Deeltjesversneller doet het weer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

eml

Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor eml » 21 nov 2009 00:04

Gaan we nu eindelijk gefundeerde antwoorden krijgen op fundamentele vragen??


De deeltjesversneller in Genève, de grootste ter wereld, doet het weer. De installatie draait nu op proef en moet dit weekend weer echt op gang komen.

SCIENCE GOES ON

De deeltjesversneller vuurt protonen af, minuscule deeltjes die kleiner zijn dan atomen. Die moeten op elkaar botsen in een kilometerslange tunnel onder de grond. Wetenschappers willen zo meer te weten komen over de oerknal.

De deeltjesversneller werd vorig jaar in gebruik genomen, maar stopte er meteen weer mee door technische fouten. Tegenstanders waarschuwden vantevoren voor het einde van de wereld.

© ANP

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2009 00:58

Ik ben reuze benieuwd. Het is al met al een geweldige installatie en een bewijs waartoe de mens in staat is, qua techniek en kennis. Ik hoop echt dat ze het Higgs-boson weten te vinden, dat zou het Standaard Model van de Deeltjesfysica compleet maken. In normale mensentermen: dan zouden we eindelijk begrijpen waarom dingen massa (=gewicht) hebben.

Het eind van de wereld zou ook wel een interessant resultaat zijn, maar wetenschappelijk niet zo relevant :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joannah

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Joannah » 22 nov 2009 09:16

Kosten noch moeiten zijn gespaard, de laatste 30 jaar met miljarden aan belastinggeld van de nietswetende europeer, om dit grootse project te financieren.
Terwijl Europa zich christelijk noemt en op een paar uur vliegen in Afrika 1200 kionderen de hongerdood sterven, kijken wij nu uit naar het bewijs dat God niet bestaat???
We verdienen eigenlijk niets minder dan dat het gruwelijk misgaat en ten onder gaan.
Die wereld vergaat zeker, dat staat in het oude testament al.
Als de mens het einde van het heelal en het diepste der zeeen gevonden heeft, zal Ik hen vernietigen, zo spreekt de Heere.
Ik weet niet meer de preciese tekst en waar het stond, wie wel?

Faramir

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2009 10:05

Joannah schreef:kijken wij nu uit naar het bewijs dat God niet bestaat???

Verklaar jezelf nader.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2009 10:54

Joannah schreef:Kosten noch moeiten zijn gespaard, de laatste 30 jaar met miljarden aan belastinggeld van de nietswetende europeer, om dit grootse project te financieren.
Terwijl Europa zich christelijk noemt en op een paar uur vliegen in Afrika 1200 kionderen de hongerdood sterven, kijken wij nu uit naar het bewijs dat God niet bestaat???


Wat heeft de LHC in vredesnaam nou met God te maken? En uiteindelijk was de LHC helemaal zo duur niet, als je het vergelijkt met allerlei andere uitgaveposten van Europese landen. Even voor het perspectief: De LHC kostte tot nu toe 3 miljard euro, gezamelijk opgebracht door de deelnemende landen (zo'n beetje heel europa behalve ierland).klik hier voor een overzichtje. Alleen Nederland al gaf in 2008
4,8 miljard euro (= 160% van de totale bouwkosten van de LHC) aan ontwikkelingshulp. Je verontwaardiging lijkt me daarom nogal onterecht.


Even terzijde, ik neem aan dat jij wél elke maand je volledige salaris overmaakt naar die hongerende kindertjes in Afrika?

We verdienen eigenlijk niets minder dan dat het gruwelijk misgaat en ten onder gaan.
Die wereld vergaat zeker, dat staat in het oude testament al.


Voorlopig gaat het anders nog gewoon goed...

Als de mens het einde van het heelal en het diepste der zeeen gevonden heeft, zal Ik hen vernietigen, zo spreekt de Heere.
Ik weet niet meer de preciese tekst en waar het stond, wie wel?


Ik ben benieuwd. Tot die tijd kijk ik in ieder geval reikhalzend uit naar de resultaten van de LHC onderzoeken
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joannah

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Joannah » 22 nov 2009 11:03

Nooit gehoord van de big bang theorie....die zou toch nu middels dat deeltjesversneller-project bevestigd moeten worden als zijnde het begin van alles?
met mijn persoonlijke financien heb je mijns inziens niets te maken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2009 12:10

Joannah schreef:Nooit gehoord van de big bang theorie....


Ja, daar staat me vaag wat van bij. Is dat niet die ontzettend leuke televisieserie?

met mijn persoonlijke financien heb je mijns inziens niets te maken.


Dat klopt, ik zou het alleen opmerkelijk vinden (ik zal niet hypocriet zeggen) als je je heel erg druk maakt om de honger in Afrika en het geld wat in jouw ogen verspild wordt aan fundamenteel onderzoek maar tegelijkertijd wel auto rijdt, naar de sportschool gaat, leuke kleren koopt, een computer hebt, etc...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joannah

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Joannah » 22 nov 2009 17:44

Mortlach schreef:
Joannah schreef:Nooit gehoord van de big bang theorie....


Ja, daar staat me vaag wat van bij. Is dat niet die ontzettend leuke televisieserie?

met mijn persoonlijke financien heb je mijns inziens niets te maken.


