Samen een Geloofsbeleidenis maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Samen een Geloofsbeleidenis maken?

Berichtdoor Kaw » 18 jun 2003 10:33

Zullen we samen een geloofsbeleidenis maken?

Gewoon ons "eenvoudige" geloof verwoordt in een geloofsbeleidenis waarin iedereen het eens is, en kijken hoe gedetaileerd hij kan worden.

Misschien wordt het wel een standaardwerk voor de toekomst! ;)

Heeft iemand misschien een indeling in gedachte?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jun 2003 10:35

Ik geloof in de liefde van God.
Die staat aan de basis van alles.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 jun 2003 10:38

Ik geloof in de onfeilbaarheid van de bijbel.

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2003 10:39

1. eenheid van God, bestaande in drie Personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
2. de bijbel is in zijn geheel het geinspireerde Woord van God. Er is geen dwaling in al wat zij verklaart. Zij is betrouwbaar en heeft het hoogste gezag in alle zaken van geloof en leven.
3. de mens is zondig en geestelijk dood vanwege zijn natuur. Hij moetwedergeboren worden om eeuwig leven te hbben
4. Jezus Christus stief voor ozne zonden. Er is verzoening en verlossing door zijn vergoten bloed voor allen die berouw hebben over hun zonde en Hem persoonlijk aanvaarden als Heer en Heiland
5. de doop door onderdompeling is dvoor de gelovige een getuigenis en een teken van navolging van Christus
6. de Heilige Geest verlcht het verstand en werkt de wedergeboorte. De gelovige ontvangt de Heilige Geest als onderpand van het eeuwige leven en wordt door Hem toegerust met gaven en openbaring door de doop of vervulling met de Heilige Geest. De gelovige wordt daardoor ins taat gesteld ene heilig en overwinnend leven te leiden, te getuigen en te werken voor de Heer Jezus Christus
7. voor alle gelovigen geldt het priesterschap: zij vormen tezamen de universele gemeente - het lichaam van Christus- waarvan HIj het hoofd is
8. wij geloven in en zien uit naar de wederkomst van Jezus Christus en de lichamelijke opstanding der doden; degenen die verloren gaan ten oordeel en de gelovigen ten eeuwige leven.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 jun 2003 10:41

Wellicht dat je eerst enkele voorwaarden moet noemen waaraan deze geloofsbelijdenis moet voldoen (er zijn er overigens al erg veel). B.v. Het belijden van de Drieënigheid.
Laatst gewijzigd door Omega op 18 jun 2003 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 jun 2003 10:43

God

God is een volkomen alwetende, liefdevolle, rechtvaardige, eeuwige, enige, alles kunnende, alles omvattende Vader voor een ieder die zich onderwerpt aan Zijn gezag.
Iedereen onder Zijn gezag ontvangt eeuwig leven (vrij van zonden, vrij van pijn en vol vreugde en liefde) door het bloed van Zijn eniggeboren Zoon.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jun 2003 10:44

Ik geloof in de onfeilbaarheid van de bijbel.
Ik niet. Ik geloof in de onfeilbaarheid van God...

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2003 10:46

Kaw schreef:God

God is een volkomen alwetende, liefdevolle, rechtvaardige, eeuwige, enige, alles kunnende, alles omvattende Vader voor een ieder die zich onderwerpt aan Zijn gezag.
Iedereen onder Zijn gezag ontvangt eeuwig leven (vrij van zonden, vrij van pijn en vol vreugde en liefde) door het bloed van Zijn eniggeboren Zoon.

ik vind uitdrukking '' in de naam van Jezus'' altijd wat sterker. Omdat die duidelijker maakt dat het echt op basis van het offer van Jezus is.'' door'' is zo uitgehold vind ik. Ik stel mij namelijk zo voor, en zo is het ook volgens mij, dat als ik in dehemel kom God mij bekijkt en vraagt of ik iets in te brengen heb tot mijn verdediging. En dan zeg ik: Ik kom in de Naam van Jezus . Oke, dan is het goed! kom maar verder!!!!

Net als je bij een restaurant binnekomt: ik kom voor de resevering van Joris. Oke, dan kunt u hier gaan zitten.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 jun 2003 10:47

Omega schreef:Wellicht dat je eerst enkele voorwaarden moet noemen waaraan deze geloofsbelijdenis moet doen (er zijn er overigens al erg veel). B.v. Het belijden van de Drieënigheid.

Je hebt volkomen gelijk. Als je wilt kan je boekenkast ermee gevult worden, maar ik wil een hedendaagse, interkerkelijke geloofsbelijdenis maken, die geschreven is door gewone gelovigen.

Voorwaarden:
- Eenvoudig taalgebruik (bijbelse termen mogen absoluut dus wel)
- Veel schriftverwijzingen (alleen als het duidelijk ermee te maken heeft)
- Overzichtelijke opzet

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2003 10:49

ik hou ook meer van het woord beginselverklaring ipv het woord geloofsbelijdenis. Want dat klinkt zo definitief. In beginselverklaring zit nog iets van: we kunnen het nog verkeerd begrijpen vanuit de bijbel, hou me ten goede. Een Gelbel is vaak iets waarmee gesmeten en gevochten gaat worden.

maaar euh, we kunnen ook gewoon aansluiten bij die van de Evangelische Aliantie.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 jun 2003 10:50

Voordat er een wildgroei van persoonlijke belijdenissen ontstaat: We moeten eerst een indeling maken en dan de onderwerpen per stuk bespreken.

Mijn voorstel is:

God de Vader
God de Zoon
God de Heilige Geest
Het Woord
De Sacramenten
Het Lichaam (De Gemeente)

Dan kunnen we het later weer opsplitsen in onderdelen bijv.:
God de Vader
- De persoon
- - Eigenschappen
enz.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 jun 2003 10:54

joris schreef:ik hou ook meer van het woord beginselverklaring ipv het woord geloofsbelijdenis. Want dat klinkt zo definitief. In beginselverklaring zit nog iets van: we kunnen het nog verkeerd begrijpen vanuit de bijbel, hou me ten goede. Een Gelbel is vaak iets waarmee gesmeten en gevochten gaat worden.

maaar euh, we kunnen ook gewoon aansluiten bij die van de Evangelische Aliantie.

Er zijn toch wel dingen die je definitief kan stellen? Zoals dat Jezus de Zoon van de Vader is?

En dus niet een gekleurde belijdenis, want Evangelisch = Evangelisch. Het moet dus dwars door evangelisch, gereformeerd, RK?, weet ik veel, heengaan.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jun 2003 10:57

Voordat er een wildgroei van persoonlijke belijdenissen ontstaat: We moeten eerst een indeling maken en dan de onderwerpen per stuk bespreken.
In dat geval haak ik. Een geloofsbelijdens KAN niet anders dan persoonlijk zijn...

O..die menselijke zucht om om God te willen structureren. Wij hebben daar helemaal niet de kennis voor in huis!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 jun 2003 11:23

surfer schreef:
In dat geval haak ik. Een geloofsbelijdens KAN niet anders dan persoonlijk zijn...

O..die menselijke zucht om om God te willen structureren. Wij hebben daar helemaal niet de kennis voor in huis!

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: We kunnen allemaal wel onze ingevingen enzo opsommen, maar dan komt er niets concreets uit. En we geloven toch ergens in? Waarom zou die kennis er dan niet zijn? Waar ben je met je geloof als je niet weet wat je gelooft?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jun 2003 11:30

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: We kunnen allemaal wel onze ingevingen enzo opsommen, maar dan komt er niets concreets uit. En we geloven toch ergens in? Waarom zou die kennis er dan niet zijn? Waar ben je met je geloof als je niet weet wat je gelooft?
ik geloof wel in je goede bedoelingen, Kaw, maar de praktijk leert dat zo'n GB dan maatgevend gaat worden voor hoe mensen God moeten ervaren.

Terug naar “Archief”