Wordt Spurgeon nou wel of niet erkent in de Ger. Gem.?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Wordt Spurgeon nou wel of niet erkent in de Ger. Gem.?

Berichtdoor Kaw » 23 jun 2003 13:53

Ik moest van mijn schoonouders eens wat oudvaders lezen en ben toevallig bij Spurgeon begonnen. Ik viel zowat van mijn stoel van verbazing toen ik het las. Hij vertelde het evangelie zoals mijn hart en gevoel zei dat het goed was...

Nu gaat ie op bepaalde punten lijnrecht in op de overbevindelijke prediking die hier gepreekt wordt en ik wees mijn schoonouders daarop. Hun commentaar was dat het dan wel een oudvader met kanttekeningen is en die je voorzichtig moet lezen. Enkele redenen van hun is dat hij niet de absolute doodsstaat predikt en aktivisme bij de aanname van het evangelie.

Dus mijn vraag is: Is Spurgeon een correcte oudvader?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: Wordt Spurgeon nou wel of niet erkent in de Ger. Gem.?

Berichtdoor Maarten » 23 jun 2003 13:55

Kaw schreef:Ik moest van mijn schoonouders eens wat oudvaders lezen en ben toevallig bij Spurgeon begonnen. Ik viel zowat van mijn stoel van verbazing toen ik het las. Hij vertelde het evangelie zoals mijn hart en gevoel zei dat het goed was...

Nu gaat ie op bepaalde punten lijnrecht in op de overbevindelijke prediking die hier gepreekt wordt en ik wees mijn schoonouders daarop. Hun commentaar was dat het dan wel een oudvader met kanttekeningen is en die je voorzichtig moet lezen. Enkele redenen van hun is dat hij niet de absolute doodsstaat predikt en aktivisme bij de aanname van het evangelie.

Dus mijn vraag is: Is Spurgeon een correcte oudvader?
Heej Kaw, preceis een vraag die ik me dit weekend ook eens afvroeg. Ik denk het wel, hij leert de bevinding als vrucht van het geloof/wedergeboorte, maar ik weet niet of zijn preken in de GG ook gelezen worden in de leesdiensten. Dat heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 jun 2003 13:57

Tegenover de vraag of Spurgeon een correcte oudvader is kun stellen of de benadering van de GG correct is. Maw, wat is het ijkpunt?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 jun 2003 14:01

volgens mij is spurgeon wel een "goeie" oudvader, daar hoor ik mn schoonvader ook wel is over!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jun 2003 14:14

Als ik mijzelf als ijkpunt neem, dan vind ik Spurgeon de meest geweldige dominee die ik ooit gehoord heb.

Maar ik ben nieuwsgierig naar het ijkpunt van de officiele leer van de ger. gem. Dus niet de plaatselijke leer. Hoe kom ik trouwens achter de officiele leer van de ger. gem.? Ik kan zo'n beetje elke vorm van ger. leer wel vinden in de ger. gem., maar wat is nou de officiele leer?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 jun 2003 14:16

ja kaw, is dat niet een beetje moeilijk te zeggen, er zijn toch ook in de ger.gem. verschillende stromingen?
Net zoals bij ons in de Chr. Ger. daar heb je ook zoveel stromingen in!!

Maar misschien dat je dan jaren terug moet gaan, voordat er scheuringen waren en weet ik wat nog meer.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jun 2003 14:28

Ikke21 schreef:ja kaw, is dat niet een beetje moeilijk te zeggen, er zijn toch ook in de ger.gem. verschillende stromingen?
Net zoals bij ons in de Chr. Ger. daar heb je ook zoveel stromingen in!!

Maar misschien dat je dan jaren terug moet gaan, voordat er scheuringen waren en weet ik wat nog meer.

Maar dat is toch geen realistische stellingname? Dan kan ik ook naar andere kerken gaan. Ik zoek gewoon de tijd op dat het (nog) correct was en hopla, ik ben het er mee eens.

En wat moet ik dan van die stromingen zeggen? Wat is de hoofdstroming?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 23 jun 2003 14:30

Kaw schreef:Als ik mijzelf als ijkpunt neem, dan vind ik Spurgeon de meest geweldige dominee die ik ooit gehoord heb.

Maar ik ben nieuwsgierig naar het ijkpunt van de officiele leer van de ger. gem. Dus niet de plaatselijke leer. Hoe kom ik trouwens achter de officiele leer van de ger. gem.? Ik kan zo'n beetje elke vorm van ger. leer wel vinden in de ger. gem., maar wat is nou de officiele leer?
De GG wil voluit in de traditie van de Reformatie en de Nadere Reformatie staan, de breedte die daar voorkwam, komt nu ook in de GG voor. Er is niet een heel duidelijk boekje met de leer van de GG.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 23 jun 2003 14:33

Ik heb wel van een gergemmer gehoord in wiens kerk Spurgeon echt te ruim was enzo. Teveel vrije genade.
Wat dat betreft kun je op www.jongerenavonden.nl ook de kritiek van de Saambinder (dus ook gergem) op de jongerenavonden lezen. Ik vrees dat dezelfde kritiek officieus ook voor Spurgeon geldt, maar niet officieel dus.

Verder mijn eigenste mening :mrgreen: Spurgeon is één van mijn favoriete schrijvers, absoluut!!

Groetjes van Chloë

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jun 2003 14:37

Dat snap ik, maar daar heb ik niet zo veel aan. Ik wil kiezen voor een kerk, niet omdat ik een dominee ken die tof is, maar omdat de kerk over de hele linie het evangelie verkondigt van pure vrije genade, zonder voorwaarden en zonder voorgeschreven paden, maar ook niet zonder waarschuwende en opwekkende, tot bekeringsdringende, prediking.

(Dat ging dus over Maarten)

En ik ben bekent met de jongerenavonden, maar dat is ook niet de officele leer en de "normale" kant van de ger. gem.

(Dat ging over Cloe.)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jun 2003 15:30

KAW:
Ik wil kiezen voor een kerk, niet omdat ik een dominee ken die tof is, maar omdat de kerk over de hele linie het evangelie verkondigt van pure vrije genade, zonder voorwaarden en zonder voorgeschreven paden,

In theorie zou je dan in een Gergem misschien wel terecht kunnen. Helaas is de praktijk volgens mij nog wel eens anders....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 23 jun 2003 15:37

Klaas schreef:KAW:
Ik wil kiezen voor een kerk, niet omdat ik een dominee ken die tof is, maar omdat de kerk over de hele linie het evangelie verkondigt van pure vrije genade, zonder voorwaarden en zonder voorgeschreven paden,

In theorie zou je dan in een Gergem misschien wel terecht kunnen. Helaas is de praktijk volgens mij nog wel eens anders....

Klaas
ik ben het met je eens KLaas, ik denk dat er verder geen enkel kerkverband is die zo eenvormig zijn. Er zijn uitwassen, dat zeker, maar bij andere kerkgenootschappen nog veel meer. Geen enkele kerk is volmaakt. In theorie kan je iedere predikant aanspreken op een onvoorwaardelijk en vrij aanbod van genade.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jun 2003 15:44

Maarten:
Er zijn uitwassen, dat zeker, maar bij andere kerkgenootschappen nog veel meer.

Hm, ach, tja. Persoonlijk beschouw ik de gehele Gergem als een uitwas...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jun 2003 15:57

Klaas schreef:Maarten:
Er zijn uitwassen, dat zeker, maar bij andere kerkgenootschappen nog veel meer.

Hm, ach, tja. Persoonlijk beschouw ik de gehele Gergem als een uitwas...

Klaas

Uitwas... Nee... Zo zou ik het niet willen betitelen.

En Maarten: De ger. kerk vrijgem. is op het punt van de leer zeer gelijkgestemd en echte stromingen kennen wij niet.

Maar goed... Hier komen we geen steek verder mee. Terug naar het onderwerp.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jun 2003 16:46

Ik vind dat Spurgeon hele mooie preken heeft, maar het is beter om verschillende oudvaders door elkaar te lezen zodat je kunt vergelijken.

Terug naar “Archief”