Dat klopt, ik zou het alleen opmerkelijk vinden (ik zal niet hypocriet zeggen) als je je heel erg druk maakt om de honger in Afrika en het geld wat in jouw ogen verspild wordt aan fundamenteel onderzoek maar tegelijkertijd wel auto rijdt, naar de sportschool gaat, leuke kleren koopt, een computer hebt, etc...

Ik ga ervan uit dat je je realiseert dat het me totaal niet interesseert, wat jij opmerkelijk vindt.
Ik vind het opmerkelijk dat een boeddhist op een refoforum zit.
Maar dat zal jou niet interesseren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2009 18:02

Joannah schreef:Ik ga ervan uit dat je je realiseert dat het me totaal niet interesseert, wat jij opmerkelijk vindt.


Gelukkig maar...

Ik vind het opmerkelijk dat een boeddhist op een refoforum zit.
Maar dat zal jou niet interesseren.


O, maar ik vind het vreselijk interessant dat mijn boeddhisme en mijn aanwezigheid hier jou zo dwars zitten. Enig idee waarom dat je zo steekt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2009 21:26

Als alles straks weer werkt volgens plan, dan versnellen ze protonen tot 99,99999975% van de lichtsnelheid (dat is dus bijna 300.000 km per seconde!) om ze dan op elkaar te laten klappen in speciaal ontworpen detectoren. De Atlas-dectector is voornamelijk van nederlandse makelij en is zo groot als het paleis op de dam in Amsterdam. Volg de link voor een plaatje, er staan een paar mensen op afgebeeld om de schaal duidelijk te maken. Als ze de deeltjes die ze verwachten ook echt detecteren, dan zou dat een enorme doorbraak zijn op het gebied van de supersymmetrie. Spannende tijden dus voor de fysici.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

liefhebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2009 19:48

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor liefhebber » 22 nov 2009 21:56

-
Laatst gewijzigd door liefhebber op 07 jan 2010 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2009 22:00

Mortlach schreef:Als alles straks weer werkt volgens plan, dan versnellen ze protonen tot 99,99999975% van de lichtsnelheid (dat is dus bijna 300.000 km per seconde!) om ze dan op elkaar te laten klappen in speciaal ontworpen detectoren. De Atlas-dectector is voornamelijk van nederlandse makelij en is zo groot als het paleis op de dam in Amsterdam. Volg de link voor een plaatje, er staan een paar mensen op afgebeeld om de schaal duidelijk te maken. Als ze de deeltjes die ze verwachten ook echt detecteren, dan zou dat een enorme doorbraak zijn op het gebied van de supersymmetrie. Spannende tijden dus voor de fysici.

Een knap staaltje techniek zo te zien.
Verder heb ik er bijzonder weinig verstand van maar vind het in grote lijnen wel interessant wat de wetenschap zoal doet. Veelal ben ik nieuwsgierig naar wat het ons in de toekomst voor praktische dingen gaat opleveren voor in het dagelijks gebruik. Wat dat betreft is dit project wellicht niet zo nuttig, maar wie weet wat de toekomst zal brengen.

Ik ben overigens nog steeds zeer benieuwd wat dit wetenschappelijke project te maken heeft met het bestaan al dan niet bestaan van God.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2009 10:47

Faramir schreef:Een knap staaltje techniek zo te zien.
Verder heb ik er bijzonder weinig verstand van maar vind het in grote lijnen wel interessant wat de wetenschap zoal doet. Veelal ben ik nieuwsgierig naar wat het ons in de toekomst voor praktische dingen gaat opleveren voor in het dagelijks gebruik. Wat dat betreft is dit project wellicht niet zo nuttig, maar wie weet wat de toekomst zal brengen.


Dat is natuurlijk altijd lastig te voorspellen. Bij CERN doen ze fundamenteel onderzoek, dus voor kennis om de kennis, en niet zozeer voor praktische toepassingen. Een van de uitkomsten kan wel zijn dat we het universum wat beter leren begrijpen omdat het bestaan van donkere materie kan worden aangetoond (dat is nu nog indirect).

Ik ben overigens nog steeds zeer benieuwd wat dit wetenschappelijke project te maken heeft met het bestaan al dan niet bestaan van God.


Sommige mensen willen blijkbaar niet dat als je Genesis 1 gelezen hebt, dat je dan nog vraagt: "ja maar, HOE dan?"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2009 10:50

liefhebber schreef:Het wekt op mij de indruk van heel duur, groot en complex grote jongens speelgoed, net zoals het leger dat regelmatig heeft. Tijdens de eerste Golfoorlog echter, liepen de speeltjes knarsend vast door het woestijnzand en de afgeschreven, relatief goedkope, zeer eenvoudige en uiterst degelijke A-10 heeft de eerste weken bij nacht en ontij het overgrote deel van het werk opgeknapt. Deze deeltjesversneller kende ook al zijn Waterloo; in de vorm van een kruimeltje stokbrood. :lol:


Nou is de A-10 "Warthog" ook een geweldig mooi apparaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: Deeltjesversneller doet het weer

Berichtdoor Michael » 23 nov 2009 13:47

eml schreef:Gaan we nu eindelijk gefundeerde antwoorden krijgen op fundamentele vragen??

Ik denk dat we een nieuwe categorie nog kleinere deeltjes gevonden wordt...

Maar dat is geen antwoord op een fundamentele vraag die natuurlijk is waarom vind je als je steeds nauwkeuriger op kleiner niveau kijkt steeds kleinere deeltjes.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten