Orgaandonatie? Donor codicil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 11 okt 2002 10:47

jenny, ik weet niet precies wat je bedoelt met om je geloof geen donor zijn. Ik kan me wel voorstellen dat mensen om hun geloof geen orgaan accepteren. Dit omdat ze ziekte als van God gegeven zien en dan menselijk gaan ingrijpen door een ander orgaan er 'in te zetten'.
Ik zelf denk dat God de mogelijkheden van vandaag de dag wel wil gebruiken, maar dan komt natuurlijk de vraag boven hoe ver je daarin mag gaan.
Mijn tijd is nu op, een andere keer verder.

tweetie

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 11 okt 2002 13:02

ik snap ook wel wat je bedoeld jenny..

Maar zoals Tweetie al zei...
Ik zelf denk dat God de mogelijkheden van vandaag de dag wel wil gebruiken


Als je hoofdpijn hebt, neem je een apsrientje...Als je keelpijn hebt neem je keeltabletten....Als je kanker hebt, laat je je bestralen of krijg je chemokuren. Dit alles laat je toch ook toe? Goed, hoofdpijn of iets is wel wat anders natuurlijk....heeft weinig met dood te maken. Maar als jou kanker bestreden kan worden doe je het toch ook???

Jenney
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2002 02:24

Berichtdoor Jenney » 11 okt 2002 13:40

Het gaat me niet om het beter maken op zich, het gaat om het zelf over je eigen lichaam beslissen. We hebben ons lichaam in bruikleen gekregen (net als de natuur), is het dan wel de bedoeling dat we daarin laten snijden + dingen weg halen als we dood zijn. Cremeren is toch ook niet goed?? Dus meer in die trant reageren svp


groetjes

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 11 okt 2002 14:06

Jenney schreef:Het gaat me niet om het beter maken op zich, het gaat om het zelf over je eigen lichaam beslissen. We hebben ons lichaam in bruikleen gekregen (net als de natuur), is het dan wel de bedoeling dat we daarin laten snijden + dingen weg halen als we dood zijn. Cremeren is toch ook niet goed?? Dus meer in die trant reageren svp


groetjes


Ik denk dat orgaandonatie op bijbelse gronden niet is af te keuren. Het is in zekere zin helpen van je medemens via gekregen middelen. Als het niet zou mogen dan ga je in de richting van mensen die zich niet verzekeren. (we hebben ons lichaam in bruikleen gekregen en God bepaalt wat er gebeurd) Tuurlijk bepaalt God wat er gebeurd maar Hij heeft ons alleen wat extra middelen gegeven (orgaandonatie, vaccinatie ed.)

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 11 okt 2002 22:14

Je hoort wel eens zeggen:
Waar God een punt zet (de dood), mag de mens geen komma zetten ('hergebruik' van organen t.b.v anderen)
Vinden jullie dit ook?

Ik weet overigens dat na elke transplantatie het karakter van een mens verandert. Zoals dit ook zo is na bv een beroerte (herseninfarct) of een hartinfarct.
Vanuit dat idee hoef je dus geen organen uit te zonderen.

Nog een vraagje:
Waarom vinden jullie het allemaal zo belangrijk om opgebaard te kunnen worden?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 14 okt 2002 12:16

hoi elsa, ik zal alleen even reageren op je laatste vraag, en wat voor mij de beweegreden is om opgebaard te willen worden.

de enige reden hiervoor is dat mijn nabestaanden (ouders, familie en vrienden) dan toch afscheid van me kunnen nemen. voor mezelf vind ik het niet zo belangrijk, maar ik vind het zelf ook altijd erg prettig, als ik op zo'n manier afscheid van iemand kan nemen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 okt 2002 15:19

Elsa schreef:Je hoort wel eens zeggen:
Waar God een punt zet (de dood), mag de mens geen komma zetten ('hergebruik' van organen t.b.v anderen)
Vinden jullie dit ook?

Ik weet overigens dat na elke transplantatie het karakter van een mens verandert. Zoals dit ook zo is na bv een beroerte (herseninfarct) of een hartinfarct.
Vanuit dat idee hoef je dus geen organen uit te zonderen.

Nog een vraagje:
Waarom vinden jullie het allemaal zo belangrijk om opgebaard te kunnen worden?


Sluit me bij Napoleon aan.

Verder vind ik dat God die komma zelf plaatst, Hij geeft immers de mogenlijkheid tot orgaandonatie... Als God een punt zet (de dood) dan kan de mens geen komma plaatsen!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 14 okt 2002 20:06

Verder vind ik dat God die komma zelf plaatst, Hij geeft immers de mogenlijkheid tot orgaandonatie... Als God een punt zet (de dood) dan kan de mens geen komma plaatsen!
Wie zegt dat orgaandonatie van God is? Heeft God ons dan ook abortus en euthanasie gegeven? Is de gedachte achter orgaandonatie misschien "nu hebben we het eeuwige leven". Dit zijn zomar enkele vragen.

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 15 okt 2002 14:24

wilde ongeveer hetzelfde als Napoleon zeggen, maar gek genoeg is mijn bericht gister niet geplaatst...

ik denk memmem, dat wij die komma inderdaad zetten, maar dat dit de mogelijkheden gebruiken is. In tegenstelling tot abortus en euthanasie wordt in het geval van orgaandonatie niemand gedood...
Niemand verwacht dat je hierdoor het eeuwige leven hebt, wel dat jonge mensen bijvoorbeeld langer mogen leven of dat iemand een behandeling bespaart kan blijven...

tweetie

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 okt 2002 14:38

Jullie zien volgens mij nog een ander bezwaar over het hoofd (of ik moet niet goed gelezen hebben). Bij mij komt steeds de vraag naar boven: in hoeverre ben je na een transplantatie nog jezelf? Als jij (laat ik een absurd voorbeeld noemen) met het hart van je buurman, een nier van je moeder, een long van je opa, de ogen van je neef, en ga zo maar door, over deze wereld loopt, heb ik toch een beetje het idee dat we iets te gek bezig geweest zijn. Dan ben je (lichamelijk in elk geval, volgens mij werkt het lichamelijke deels ook geestelijk door) een ander mens geworden. Zien jullie deze consequentie niet, of vinden jullie dat geen bezwaar? Hoever mogen we hierin gaan? En wat te denken van varkensharttransplantatie?
Zomaar een paar bezwaren die ik zie.

Ik denk niet dat de gedachte achter transplantaties het eeuwige leven is, als God je tijd bepaald heeft dan is het per definitie je tijd. Idd punt uit.

Gershwin
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 15 okt 2002 14:40

idd vrij overdreven, hoe je t beschrijfd....maargoed, t idee snap ik..

Ik denk niet dat je een ander mens wordt door longen, of een hart van iemand anders....Je krijgt zijn/haar eigenschappen er niet bij, dusss....

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 15 okt 2002 14:45

zie een eerdere reactie van ?????, janneke, je verandert wel.
ik heb nog geen verhalen gehoord waarin dit heel erg is. en het is voor mij ook geen bezwaar. ik ken persoonlijk mensen die nog jaren erbij hebben gekregen door middel van orgaantransplantatie, van verandering heb ik weinig gemerkt. Misschien anderen wel ervaring?

tweetie

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 okt 2002 15:30

Nee, maar zoiets heb ik geloof ik wel eens in een roman / verhaal ofzo gelezen, dat iemand met een getransplanteerd hart heel anders werd. Kan best allemaal fantasie zijn, hoor.

Maar het is wel zo dat je kans hebt dat je lichaam het andere orgaan 'afstoot' omdat het vreemde cellen in je lichaam ontdekt (ik dacht dat je witte bloedcellen dan gingen proberen het donororgaan af te breken), en dan schiet het niet echt op allemaal...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 15 okt 2002 18:02

inderdaad bestaat die kans, maar het is een beetje vreemd om daarom geen operatie te doen. een 'gewone' operatie kan ook mislukken, bij sommige operaties is de kans nog veel groter. en dat schiet ook niet zo op
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 16 okt 2002 15:46

Bij deze de tot op heden enige reactie op mijn vraag met betrekking tot donatie van de alvleesklier op een artsen forum:

dit lijkt me dus echt een indianenverhaal.
De alvleesklier maakt insuline aan zodat je geen diabeet wordt.
Het lijkt me niet dat dat je persoonlijkheid kan veranderen.
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten