Overdopen en vriendschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Overdopen en vriendschap

Berichtdoor Bevlogen » 05 dec 2007 18:52

Bij gebrek aan een betere titel :) Zoals ik hier al vermeldt, laat een vriend van mij zich overdopen. Ik vroeg me af: moet ik naar die kerkdienst toegaan, of niet? Ik ben namelijk zelf nogal tegen overdopen, vooral vanwege het feit dat m.i. één keer dopen meer dan genoeg is voor God. Hij geeft zijn beloften niet twee keer... In de vroegere kerk werd een doop voor zover ik weet altijd als geldend ervaren.

Enfin, wat zouden jullie doen?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 05 dec 2007 18:59

Gaan.
Het is zijn keuze, en weg blijven lijkt me niet bevorderlijk voor een open gesprek. Je kunt natuurlijk wel eerlijk zijn over je standpunten!
Maar het praat wel een stuk makkelijker als je laat zien dat je er bent en je dus ook gezien en gehoord hebt wat er is gebeurd.
pobody's nerfect

MCB
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2007 10:42
Locatie: Nieuwland
Contacteer:

Berichtdoor MCB » 05 dec 2007 19:00

Ik denk inderdaad dat het niet de bedoeling kan zijn dat als je al gedoopt bent, om je dan nog een keer te laten dopen.. Want je hebt die belofte al gehad idd..
En ikzelf zou er dan ook niet snel heengaan.. want je doet er dan zogezegt wel aan mee..

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 05 dec 2007 19:20

Net wat Jo'tje zegt het is zijn keuze, niet die van jou, dus mi doe je er helemaal niet aan mee. Je zegt er ook niet mee dat je het er mee eens bent als je eerlijk zegt wat je ervan vindt. Voor hem is dit een belangrijk moment in zijn leven. Ik zou dan ook zeker gaan!

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 05 dec 2007 19:23

Toen een neef van mij zich liet overdopen kregen we persoonlijk een brief met de uitnodiging te komen. Ik heb eigenlijk geen contact met hem ofzo maar ik heb hem een kaartje gestuurd en daarin uitgelegt dat we niet aanwezig zullen zijn en waarom niet.
Hij heeft dat erg gewaardeerd en gerespecteerd ook. Ik denk dat als het tegen je gevoel ingaat zo'n dienst bij te wonen je dat zeker niet moet doen. Een echte vriend zou jou keuze daarin respecteren.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 dec 2007 19:34

Ik zou zeggen: gaan!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2007 20:52

Misschien hecht je wel teveel waarde aan de doop: het is slechts een symbool.

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

Berichtdoor Jort » 05 dec 2007 21:01

Ik zou niet een doopdienst toegaan waarin de eerste en eigenlijke doop verloochend wordt. Waarin in feite niets gebeurt omdat het al gebeurd ís in Gods voorzienigheid.

Als het iemand is die je niet goed kent, hoef je niet te gaan. Als het iemand is die je wel goed kent, zal hij/zij begrijpen waarom je niet komt.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 05 dec 2007 21:38

Jort schreef:Ik zou niet een doopdienst toegaan waarin de eerste en eigenlijke doop verloochend wordt. Waarin in feite niets gebeurt omdat het al gebeurd ís in Gods voorzienigheid.


Zo ziet die vriend dat toch niet :roll:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

André

Berichtdoor André » 05 dec 2007 21:43

Lalage schreef:Misschien hecht je wel teveel waarde aan de doop: het is slechts een symbool.
Hmhm, het is een teken en zegel (sacrament) dat God heeft ingesteld om ons 'kleingeloof' tegemoet te komen. Ik zou trouwens niet gaan, ben best wel bereid om over kerkmuren te kijken, maar over Bijbel muren kijken heb ik wel moeite.

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

Berichtdoor Jort » 05 dec 2007 21:52

Gershwin schreef:
Jort schreef:Ik zou niet een doopdienst toegaan waarin de eerste en eigenlijke doop verloochend wordt. Waarin in feite niets gebeurt omdat het al gebeurd ís in Gods voorzienigheid.


Zo ziet die vriend dat toch niet :roll:



Nee, zo zie IK dat.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 05 dec 2007 21:59

Ah. Dan moet je dat er de volgende keer misschien bij zeggen, want nu komt het over of dat de absolute, onbetwist- en onbetwijfelbare waarheid is.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 dec 2007 22:08

ik zou kenbaar maken hoe ik er over denk, maar toch gaan.
Die keuze heeft de ander gemaakt en ik ben daar niet schuldig aan als ik er heen ga.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 05 dec 2007 22:41

Natuurlijk doe je er niet aan 'mee' als je aanwezig bent.
Nodigen jullie geen onchristelijke vrienden of collega's uit bij bijvoorbeeld de doop van je kind?
Dan doen die toch ook niet automatisch 'mee'?

Uit belangstelling, vriendschap en openheid tot gesprek...
Als een vriendin van mij in de GerGem zou trouwen ga ik ook, dat zegt toch nog niet dat ik het met alles van de GerGem eens ben?

Ik vind het nogal wat om zo straight te zijn over het onderwerp dopen.
De discussie bestaat al zo lang en van twee kanten zijn er al jarenlang bijbelse onderbouwingen die nog steeds niet overeenkomen.
Maar door volwassendopers zo af te wijzen, wijs je wel erg veel medechristenen de deur!
Of zien we die dan ineens niet meer als broers en zussen?
Jammer hoor...
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 05 dec 2007 23:04

Misschien moet ik het even iets 'netter/genuanceerder' proberen te zeggen.
Ik heb er geen moeite mee of iemand zich volwassen laat dopen, of dat zijn of haar ouders hun kind als baby laten dopen, waar ik moeite mee heb is dat er van de doop opzich (een teken) zo'n ophef wordt gemaakt.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om dat zegel 2 keer in je leven te 'ondergaan', zo kleingelovig ben ik nu ook weer niet. 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten