Gewoon ons "eenvoudige" geloof verwoordt in een geloofsbeleidenis waarin iedereen het eens is, en kijken hoe gedetaileerd hij kan worden.
Misschien wordt het wel een standaardwerk voor de toekomst!

Heeft iemand misschien een indeling in gedachte?
Moderator: Moderafo's
Kaw schreef:God
God is een volkomen alwetende, liefdevolle, rechtvaardige, eeuwige, enige, alles kunnende, alles omvattende Vader voor een ieder die zich onderwerpt aan Zijn gezag.
Iedereen onder Zijn gezag ontvangt eeuwig leven (vrij van zonden, vrij van pijn en vol vreugde en liefde) door het bloed van Zijn eniggeboren Zoon.
Omega schreef:Wellicht dat je eerst enkele voorwaarden moet noemen waaraan deze geloofsbelijdenis moet doen (er zijn er overigens al erg veel). B.v. Het belijden van de Drieënigheid.
joris schreef:ik hou ook meer van het woord beginselverklaring ipv het woord geloofsbelijdenis. Want dat klinkt zo definitief. In beginselverklaring zit nog iets van: we kunnen het nog verkeerd begrijpen vanuit de bijbel, hou me ten goede. Een Gelbel is vaak iets waarmee gesmeten en gevochten gaat worden.
maaar euh, we kunnen ook gewoon aansluiten bij die van de Evangelische Aliantie.
In dat geval haak ik. Een geloofsbelijdens KAN niet anders dan persoonlijk zijn...Voordat er een wildgroei van persoonlijke belijdenissen ontstaat: We moeten eerst een indeling maken en dan de onderwerpen per stuk bespreken.
surfer schreef:In dat geval haak ik. Een geloofsbelijdens KAN niet anders dan persoonlijk zijn...Voordat er een wildgroei van persoonlijke belijdenissen ontstaat: We moeten eerst een indeling maken en dan de onderwerpen per stuk bespreken.
O..die menselijke zucht om om God te willen structureren. Wij hebben daar helemaal niet de kennis voor in huis!
ik geloof wel in je goede bedoelingen, Kaw, maar de praktijk leert dat zo'n GB dan maatgevend gaat worden voor hoe mensen God moeten ervaren.Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: We kunnen allemaal wel onze ingevingen enzo opsommen, maar dan komt er niets concreets uit. En we geloven toch ergens in? Waarom zou die kennis er dan niet zijn? Waar ben je met je geloof als je niet weet wat je gelooft?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten