Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor jokesloten » 23 jan 2013 10:37

Wij (2 volwassenen, 2 kinderen in eengezinswoning) houden ongeveer 300 - 350 euro per maand over voor kleding/schoenen kadootjes reparaties enz.
Daar zijn de vaste lasten al af + de levensmiddelen en benzine kosten.

Mijn vraag is of dit veel, weinig of gewoon "normaal' is?
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 23 jan 2013 11:11

Ik vind dat wel netjes.
Het is natuurlijk subjectief, wat iemand vindt. Wij leven nu van best weinig, en dat vinden wij soms lastig, maar meestal normaal. Toen we heel wat meer te besteden hadden in ons oude huis en zonder kinderen vonden we dat normaal, terwijl ik dat nu veel vind.

Handig, van die km Liefie. Bij ons is het denk ik zo dat je dan echt niet die 5 jaar terug krijgt. Dan had je het eerder moeten zien, denk ik dat ze zeggen. Van een jaar kan ik me nog wel voorstellen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 23 jan 2013 11:37

Je kunt niet zeggen of het te veel is of te weinig.
Als je kijkt naar waar je woont en hoe je woont (in welke streek van het land en of je koopt of huurt).
Dat zijn allemaal factoren die mee spelen. Plus hoeveel verjaardagen je hebt (en of je daar natuurlijk heen gaat met of zonder kadootjes, en dat tikt toch best wel aan). En wat je uit geeft aan je boodschappen.
De woonlasten stijgen bij ons met 6%. Dat is behoorlijk vors.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/928570/ ... ddeld.html

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 23 jan 2013 11:52

Maar ze zegt dat ze de woonlasten, benzine en levensmiddelen er al af heeft gehaald. Dus of je huurt of koopt maakt dan niet uit.

Wel de hoeveelheid verjaardagen enzo. Al hebben wij dat uitgavepatroon gewoon aangepast sinds we meer verjaardagen hebben. Het is nu meer de kunst om iets heel leuks te kopen van minder. En voor de kinderen van mijn vriendinnen doen we altijd met 4 meiden samen. Allemaal 5 euro, dan kun je een hartstikke leuk cadeau voor de jarige kopen. Zelf vind ik dat ook fijner voor mijn eigen kinderen, dan dat ze met zakken cadeaus aankomen, of voor 5 euro allemaal zelf iets kopen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor liefie » 23 jan 2013 12:59

MissF schreef:Ik vind dat wel netjes.
Het is natuurlijk subjectief, wat iemand vindt. Wij leven nu van best weinig, en dat vinden wij soms lastig, maar meestal normaal. Toen we heel wat meer te besteden hadden in ons oude huis en zonder kinderen vonden we dat normaal, terwijl ik dat nu veel vind.

Handig, van die km Liefie. Bij ons is het denk ik zo dat je dan echt niet die 5 jaar terug krijgt. Dan had je het eerder moeten zien, denk ik dat ze zeggen. Van een jaar kan ik me nog wel voorstellen.


Het is hun fout dat ik het niet gekregen heb. Heb het een en ander al nagevraagd en ik weet bijna zeker dat ik het allemaal netjes terug krijg.
En anders ga ik er verder mee het gaat over ruim 2000 euro. Iets te veel om niets mee te doen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sophie77 » 23 jan 2013 15:09

De hoeveelheid verjaardagen hoeft niet te schelen; manlief en ik komen allebei uit grote gezinnen en we hebben gemiddeld elke 3 weken wel een verjaardag (van allebei de kanten). Omdat het ook best veel tijd kost om voor iedereen een cadeau te kopen/met elkaar te regelen, hebben we afgesproken dat iedereen 1x per jaar voor een ander een cadeau koopt, voor een van tevoren afgesproken bedrag - een lager bedrag dan het aantal broers en zussen x bijv. 15 euro. Zo krijgt de jarige toch een cadeau, regelen we het om de beurt en is het financieel behapbaar voor allemaal. Onze komst is trouwens al een cadeau op zich :mrgreen:; voor een simpele verjaardag zijn we al gauw 30 euro kwijt aan oppas en diesel...

Cadeautjes voor kinderen van vriendinnen (ongeveer 20 verjaardagen per jaar) kosten me bij de kleintjes ongeveer 3 a 4 euro, bij de kids vanaf een jaar of 9 5 euro per kind, t/m de 12e verjaardag. Daarna ga ik meestal niet meer naar hun verjaardagen, ze hebben dan zelf al een heel netwerk.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 23 jan 2013 15:23

Sophie, dat deden wij ook. Maar dat werkte bij ons op een gegeven moment niet. Dus we hebben het gewoon afgeschaft en alleen voor de kinderen (neefjes/nichtjes/kinderen van vrienden) kopen we kadootjes. Anders is het einde zoek ook.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 23 jan 2013 15:31

Bij mijn vaders familie doen ze het zo dat degene die het laatst jarig is geweest een cadeautje koopt voor de volgende. Zo kost het iedereen maar 1 keer per jaar iets. En dan zijn het nog geen grote cadeaus, gewoon een aardigheidje.

Wij komen nooit op verjaardagen van neefjes en nichtjes (tantezeggertjes zeg maar). Dat zijn er teveel. Sowieso vind ik het te duur om steeds heen en weer te rijden (11 wonen er op een uur rijden afstand). En dan blijven we bezig. verjaardagen van schoonzussen zwagers proberen we bij te houden, maar lukt niet altijd. Sommigen vieren het ook niet eens. we slaan het zelf ook wel eens over.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sophie77 » 23 jan 2013 21:50

Naar verjaardagen van tante-zeggertjes ga ik alleen als het in de buurt is en dat is niet vaak. Verjaardagen van hun ouders houden we wel zoveel mogelijk bij, maar bij sommigen komen we ook alleen dan, dus max. 2x per jaar. Niet vanwege een slechte verhouding, maar gewoon omdat meer niet haalbaar is. Gelukkig bestaat er ook telefoon, mail en post :wink:.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2013 22:06

jokesloten schreef:Wij (2 volwassenen, 2 kinderen in eengezinswoning) houden ongeveer 300 - 350 euro per maand over voor kleding/schoenen kadootjes reparaties enz.
Daar zijn de vaste lasten al af + de levensmiddelen en benzine kosten.

Mijn vraag is of dit veel, weinig of gewoon "normaal' is?


Geen idee. Mijn situatie is niet te vergelijken. Je houdt in ieder geval geld over voor dat soort zaken, dat is al heel wat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2013 18:21

Wij zijn met z'n 2tjes en houden nog minder over elke maand voor zulke zaken.

Ik ga altijd naar de verjaardagen van de nichtjes en neefjes tot hun 4de verjaardag. Daarna krijgen ze genoeg vriendjes en vriendinnetjes op hun feestjes en stuur ik ze een kaartje. De verjaardagen van broers en zussen gaan wij niet af maar ipv van de verjaardagen langs gaan, gaan we 1 keer per jaar een dag uit met de hele familie. Juist omdat iedereen door het hele land woont is het niet vol te houden iedere verjaardag steeds te bezoeken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor cornelia77 » 29 jan 2013 09:39

Weer een nieuw energie-contract. We gaan nu 89 euro per maand betalen. Niet gek voor ons 6 persoons gezin, toch? Ons oude bedrag was 96 euro, dus iets goedkoper.
Het is wat stoken betreft echt een voordeel om in een tussenhuis te wonen. Ik zag in refoweb-kids stukje over stoken langskomen. Wij hebben de verwarming altijd op 20 graden staan, s nachts draaien we hem naar 15 graden, maar het wordt nooit kouder dan 18,5 's nachts. Het is dus zo weer op temp. s morgens. Boven stoken we bijna niet. Soms als het koud is op de kamer van onze oudste als hij huiswerk doet.

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor jokesloten » 30 jan 2013 09:39

Soms krijg je van die onverwachte uitgaven. Blijkt de cv stuk te zijn en het zelf niet te kunnen repareren. Dus toen moesten we een mannetje laten komen.

Wij betalen trouwens 74,- p.m. aan energie.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

Aapjes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2013 10:03

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Aapjes » 31 jan 2013 11:59

Ik zie hier bedragen langskomen :roll: Wij zelf hebben met een gezin van 2 volwassenen en drie (kleine) kinderen naast de vaste lasten 400 euro over voor alles. boodschappen, extra`s zoals kadootjes enz. dit redden we ruim. als we een extraatje hebben door bv overwerk sparen we dat. kleding doen we dan wel van de kinderbijslag en we sparen het vakantiegeld en dertiende maand. dit is dan voor onverwachte uitgaven.

@jokesloten: heb je de kinderbijslag dan bij je inkomen opgeteld of komt het er nog bij? als je het er niet bij opgeteld hebt vindt ik 300/350 euro vrij veel om over te houden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 31 jan 2013 12:19

Nou de rekening van de gemeentelijke belastingen zijn ook binnen.... :shock: 500 euro.
Kennis van ons, in dezelfde woonplaats, 1.000 euro aan gemeentelijke belastingen.

@aapjes, niet iedereen krijgt over uren uit betaald of krijgt een dertiende maand. Het hangt ook af van hoe je leeft (qua voeding).

Wij zouden ook veel over kunnen houden als we bezuinigen op eten en alles goedkoop halen. Maar dat wil ik niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten