Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor johannes1 » 26 okt 2010 14:47

Jo'tje schreef:Ja, en wat als het ineens best dichtbij komt?
Ik zie ook wel eens geld naar mensen toe geschoven worden waarvan ik denk: is dat nou nodig? Nee, waarvan ik weet dat het niet nodig is! Maar die ga je dan toch niet aangeven ofzo?

Ze hoeven dan blijkbaar geen aanspraak te maken op de bijstand, omdat ze op andere manier ook kunnen voorzien in hun levensonderhoud. Dus denk wel dat er tegen op getreden dient te worden. De bijstand is bedoeld voor mensen die echt zelf niet meer kunnen voorzien in hun levensonderhoud.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 26 okt 2010 14:49

liefie schreef:Dat is ook zo maar het ligt er dan wel aan op wat voor manier je ontslagen wordt.
Als het goed is heeft mijn man recht op 9 maanden ww maar ik hoop niet dat het nodig is maar dat hij weer lekker aan het werk kan.


Niet lullig bedoelt, maar al heb je recht op zoiets je moet het ook ontvangen. Ik hoop dat je man dat krijgt (9 maanden ww). In de praktijk is dat helaas (meestal) anders. Dat zien wij in onze nabije omgeving (vrienden en ex collega's die ook recht hadden op zoveel ww maar het niet hebben gekregen).

Het scheelt zo in welke omgeving je woont. Wij leven ook van 1 salaris (hebben daar ook een huis van kunnen kopen en hypotheek van kunnen krijgen).

@Sabra, dat is wel vanaf een bepaalde leeftijd.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor liefie » 26 okt 2010 14:55

@Evelien zijn ww start in december maar ik hoop dat hij dan al aan het werk is dus geen ww nodig heeft.
En hij heeft er gewoon recht op dus zou niet weten waarom hij het niet zou krijgen? Hoezo krijgen die mensen dat dan niet die jij kent? Is toch iets wat wettelijk bepaald is?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 26 okt 2010 14:57

Het echte fijne er van weet ik niet, maar een ex collega van mijn man heeft jaren bij het bedrijf gewerkt en kwam zonder enige salaris (toegift) en geen ww thuis te zitten. Hij zit nu echt bijna op de grond.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor johannes1 » 26 okt 2010 15:00

Evelien schreef:Het echte fijne er van weet ik niet, maar een ex collega van mijn man heeft jaren bij het bedrijf gewerkt en kwam zonder enige salaris (toegift) en geen ww thuis te zitten. Hij zit nu echt bijna op de grond.

geen recht op WW bestaat na ontslag op staande voet of zelf ontslag nemen. Voor de rest bestaat er gewoon WW recht.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor liefie » 26 okt 2010 15:01

Dat is wel heel apart dan maar ik heb er gelukkig ook geen verstand van maar ik weet wel dat het bij ons allemaal geregeld is en zwart op wit staat.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Haai » 26 okt 2010 21:31

Het aanvragen van WW kan wel een langdurig traject zijn, net als veel andere uitkeringen trouwens. En dat zorgt nogal eens voor problemen: mensen hebben geen spaargeld waar ze op kunnen teren, en maken dan in de periode dat de uitkering nog niet is toegekend schulden, waarover natuurlijk weer rente betaald moet worden etc.

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor blompje » 27 okt 2010 07:42

Het duurt idd vaak even voor je de uitkering krijgt. Zeker in het geval dat je aan het einde van de salarisperiode ontslagen wordt en niet langer doorbetaald wordt (bij bijv. ontslag tijdens proeftijd of bij afloop tijdelijk contract) kan het even duren voor je de eerste uitkering ontvangt. Maar in het geval van liefie, ze vragen het nu al aan en het begint pas in december te lopen. Dat zou in principe goed moeten gaan. En als ik het goed begrijp zou het voor hun ook geen onoverkomelijk probleem zijn als ze de uitkering een maandje later zouden krijgen, je hebt er recht op, dus het totaal bedrag komt er sowieso! Zou me er geen zorgen om maken liefie! Succes met solliciteren voor je man, ontslag doet toch best wat met je is hier de ervaring. Ook al is het om economische redenen!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2010 10:15

Ik kreeg inderdaad ook niet direct mijn uitkering, terwijl ik toch een maand vooraf alles al in gang kon zetten.
Maar ik kreeg wel direct voor die extra maand met terugwerkende kracht gestort. Wat betalen betreft ging alles netjes bij het UWV. Nu de communicatie nog...
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor ajl » 27 okt 2010 11:37

johannes1 schreef:
Jo'tje schreef:Ja, en wat als het ineens best dichtbij komt?
Ik zie ook wel eens geld naar mensen toe geschoven worden waarvan ik denk: is dat nou nodig? Nee, waarvan ik weet dat het niet nodig is! Maar die ga je dan toch niet aangeven ofzo?

Ze hoeven dan blijkbaar geen aanspraak te maken op de bijstand, omdat ze op andere manier ook kunnen voorzien in hun levensonderhoud. Dus denk wel dat er tegen op getreden dient te worden. De bijstand is bedoeld voor mensen die echt zelf niet meer kunnen voorzien in hun levensonderhoud.


Aangeven doe ik zeker niet, zoals ik al zei, vind ik dat mijn taak niet en ik krijg er een beetje een jaren 40-45 gevoel bij. Ik zag tijdens mn studie studenten die de eerste maanden na hun afstuderen niet gingen solliciteren, omdat zij moesten uitrusten van hun studien. IN die periode woonden ze nog lekker op kamers, kochteneen nieuwe tv van de bijstand en gingen een weekendje naar New York.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 27 okt 2010 14:08

Een lieve vriendin van ons heeft vandaag bijstand moeten aanvragen. k Heb het zo met haar te doen (gelukkig heeft ze geen schulden of iets anders geks gedaan).

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor LauraC » 11 nov 2010 21:42

Heb gisteren de meterstanden door gegeven aan het energiebedrijf en wat ben ik geschrokken :shock: Ondanks dat het in Schotland veel kouder was, verbruiken we nu minstens 3 keer zoveel energie :?

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor liefie » 17 nov 2010 12:58

Bij het uwv is het volgens mij echt een zooitje al een aantal keren is zijn afspraak afgezegd. Wel zijn er een aantal bedrijven waar ze veel intresse hebben in mijn man ben erg benieuwd waar hij terecht komt.
Nu belden ze vanmorgen of hij voor 3 maanden ergens wil gaan werken en ondertussen verder wil zoeken naar werk dat lijkt hem ook wel wat maar het is allemaal afwachten.

En ondertussen is hij druk bezig met huishouden en klussen in ons huis :D

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2010 16:54

wel vervelend zeg...Maar toch wel lekker dat hij nu in huis wat kan doen. :lol:

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor liefie » 17 nov 2010 16:56

Opzich is alles geregeld met het UWV maar je moet op een gesprek komen maar wel heel vervelend dat ze al 2 of 3 keer afgebeld hebben.
Maar dat klussen is echt heel erg fijn hopelijk is alles klaar voordat hij weer aan het werk gaat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten