Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Familie Bos » 15 nov 2009 00:01

Beste iedereen,

Aangezien openbaring een boek is waar nog bijna niemand echt van begrijpt hoe het allemaal in elkaar zit (en ook ik ben er nog niet uit).
Wil ik hier proberen om MET Z'N ALLEN het boek openbaring door te werken, en te kijken of we samen tot een bijbelse uitleg/conclusie kunnen komen over het hoe, wat, waar en waneer van de openbaringen.
Of dit gaat lukken is natuurlijk maar de vraag, maar samen weten we meer lijkt mij.

Er staat tenslotte (Daniël 12 vers 4):
Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.
Dus laten we nog maar eens een poging wagen.

Het is wel de bedoeling dat we ons in dit topic dan houden aan een paar regels (om alles duidelijk te houden en in goede banen te lijden).
Laten we daarom het volgende afspreken.
    * We discuseren in dit topic alleen aan de hand van de bijbel, en wel zo letterlijk mogenlijk, dus geen andere bronnen, geen kerkgeschiedenis, geen catechismus, geen koraan, geen....... en ook geen verdraaiingen en geen eigen uitleg (zo van, dat moet je niet letterlijk zien, maar meer zo...). Gewoon letterlijk.
    * We proberen zoveel mogelijk als we het over bijbelteksten hebben om daarbij de verwijzingen naar de plaats van die tekst in de bijbel te vermelden.
    * Uiteraard zijn andere bijbelteksten en profetiën nodig om tot het juiste inzicht te komen, maar laten we proberen om hier on-topic te blijven.
    * Laten we ook proberen om de openbaringen stapje voor stapje te behandelen, en niet alles tegelijk.
Nu maar hopen dat dit gaat lukken. ::))

Veel succes !

Openbaring 1:3
Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij.

Een mischien belangrijke aanwijzing bij de komende discussie.
Volgens openbaring 2 vers 12 staat de troon van de satan in : Pergamum, Bergama, Islambey in Turkije


Ik stel voor dat we beginnen bij het verbreken van het eerste zegel en de betekenis daarvan.
Openbaring 6:1+2
1 Toen zag ik dit: het lam verbrak een van de zeven zegels en ik hoorde een van de vier wezens roepen met een geluid als een donderslag: ‘Kom!’ 2 Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet.
Laatst gewijzigd door Familie Bos op 15 nov 2009 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Familie Bos » 15 nov 2009 00:08

Zelf ben ik van mening dat het verbreken van het eerste zegel in het jaar nul heeft plaatsgevonden. Ik denk dus dat het witte paard met de ruiter, dat dat de Here Jezus is, die voor ons op aarde de overwinning heeft behaald. Door het offer dat Hij bracht zijn onze zonden vergeven en is de dood overwonnen. :jaknikken: Halelujah :yahoooo: Prijs de Heer |:)|
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Gian » 15 nov 2009 15:36

Openbaring is vanaf hoofdstuk 4 profetie, geen geschiedenis.

4:1 Na dezen zag ik, en ziet, een deur was geopend in den hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, als van een bazuin, met mij sprekende, zeide: Kom hier op, en Ik zal u tonen, hetgeen na dezen geschieden moet.

Het 'deze' ziet op de 7 Gemeenten uit Hoofdstuk 3 die een beschrijving van de Kerk weergeven.

http://www.oudesporen.nl/Download/OS0679.pdf

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor coupe soleil » 15 nov 2009 20:01

Familie Bos schreef:Zelf ben ik van mening dat het verbreken van het eerste zegel in het jaar nul heeft plaatsgevonden. Ik denk dus dat het witte paard met de ruiter, dat dat de Here Jezus is, die voor ons op aarde de overwinning heeft behaald. Door het offer dat Hij bracht zijn onze zonden vergeven en is de dood overwonnen. :jaknikken: Halelujah :yahoooo: Prijs de Heer |:)|


De kanttekeningen bij de SV geven als vertaling voor het witte paard met de ruiter: de verkondiging van het Evangelie over de gehele wereld. Overwinning: het Evangelie zal alle mensen op aarde bereiken.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Familie Bos » 15 nov 2009 21:38

Gian schreef:Openbaring is vanaf hoofdstuk 4 profetie, geen geschiedenis.

Ik denk dat een deel van openbaringen in het verleden al in gang is gezet en nu dus al lange tijd actueel is, en dat er een nog groter deel van de openbaringen nog voor ons ligt.

coupe soleil schreef:De kanttekeningen bij de SV geven als vertaling voor het witte paard met de ruiter: de verkondiging van het Evangelie over de gehele wereld. Overwinning: het Evangelie zal alle mensen op aarde bereiken.

Dat zou natuurlijk goed kunnen.
En het mooie is dan dat het evangelie begonnen is door en met Christus.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Familie Bos » 17 nov 2009 11:12

Er komen weinig reacties meer over het eerste zegel.

Conclusie tot nu toe:
Het eerste zegel is De Here Jezus Christus die Het evangelie in de wereld heeft gebracht, onze zonden heeft vergeven en de dood heeft overwonnen en zo als overwinnaar de overwinning behaalde. (het eerste zegel is dus ongeveer 2000 jaar geleden verbroken en vanaf toen werkzaam. Het evangelie en dus het eerste zegel zijn nu dus nog steeds werkzaam).

Laten we nu dan verder gaan met het tweede zegel in Openbaring 6 vers 3+4 :
3 Toen het lam het tweede zegel verbrak, hoorde ik het tweede wezen zeggen: ‘Kom!’ 4 Er verscheen een ander, vuurrood paard. De ruiter kreeg de opdracht om de vrede uit de wereld te verdrijven, zodat men elkaar zou afslachten. Hij kreeg een groot zwaard.

Zelf denk ik dat het rode paard de haat, de jalourzie, de hebzucht, de antichrist is die het christendom uit probeert te roeien en zo verdrukking en geweld veroorzaakt.
Hij probeert de vrede van Christus (en het evangelie) te verbieden en kappot te maken door gelovigen (de appostelen en later vele anderen) te vervolgen en te vermoorden.
Het tweede zegel / het rode paard kwam dan volgens mij ook direct na Christus en is ook vanaf toen tot vandaag de dag nog steeds werkzaam.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor elbert » 19 nov 2009 10:38

Geachte forummers, het lijkt me het beste om de tekst uit te gaan leggen. Eventuele verschillen van inzicht komen dan vanzelf wel bovendrijven. Daar hoeft het niet bij voorbaat over te gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor gerritse » 21 nov 2009 21:19

Openbaring 6:1+2
1 Toen zag ik dit: het lam verbrak een van de zeven zegels en ik hoorde een van de vier wezens roepen met een geluid als een donderslag: ‘Kom!’ 2 Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet.'


Dag 'familie Bos',

Bij het hierna staande heb ik veel steun gehad aan het boek van J.E.v.d.Brink: dE GEMEENTE IN DE EINDTIJD.
.................
Het lam, Jezus Christus, de enig waardige om de boekrol te openen, verbreekt nu het eerste zegel van die boekrol, waarover in het vorige hoofdstuk is gesproken.

Let wel; de zeven verbroken zegels werpen licht op het tijdperk van de wereldgeschiedenis vanaf de vleeswording van Christus tot het tijdstip dat Jezus Christus zijn gemeente na het zevende zegel en bij de klank van de zevende of laatste bazuin tot zich neemt.

De boekrol met de zeven zegels dekt niet de hele toekomst.

Over het tijdperk, dat wij wel aanduiden met de term 'het duizendjarig rijk' wordt in de boekrol niet gesproken. Dat tijdperk , waarop doelde Openb 5 v 10,
"En zij zullen als koningen heersen op de aarde"
vindt elders bespreking in Openbaring.

Openbaring 5 t.m.11 vormen éen geheel: de boekrol.
Hfdst 12 t.m.19 zijn eigenlijk close-ups, detailtekening van de ware en de valse kerk in de eindtijd.
In hoofstuk 20 en volgende wordt getoond hoe de schepping door de gemeente van God wordt hersteld ná de boekrol, dus te beginnen, wanneer de zevende bazuin is uitgeklonken.

Maar dan is het met deze twee teksten verder betrekkelijk gemakkelijk gesteld.
De hele schepping zucht en verlangt ernaar, dat deze gehavende schepping zich gaat herstellen tot volmaaktheid na satans wanbeheer.

En daarom roept een van de vier dieren, - symbool van die smachtende schepping- (Romeinen 8 v 19)- met een stem als een donderslag, een explosie van verlangen: "KOM".

En dan ís hij daar: onze Heer Jeus Christus.
- begin van de nieuwe schepping
- grondlegger van het nieuwe verbond.

Hij is de grote overwinnaar
- hij verbrak tijdens zijn eerste verblijf bij ons alle werken van de duivel
- hij stelde alle kwade overheden en machten ten toon als overwonnen, (Col.2 v 15)
- de genade en waarheid kwamen met hem, omdat Gods grote herstelplan met hem begon,( Joh 1 v 17).

Heeft er iemand betere papieren dan deze eenzame witte ruiter.
Maar wij weten, hoevele heerscharen hem nu volgen: de voorhoede van de 2,2 miljard nominale Christenen, die er op de wereld zijn. En die voorhoede is: de gemeente !, ( Openb.19 v 11-16).

Jezus draagt de hoogste kroon, de kroon van zijn overwinning, die hij zo onuitsprekelijk verdiend heeft behaald, toen hij zijn victorie verzegelde met dat woord:
"Volbracht", (Joh 19 v 30).

Wat een strijder: Jezus, met die boog, waarvan de pijlen dringen in het hart van de vijanden van deze koning en zijn volk, de gemeente, ( Psalm 45 v 5 en 6).

De problemen beginnen pas, wanneer de andere ruiters genoemd worden: wat is de Heer Jezus in slecht gezelschap.

Maar daar vroeg je nu nog niet naar.

Daag
Ger

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Familie Bos » 21 nov 2009 21:55

Hallo Gerritse,

Bedankt voor de mooie en volgens mij ook correcte uitleg van het eerste zegel.
Ik ben het daar helemaal mee eens.

Hoe denkt u over het 2e, 3e, 4e en 5e zegel ?

In Openbaring 6 vers 3+4 gaat het over het 2e zegel :
3 Toen het lam het tweede zegel verbrak, hoorde ik het tweede wezen zeggen: ‘Kom!’ 4 Er verscheen een ander, vuurrood paard. De ruiter kreeg de opdracht om de vrede uit de wereld te verdrijven, zodat men elkaar zou afslachten. Hij kreeg een groot zwaard.
Zelf denk ik dat het rode paard (de haat, de jalourzie, de hebzucht,) de antichrist is die het christendom uit probeert te roeien en zo verdrukking en geweld veroorzaakt.
Hij probeert de vrede van Christus (en het evangelie) te verbieden en kappot te maken door gelovigen (de appostelen en later vele anderen) te vervolgen en te vermoorden.
Het tweede zegel / het rode paard kwam dan volgens mij ook direct na Christus en is ook vanaf toen tot vandaag de dag nog steeds werkzaam.

In Openbaring 6 vers 5+6 gaat het over het 3e zegel :
5 Toen het derde zegel werd verbroken, hoorde ik het derde wezen zeggen: ‘Kom!’ Ik zag dit: een zwart paard met een ruiter, die een weegschaal in zijn hand hield. 6 Te midden van de vier wezens hoorde ik iets als een stem zeggen: ‘Een dagloon voor een portie tarwe en hetzelfde bedrag voor drie porties gerst. Maar laat wijn en olijfolie ongemoeid.’
Ik denk dat de beschrijving van dit zegel voor zichzelf spreekt.
Hier komen de voedsel en financiele problemen in de wereld in de vorm van hongersnood, voedselschaarste, hoge prijzen en duur voedsel (credietcrisis met stijgende prijzen), enz...
Hierdoor zullen veel mensen het zwaar krijgen en hierdoor zullen vele doden vallen.
Ook van dit zegel denk ik dat het al lange tijd geleden is begonnen en dat het nu nog steeds bezig is net als alle andere voorgaande zegels.

In Openbaring 6 vers 7+8 gaat het over het 4e zegel :
7 Toen het vierde zegel werd verbroken, hoorde ik het vierde wezen zeggen: ‘Kom!’ 8 Toen zag ik een vaalgeel paard. De ruiter heette Dood, en Dodenrijk vergezelde hem. Zij kregen toestemming om op een vierde deel van de aarde dood en verderf te zaaien, door middel van het zwaard, hongersnood, dodelijke ziekten en wilde dieren.
Ook van dit zegel denk ik dat het al lange tijd geleden is begonnen en dat het nu nog steeds bezig is net als alle andere voorgaande zegels, alleen denk ik van deze dat hier nu het hoogtepunt van begint in de tijd waarin we nu leven.
Als ik het nieuws zie, dan zie ik:
* Hongersnood
* Oorlogen
* Toekomstige gevaren door wereldmachten (nieuwe wereld orde/regering, EU President, Kernwapens Iran en Korea, enz....)
* En niet te vergeten DODELIJKE ZIEKTEN zoals kanker, aids, mex.griep, maar kijk nu eens wat er in de oekraïne gebeurt.. Griezelig en duivels gewoon dat virus dat daar nu de ronde doet.

In Openbaring 6 vers 9+10+11 gaat het over het 5e zegel :
9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.
Van dit zegel denk ik dat dit nog maar pas geleden heeft plaatsgevonden, of dat dat nu ieder moment zal gebeuren. In deze tijd dus. uhhh-smile

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en gedachten hierover.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

tante-tortel

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor tante-tortel » 23 nov 2009 13:21

Als je werkelijk HEEL openbaring wilt bespreken zou ik gewoon bij het begin beginnen.
En niet bij het verbreken van een zegel waarna er vervolgens allerlei andere zegels genoemd worden.
Wij zijn op vereniging over openbaring bezig en alleen al de brief aan de zeven gemeenten vergt bij ons zeker 7 vergaderingen.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Familie Bos » 25 nov 2009 23:39

Ik wilde dus de openbaringen van de 7 zegels, 7 bazuinen, 7 schalen, het duizendjarig rijk en de 1e en 2e opstanding ontcijferen met ons allen.

Jammer dat er vrijwel niemand reageert/meedenkt. :(
Is dat omdat dit onderwerp te moeilijk is, of niet interesant, of geloven jullie er niet in ?
Of denken jullie dat we er toch niet uitkomen ?
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Wullimpie » 26 nov 2009 18:23

Volgens mij hebben er toch wel wat mensen gereageerd.
Alleen op een forum loopt de discussie altijd wat trager dan I.R.L.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

tante-tortel

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor tante-tortel » 26 nov 2009 18:37

Het is juist wel interessant. Wij behandelen heel openbaring nu op de vereniging, maar gewoon vanaf het begin.
En ik vind een forum gewoon niet geschikt om Bijbel studie te doen.
Dat werkt niet bij mij.

Ik kan nog wel wat voorstudie materiaal aangeven:

Midden in de eindstrijd van Ds Tj. Boersma ISBN: 9060159373
De opanbaring van Johannes van Dr. R.J. van der Meulen. Dat is al een tamelijk oud boekje maar zeker nog te krijgen via Marktplaats.

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor gerritse » 27 nov 2009 21:27

Dag tante Tortel,

'Familie Bos"' is nu eenmaal begonnen bij het eerste zegel. En ik wil maar vanuit d◙ar werken en dit 'beginnen' gewoon als feit beschouwen. De brieven aan de gemeenten vormen een afzonderlijk onderdeel. En de Openbaring begint toch eigenlijk bij 'de zegels'.

Laten wij de ingeslagen richting nu maar volgen.

Daag
Ger

tante-tortel

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor tante-tortel » 27 nov 2009 22:03

Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat openbaring eigenlijk pas bij de zegels begint.
Het begint gewoon bij openbaring 1.
En als je zegt dat je HEEL openbaring wilt bespreken zou je ook daar moeten beginnen.
Maar goed, ik wil toch niet mee doen dus bij deze: succes.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten