Orgaandonatie? Donor codicil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 21 okt 2002 13:14

ik heb er ook nog naar gezocht korsiaan en niks relevants gevonden. Ik denk dat het inderdaad niet waar is, of niet meer als bij andere organen. En je alvleesklier zorgt naast je insuline ook voor spijsverteringssappen hoor, maar dat is alleen maar fijn.

tweetie

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 22 okt 2002 13:39

Om nog even op de discussie terug te komen van de wetenschap....Kheb nou t verschil ontdekt... :mrgreen: Daan had zn ORGANEN ook beschikbaar gesteld voor de wetenschap, mocht dat nodig zijn....Das natuuk een heel ander verhaal dan t lichaam....Nu vallen de puzzelstukjes op zn plaats...;-)

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 22 okt 2002 13:51

gelukkig janneke,

ik wist niet dat je dat ook expliciet van te voren kon aangeven. Ik dacht meer dat dat alleen na overlijen aan de familie werd gevraagd.

Maar blijkbaar dus wel. Gelukkig alles weer op zn pootjes.

tweetie

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 22 okt 2002 13:57

tweetietwee schreef:gelukkig janneke,

ik wist niet dat je dat ook expliciet van te voren kon aangeven. Ik dacht meer dat dat alleen na overlijen aan de familie werd gevraagd.

Maar blijkbaar dus wel. Gelukkig alles weer op zn pootjes.

tweetie


organen (ook) beschikbaar stellen voor de wetenschap kun je gewoon op het codicil invullen. Voor je lichaam aan de wetenschap beschikbaar stellen komt wat meer van pas, daar moet je een apart blad voor tekenen waarvan jij en je huisarts een kopie krijgen. Dus staat min of meer los van t codicil.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 22 okt 2002 22:27

Gerswin zei: Dan ben je (lichamelijk in elk geval, volgens mij werkt het lichamelijke deels ook geestelijk door) een ander mens geworden. Zien jullie deze consequentie niet, of vinden jullie dat geen bezwaar?

Je bent zeker anders na een transplantatie. Je persoonlijk verandert onder invloed van zoiets. Maar dat doet het ook na een hersen- of hartinfarct bv.
Je ziel is echter nog steeds dezelfde, Gerswin, en daar gaat het m.i. om!

Gerswin: En wat te denken van varkensharttransplantatie?
Daar kleven meer ethische bezwaren aan, denk ik.

Korsiaan: Bij deze de tot op heden enige reactie op mijn vraag met betrekking tot donatie van de alvleesklier op een artsen forum:
Quote:
dit lijkt me dus echt een indianenverhaal.
De alvleesklier maakt insuline aan zodat je geen diabeet wordt.
Het lijkt me niet dat dat je persoonlijkheid kan veranderen.

Waarom toch zo specifiek die alvleesklier? Dit is toch een orgaan als alle andere organen?

Waar zetelt overigens je persoonlijkheid? En is je persoonlijkheid hetzelfde als je ziel?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
poemojn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 okt 2002 13:38
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 08 nov 2002 23:22

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=472
Een ander topic over hetzelfde onderwerp, met onderaan pagina 1 een uitgebreide quote van mij afkomstig van de Stichting Bezinning Orgaandonatie.

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 03 feb 2003 15:36

Mijn moeder heeft een nierziekte. Moet elke nacht en 3x overdag dyaliseren. Ze is errug ziek! Staat nu al 2 jaar op de wachtlijst voor een donornier. En ze wordt steeds zieker. Tis toch erg eigenlijk dat er mensen zijn die geen formulier invullen uit gemakzucht! Tzou haar leven voor zo'n pakweg 30% verbeteren! al moet je de rest van je leven ook nog aan de medicijnen blijven. Maar tis altijd beter dan nu. als je dit meemaaakt van zo dichtbij, krijg je wel andere gedachten over donatie!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten