Berichtdoor gerritse » 06 jan 2010 22:23
Dag allemaal,
Ik herhaal nog even deze teksten, (Matth 5 v 28 en 30 in de NBV). Dan weten we nóg beter, waarover we het hebben.
"Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg.Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt.
30. En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar het dodenrijk gaat".
Bij deze uitleg volg ik nu weer gedachten van J.E.v.d.Brink, zoals ik bij de beantwoording hiervóor gedachten uit de Korte Verklaring gebruikte. Ik behoef niet 'opnieuw het wiel uit te vinden'.
Dit houdt nooit in, dat ik gewoon maar 'overtik', nee....ik laat de gedachten even door mij heen gaan om er zélf 'geestelijk bevrucht' door te worden en wellicht ook een eigen geesteskind voort te brengen.
......
Jezus,kan niet bedoeld hebben: je natuurlijke oog, je natuurlijke hand.
Want de weerlegging ligt dan rap voor de hand:
"Nou, dan doe je al die dingen met je linkeroog en met je linkerhand".
Maar Jezus zei de dingen met een geestelijke achtergrond.
Dat hij speciaal over het rechteroog sprak, kan verband gehouden hebben met de omstandigheid, dat het verlies daarvan sterk sprak. Koning Nahas wilde de inwoners van Jabes in Gilead ook het rechteroog uitsteken, ( 2 Samuel 11 v 2) om ze tot de oorlog onbekwaam te maken.
Er is evenwel ook nog zoiets als 'een innerlijk oog'.
Wanneer ik tegen jullie zeg:
"Tracht je de heerlijkheid van het nieuwe, geestelijke Jeruzalem voor ogen te stellen, zoals Johannes dat in Openbaring 21 en 22 mocht aanschouwen",
dan zal - na lezing van dit schriftgedeelte- een voorstelling bij jullie ontstaan, die door jullie 'innerlijk oog' wordt aanschouwd.
1 Korinthe 15 v 44 schrijft:
"Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam'.
Ziel en geest behoren beide tot de onzichtbare wereld. Het 'innerlijke oog' behoort ook tot die wereld. En als dat onzichtbare 'innerlijke oog' door boze geesten wordt gedirigeerd, dan is het boos en kan onze Heiland in 6 v 22 zeggen:
"Indien uw oog slecht ( boos) is, dan zal uw gehele ( geestelijke) lichaam duister zijn".
Dat onreine, innerlijke oog, verbonden met duivelse machten, moeten wij uitrukken. We moeten die onreine geesten in de naam van Jezus verdrijven, we moeten ze- naar het woord van Jes 22 v 18-
'als een kluwen vast in elkaar rollen en naar een uitgestrekt land werpen'.
Wanneer je dat boze , innerlijke oog uitrukt, wanneer je dienaangaande ten bloedens toe strijdt, want het is niet een kwestie van zo iets eens even zeggen, dan ben je geen krijgsman van het kwaad meer, dan hanteer je dáar geen boog meer en kan/wil je geen pijl meer afschieten.
Hetzelfde geldt ook voor de rechterhand. Het gaat hier over de 'innerlijke hand' van het onzichtbaar geestelijk lichaam.
Het is- even uitbreidend- ook aangeraden de kwade tong uit Jakobus 3 v 6 uit te rukken, want het gaat hier over de kwade tong van het innerlijke, onzichtbare, geestelijk lichaam. Wég met die innerlijke tong, die roddelt en lastert . En zo zou ik nog wel meer kunnen noemen.
Maar ik wil hiermee volstaan. Zélf kan je er best nog wat bijdenken:
- de roker levert zijn tabak aan, maar dient ook bewust te breken met de boze geest, die hem via de nicotine knechtte en telkens zijn voeten richtte naar de service counter van de supermarkt of zo.
- de drinker ...enz.
- de geldgierige ...enz
Daag
Ger