Dit was de vraag van ' de familie Bos':
Ik ben op zoek naar plaatsen in de bijbel waar ik kan lezen over de eindtijd.
Ofwel, waar in de bijbel staan de profetiën over de eindtijd ?
Ik heb tot nu toe :
1 Tess 4
1 Corr 15
Openbaringen
Zach 14
Matt 24
Luc 21
Daniël 9
Hallo 'familie Bos',
Ik heb er nog éentje voor jullie: Matth 25.
Hoewel iedereen die schriftplaat kent, geef ik die nog even volledig weer in de NBV.
(Matth 25 v 1- 13).
Nee...bij nader inzien toch maar niet volledig; te lang en jullie weten het toch al.
Tien goedwillende meisjes gingen naar een feest. De bruidegom met zijn vrienden kwam er aan. En zij, de vriendinnen van de bruid, gingen hem tegemoet en de bedoeling was om samen de feestzaal binnen te gaan voor zo'n lekker lang bruiloftsfeest van het Midden-Oosten, dat wel zeven dagen kon duren.
Maar ....wat duurde dat wachten láng !!!
Ze sliepen allemaal in.
En toen opeens de schrik. Het was al midden in de nacht en daar kwam de feeststoet aan. Gauw , gauw de feestlampen aan, die je alemaal bij je had. Maar wat was dat nu. Vijf van de meisjes hadden geen extra olie bij zich en de lampjes wilden niet gaan branden .
Gauw aan de andere meisjes vragen, of die wat olie over hadden. Nee dus. Vliegensvlug naar de olie leverancier...dat ging niet meer.
En toen ze aan de feestzaal kwamen, was die voor de vijf onachtzame meisjes..... gesloten.
Ik weet nog, hoe onze dominee in 1937 dat ook eens uit wilde leggen. Maar toen hij bij dat 'algemeen indommelen' was gekomen, zei hij:
"Hier is ergens een diepte, die ik maar niet kán verkennen. Hier wordt iets bedoeld, waar ik geen inzicht in heb".
We namen hem dat niet kwalijk. Ook een dominee kan niet alles weten. En wij vonden zijn uitleg best wel voldoende.
Maar wat is de diepere bedoeling van de Heer Jezus met dit alles.
Er zijn karrevrachten vol goedbedoelende,innige en et vrome gelovigen.
En 'die tien maagden'verwachten echt de terugkomst van de heer Jezus. Zij stellen die gelovigen voor, die - in tegenstelling tot het gros van de mensheid, ook de Christelijke mensheid- daar best wel mee bezig zijn.
Maar de vijf dwaze maagden stellen- onder andere- díe mensen voor, die zeggen:
"Je moet lezen, wat er staat en niets daarboven uit. Als er wordt gesproken van gouden straten en paarlen poorten, dan zíjn dat paarlen poorten en gouden straten. Basta. Met al dat gedoe van 'geestelijke werkelijkheden, strijd in de hemelse gewesten, demonen, die verdreven moeten worden'... en dat gedoe meer, hoeven we ons niet te bemoeien. Dat is goed voor de ´huppelkerken´, waar ze 'indiaantje mogen spelen'. Maar wij blijven liever met onze voeten op de grond" .`
Vroeger waren er dan ook nog de mensen, die zeiden:
"Goed hè, dat wij al vooropgenomen worden, voordat al die nare dingen op aarde gebeuren.
Vanuit de hemel kijken wij dan - oprecht medelevend- naar die arme Joden, die het zwaar te verduren krijgem ( Zacharia 13 v 7-

. Erg hè...Tweederde deel alsnog dood, ( na Hitler dus). Maar wij zijn veilig".
Maar of die fantasie er nog is, weet ik niet.
In ieder geval, terwijl de periode van rust en voorbereiding er is, doen ' de dwaze maagden' ....niets...in de onzienlijke wereld. Ze bekwamen zich daar niet, door de gaven en de vrucht van de Heilige Geest te oefenen. En....stilstand is achteruitgang.
Maar de ' wijze maagden': dat is ' different cook'.
Terwijl in de tijdspanne van betrekkelijke rust in de geestelijke wereld, die wij nú beleven, vier engelen de winden van verzoeking en beproeving tegenhouden, ( Openb 7 v 1), poppen 'de wijze maagden' zich geestelijk in, zoals een rups dat doet bij het begin van zijn metamorfose tot vlinder. Zij bekwamen zich in de Geestesgaven en de Geestesvrucht en oefenen in de hemelse gewesten ( Ef 6 v 12). De Heer maakt hen ook verder gereed. Zij verbazen zich dikwijls over de felle beproevingen, die zij meemaken, maar wanneer het voorbij is, weten zij, dat zij weer verder geoefend zijn voor hun komende ' vlinderleven'.
En dan is het ogenblik daar, dat de engelen, die de boze rukwinden tegenhouden, gaan terugtreden.
Een verzoeking komt over de aarde, zoals er nooit geweest is en ook nooit meer zijn zal.( Matth 24 v 21).
En in die kille wind ontwaken zowel de ' dwaze' alsook de ' wijze' maagden.
Wanhopig roepen de rust-roesters' om hulp om alsnog een spoedcursus ' wandel in de hemelsferen, ( hemelse gewesten), (Ef 6 v 12) te mogen volgen. Maar de tijd is te kort om nu nog 'de geestelijke wapenrusting' goed aan te krijgen.
Maar de 'wijze maagden' !!. Ze zijn niet louter slachtoffer van de boze machten. Ze strijden, ( Openb 11), ze krijgen iets hemels. Beter dan wie ook, weten zij, dat ook hún goede voorbereiding alleen genade van God is en zij geven hem des te meer hulde.
God geeft in zijn genade, dat die vreselijk tijd van nooit vertoonde en doorgronde verzoekingen....
heus niet zozeer brandstapels, maar meer ' geraffineerde verleidingen'
.... verkort wordt terwille van zijn uitverkorenen , ( Matth 24 v 22).
De ' vijf dwaze maagden' , zullen te laat komen voor het grote bruiloftsmaal, dat aangekondigd wordt door de stem van de aartsengel en de hemelse bazuinen, (1 Thess. 4 v 16).
Zij zullen plotseling de glorie zien van de ' wijze maagden', (2 Thess 1 v 10) en er getuigen van zijn, dat die gezegenden als vlinders hun Heer tegemoet vliegen. ( 1 Thess. 4 v 17).
Maar zijzelf zullen achtergelaten worden, ook al waren er de meest tedere betrekkingen,( Lucas 17 v 34), terwijl ' de ' gezegenden' worden meegenomen.
Betekent dat nu het einde. Er is een groot risico om dat als einde te beleven. maar sommigen van de ' dwaze maagden' krijgen een herkansing in het duizendjarig rijk, waarvan zij burgers worden.
Maar...vorsten aldaar; ( Jesaja 32 v 1)...dat zit er toch niet meer in.
Nou, lieve familie : gaat dit over de eindtijd ...jA...Já... of ...HALLELUJA.
Daag
Ger