Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor lammetje » 28 feb 2013 16:23

Ze hebben alleen de was-ballen getest die je icm een klein beetje wasmiddel moet gebruiken. De wasbollen waarbij je juist GEEN wasmiddel mag gebruiken schijnen wél echt te werken! Heb het zelf niet geprobeerd, maar wel positieve reacties gelezen op een ander forum. OVer de ander wasbollen overigens ook best positieve, sommige merken dan...

Wasmiddel an sich is niet super duur nee. Maar ik moet wasmiddel hebben zonder enzymen, dus alle wasmiddelen die je in de supermarkt kunt kopen is niet geschikt. Via internet heb ik laatste besteld, wasmiddel vond ik niet zo lekker ruiken en daarnaast incl verzendkosten nog vrij duur allemaal. Ben nu nog geen 5 euro kwijt aan spullen, daar kan ik volgens mij 6 liter van maken (doe iedere keer 1,5 of 3 liter). En daar kan ik ruim een half jaar mee wassen. Dus voor 10 euro heb ik een jaar wasmiddel. Had ik voorheen ook wel als ik het bij de lidl haalde, maar dat valt dus zowieso af.

Ik heb de recepten vaak van eetgoed voeljegoed. Die eet ook vrijwel alles met amandelmeel, maar niet melk-vrij.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor *Annet* » 02 mar 2013 10:18

Ik maak mijn wasmiddel via een 'recept' van genoeg.nl en dat werkt tot nu toe prima. Kost zeer weinig alleen is het wel rare dikke drap en doe ik het niet in het wasmiddellaatje omdat ik een keer had dat het er niet doorheen ging en ik heb geen zin in verstopping.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
kamille1984
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 jun 2007 10:44

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor kamille1984 » 05 mar 2013 10:31

liefie schreef:Ik gebruik Ariel,Dash of Dreft wasmiddel en geen grote hoeveelheden. Ik koop het alleen met heel veel korting (lekker in het leven bonnen boven op de korting)
Zo heb ik afgelopen november in totaal 17 flessen/dozen gekocht omgerekend misschien 1 euro per pak/fles en dat is denk ik nog erg hoog geschat.

Ideaal die bonnen over 2 weken zijn ze er denk ik weer en dan ga ik weer creatief boodschappen doen...


je kan je ook aanmelden op hun internetsite. ik doe op die manier ook altijd goedkoop boodschappen en heb idd een hoop luiers en wasmiddel als voorraad staan
alhoewel ik luiers per stuk uitreken en niet per pak/doos of wat dan ook. het goedkoopst is al het 14 of 15 cent per luier is.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor *Annet* » 05 mar 2013 11:00

Heb me al een paar keer op die site aangemeld maar ik krijg het nooit toegestuurd.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 mar 2013 23:02

*Annet* schreef:Heb me al een paar keer op die site aangemeld maar ik krijg het nooit toegestuurd.


hier zowel man en ik aangemeld, beide aangegeven kinderen, maar geen luierbonnen. Mn moeder die nooit ergens is aangemeld krijgt ze ook!

mn vriendin niet getrouwd, alleen op zichzefl wonend krijgt ze ook met luierbonnen erin

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 06 mar 2013 07:54

Hier ook.. aangemeld maar geen bonnen. :wink:

Max
Mineur
Mineur
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mei 2007 18:10

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Max » 07 mar 2013 22:26

Pft, hoe brengen jullie het op om iedere uitgave bij te houden? Of werken jullie op een andere manier om je financiën op orde te houden? Als ik het systeem van Mortlach (heb beetje op die site zitten snuffelen) zou gaan gebruiken, moet ik iedere cent bijhouden! :cry:
Niet dat wij zo rijk zijn dat ons geld moet rollen, en we weten heus wel waar de grote uitgaven zitten en wanneer we meer geld op de rekening moeten hebben omdat er gemeentelijke aanslagen komen enzo, maar ik vergeet al snel om ieder bonnetje bij te houden...! Globaal weten we wat we kwijt zijn per maand, maar niet op de euro.
Ben benieuwd hoe jullie dat doen, misschien zit er voor mij de Gouden Tip tussen?! 8-[

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor meribel » 07 mar 2013 22:31

gewoon alles pinnen?

dan wordt het voor je bijgehouden :mrgreen:

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Stip » 08 mar 2013 10:46

Ik heb een xcelsheet aangemaakt en dan per post gespecificeerd. Dus bijv: kosten auto, boodschappen, sparen, kleding etc. Eigenlijk pin ik altijd alles en zo kan ik per maand en per jaar zien hoeveel geld waarheen gaat.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor LeChat » 08 mar 2013 13:46

meribel schreef:gewoon alles pinnen?

dan wordt het voor je bijgehouden :mrgreen:


Tegenwoordig heeft Rabobank een tool in de internetbankieromgeving waarmee je in grafiekjes precies kunt zien wat je aan welke categorie uitgaven uitgeeft. Betalingen worden automatisch ingedeeld. Tot nu toe klopt het bij ons aardig.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Lalage » 08 mar 2013 22:36

Inderdaad de boodschappen en huishoudelijke uitgaven pinnen en dan aan het eind van elke maand in Excel stoppen. Het is wat werk, maar dan heb je wel een duidelijk beeld.

Van mijn eigen geld heb ik wel een aardige post 'rest', waaronder veel dingen die ik contant betaal, maar dat zijn ook dingen die eventueel wegbezuinigd zouden kunnen worden, dus daarvan hoef ik niet precies te weten wat erin zit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 09 mar 2013 09:44

Wij zijn dan niet voor alles verzekerd (wil er verder geen discussie mee gaan voeren in dit topic). Gewone zorgverzekering. Maar ook niet alles word tegenwoordig meer vergoed, of maar de 1e aantal behandelingen en daarna moet je uit je eigen zak betalen.
Afgelopen maand nog gehad, bijna 1.000 euro. Word misschien 25% vergoed (moeten er nog achteraan). Ik heb de fysio maar opgezegd anders wordt het gewoon echt te duur.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 09 mar 2013 10:15

Eigenlijk best simpel. We hebben een excel sheet met daarin alle vaste lasten. 1 post daarvan is 'huishoudgeld'. Dat is het maandelijkse bedrag op de ene rekening voor benzine, cadeautjes, kleding, eten etc. De rest gaat van de andere rekening, alle vaste lasten en kosten zoals hypotheek, verzekeringen, kinderopvang. Het 'huishoudbedrag' hou ik niet zo heel erg bij wat waaraan op gaat. Wel weet ik wat ik per maand max uit wil geven aan eten en max 2 x tanken, de rest is gewoon flexibel. De ene maand is het een bezoek aan Ikea met aankopen, de maand erna uit eten of een weekendje weg o.i.d. Daar hou ik dan steeds rekening mee, en plan dat vooruit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2013 11:09

Max schreef:Pft, hoe brengen jullie het op om iedere uitgave bij te houden? Of werken jullie op een andere manier om je financiën op orde te houden? Als ik het systeem van Mortlach (heb beetje op die site zitten snuffelen) zou gaan gebruiken, moet ik iedere cent bijhouden! :cry:


Dat is verrassend gemakkelijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Maar ja, inderdaad, die 70 cent voor de snoepautomaat op het werk wordt apart bijgehouden (zodat je erachter komt dat je bijna 15 euro per maand aan snoeprepen uitgeeft :-)

Niet dat wij zo rijk zijn dat ons geld moet rollen, en we weten heus wel waar de grote uitgaven zitten en wanneer we meer geld op de rekening moeten hebben omdat er gemeentelijke aanslagen komen enzo, maar ik vergeet al snel om ieder bonnetje bij te houden...! Globaal weten we wat we kwijt zijn per maand, maar niet op de euro.
Ben benieuwd hoe jullie dat doen, misschien zit er voor mij de Gouden Tip tussen?! 8-[


En tot op die euro maakt dus het verschil. Voordat ik dat programma begon te gebruiken wist ik niet hoeveel geld ik nou echt kwijt was aan abonnementen die ik niet gebruikte, bijvoorbeeld.

En daarbij heeft het programma een 'gelijktrek-functie' die je kunt gebruiken als je aan het eind van de maand verschillende bedragen hebt op je internetbankier-pagina en het programma. Maar uiteindelijk hoef je als het goed is nooit meer naar je rekeningsaldo te kijken. Ik ben erg blij met het programma, al zie ik wel dat het vooral handig is voor andere 'betaalculturen' waar je je loon wekelijks ipv maandelijks krijgt, en waar je voornamelijk met cheques betaalt.

Het zijn ook meer de jaarlijkse grote uitgaven die je overzichtelijk kunt opsparen. Voor mij: sportschool-abonnement, dierenartskosten voor 2 katten, kijk- en luistergeld (oftewel de 'je hebt een televisie-boete').
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Rick1974
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2013 23:35

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Rick1974 » 20 mei 2013 22:47

Zou het niet zo zijn dat je pas naar je uitgaven gaat kijken als blijkt dat je niet uitkomt?

Ik kom altijd uit en het maakt me eigenlijk niet zoveel uit waar het blijft. Maar als ik bijvoorbeeld werkeloos zou worden, dan wordt het een stuk krapper, dan zou ik willen weten waar ik kan besparen.
Soms te scherp met mening maar zet graag refo's met beide benen op de grond.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten

cron