Wat mag een werkgever doen bij een ziekmelding van werkgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Wat mag een werkgever doen bij een ziekmelding van werkgever

Berichtdoor 88alries88 » 24 jun 2009 08:56

Samen met een collega werk ik op detacheringsbasis voor een uitzendbureau. Op dit moment zitten wij al 8 weken zonder werk en moeten wij verplicht op de vestiging zitten waar helemaal niets te doen is voor ons. Met het gevolg dat wij echt de hele dag zitten te internetten en soms de telefoon aannemen als de andere mensen even niet kunnen.

Ik heb aangegeven (na 2 weken al) dat als dit te lang gaat duren ik gek wordt. 2 weken terug had ik hoofdpijn en heb ik mij ziekgemeld. Ze accepteerde het, maar kon wel horen dat ze me totaal niet geloofde. Nu heb ik mij vandaag weer ziekgemeld omdat ik hoofdpijn heb. Ze geloofde me weer niet, vroegen of ik wel echt hoofdpijn had.

Mijn collegaatje is 3 weken geleden ziek geworden en bij haar zijn ze de eerste dag gelijk langsgegaan. Omdat ze haar ook niet vertrouwen. Ze hebben haar tijdens haar ziekzijn steeds gebeld of ze op de vestiging kon komen. En zij moet vanaf volgende week verplicht op de vestiging komen. Ook al kan ze niet autorijden en fietsen. (onze leaseauto's hebben ze al ingenomen)

Mag mijn werkgever nou zomaar langskomen terwijl ik ziek ben en ben ik nu verplicht om bij de dokter langs te gaan om me officieel ziek te laten melden? Ikzelf denk dat ik morgen best wel weer naar me werk ga, ook al zie ik op tegen weer een dag helemaal niets doen.

Hebben jullie zoiets ook wel bij de hand gehad? Heb wel gezocht op internet, maar kon niet echt een goed antwoord vinden.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Wat mag een werkgever doen bij een ziekmelding van werkgever

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jun 2009 09:16

Ben je lid van een vakbond, bijvoorbeeld de RMU? Die kunnen je dan helpen.

Zorg in ieder geval dat je thuis bent als ze komen controleren.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 24 jun 2009 11:05

Natuurlijk mogen ze langskomen om je te controleren. En natuurlijk mogen ze eisen dat je je officieel ziek laat verklaren door een arts. En terecht. Er zijn legio mensen die 'zomaar' thuisblijven.

Verder: ook al is er dan niets te doen, het naar kantoor komen is heel normaal. Je krijgt toch je salaris? Leuk is het niet om niets te doen te hebben, maar voor de werkgever is dat net zo vervelend.

Vraag anders onbetaald verlof, neem snipperuren op of pleeg acquisitie ofzo.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 jun 2009 13:01

Ze mogen inderdaad langskomen om te kijken of je niet vrolijk aan het winkelen bent ofzo ;)
Maar een verklaring van een arts verplicht? Dat betwijfel ik. Als je hoofdpijn hebt, kan een arts hoog of laag springen, dat is dan gewoon niet anders. Er is ook nog wel érgens een basis van vertrouwen nodig.
pobody's nerfect

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 jun 2009 14:46

mijn man moest ook naar de huisarts van zijn werkgever. De arts vroeg wat hij kwam doen, hij was wel ziek, maar niet zo ziek dat hij een dokter nodig had. Ja, ik moet van mijn baas, zei hij. De arts antwoordde dat hij een beroepsgeheim had en niet aan zijn werkgever ging vertellen waarom een patiënt bij hem kwam.

Ooit was er ook niet veel te doen bij het bedrijf waar ik werkte, mijn werkgever wilde gewoon dat ik er was om de telefoon op te pakken zodat hij de buitenboel kon schilderen. Ik heb hem gevraagd of hij het goed vond dat ik mijn borduurwerk meenam anders had ik niets te doen en dat vond hij prima.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 25 jun 2009 13:36

@alries: Ik kan me van je werkgever wel voorstellen dat ze bij veel ziektegevallen gaan twijfelen. Vooral als je in zo'n situatie zit, dat er op het werk bijna niets te beleven valt, dan raakt bij velen de motivatie kwijt en heb je de neiging om maar thuis te gaan zitten.
Afbeelding

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 jun 2009 17:26

Volgens mij klopt de topictitel niet helemaal. De tweede keer werkgever moet m.i. werknemer zijn.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”