Toren moet van de kerk in Turkije

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Denkertje21 » 11 dec 2009 11:46

Ik las een opmerkelijk bericht in het Nederlands Dagblad. In de Turkse stad Diyarbakir moet de Aramese priester Yusuf Akbulut uiterlijk vandaag de klokkentoren van zijn kerk in afbreken. Als hij dat niet doet, zijn de gevolgen "niet te overzien".

Volgens de Turkse krant Midyat Habur werd de Syrisch-orthodoxe priester vrijdag aangesproken door drie onbekende mannen, die eisten dat de toren gesloopt werd. "In Zwitserland zijn onze minaretten verboden, dus wij willen hier geen klokken meer", zouden ze gezegd hebben.

Het argument van de priester dat de kerk al tweeduizend jaar op die plek stond, maakte volgens de krant geen indruk. De Aramese Beweging voor Mensenrechten (ABM) is bezorgd over het dreigement, liet voorzitter Aziz Aygur gisteren weten. Zijn organisatie heeft brieven over de kwestie gestuurd aan de Tweede Kamerleden Joël Voordewind (ChristenUnie) en Pieter Omtzigt (CDA) en aan leden van het Europees Parlement.

Is dat het gevolg van de weerstand in Europa tegen de Islam, of was dit er al lang. Moeten wij nu kwaad met kwaad gaan vergelden en hier tegen minaretten zijn?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2009 12:00

Denkertje21 schreef:Ik las een opmerkelijk bericht in het Nederlands Dagblad. In de Turkse stad Diyarbakir moet de Aramese priester Yusuf Akbulut uiterlijk vandaag de klokkentoren van zijn kerk in afbreken. Als hij dat niet doet, zijn de gevolgen "niet te overzien".

Volgens de Turkse krant Midyat Habur werd de Syrisch-orthodoxe priester vrijdag aangesproken door drie onbekende mannen, die eisten dat de toren gesloopt werd. "In Zwitserland zijn onze minaretten verboden, dus wij willen hier geen klokken meer", zouden ze gezegd hebben.

Het argument van de priester dat de kerk al tweeduizend jaar op die plek stond, maakte volgens de krant geen indruk. De Aramese Beweging voor Mensenrechten (ABM) is bezorgd over het dreigement, liet voorzitter Aziz Aygur gisteren weten. Zijn organisatie heeft brieven over de kwestie gestuurd aan de Tweede Kamerleden Joël Voordewind (ChristenUnie) en Pieter Omtzigt (CDA) en aan leden van het Europees Parlement.

Is dat het gevolg van de weerstand in Europa tegen de Islam, of was dit er al lang. Moeten wij nu kwaad met kwaad gaan vergelden en hier tegen minaretten zijn?


Volgens mij vergelden zij kwaad met kwaad. (zwitserland tegen minaretten, dan wij tegen kerktorens) Maar het lijkt me geen goed idee dat dan weer met nog meer kwaad te gaan vergelden. Ik denk dat iedereen die nu heel zich nu heel erg verontwaardigd voelt vooral bij zichzelf te raden moet gaan of er niet een dubbele moraal op wordt nagehouden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Faramir » 11 dec 2009 13:30

De Aramese christenen wordt al langer het leven onmogelijk gemaakt in Turkije. Dit is slechts de zoveelste manier om de Aramese christenen dwars te zitten.

Joannah

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Joannah » 13 dec 2009 08:20

De enige die hier vergeldt, zijn de Turken, natuurlijk.
En dan te bedenken dat Zwitserland niet eens deel van de EU is, waar we (nog) niet een dergelijke maatregel hebben.
Dus inderdaad, zoals Mortlach zegt, niet wij, maar de turken vergelden kwaad met kwaad.
Een zeer bedenkelijke vraagstelling, denkertje.Doe je naam wat meer eer aan en DENK!

Faramir

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Faramir » 13 dec 2009 10:53

Joannah schreef:De enige die hier vergeldt, zijn de Turken, natuurlijk.

Tot nu toe zijn het slechts een drietal onbekende Turken die ene bedreiging hebben geuit.
En dan te bedenken dat Zwitserland niet eens deel van de EU is, waar we (nog) niet een dergelijke maatregel hebben.

Wat je nu stelt heeft er dan ook helemaal niets mee te maken. Het gaat om een overwegend christelijk land wat nieuwe minaretten verbied en een reactie van drie Turken richting een Aramese kerk. Yusuf Akbulut is overigens een priester van de Syrisch orthodoxe Kerk, een Kerk die qua leer voor 99% overeenkomt met de katholieke Kerk. Moet je hem nu niet gaan vervloeken of iets degelijkst?
Dus inderdaad, zoals Mortlach zegt, niet wij, maar de turken vergelden kwaad met kwaad.
Een zeer bedenkelijke vraagstelling, denkertje.Doe je naam wat meer eer aan en DENK!

Wellicht zou je de bijdrage van Denkertje nog eens kunnen lezen, dan zie je dat ook deze opmerking van jou kant noch wal raakt.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor ajl » 15 dec 2009 08:02

Joannah schreef:De enige die hier vergeldt, zijn de Turken, natuurlijk.
En dan te bedenken dat Zwitserland niet eens deel van de EU is, waar we (nog) niet een dergelijke maatregel hebben.
Dus inderdaad, zoals Mortlach zegt, niet wij, maar de turken vergelden kwaad met kwaad.
Een zeer bedenkelijke vraagstelling, denkertje.Doe je naam wat meer eer aan en DENK!


Je zou die laatste zin ook kunnen schrappen. Het hoeft niet altijd snerpend en kwetsend te zijn :wink:

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor em_ma » 15 dec 2009 09:47

Het is wel typerend dat juist de christenen weer aangepakt worden door de moslims.
De reactie: 'anders zijn de gevolgen niet te overzien', zegt mij ook weer genoeg.
Het is voor mij een bevestiging dat de islam het christendom haat. Iets anders kan ik er niet van maken.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2009 10:01

Natuurlijk is de actie van de Turken niet goed te praten. Je kan je plaatselijke christenen moeilijk het aanrekenen (en afrekenen op) wat er in een Zwitsers referendum is besloten. Aan de andere kant zit hier wel een goede les voor ons, christenen, ook uit de Bijbel:

Zoals je wilt dat de mensen jou behandelen, behandel hen evenzo.
Laatst gewijzigd door Marnix op 15 dec 2009 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Mortlach » 15 dec 2009 11:50

em_ma schreef:Het is wel typerend dat juist de christenen weer aangepakt worden door de moslims.
De reactie: 'anders zijn de gevolgen niet te overzien', zegt mij ook weer genoeg.
Het is voor mij een bevestiging dat de islam het christendom haat. Iets anders kan ik er niet van maken.


De islam is - net als het christendom - een concept, geen persoon. Het kan dus niet haten. Dat er individuele moslims zijn die haten, dat is wat anders en triest genoeg, maar kijk eens om je heen hier... hoeveel christenen zie je ook op dit forum die vol haat zitten? Tegen de katholieke kerk, tegen Islam, tegen wetenschap, tegen homoseksualiteit? Het is natuurlijk triest genoeg dat er zoveel mensen lijden onder hun eigen haatgevoelens, maar laten we niet net doen alsof het een eigenschap is die exclusief aan moslims toe te schrijven is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

liefhebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2009 19:48

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor liefhebber » 15 dec 2009 16:08

-
Laatst gewijzigd door liefhebber op 07 jan 2010 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Mortlach » 15 dec 2009 16:26

liefhebber schreef:De islam mag dan volgens jou een concept zijn, het is dan wel een concept dat oproept tot haat. De koran (3:151) wil dat de andersdenkenden bang zijn: ‘Wij zullen angst werpen in de harten van wie geen moslim is omdat hij geen moslim is want hij is geen moslim’. En wat te denken van: "Doodt hen waar ge hen maar aantreft" (2:191). Het wordt herhaald in koran 4:89 en 4:91. Aan het einde van 9:30 zegt de koran dat al wie gelooft dat Christus de zoon van God is, door God in de strijd gedood moge worden, qaatalahumu-llaah. Individuele moslims schrikken daar niet van en zullen er ook geen afstand van nemen. Jezus heeft dit soort dingen nooit gezegd, het past niet in het concept van het christendom.


Fijn, zet tegenover die paar verzen eens de talloze verzen die oproepen tot naastenliefde, vrijgevigheid, vrede, kalmte, rede, etc. Waarom lijken tegenstanders van islam en moslims toch veel meer gefocussed op deze verzen dan het overgrote deel van de moslims zelf. In elk heilig geschrift zijn wel dingen te vinden die het moderne licht niet kunnen verdragen, ook in de Bijbel (ik meen mij iets met kinderhoofdjes stukslaan tegen rotsen te herinneren, of Lot die zijn dochters ter verkrachting aanbiedt aan de populatie van Sodom). Nou draag ik dat de Bijbel niet na, omdat ik ook wel besef dat de boodschap daar niet om draait. Maar waarom gaan we er dan met zijn allen wel zo gemakkelijk vanuit dat de Islam wel alleen maar draait om die paar moeilijke verzen. Ik ben in ieder geval nog nooit gedood door een moslim, en jij vast ook niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

liefhebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2009 19:48

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor liefhebber » 15 dec 2009 16:55

-
Laatst gewijzigd door liefhebber op 07 jan 2010 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor em_ma » 15 dec 2009 17:58

Mortlach schreef:
em_ma schreef:Het is wel typerend dat juist de christenen weer aangepakt worden door de moslims.
De reactie: 'anders zijn de gevolgen niet te overzien', zegt mij ook weer genoeg.
Het is voor mij een bevestiging dat de islam het christendom haat. Iets anders kan ik er niet van maken.


De islam is - net als het christendom - een concept, geen persoon. Het kan dus niet haten. Dat er individuele moslims zijn die haten, dat is wat anders en triest genoeg, maar kijk eens om je heen hier... hoeveel christenen zie je ook op dit forum die vol haat zitten? Tegen de katholieke kerk, tegen Islam, tegen wetenschap, tegen homoseksualiteit? Het is natuurlijk triest genoeg dat er zoveel mensen lijden onder hun eigen haatgevoelens, maar laten we niet net doen alsof het een eigenschap is die exclusief aan moslims toe te schrijven is.


Zeker, christenen zijn niet altijd liefdevol naar hun medemens. Dat klopt, er kleeft ook genoeg bloed aan de handen van christenen. Te denken aan de jarenlange strijd in Ierland/ongeregeldheden tussen christenen en moslims op Indonesie.
Dat keur ik niet goed.

Heb jij je weleens verdiept in de christenvervolging door bv. informatie van Open Doors te lezen? Wat er daar met christenen gedaan wordt, daar lusten de honden geen brood van. En hebben die christenen wraakgevoelens tov. hun vervolgers/moslims? Nee, zij bidden voor hen!
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De Islam is veel gewelddadiger dan het christendom.
Ik zou bijna zeggen: vraag eens aan een aantal moslims op straat hoe zij over het christendom denken.
Laat de 3-eenheid vallen of het feit dat Jezus Gods Zoon is en vaak blokkeert dan het gesprek.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Tamerlan » 15 dec 2009 22:40

em_ma schreef:De Islam is veel gewelddadiger dan het christendom.


Deze stelling heb ik nog nooit onderbouwd gezien.

em_ma schreef:Ik zou bijna zeggen: vraag eens aan een aantal moslims op straat hoe zij over het christendom denken.
Laat de 3-eenheid vallen of het feit dat Jezus Gods Zoon is en vaak blokkeert dan het gesprek.


Draai de stelling eens om: vraag eens op de Veluwe hoe een willekeurige voorbijganger over de islam denkt. Laat dan Allah vallen en dat Mohammed zijn profeet is, en kijk dan eens wat er gebeurt :-).

Dan ook nog maar even ON-topic: ik vind het een beetje een vreemde vergelijking. In Zwitserland ging het namelijk om een referendum, met wetgevende kracht. Voor zover ik kan beoordelen is het nieuwsbericht uit Turkije gebaseerd op het getuigenis van 1 persoon, gaat het over 3 ongedefinieerde bedreigers en is er geen sprake van overheidsbemoeienis in dezen.

Wat ik op Turkse blogs heb opgepikt over dit bericht is dat het waarschijnlijk gaat om een splintergroepering van of ultranationalisten of aan Hezbollah gelieerde personen, die juist weer vijandig staan tegenover de Turkse staat en regering.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2009 00:04

em_ma schreef:[
Zeker, christenen zijn niet altijd liefdevol naar hun medemens. Dat klopt, er kleeft ook genoeg bloed aan de handen van christenen. Te denken aan de jarenlange strijd in Ierland/ongeregeldheden tussen christenen en moslims op Indonesie.
Dat keur ik niet goed.

Heb jij je weleens verdiept in de christenvervolging door bv. informatie van Open Doors te lezen? Wat er daar met christenen gedaan wordt, daar lusten de honden geen brood van. En hebben die christenen wraakgevoelens tov. hun vervolgers/moslims? Nee, zij bidden voor hen!
En zo kan ik nog wel even doorgaan.


Ja, jammer genoeg kan je inderdaad wel even doorgaan. Het is verschrikkelijk dat mensen waar ook ter wereld om hun geloof onderdrukt worden - welk geloof dat dan ook is. Ik ken de verhalen van de christenvervolging en hebt niets dan het allergrootste ontzag over hoe sommigen toch de naastenliefde weten vast te houden. Identieke verhalen ken ik ook over moderne Chinese concentratiekampen voor boeddhisten, en er zullen ongetwijfeld kampen zijn van hindoes voor moslims of vice versa met ongetwijfeld identieke verhalen.

De Islam is veel gewelddadiger dan het christendom.
Ik zou bijna zeggen: vraag eens aan een aantal moslims op straat hoe zij over het christendom denken.


Zal ik hier dan ook eens een poll houden met de vraag hoe mensen over islam denken? Dat lijkt me voor zich spreken. Het is dan ook geen populariteitswedstrijd.

Wat mij dwars zit is dat het ideaal van het eigen geloof - allemaal hoop, kracht, liefde en vrede - wordt vergeleken met de praktijk van het andere geloof, vol hypocrisie, menselijk falen, politiek, haat en geweld. Op die manier weet je natuurlijk van te voren wat daar als beste uit gaat komen. Op die manier "wint" christendom het van Islam, maar ideaal boeddhisme is weer beter dan christendom in de praktijk. Ideaal humanisme is weer beter dan boeddhisme in de praktijk en ideale islam is weer beter dan humanisme in de praktijk en het cirkeltje is rond. Het zijn allemaal oneerlijke vergelijkingen, en die zeggen uiteindelijk meer over diegene die de vergelijking trekt dan over de dingen die vergeleken worden.

Als jij echt gelooft dat islam geweldadiger is dan christendom, dan daag ik je uit eens op Amerikaanse evangelische sites en fora te gaan kijken als de onderwerpen homofilie en vreemdelingen zijn. Je zou er waarschijnlijk weinig christelijks in herkennen, zo erg als dat het er daar aan toe kan gaan. Christendom in de praktijk lijdt net zo goed onder menselijk falen. Is het dan zo vergezocht dat doorsnee moslims die op dezelfde manier aankijken tegen dat kleine groepje haatbaarden en roeptoeters?

Laat de 3-eenheid vallen of het feit dat Jezus Gods Zoon is en vaak blokkeert dan het gesprek.


Ja, dat krijg je als je een punt inbrengt waarover niet te praten valt omdat de partijen daarover vastliggende en verankerde standpunten hebben. Als een moslim de islamitische geloofsbelijdenis laat vallen zal jij ook snel uitgepraat zijn, niet? Ik kan ook wel over reincarnatie beginnen maar verwacht dan niet dat jij daar ook maar enigszins in mee zult gaan. Dat hoeft ook helemaal niet. Een vraag die we onszelf moeten stellen is: ok, ik ben het op respectvolle wijze niet met jouw visie eens, maar kan ik begrijpen hoe jouw geloof jou helpt een beter (gematigder, milder, geduldiger, barmhartiger liefdevoller en vrijgeviger) mens te worden?

Een geloof dat werkelijk draait om haat zou nooit een lang leven beschoren zijn, simpelweg omdat het mensen niet helpt betere mensen te worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten