Riska schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niet wat je wilt aangeven met dit topic?
Ik vind het wel interessant wat Cornelius doet. Hij probeert aan te tonen, dat een kerkverband wordt gekenmerkt door een set kenmerken, die eigenlijk bij elkaar horen. Wie het uiterlijke kenmerk van "hoedjes" tegenkomt, heeft grote kans om ook geconfronteerd te worden met een aantal andere min of meer vaststaande kenmerken. Dat is natuurlijk niets nieuws. Maar het geeft wel aan hoezeer die kerkverbanden een eigen strikte logica hanteren, die buiten dat kerkverband eigenlijk niet voor kan komen. De combinatie van zwarte kleding en dito rokjes met daarentegen het gebruik van het Liedboek bestaat eenvoudig niet. Zou je dit toch willen combineren, dan is er geen kerkverband voor jou. En dit voorbeeld is eindeloos uit te breiden.
Nu leven we net in een tijd, waarin christenen een veel individuelere visie hebben op leer en leven. Er zijn refo's, die toch ook chiliastische trekken hebben. Er zijn bevindelijke christenen, die toch ook een zwak hebben voor evangelische geluiden. Enz. enz. Maar in de geschetste, statische identiteit van al die kerkverbanden, waarbij je er bij 1 kenmerk nog 10 andere gratis bijkrijgt, kan dat dus helemaal niet. Je wordt toch geacht om het met alles eens te zijn, op straffe van scheve ogen of onbegrip.
Welnu, wie zich bewust wordt van zijn eigen individuele keuzes, zal onherroepelijk aanlopen tegen het statische van de huidige kerkverbanden.
De oplossing?
Gewoon, je hart volgen. Laat je niet dwingen. Combineer het een met het ander. Je ontmoet er meer mensen door, krijgt een ruimere blik en kan eigen nest en afkomst wat makkelijker relativeren. Misschien word je ooit nog eens geroepen om je eigen statische kerkverband (inclusief de bijbehorenden muurtjes) los te weken uit die starre identiteit en uit dat soms onvruchtbare eigen gelijk.
gravo