Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor pannenkoek » 07 jan 2013 22:30

hieke schreef:Ik vind het best bijzonder dat er zo veel mensen zijn hier die zeggen dat ze niet opletten wat er inhet eten zit, of die zo goedkoop mogelijk kleding kopen bijvoorbeeld.

Ik denk zelf dat je als christen hierin ook een voorbeeld moet zijn en een taak hebt. Uitverkoop is natuurlijk prima, maar kleding die standaard goedkoop is, dat kan nooit met respect voor de aarde of de werknemer gemaakt zijn. Ik vind dat juist christenen hier op zouden moeten letten, en dan moet je misschien andere dingen laten , en offers brengen.
Als je goed zoekt, kan er voor weinig geld ook gewoon goed eten gekocht worden. Alleen kost het misschien wel wat meer moeite. Persoonlijk voel ik dat toch wel als mijn "christenplicht". (en dan heb ik het nog niet eens ver mijn gezondheid)


Tja, die goedkopere kleding komt deels of helemaal door de kinderarbeid. Maar ik denk dat het beter is dat die kinderen een baantje hebben, dan dat ze op straat zwerven, dan hebben ze helemaal niets.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2013 22:32

Realiseer je goed dat als je dit "boycot" dat je die mensen een inkomen ontneemt.
Er staat trouwens nooit op of in waar het gemaakt is dus dat kan ik niet weten.
Wat dacht je van de productiearbeid in China? Alle computeronderdelen komen daar zo een beetje vandaan.
Om van Korea maar te zwijgen.

En de koffieplantages en de rijstvelden worden ook bewerkt door die arme stakkers, maar dan moet je het hogerop zoeken wil je er echts iets aan doen. Boycotten op winkelniveau is dweilen met de kraan open sterker nog, je doet de onderste lagen van de bevolking er tekort mee.
Ik hoop dat ik ongelijk heb uiteraard.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Race406 » 07 jan 2013 23:27

pannenkoek schreef:Tja, die goedkopere kleding komt deels of helemaal door de kinderarbeid. Maar ik denk dat het beter is dat die kinderen een baantje hebben, dan dat ze op straat zwerven, dan hebben ze helemaal niets.
Lekker nuchter! Zo zie ik het ook wel. Wat niet wegneemt dat de arbeidsomstandigheden daar best wel anders moeten. Maar da's een andere discussie.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 jan 2013 08:59

esli schreef:Waar het m.i. om gaat is dat je een eerlijke prijs betaald. Als je hele goedkope kleren hebt dan kan dat bijna niet op een eerlijke manier geproduceerd zijn. Dan gaat er dus een lichtje branden: wie zou deze kleren gemaakt hebben? Hoeveel geld hebben die arbeiders ervoor gekregen. Als jij goedkope kleding ziet hangen en het is in India, Sri Lanka oid. gemaaktis de kans groot dat het door kinderen gemaakt is of door mensen die een bizar laag uurloon krijgen, waar ze nooit van rond kunnen komen. Helaas wordt heel veel kleding op deze oneerlijke manier geproduceerd

ook duurdere merken maken gebruik van kinderarbeid.. maar vragen er dan alsnog veel geld voor.. dus dan is dat wel duurdere kleding, maar alsnog niet "eerlijk" gemaakt..

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 08 jan 2013 09:12

Daarbij zie je bij de duurdere merken vaak dat er bv made in italy staat, maar dat betekent hooguit dat het in Italië in elkaar in genaaid. De rest van de kleding wordt dan rustig in Sri Lanka ofzo gemaakt.
Toch vind ik het daardoor wel lastig. Het is vooral met kleding bijna niet na te gaan waar het geproduceerd wordt en op welke wijze.

pannenkoek schreef:Tja, die goedkopere kleding komt deels of helemaal door de kinderarbeid. Maar ik denk dat het beter is dat die kinderen een baantje hebben, dan dat ze op straat zwerven, dan hebben ze helemaal niets.


Ik vind dit je ogen sluiten voor de problematiek. Het zou zo moeten zijn dat de kinderen niet op straat hoeven te zwerven, maar gewoon lekker naar school kunnen gaan ipv kleding te maken. En daar moet als christen zijnde je aandacht naar uit gaan.

@ dippie als kleding voor de helft van de helft wordt aangeboden, wint een winkelier er zeker niet op, maar haalt er zelfs de inkoopsprijs er niet uit. Over het algemeen wordt de inkoopprijs, maal factor 2,2 berekend als het in de winkel hangt en de vermenigvuldiging heeft de winkelier ook nodig voor zijn eigen vaste lasten en loonkosten.

En nu on topic
Ik ben het met Evelien en Hieke eens dat je zeker als christen zijnde moet kijken waar je produkten vandaan komen. Is het namelijk normaal dat er aardbeien zijn in december uit Israel of in de zomer peren uit Zuid Afrika? Mag je daarvoor het milieu extra vervuilen?
En ik begrijp heel goed dat er veel mensen echt wel op het geld moeten letten en daarom niet ( altijd) biologisch kunnen kopen, maar als je alleen al oplet door het eten van seizoensgroenten en - fruit, dan kom je al een heel eind.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Dippie » 08 jan 2013 09:16

Ajl, bij de goedkopere winkels misschien niet, maar bij de dure refozaken (ik zal geen namen noemen) zeker wel! Ook dan verdienen ze er nog dik aan, dus is het helemaal schandalig voor welke prijs het eerst te koop hangt...
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 08 jan 2013 09:21

Dippie schreef:Ajl, bij de goedkopere winkels misschien niet, maar bij de dure refozaken (ik zal geen namen noemen) zeker wel! Ook dan verdienen ze er nog dik aan, dus is het helemaal schandalig voor welke prijs het eerst te koop hangt...


Hoe weet je dat? Ik weet nl uit andere bronnen dat ook de duurdere merken ( zoals mc Gregor)met factor 2 vermenigvuldigd wordt alvorens ze in de winkel gehangen worden.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 08 jan 2013 09:22

Ik ben het met het onderste eens, ajl, want op die manier kun je heel veel doen.
En qua kinderarbeid, het is een ideaalbeeld natuurlijk dat die kinderen lekker op school zitten, maar tot nu toe is het een illusie, dus is de keus toch echt: kinderarbeid of op straat rondzwerven, dus keus uit 2 slechten.

Ik vind christen zijn qua spullen zeker belangrijk, vooral in meubels. Ik zal niet zo snel een gloednieuw interieur kopen. Of voor een baby alles nieuw kopen. Dat vind ik zelf nog minder nodig dan groenten eten die niet van de tijd van het jaar zijn.
Maargoed, daarnaast hebben wij zelf ook onze wensen, die misschien niet perse nodig zijn, zoals een groot huis waardoor er nu eenmaal minder geld ís om alles fair traide te kopen enzo.

Ik denk ook niet dat alle winkeliers echt veel verdienen op afgeprijsde artikelen, in de gemiddelde winkel. Soms is het met 70% korting, kan me niet voorstellen dat de winkelier nog wat verdiend dan. Maar moet eerlijk zeggen dat dat mij niet uitmaakt, ik koop het graag met die 70% korting :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Dippie » 08 jan 2013 09:34

ajl schreef:
Hoe weet je dat? Ik weet nl uit andere bronnen dat ook de duurdere merken ( zoals mc Gregor)met factor 2 vermenigvuldigd wordt alvorens ze in de winkel gehangen worden.


Uit bronnen van mensen die daar gewerkt hebben...
Afbeelding

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor esli » 08 jan 2013 09:41

Het is ook best lastig allemaal. Natuurlijk is het zo dat als die kinderen niet werken ze op straat rondzwerven. Als die kinderen werken onder goede arbeidsomstandigheden voor een goed/eerlijk loon kan ik me wel voorstellen dat je dat dan liever hebt. Maar zo is het in werkelijkheid natuurlijk niet, helaas. Zolang wij in het westen gewoon deze kleren kopen is er geen prikkel voor overheden in de productie landen om hier iets aan te doen.
Over groente ed.: afgelopen zaterdag stond er een artikel in de volkskrant over de milieubelasting hiervan. Als het in Nederlandse kassen wordt verbouwd is het nog minder milieuvriendelijk dan als het met een vrachtschip uit Afrika komt. Seizoensgebonden is dus idd. het beste denk ik, maar of iets uit Nederland komt zegt dus ook lang niet alles.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sophie77 » 08 jan 2013 09:53

Lastig hoor, die kleding. In het RD stond vorige week een artikel een mevrouw die beloofd had een jaar lang niks voor zichzelf aan te schaffen. Dat is én goed voor je portomonnee, het leverde haar veel tijd op en misschien geef je een signaal af aan die overheden. Je moet alleen wel met veel zijn om dat effect te bereiken volgens mij.

Onze 'vaste' weekkosten zijn trouwens best heftig, vind ik:
-bakker : gem. € 20,00
-groenteboer : gem. € 32,50
-supermarkt : gem. € 80,00
-slager: gem. € 27,50
-muziek, sport, bijles: € 50,00
-zakgeld, zendingsgeld, kerkgeld, giften: min. € 40,00

totaal dus € 250,00, elke week weer ...
Op de supermarktkosten heb ik het afgelopen jaar aardig bezuinigd: doordat we (zo goed als) zonder E-nummers eten, valt er veel snoep en koek af en heb ik alternatieven gevonden in fruit, een biscuitje en af en toe chocola (een stukje van een reep bijv.). Omdat de kinderen geen limonadesiroop meer drinken, alleen sinaasappelsap en appelsap, en ik dat best luxe vind, hebben we een 'waterdag' ingevoerd. Die is inmiddels helemaal ingeburgerd en niemand doet er (meer) moeilijk over.
De ene week ben ik € 50,00 kwijt bij de supermarkt, de andere week € 100,00. Het hangt er maar vanaf of ik wasmiddel etc. aanschaf (doe ik in principe als het in de reclame is en dan een grote hoeveelheid). Eens per kwartaal ongeveer ga ik naar de Aldi en haal daar een flinke voorraad houdbaar spul.

Wat betreft groenten en fruit: seizoensgroenten zijn vaak het goedkoopst, dus die eten we automatisch en ik vind het ook wel goed daar op te letten zoals ajl en MissF al zeggen. Een uitzondering zijn tomaten, daar is iedereen hier echt dol op. Wel koop ik in het seizoen 2 kg per week en nu max. 1 kg. Dat geldt ook voor komkommers; in het seizoen bestel ik er 4 per week, nu 'maar' 1. Aardappelen halen we per 25 kg, voor € 7,50 per zak (en nee, we halen ze niet bij pannenkoek :wink:).

Van de kinderbijslag sparen we elke maand € 50,00 voor elk kind en ik koop er alle kleding, schoenen etc. van. Niet al te goedkope kleding, ook niet de duurste. Regelmatig krijgen we het e.e.a. en ik koop ook op een kledingbeurs en in de tweedehands winkel. Voor bruiloften kom ik toch vaak bij een refowinkel uit, en of ik het nu bij k leertjes.com bestel of daar haal, het maakt lang niet altijd uit qua prijs en dan gun ik het liever de winkel. Natuurlijk gaat dat niet altijd op, vooral bij damesmode zijn de prijzen in refozaken schreeuwend duur. Daar kom ik dus normaalgesproken altijd alleen maar als het '4 voor de prijs van 1'- tijd is :wink: . Zelf naaien is trouwens dus écht voordelig: ik ben bezig met een positierok die me niet meer gaat kosten dan een tientje en een week of drie geleden heb ik voor dochterlief een zondags rokje gemaakt wat totaal € 5,00 kostte. Zulke dingen vind ik een sport, alleen heb ik er niet altijd de tijd voor om al m'n plannen uit te voeren :mrgreen:.
Tot een jaar of 3 geleden hadden onze kinderen wel een stelletje of 8 schoolkleding per seizoen, maar daar ben ik mee gestopt. Nu hebben ze 4 a 5 stelletjes voor school (wel iets meer boven- als onderkleding omdat ze dat van elkaar door dragen) en dan nog een goed en een zondags stel kleding. Daar redden ze het prima mee en ik vind het goed bevallen. De kasten zijn minder vol (zomer- én winterkleding past er nu in), het kost minder geld en winkeltijd en broeken worden nu echt opgedragen zodat ik ze kan weggooien en geen 8 halfversleten broeken overhoud.

We gaan op vakantie van Marktplaatsverkopen, dat lukt al een heel aantal jaren en is ook een leuke sport ...

Zelf zijn we ook echte Marktplaatsfans. Nieuwe meubels koop ik niet meer, 'k vind het zelfs eigenlijk een beetje jammer dat toen wij trouwden Marktplaats nog niet zo bekend was (bij mij i.e.g.). We zijn onze nieuwe keuken ook aan het inrichten met tweedehands spul en het wordt echt prachtig. Aan de andere kant geef ik wel geld uit aan een vrij duur aanrecht, een niet al te goedkope vloer, niet de allergoedkoopste verf en behang etc. Gordijnstof ga ik dan wel weer op de markt halen, of bij Ikea. Voor de baby heeft mijn man bij de oudste alle meubeltjes zelf gemaakt en die zijn nog prima dus die gebruik ik als alles goed gaat straks voor de zoveelste keer.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 10:02

Het afprijzen kan makkelijk, de kleding gaat eerst 3 keer over de kop dus de winst is al binnen als ze moeten plaatsmaken voor de nieuwe collectie en meestal hangt dat spul apart en bewaard voor de volgende uitverkoopsessie.

Ik ken één refowinkel en dat is "De Vrijbuiter" daar werken heel veel studenten en scholieren, goedkope krachten die geen enkel verstand van zaken hebben, ik ben daar ook een paar maal zeer onprettig behandeld, ga er niet meer naar toe.
Zoek liever een kleinere kampeerwinkel met deskundige verkopers.


En natuurlijk is iedereen tegen kinderarbeid we zijn niet gek zeg. Dat moet worden aangepakt, kinderen horen een fijn jong onbezorgd leven te leiden, maar dat pak je niet aan door bepaalde kleding niet te kopen dat is zeer naief gedacht.

Ik ben ervan overtuigd dat de duurdere merken ook gebruik maken van deze akelige wijze van produceren.

Wat is er mis met een product te kopen dat veel eerder panklaar is door het klimaat?
Wij zijn rijk genoeg. We leven immers in een verenigd Europa en het kleinschalige denken van wij nederlanders zal toch moeten verdwijnen, of je wilt of niet.

Gebruikersavatar
jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1288
Lid geworden op: 14 sep 2004 19:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor jeepeecee » 08 jan 2013 10:08

Dippie schreef:Ajl, bij de goedkopere winkels misschien niet, maar bij de dure refozaken (ik zal geen namen noemen) zeker wel! Ook dan verdienen ze er nog dik aan, dus is het helemaal schandalig voor welke prijs het eerst te koop hangt...


nog even: Je hebt gelijk hoor, de inkoop prijs gaat altijd minimaal 3 keer over de kop als het niet meer is. Zo kan een rok van 10 euro makkelijk voor 50 in de winkel hangen
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 08 jan 2013 10:08

Dippie schreef:Uit bronnen van mensen die daar gewerkt hebben...


Maar hebben die bronnen ook informatie over de huur, verwarmingskosten, loonkosten? Misschien houd de winkelier er op de inkooppsprijs wel wat aan over, maar als je alle andere kosten doorrekend, maken ze geen winst, maar juist verlies op de kleding in de uitverkoop. Ik denk dat het te makkelijk gezegd is dat er dan nog enorme winst gemaakt wordt.

@ sophie
Dat is inderdaad best wel veel per week, maar jullie hebben ook een groot gezin. Is er niet te bezuinigen op bakker, groenteboer en slager? Bij ons hebben ze bv op woensdag bij de bakker ' 3 broden halen, 2 betalen' Dat scheelt toch ook weer aardig wat. En bij mijn ouders in de buurt hebben ze bij de slager op donderdagmorgen ( 6.00-9.00) speciale aanbiedingen ( 1kg gehakt 4e, sudderlappen kg 5) Dat scheelt bv ook al veel.

Kleding heb ik ook niet zo heel veel, al merk ik wel dat namate ik mijn kinderen heb ze ook meer kleding hebben, ook wel handig met de was. Zondagse kleding hebben ze niet en ik ook niet eingelijk. De kleding die ik naar mijn werk aan heb, doe ik ook naar de kerk aan. De oudste heeft nu bv maar 3 broeken. Hij was uit zijn broeken gegroeid en ik heb er een paar in de opruiming gekocht. Van april tot september loopt hij toch meestal in een korte broek ( op ene paar koude dagen na) en in september past hij de lange broeken niet meer. Dan koop ik wel weer nieuwe.

En babykamer, onze staat al bijna 5 jaar en ik vernader er eigenlijk niets in. De kleding wordt nu weer van de commode verhuisd en ik haal weer een doos met babykleding van zolder en dan vind ik het wel goed. Ook daar word je makkelijker in.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 10:10

Ik vind christen zijn qua spullen zeker belangrijk, vooral in meubels. Ik zal niet zo snel een gloednieuw interieur kopen. Of voor een baby alles nieuw kopen. Dat vind ik zelf nog minder nodig dan groenten eten die niet van de tijd van het jaar zijn.


Kun je mij uitleggen wat dat met je christenzijn te maken heeft.

Ik geef niet veel om meubels, maar houd van goede keukenspullen en na 40 jaar heb ik eindelijk een nieuw bed gekocht wat ik altijd wilde, babiespullen kreeg ik altijd en kocht nooit nieuw en dat doen mijn kinderen ook niet, alles kinderkleren gaan van gezin naar gezin, evenals het speelgoed.
Maar dat doen we ten behoeve van onze eigen portemonnaie, dus ik ben in deze een gewoon mens, en ik zie het verband niet tussen "christenzijn", het neigt naar goede werken en ik ervaar alles als genade.
Maar missschien kun je het toelichten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten