien een tip om dat vele bellen te voorkomen als je dat niet wil, dagelijks een updatemail de deur uit doen, of om de twee dagen. Geeft de thuiswonende mensen wat rust als er een ziekenhuisopname is ed.

veel sterkte in deze situatie!

nita ook veel sterkte!

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor vpk » 26 feb 2010 15:26

heftig nita, heel veel sterkte! wil je er meer over vertellen? waar het zit?
anders niet doen hoor!

ook alle anderen die een familielid met kanker hebben: heel veel sterkte toegewenst!

mijn schoonvader is onlangs geopereerd aan een endeldarmtumor. ze hebben alles weggehaald en hij heeft nu voorgoed een stoma. is ook een heftige weg geweest, met voorafgaand aan de operatie chemo en bestralingen.
gelukkig lijkt alles nu weer de goede kant op te gaan.
ons kindje snapt er nog niets van, maar de kinderen van m'n schoonzus (5 en 3 jaar) wel. ze zijn er heel open over geweest. verteld dat opa erg ziek was en geopereerd moest worden. de ervaring was dat ze het dan al snel goed vonden en hun eigen weg weer oppakken.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: als je (schoon-)ouder(s) kanker hebben/krijgen..

Berichtdoor nita » 26 feb 2010 17:26

vpk schreef:heftig nita, heel veel sterkte! wil je er meer over vertellen? waar het zit?
anders niet doen hoor!

ook alle anderen die een familielid met kanker hebben: heel veel sterkte toegewenst!

mijn schoonvader is onlangs geopereerd aan een endeldarmtumor. ze hebben alles weggehaald en hij heeft nu voorgoed een stoma. is ook een heftige weg geweest, met voorafgaand aan de operatie chemo en bestralingen.
gelukkig lijkt alles nu weer de goede kant op te gaan.
ons kindje snapt er nog niets van, maar de kinderen van m'n schoonzus (5 en 3 jaar) wel. ze zijn er heel open over geweest. verteld dat opa erg ziek was en geopereerd moest worden. de ervaring was dat ze het dan al snel goed vonden en hun eigen weg weer oppakken.



Hoe gaat het nu met je schoonvader? Een stoma kan lastig zijn, het is erg wennen.

ik heb een kraakbeentumor in mijn dijbeen. het is al behoorlijk aan de maat. Volgende week vrijdag een biopsie. Dan weten we meer...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten