"PKN moet Leger des Heils worden"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

"PKN moet Leger des Heils worden"

Berichtdoor Faramir » 21 feb 2010 15:35

Dekker: PKN moet Leger des Heils worden

ZOETERMEER - De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) moet zichzelf omvormen naar het model van het Leger des Heils: het kapitaal in een aantal welzijnsorganisaties steken.

Rest: http://www.nd.nl/artikelen/2010/februar ... ils-worden

Hoe denken jullie hierover?

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: "PKN moet Leger des Heils worden"

Berichtdoor maboc » 21 feb 2010 17:11

Faramir schreef:Dekker: PKN moet Leger des Heils worden

ZOETERMEER - De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) moet zichzelf omvormen naar het model van het Leger des Heils: het kapitaal in een aantal welzijnsorganisaties steken.

Rest: http://www.nd.nl/artikelen/2010/februar ... ils-worden

Hoe denken jullie hierover?

Eerst even een quote van prof. Dekker:
Dekker schreef:De rol van de kerk met betrekking tot de samenleving als geheel, tot het publieke leven, lijkt te zijn uitgespeeld.

Met betrekking tot de niet-gelovigen is dat wel zo denk ik. Maar in mijn ervaring is dat voor de gelovigen zelf niet zo.
Maar ik denk dat de ongelovigen uberhaupt niet zo'n boodschap hebben aan de kerk, niet als instituut maar ook niet als een soort gedecentraliseerd orgaan.

Dus, zonder het boek van prof. Dekker gelezen te hebben, snap ik de uitspraak in eerste instantie niet zo goed.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2010 23:09

Vergis je niet. Ook vele gelovigen verlaten de kerk - en niet alleen de PKN - omdat het niet meer aanspreekt, omdat de kerk alleen platgetreden paden bewandelt. Geen verrassingen meer in de prediking en 'we weten het nu allemaal wel'.
Dus wat dat betreft heeft Dekker gelijk.

Hij heeft ongelijk als hij zegt dat de PKN een soort LdH moet worden.
Ook die organisatie - een kerkgenootschap! - verliest mensen en wordt gaandeweg kleiner, ook al steken ze veel in maatschappelijke organisaties. Ze kunnen er van leren ja, maar niet alles.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2010 11:30

Wellicht komt men er in deze individualistische maatschappij ooit nog een keer achter dat een kerkelijke gemeenschap ook voordelen biedt - het Woord en het Sacrament en de gemeenschap.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 28 feb 2010 17:32

ik kom officieel van de ger.gem. en nu zijn we van de PKN maar om nou naar het leger des heils over te gaan? maar het zou natuurlijk wel een oplossing zijn als op een gegeven moment de kerken de kosten niet meer kunnen betalen omdat er minder mensen in de kerk komen, want dat is nu al een beetje zo.. Het is nu al zo dat er verschillende diensten op verschillende tijden van verschillende kerkgenootschappen in hetzelfde kerkgebouw bij ons zijn. En dan het LDH erbij en ook hun eigen diensten houden op andere tijden waarom niet? Ik weet niet of dat ermee bedoelt wordt?

Riska

Berichtdoor Riska » 28 feb 2010 18:10

marierose schreef:ik kom officieel van de ger.gem. en nu zijn we van de PKN maar om nou naar het leger des heils over te gaan? maar het zou natuurlijk wel een oplossing zijn als op een gegeven moment de kerken de kosten niet meer kunnen betalen omdat er minder mensen in de kerk komen, want dat is nu al een beetje zo.. Het is nu al zo dat er verschillende diensten op verschillende tijden van verschillende kerkgenootschappen in hetzelfde kerkgebouw bij ons zijn. En dan het LDH erbij en ook hun eigen diensten houden op andere tijden waarom niet? Ik weet niet of dat ermee bedoelt wordt?

Ik denk dat bedoeld wordt dat de kerk (lees PKN) socialer moet worden. Dus niet alleen diensten moet houden en catechese en zo, maar er moet zijn voor de wereld. De slogan van het Leger is: "Gered om te redden". Kortom: houd het niet voor je en help waar je helpen kan. Probeer op die manier ook de grond te bewerken zodat er zaad kan ontkiemen. Je kent ongetwijfeld (hoewel) het 'soap, soup en salvation'. (zeep, soep, redding). De Stichter ging ervanuit dat een mens die zich niet schoon voelde en honger had geen oren had voor het Evangelie. Als ze gewassen en gevoed zouden zijn zou de grond rijp zijn voor dat Evangelie.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 17 sep 2012 12:49

De PKN een huis wat tegen zichzelf verdeeld is.Deze protestanten zouden terug moeten keren naar de Kerk.Buiten Jezus Christus en Zijn Kerk geen zaligheid; alleen Jezus de Christus Gods Enig Geboren Zon Hij die Verrezen is.
VERITAS VOS LIBERABIT.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 17 sep 2012 15:09

Riska schreef:Vergis je niet. Ook vele gelovigen verlaten de kerk - en niet alleen de PKN - omdat het niet meer aanspreekt, omdat de kerk alleen platgetreden paden bewandelt.

Maar is dat de schuld van de Kerk, of van de 'gelovigen'?

Er is maar één Weg, en Die wordt niet platgetreden hoeveel er ook over Hem heen lopen. Als men geen behoefte meer heeft aan Hem, is dat ten eerste hun eigen probleem. God redt Zijn Kerk wel, daar hoeven we niet voor te vrezen.

Daarmee zeg ik absoluut niet dat alles nu goed gaat, en dat we daar maar onverschillig over moeten blijven, zeker niet, maar ik wordt soms zo moe van al dat geklaag over kerkverlaten en wat wij daar dan allemaal aan zouden moeten doen. Alsof God Zijn Eigen Kerk niet redden kan.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 sep 2012 15:56

Naar mijn gevoel verwar je twee dingen: de kerk en de Kerk.
De kerk als instituut, waaronder bv. de PKN valt, moet zich bezinnen op de vraag waarom zovelen die kerk verlaten.
De Kerk - met een hoofdletter en in de betekenis van "de gemeente van onze Heer Jezus Christus" - zal alles "overleven", zal nooit ten onder gaan.
Veel mensen die de kerk verlaten hebben niet hun geloof verloren. Zij zoeken het soms op andere plekken dan de officiële kerken.

Terug naar “Archief”