sterilisatie man

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

sterilisatie man

Berichtdoor marcel081276 » 18 nov 2009 17:39

ik ben benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben. mijn vrouw had zo haar twijfels en ik wist allang dat ik geen kinderen zou willen, dus overwegen we dat ik mij laat sterliseren. het is volgens mij een kleine ingreep maar ben toch een beetje voorzichtig.. dus ik ben benieuwd hoe jullie (als die er zijn) ervaringen hiermee zijn.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: sterilisatie man

Berichtdoor mw » 18 nov 2009 18:17

Zelf uiteraard geen ervaring :mrgreen: maar werk op een urologie afdeling dus krijg er wel af en toe mee te maken.
Het is een kleine ingreep, die niet zo heel pijnlijk is (voor de vrouw is het pijnlijker en duurt het langer). Bij ons in het ziekenhuis is er ook een speciaal avondspreekuur voor.

Je bent overigens niet gelijk 'onvruchtbaar'. Daar gaan een aantal zaadlozingen overheen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

liefhebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2009 19:48

Re: sterilisatie man

Berichtdoor liefhebber » 19 nov 2009 08:54

-
Laatst gewijzigd door liefhebber op 07 jan 2010 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Joannah

Re: sterilisatie man

Berichtdoor Joannah » 19 nov 2009 09:03

Pardon, maar dit is okay en een condoom "mag" niet????

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: sterilisatie man

Berichtdoor TheKeimpe » 19 nov 2009 09:08

Ik denk dat Marcel daar geen principiële bezwaren tegen heeft.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: sterilisatie man

Berichtdoor ajl » 19 nov 2009 10:05

Het is een kleine ingreep, maar gezien je leeftijd kan het wel zo zijn dat de artsen wat voorzichtig zijn met de sterilisatie. Een collega van mij wilde ook geen kinderen en was rond de 30 en wilde zich laten steriliseren, maar er waren toch wel artsen die het gezien de leeftijd nog even wilden uitstellen.

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: sterilisatie man

Berichtdoor Bumba » 19 nov 2009 10:54

ajl schreef:Het is een kleine ingreep, maar gezien je leeftijd kan het wel zo zijn dat de artsen wat voorzichtig zijn met de sterilisatie. Een collega van mij wilde ook geen kinderen en was rond de 30 en wilde zich laten steriliseren, maar er waren toch wel artsen die het gezien de leeftijd nog even wilden uitstellen.


Dat heb ik idd ook wel eens gehoord dat ze op een relatief jonge leeftijd liever niet tot steriliseren overgaan. Bij een vrouw ligt de leeftijdsgrens dacht ik nog later dan voor een man.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: sterilisatie man

Berichtdoor LeChat » 19 nov 2009 12:06

Dit doet me weer denken aan één van die programma's van Caroline Tensen 'De 100...', de versie over stellen met een kinderwens. Daar was ook een stel bij waarvan het voor de man 'de tweede leg' zou worden, hij had nu een jongere vrouw getrouwd (was zelf meen ik rond de 60). Deze man was na zijn 'eerste leg' gesteriliseerd, maar dat werd nu teruggedraaid. De kans dat je dan weer vruchtbaar werd was niet zo groot, dacht ik. Uiteindelijk kregen ze in de serie één kind en volgens mij waren ze daarna nog bezig voor 'n tweede...

Let bij een vasectomie (want zo heet dat) goed op de voorlichting die je krijgt, o.a. over dat je pas na een aantal zaadlozingen onvruchtbaar zult zijn (zoals mw al aangaf), maar ook dat het weer aan elkaar kan groeien ofzo, zodat je weer vruchtbaar wordt (heb een tijd terug in zo'n zaak meegekeken, waarin de man gesteriliseerd was maar toch zijn vriendin zwanger maakte, bleek de vasectomie 'mislukt', hoe dat precies in elkaar zat weet ik niet meer, in elk geval werd het ziekenhuis aansprakelijk gesteld).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: sterilisatie man

Berichtdoor marcel081276 » 19 nov 2009 12:59

ik heb ook eens op internet zitten spitten en daar kom je verschillende verhalen tegen, dus ik ben erg voorzichtig met beslissen. Ik heb weinig zin om me te laten behandelen en dan alsnog een kind te krijgen.. Volgens mij is het zeer zeldzaam dat het weer 'geneest' maar je zal maar die zeldzaamheid zijn.
We zijn er nog niet mee bij een dokter geweest, ik weet ook niet of een dokter voor jou kan beslissen of het te vroeg is, het is onze keuze dus heeft hij daar weinig over te zeggen denk ik.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: sterilisatie man

Berichtdoor Bumba » 19 nov 2009 13:36

marcel081276 schreef:ik heb ook eens op internet zitten spitten en daar kom je verschillende verhalen tegen, dus ik ben erg voorzichtig met beslissen. Ik heb weinig zin om me te laten behandelen en dan alsnog een kind te krijgen.. Volgens mij is het zeer zeldzaam dat het weer 'geneest' maar je zal maar die zeldzaamheid zijn.
We zijn er nog niet mee bij een dokter geweest, ik weet ook niet of een dokter voor jou kan beslissen of het te vroeg is, het is onze keuze dus heeft hij daar weinig over te zeggen denk ik.


Een dokter kan inderdaad niet voor je beslissen, maar wel weigeren om de sterilisatie uit te voeren. Ik weet uiteraard niet of er veel artsen zijn die dat zouden doen, omdat ik aanneem dat dit besluit niet zo maar uit de lucht komt vallen, maar bewust is overdacht.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: sterilisatie man

Berichtdoor ajl » 19 nov 2009 13:37

De arts moet bereid zijn om de niet-noodzakelijke ingreep te verrichten. Als hij van mening is dat het te "vroeg'is om deze operatie te verrichten en het volgens zijn eigen ethiek niet kan verantwoorden, kan de arts niet verplicht worden.

Zoals le chat al aangeeft bestaat er het risico van het vastgroeien van de zaadleiders. Dat wordt meestal als complicatie gezien. Of de arts hiervoor aansprakelijk is ligt aan het feit of de voorlichting voldoende is geweest ( er worden hogere eisen gesteld aan een niet-noodzakelijke ingreep) en het feit of de operatie op de juiste wijze is uitgevoerd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: sterilisatie man

Berichtdoor Lalage » 19 nov 2009 19:43

ajl schreef:Het is een kleine ingreep, maar gezien je leeftijd kan het wel zo zijn dat de artsen wat voorzichtig zijn met de sterilisatie. Een collega van mij wilde ook geen kinderen en was rond de 30 en wilde zich laten steriliseren, maar er waren toch wel artsen die het gezien de leeftijd nog even wilden uitstellen.

*zucht* iedereen mag zomaar kinderen krijgen en artsen willen je graag een handje helpen, maar als je ze niet wil dan gaan ze moeilijk doen.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: sterilisatie man

Berichtdoor esli » 19 nov 2009 20:07

Nou ja, daar doet (bijna) niemand moeilijk over. Bij jonge mensen begrijp ik wel dat artsen huiverig zijn voor sterilisatie. Het is namelijk redelijk definitief.
Als je jong bent kan je gewoon nog van gedachte veranderen. Ik zou me dit helemaal voor kunnen stellen als je een andere partner krijgt, die bijvoorbeeld wel heel graag kinderen wil.

marierose
Mineur
Mineur
Berichten: 177
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:50
Contacteer:

Re: sterilisatie man

Berichtdoor marierose » 20 nov 2009 16:27

Bij ons in de omgeving kennen we meerdere vaders die zijn gesteriliseerd en geen 1 die er spijt van heeft... Enne als de vrouw de pil jaren moet slikken is echt veel slechter voor de gezondheid...

tante-tortel

Re: sterilisatie man

Berichtdoor tante-tortel » 20 nov 2009 19:08

Ik zit toch even met mijn ogen te knipperen................... :-k Dit is toch wel echt een reformatorisch forum?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten