Ezechiël

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Ezechiël

Berichtdoor Boekenlezer » 08 aug 2009 20:38

Ik ben momenteel Ezechiël aan het doornemen. Een bijbelboek waarover ik mij trouwens vrijwel géén preek kan herinneren, maar goed...
Aangezien dat ongetwijfeld voorvallen/kwesties/vragen gaat opleveren, open ik hierbij een draad over Ezechiël
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Ezechiël 3:15, Tel Aviv

Berichtdoor Boekenlezer » 08 aug 2009 20:46

Bij Tel Aviv denken we aan een moderne Israëlische stad. Jeruzalem is dan de stad met een grote religieuze betekenis. Tel Aviv is de stad van het zakelijke Israël.
Maar blijkbaar bestond Tel Aviv ook al in de dagen van Ezechiël.
Kijk maar in Ezechiël 3:15: Ik kwam bij de ballingen in Tel-Abib, die aan de rivier de Kebar woonden, en waar zij woonden, bleef ik zeven dagen onder hen, verbijsterd.
In het Hebreeuws staat er geen dagesj in de beide letters beth, wat inhoudt dat je die als een v uit moet spreken. Dan krijg je dus vanzelf: Tel Aviv.
Blijkbaar was dat een plaats waar ballingen verbleven. Dat zal dan wel niet in Israël zijn geweest, maar ergens in Babylon.

Het verhaal in Wikipedia over Tel Aviv vermeldt deze tekst trouwens ook als inspiratiebron voor de naam van deze Israëlische stad.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: Ezechiël

Berichtdoor maboc » 13 aug 2009 16:07

Het toeval wil dat ik dat boek net heb doorgelezen. Nuja....geworsteld is het woord.
Wat een naar boek is dat zeg.

Hopelijk dat iemand hier wat postiefs over Ezechiel kan vertellen. Dan kan ik er met een ander oog naar proberen te kijken.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 aug 2009 19:06

Ik begreep dat de stad Jaffa (Joppe), waar bijvoorbeeld Jona naar Tarsis vertrok en waar Petrus Tabitha/Dorkas opwekte, inderdaad heel oud is en dat daarnaast pas in een veel later stadium Tel Aviv is ontstaan.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 aug 2009 20:11

@Maboc:
De stroom van water uit het Heiligdom vind ik zelf een heel mooi gedeelte, evenals de profetieën over de Herder (zie hoofdstuk 34)

Als je Hoofdstuk 34 leest, begrijp je meteen beter waarom de Farizeeën zo nijdig zijn als de Heere Jezus zich de Goede Herder noemt.

Maar verder is het een aangrijpend boek. Ik heb inmiddels meermalen de Bijbel van voor naar achter gelezen, en het stuk Jeremia-Ezechiël is dan best taai. De eerste keer ben ik in Jeremia gestrand...

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 14 aug 2009 08:47

TheKeimpe schreef:@Maboc:
De stroom van water uit het Heiligdom vind ik zelf een heel mooi gedeelte, evenals de profetieën over de Herder (zie hoofdstuk 34)

Als je Hoofdstuk 34 leest, begrijp je meteen beter waarom de Farizeeën zo nijdig zijn als de Heere Jezus zich de Goede Herder noemt.

Ja aan het eind wordt het beter (lees opgewekter). Maar het begin is alleen maar ellende. En het einde is heel veel maten in el. Je moet heel goed opletten om de mooie stukken eruit te halen.
(haha ...ik ben dan ook meer van het Nieuwe Testament)

Maar verder is het een aangrijpend boek. Ik heb inmiddels meermalen de Bijbel van voor naar achter gelezen, en het stuk Jeremia-Ezechiël is dan best taai. De eerste keer ben ik in Jeremia gestrand...

Aangrijpend heeft bij mij de betekenis "het raakt je" Dat kan ik niet zeggen van Ezechiel :-)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 aug 2009 17:57

Als ik Ezechiël 4:9-17 lees, dan ben ik toch wel èrg blij dat ik Ezechiël niet ben! En dan gaat het met name om de verzen 12 en 15 daaruit:
12 In de vorm van gerstekoeken moet u uw voedsel eten; u moet die koeken voor hun ogen bakken... op droge uitwerpselen van mensen.’ :shock:
15 Toen zei Hij tegen mij: ‘Goed dan, Ik sta u toe om rundermest te gebruiken in plaats van menselijke uitwerpselen; bereid daarop dan uw brood.’ :(

Bah zeg, daar moet je toch niet aan denken!

Je komt nogal donderpreken tegen bij de profeten. Ik voel weinig behoefte om mij daarvoor af te sluiten. Het roept bij mij deze vragen op:
- Wat deed Gods volk allemaal, dat ze zó veel toorn over zich heen haalden? Hoe zagen hun daden er concreet uit?
- Datgene waardoor het volk Israël al die toorn en oordelen van God over zich heen haalde, kan het ook zijn dat het nog altijd actueel is? Kunnen wij dat ook over ons heen halen door onze daden/ons gedrag/onze levensinstelling?
    Zo ja, op welke manier, en hoe moet ik mij dat concreet voorstellen?
    Zo nee, waarom niet?

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 02 sep 2009 20:33

Dag Boekenlezer,

Je hebt het een en andergelezen in Ezechiël en kunt niet goed 'grip krijgen'op dit boek.
Later stel je dan nog wat concrete vragen, zoals hieroder vermeld:

Je komt nogal donderpreken tegen bij de profeten. Ik voel weinig behoefte om mij daarvoor af te sluiten. Het roept bij mij deze vragen op:
- Wat deed Gods volk allemaal, dat ze zó veel toorn over zich heen haalden? Hoe zagen hun daden er concreet uit?
- Datgene waardoor het volk Israël al die toorn en oordelen van God over zich heen haalde, kan het ook zijn dat het nog altijd actueel is? Kunnen wij dat ook over ons heen halen door onze daden/ons gedrag/onze levensinstelling?

Zo ja, op welke manier, en hoe moet ik mij dat concreet voorstellen?
Zo nee, waarom niet?

In mijn antwoord wil ik eerst enige algemene dingen zeggen over dit bijbelboek.
Daarna ga ik op die concrete vragen in.

Allereerst de grote lijnen.
Ezechiël is een eenling onder de weggevoerde Joden, (de eerste wegvoering). De in ballingschap levende Joden in Babylonië hebben al hun hoop gevestigd op de nog niet overwonnen stad Jeruzalem. Zij houden elkaar overeind met zulke slogans als:
"De tempel wordt nooit veroverd. Het is immers Gods huis".
En E. zegt maar steeds:
"Als daar gruwelijke zonden worden bedreven, dan wijkt Gods zegen ook van dát huis".
Voor de opgefokte ballingen, met hun schijnzekerheden is hij weinig meer dan een landverrader.

Natuurlijk WORDT Jeruzalem veroverd en de tempel op de meest gruwelijke wijze verontreinigd. Wanneer dat bericht in Babel aankomt,( Ez 33 v 21) zijn al die mensen met valse zekerheden opeens helemaal nérgens meer.

En dan begint E. te troosten en voorspelt een heerlijke toekomst met een nieuwe tempel en een nieuwe eredienst en een rein en geheiligd volk, ( heenwijzing naar Jezus en zijn gemeente in de glorieuze toekomst).

Natuurlijk zijn er veel hoogtepunten in het boek.
- 'Het dal met de doodsbeenderen, ( hfdst. 37), dat staat toch op het programma van elke dominee. Daar moet je toch wel eens een preek over gehoord hebben.
- En 'de tempelbeek', ook wel een vast onderwerp (47).
Het hele boek zit vol heenwijzing naar Jezus Christus en zijn gemeente.
Een rijk boek. Wij kunnen eruit leren, dat , wanneer vele valse zekerheden verdwijnen, onze vrede kan blijven rusten op de heerlijke kernwaarden van de schrift: Jezus, Gods barmhartigheid op het hoogst geconcretiseerd tot genade....Jezus, die ons doet jubelen:
"`Weggedaan, weggedaan, weggedaan....
heel mijn zondelast heeft Jezus weggedaan...".

Lezen hoor dat boek...met een geestelijk innerlijk gewapend.

En dan die wandaden van het volk. Wat schrijft Ezechiël; in het achtste hoofdstuk:
Daar ziet E., wat er op dat ogenblik in de tempel gebeurt:
- op de muren stonden allerlei afbeeldingen van afgoden,( 10). N.B, In het meest heilige gebouw, waar de Heer verondersteld werd er te wonen, maar hij was er al weg,(6)
- bij de ingang stond een afschuwelijk afgodsbeeld, ( 3)
- allerlei notabelen stonden wierook te offeren voor die afgoden, nota bene op de meest heilige plaats ( 11).
- Tammuz werd daar gediend, ook een vreselijke afgod,( 14)
- met hun rug naar de tempel stonden daar zon-aanbidders , in aanbidding , niet voor de Schepper , maar voor een schepsel.

Nu weet ik wel, dat in andere bijbelgedeelten gesproken wordt over Israelieten, die hun zonen door het vuur lieten gaan, op de meest vreselijke wijze mensenoffers brachten, ( 2 Koningen 16 v 3).
Maar laat ik het hierbij even laten.

Een les voor ons is deze:
De Heer is erg boos, wanneer we, net als die zonaanbidders, het schepsel boven de Schepper eren.
Laat ons dus oppassen met het heel erg gefocust zijn op allerlei dingen, zoals onze carrière, onze kerk, onze gezondheid, onze sportidolen enz.

Als de Heer voor zulk soort dingen de tempel wel wilde verlaten, dan wil zijn Geest ook wel uit onze tempel, onze menselijke geest, vertrekken.

Daag
Ger

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 nov 2009 20:24

Ik kwam vanavond iets tegen dat wel héél heftig is!
3 en zeg tot het land Israëls: Alzo zegt de HERE: zie, Ik zàl u! Ik zal mijn zwaard uit de schede trekken en onder u uitroeien zowel de rechtvaardige als de goddeloze. 4 Omdat Ik zowel de rechtvaardige als de goddeloze onder u zal uitroeien, daarom zal mijn zwaard de schede verlaten tegen al wat leeft, van zuid tot noord. 5 En al wat leeft zal weten, dat Ik, de HERE, mijn zwaard uit de schede getrokken heb; het zal daarin niet weerkeren.

:shock:
Dat is nogal wat! Dat volg ik ook even niet, eerlijk gezegd.
Dat God Israël wil straffen om hun zonden, is te begrijpen. Maar de rechtvaardige hoeft toch niet de straf van de goddeloze te ondergaan?
Staat dit niet in contrast met wat we vinden in Genesis 18:16-33? Daar gaat het over Gods oordeel over Sodom, en Abraham die het dan steeds heeft over heel weinig rechtvaardigen die er nog zouden kunnen zijn. Dan blijkt dat God, als die er waren, hen niet mee wilde straffen.

Voor de rest is Ezechiël 21 eveneens een erg heftig hoofdstuk!
In combinatie met de genoemde verzen was het voor mij wel een heel aangrijpend hoofdstuk!
Het aparte is, dat de bovengenoemde angel zo te zien niet terug te vinden is in de NBV en de Willibrordvertaling van 1995. Ik zou wel eens willen weten waarom.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 nov 2009 21:02

Boekenlezer schreef:Ik kwam vanavond iets tegen dat wel héél heftig is!
3 en zeg tot het land Israëls: Alzo zegt de HERE: zie, Ik zàl u! Ik zal mijn zwaard uit de schede trekken en onder u uitroeien zowel de rechtvaardige als de goddeloze. 4 Omdat Ik zowel de rechtvaardige als de goddeloze onder u zal uitroeien, daarom zal mijn zwaard de schede verlaten tegen al wat leeft, van zuid tot noord. 5 En al wat leeft zal weten, dat Ik, de HERE, mijn zwaard uit de schede getrokken heb; het zal daarin niet weerkeren.

:shock:
Dat is nogal wat! Dat volg ik ook even niet, eerlijk gezegd.
Dat God Israël wil straffen om hun zonden, is te begrijpen. Maar de rechtvaardige hoeft toch niet de straf van de goddeloze te ondergaan?
Staat dit niet in contrast met wat we vinden in Genesis 18:16-33? Daar gaat het over Gods oordeel over Sodom, en Abraham die het dan steeds heeft over heel weinig rechtvaardigen die er nog zouden kunnen zijn. Dan blijkt dat God, als die er waren, hen niet mee wilde straffen.

Het gaat hier om de verwoesting van de tempel en de wegvoering naar Babel. Daarbij werden ook de rechtvaardigen getroffen, waarvan er blijkbaar niet zo heel veel meer van waren. In elk geval niet genoeg om het oordeel over het hele volk te laten gaan. Ik denk dan ook niet dat degenen die gedood werden bij de verwoesting van Jeruzalem, allemaal goddelozen waren. Daar zullen ook kinderen van God bij geweest zijn. Dus ik denk dat deze schokkende woorden ook zo zijn uitgekomen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 03 nov 2009 08:09

Ik heb Ezechiel toevallig (?) aangehaald in mijn eerste 2 artikelen op mijn nieuwe blog.
Het betreft antwoorden op de vraag:
- God en het kwaad (waarom maakt God geen einde aan alle ellende?)
- Straft God de kinderen voor de schuld van de ouders (tot in het derde en vierde geslacht)?

Zie eventueel de blog refoweb.wordpress.com ;-)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 apr 2010 20:44

Een paar aantekeningen:

Ezechiël 25
Een internetlink over Tyrus, speciaal met betrekking tot de profetie van Ezechiël:
http://www.windmillministries.org/frames/NL-CH24-5A.htm

Ezechiël 28
6 Daarom, zo zegt de Here HERE, omdat gij in uw hart uzelf gelijkgesteld hebt met een god,

9 Zult gij dan nog zeggen: ik ben een god – terwijl gij een mens zijt en geen god – als gij staat tegenover hem die u doodt en in de macht zijt van wie u neerslaan?

Hier verschillen, geheel verwacht, de vertalingen.
De weergave van de Statenvertaling:
6 Daarom zegt de Heere HEERE alzo: Omdat gij uw hart gesteld hebt als Gods hart;

9 Zult gij dan enigszins, voor het aangezicht uws doodslagers, zeggen: Ik ben God? daar gij een mens zijt en geen God, in de hand desgenen, die u verslaat?

Hebreeuws:
6: יַעַן תִּתְּךָ אֶת-לְבָבְךָ כְּלֵב אֱלֹהִים
...
9: אֱלֹהִים אָנִי
וְאַתָּה אָדָם וְלֹא-אֵל

Dus:
6. een god/God = Elohim
9. een god/God = Elohim, god/God = El

Verder ervaar ik Ezechiël tot nu toe als een behoorlijk donker boek, moet ik zeggen. Het lijkt wel alsof er vooral heel nare dingen worden aangekondigd. Al neemt zelfs dat niet weg, dat ik de opbouwende werking van het bezig zijn met de Bijbel eindelijk weer eens ervaar.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 apr 2010 14:27

Volgens mij heb je het verhaal van Gerritse nauwelijks gelezen. Je reageert er totaal iet op, terwijl zijn uitleg goed is.

Als ik aan Ezechiël denk, dan denk ik aan hoofdstuk 37 en aan de Menorrah, vlak voor de Knesset, waar deze tekst is verbeeld en het antwoord van Israël is op de Holocaust - je kunt ons klein krijgen, maar niet totaal van deze aardbodem wegvegen: beenderen zullen weer samengevoegd worden, spieren weer aangehecht en de geest (Ruah) zal weer leven geven.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 jan 2014 08:50

Boekenlezer schreef:Ik ben momenteel Ezechiël aan het doornemen. Een bijbelboek waarover ik mij trouwens vrijwel géén preek kan herinneren, maar goed...
Aangezien dat ongetwijfeld voorvallen/kwesties/vragen gaat opleveren, open ik hierbij een draad over Ezechiël

Ik kan me wel preken over Ezechiël herinneren.
Ezechiël is van alle profeten wel het meest radicaal. De zonden van Israël kunnen echt niet door de beugel. Hier is Ezechiël nog radicaler in dan bijvoorbeeld Jesaja of Jeremia.

Ezechiël spreekt diverse keren over "de gruwelijke afgoden" die Israël dienen.

Bijv. Ezechiël 16:36
Zo zegt de Here HERE: Omdat uw eer prijsgegeven en uw schaamte ontbloot werd bij uw ontucht met uw minnaars en met al uw gruwelijke afgoden, en om het bloed uwer zonen die gij hun gegeven hebt – (NBG'51)

De Statenvertaling vertaalt het met "drekgoden".

Tegenover Israëls ontrouw staat Gods trouw. Ook in de doorgaande lijn, de heilsgeschiedenis richting het Nieuwe Testament.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 jan 2014 08:59

Gert van de Weerd heeft een uitstekend commentaar geschreven op Ezechiël.
Over meerdere profetenboeken trouwens.
http://www.vergadering.nu/boekweerdezechiel.htm

Ik vond Ezechiël ook altijd erg pittig, maar dit commentaar heeft me erg geholpen.

Terug naar “Archief”