meer Bonussen voor Zalm ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

meer Bonussen voor Zalm ?

Berichtdoor Spons » 28 sep 2009 20:13

DEN HAAG - De bonusregeling van topman Gerrit Zalm ABN Amro, roept in de Tweede Kamer veel vragen op. GroenLinks, SP en D66, maar ook coalitiepartijen PvdA en CDA willen van minister Wouter Bos (Financiën) meer duidelijkheid over de regeling.
© ANP

Aanleiding is een uitzending van RTL Nieuws maandag.

Daarin wordt gesuggereerd dat Zalm een hogere bonus krijgt dan is afgesproken en dat hij er ook al eerder voor in aanmerking komt dan de Kamer wist. Zalm krijgt maximaal 50 procent van zijn jaarsalaris.

Niet alle Kamerleden realiseerden zich dat dit per jaar is. Bovendien is er onduidelijkheid onder welke voorwaarden hij het geld krijgt: moet hij met de verkoop van de bank 23,3 miljard of 19,3 miljard euro voor de Nederlandse Staat terugverdienen?

Gehakketak

Het CDA vindt dat Bos daar uitleg over moet geven om van al het ''gehakketak'' over cijfers af te zijn. ''Ik wil zeker weten wanneer de teller begint te tikken.''

Ook de PvdA wil opheldering. GroenLinks, D66 en SP waren altijd al tegen de bonusregeling voor Zalm.

Het zou helemaal verboden moeten worden dat zolang er nog een schuld is aan de staat, dat er bonussen uitgekeerd worden.. ongeacht welke werknemer het ook is, van de veger tot de directeur toe !

Hup , banken veroorzaken kredietcrisis, grijpcultuur van jewelste... ... help we redden het niet... vragen om staatshulp (geld van overheid en belastingbetaler ) ... bank ..oef we kunnen weer er tegen aan, goed gedaan directeur x... bonus je er bij ...xxx miljoen.. ach dat we nog een schuld hebben aan de staat van zoveel miljard maakt niks uit,..

STAAT ...oeps het gaat niet goed met onze kas.. ach dan moeten wij allemaal de broekriem maar heeel flink aanhalen... inclu de burger ... en wie betaalt er uiteindelijk de bonus van de bank....juist...

Ik vind het niet zo heel gek als er straks flink op de PVV of een Linkse partij gestemd gaat worden door de ik ik ik cultuur ... :(

jip_86
Moderator
Contacteer:

Re: meer Bonussen voor Zalm ?

Berichtdoor jip_86 » 28 sep 2009 20:24

Pluche kleeft lekker aan de billetjes blijkbaar :(. Ik zeg het wel vaker, we leven onderhand echt in een bananenrepubliek. Er word wel eens gezegd dat er in de onderklasse alleen maar asociaal gegraaid word, maar de bovenklasse kan er net zo goed wat van. Gelukkig heeft de PVDA nog genoeg zetels om zulk soort grapjes op te vangen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 28 sep 2009 21:39

vraag me opeens af waarom de SGP en de Christen Unie weinig van zich laten horen op dit soort punten.,.,. zeker gezien hun bijbelse achtergrond !

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 29 sep 2009 07:50

Als je een bedrijf uit een diep dal trekt, dan mag daar best wel wat tegenover staan. Het (de beloning) moet echter wel in proportie blijven, zeker als het bedrijf dankzij staatssteun nog bestaat. Daarnaast vind ik het vreemd dat wanneer een topman niet zo goed, of ronduit slecht presteert toch nog een enorme bonus mee krijgt. (Het is dan dus meer een soort aanwezigheidspremie, waar ik niet zo'n voorstander van ben).
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2009 20:29

Over het algemeen vind ik het een zaak tussen het bedrijf en de werknemer. Als het die werknemer lukt zijn eisen contractueel vast te laten leggen, dan heeft het bedrijf het er blijkbaar voor over om hem/haar in dienst te krijgen. Bovendien heeft een topman misschien niet direct weer een vergelijkbare baan en je kan zo iemand ook niet echt in de bijstand laten komen.

Maar goed, als het bedrijf overeind blijft dankzij overheidssteun, dan is het wat anders. Maar niet veel. Een eventuele bonus voor Zalm zal niet echt impact hebben op de balans van de Staat der Nederlanden. En als straks ABN als gezond bedrijf uit de crisis komt, en de staat haar deel met winst kan verkopen, dan zul je weinig mensen horen klagen over de bonus van zalm.

Het enige echt kwalijke is dat de Kamer blijkbaar niet helder genoeg geïnformeerd is. Voor de rest prijs ik mij gelukkig dat ik weinig last heb van de crisis, steun en denk ik aan de mensen die er wél last van hebben, en wat de grote meneren onder elkaar uitspoken moeten ze zelf weten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 sep 2009 05:13

Het signaal naar de bevolking is natuurlijk ook wat vreemd. Voor de helft minder kan het ook makkelijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2009 09:32

Over de bevolking moet je je sowieso niet te druk maken. Die blijven toch wel morren, wat je ook doet.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 30 sep 2009 11:32

Ach hij krijgt die bonus pas als de bank verkocht wordt. Bovendien is zijn bonus gerelateerd aan de winst waarmee de bank verkocht wordt. Oftewel, men is weer heerlijk populistisch bezig (ook links Nederland kan dat goed). Als Zalm de bank dus goed door kan verkopen, krijgt hij een betrekkelijk bescheiden bonus. Ik geloof maximaal 1,5 miljoen als de bank met een winst van 15 miljard verkocht zou worden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 sep 2009 11:44

Flappie schreef:Ach hij krijgt die bonus pas als de bank verkocht wordt. Bovendien is zijn bonus gerelateerd aan de winst waarmee de bank verkocht wordt. Oftewel, men is weer heerlijk populistisch bezig (ook links Nederland kan dat goed). Als Zalm de bank dus goed door kan verkopen, krijgt hij een betrekkelijk bescheiden bonus. Ik geloof maximaal 1,5 miljoen als de bank met een winst van 15 miljard verkocht zou worden.

Dat is inderdaad bescheiden in de bancaire sector.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 01 okt 2009 22:37

De mammon is nog springlevend.De SGP en CU laten in deze zelfverrijkkingstijd NIETS van zich horen. Schandelijk!!! Zalm moet gewoon zijn werk doen, zonder bonussen. Ik werk ook hard, zonder bonus. Zelfs niet als ik jarig ben
Ik zou bijna geneigd zijn om de volgende keer links te stemmen.
Kijk naar Linschoten, de volksverlakkeraar, werkt nu voor de mammon en praat nu heel anders dan toen hij in de tweede kamer zat. Ben benieuwd naar zijn bonus bij de DSB?
Het spreekwoord "wiens brood men eet, wiens taal men spreekt" is van toepassing op de bestuursleden waar geld valt te halen. (Zalm, de Grave, Kok, Lubbers, e.a.)
Nosce te ipsum

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 01 okt 2009 23:10

ostrogoot schreef:De mammon is nog springlevend.De SGP en CU laten in deze zelfverrijkkingstijd NIETS van zich horen. Schandelijk!!! Zalm moet gewoon zijn werk doen, zonder bonussen. Ik werk ook hard, zonder bonus. Zelfs niet als ik jarig ben
Ik zou bijna geneigd zijn om de volgende keer links te stemmen.
Kijk naar Linschoten, de volksverlakkeraar, werkt nu voor de mammon en praat nu heel anders dan toen hij in de tweede kamer zat. Ben benieuwd naar zijn bonus bij de DSB?
Het spreekwoord "wiens brood men eet, wiens taal men spreekt" is van toepassing op de bestuursleden waar geld valt te halen. (Zalm, de Grave, Kok, Lubbers, e.a.)

Reageer toch niet zo populistisch overdreven, zo te horen heb je je totaal niet verdiept in deze zaak. In dat geval moet je in ieder geval idd SP of PVV stemmen, twee partijen die ook zomaar wat roepen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 02 okt 2009 22:27

Flappie schreef:Ach hij krijgt die bonus pas als de bank verkocht wordt. Bovendien is zijn bonus gerelateerd aan de winst waarmee de bank verkocht wordt. Oftewel, men is weer heerlijk populistisch bezig (ook links Nederland kan dat goed). Als Zalm de bank dus goed door kan verkopen, krijgt hij een betrekkelijk bescheiden bonus. Ik geloof maximaal 1,5 miljoen als de bank met een winst van 15 miljard verkocht zou worden.

Zalm krijgt toch een salaris voor een bestuurlijke functie net zoals bij de DSB bank. Dat is zijn bezoldiging op zijn werk. Graaien naar geld van een ander is tegenwoordig heel normaal. Zelfverrijking van bankiers en ander topmanagers moet bij wet verboden worden. Ken je die zelfverrijker van AHOLD nog? De ene bonus na de anderen door de verkoop (lees ontslag van werknemers) van noodlijdende bedrijven. Zalm hoort daar ook bij. Er zijn miljarden euro's gemeenschapsgeld gestoken in de banken om die te redden en nu gaat de top er mee vandoor. Een schande
Dat is geen populistisch geneuzel maar diefstal.
Even voor de goede orde, ik ben geen PVV-er of SP-er maar een democraat. Dus flap er maar niet zomaar wat uit
Nosce te ipsum

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 okt 2009 15:43

Ik ben helemaal tegen van die absurde bonussen.
Een verpleegster, verkoopster, chauffeur en wie dan ook krijgt toch ook geen bonus aangaande zijn werk?
Je hebt een crontact waarin je maandelijkse loon geregeld is. Voor dat geld hoor je net zo goed je best te doen als wanneer je er een bonus voor krijgt. Anders moeten de salarissen flink naar benden, dan mogen ze van mij een bonus krijgen. Het werk van een bankier en van een verpleegster zijn totaal verschillend maar allebei onmisbaar en zouden beide even goed gewaardeerd moeten worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 okt 2009 15:59

ostrogoot schreef:Zelfverrijking van bankiers en ander topmanagers moet bij wet verboden worden.

Uh.. hoe zie je dat voor je? Ik krijg toch ook elke maand normaal salaris waarmee ik mezelf verrijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 okt 2009 16:02

Gerdien B. schreef:Ik ben helemaal tegen van die absurde bonussen.
Een verpleegster, verkoopster, chauffeur en wie dan ook krijgt toch ook geen bonus aangaande zijn werk?
Je hebt een crontact waarin je maandelijkse loon geregeld is. Voor dat geld hoor je net zo goed je best te doen als wanneer je er een bonus voor krijgt. Anders moeten de salarissen flink naar benden, dan mogen ze van mij een bonus krijgen. Het werk van een bankier en van een verpleegster zijn totaal verschillend maar allebei onmisbaar en zouden beide even goed gewaardeerd moeten worden.

Uhh, op zich is het allebei onmisbaar, maar er zijn simpelweg een heel stuk minder mensen die het talent hebben een goede topman/topbankier te zijn, dan een goed verpleegster. En schaarste drijft de prijs op, dat is niet meer dan normaal.

In mijn contract staat een maandbedrag voor 40 uur per week; als ik dan ineens een maand lang werkweken van 70 a 80 uur maak, dan verwacht ik wel dat daar wat tegenover staat.

Terug naar “Archief”