Mening over andere kerkgenootschappen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Matt
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Matt » 17 jun 2003 20:27

Ik ben zelf lid van de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk.
Ik heb mijn middelbare school doorgebracht op het Calvijn College (reformatorisch).
Hier ben ik gelukkig een aantal vrienden tegengekomen.

Tijdens de nodige discussies hebben we het menigmaal over de verschillen tussen onze kerken gehad (ger. gem vs vrijgemaakt e.d.)

Nu vonden de Gereformeerde Gemeente leden dat zij eigenlijk de enige ware kerk zijn. Ook zeiden zij dat het in de vrijgemaakte kerk allemaal veel te los en te makkelijk is. Tevens wisten ze zeker dat vrijgemaakten naar de hel gaan.

Nu denk ik hier eigenlijk heel anders over. Naar mijn mening is niet alleen de vrijgemaakte kerk de 'ware' kerk. Ik denk dat het best zo kan zijn dat wij allemaal op de nieuwe aarde komen te wonen.

Van de reacties van deze vrienden ben ik best wel een beetje geschrokken en nu vraag ik mijzelf af of er nog meer mensen hierover een mening op na houden. :?:
Niks te doen.....

Elsa
Mineur
Mineur

Re: Mening over andere kerkgenootschappen

Berichtdoor Elsa » 17 jun 2003 20:42

Matt schreef:Tijdens de nodige discussies hebben we het menigmaal over de verschillen tussen onze kerken gehad (ger. gem vs vrijgemaakt e.d.)

Nu vonden de Gereformeerde Gemeente leden dat zij eigenlijk de enige ware kerk zijn. Ook zeiden zij dat het in de vrijgemaakte kerk allemaal veel te los en te makkelijk is. Tevens wisten ze zeker dat vrijgemaakten naar de hel gaan.

Dit is zeker onjuist, Matt!
God zegt Zelf in Zijn Woord dat Hij wil dat alle gelovigen één zijn. Het is droevig dat Gods kinderen over zoveel kerkverbanden verdeeld zijn.
In elke kerk, 'waar Gods Woord recht gepredikt en de sacramenten recht bediend worden' (HC), heeft God Zijn kinderen.
Het kan wél zo zijn dat er voor jouw Ger.Gem.-vrienden zélf geen andere kerk is dan de hunne. Dat kan ik begrijpen: God heeft hen in die kerk een plaats gegeven. Daar stap je zomaar niet uit.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2003 20:45

Elsa:
In elke kerk, 'waar Gods Woord recht gepredikt en de sacramenten recht bediend worden' (HC), heeft God Zijn kinderen.

En zelfs dat is een menselijke beperking die God vreemd is. God heeft ook in kerken waar het woord krom gepredikt wordt en de sacramenten verkeerd (wat is verkeerd?) bediend worden Zijn kinderen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 17 jun 2003 21:12

Klaas schreef:Elsa:

En zelfs dat is een menselijke beperking die God vreemd is. God heeft ook in kerken waar het woord krom gepredikt wordt en de sacramenten verkeerd (wat is verkeerd?) bediend worden Zijn kinderen.

Klaas

Je hebt helemaal gelijk, Klaas! (uiteraard :lol: )
Mijn citaat is het antwoord op de vraag wat de ware kerk is. :wink:
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2003 21:19

Elsa:
Mijn citaat is het antwoord op de vraag wat de ware kerk is.

En ik vraag me af of we zelfs die vraag kunnen beantwoorden. Een RK zal bij rechte woordverkondiging en een juiste bediening van de sacramenten een heel ander beeld hebben dan jij. (Hij zal waarschijnlijk ook de HC niet als norm aanvaarden maar dat terzijde ;-) ).

Aangezien we het over dit soort onderwerpen nooit (althans niet in deze wereld) eens worden, lijkt het me niet onze eerste verantwoordelijkheid om kerken te voorzien van etiketten met 'Ware' of 'Valse' kerk. De vraag hoe jouw en mijn relatie ten opzichte van God is vind ik veel interessanter. Persoonlijk heb ik dan al genoeg om me voor te schamen....

Klaas[/quote]
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 17 jun 2003 21:55

Ik merk dat ik me vaker druk maak over wat níet de ware kerk is dan wat wél de ware kerk is. En ik merk dat ik een kerk vaak afwijs uit mijn eigen gekwetstheid hierom. Door mijn eigen gevoelens. Ik sta té weinig stil bij de geloofsbeleving van anderen en dat die even puur is als de mijne, alleen anders. Shame on me.
Ik heb hele nare ervaringen met een bepaalde kerk. Het heeft me veel pijn gedaan en de kinderen die tegelijk met mij opgroeiden hebben God niet gevonden. Dat doet mij veel verdriet. Ik merk dat ik anderen wil beschermen daarvoor en de conclusie trek dat ze in die kerk niet moeten komen. Goed bedoeld: maar fout. Ik realiseer me dat dikwijls en toch val ik ook vaak terug in dat gedrag.
God weet Zich overal te vinden. Oprecht naar Hem zoeken is in elke kerk mogelijk.

Chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 jun 2003 21:57

Matt schrijft:

"Nu vonden de Gereformeerde Gemeente leden dat zij eigenlijk de enige ware kerk zijn. Ook zeiden zij dat het in de vrijgemaakte kerk allemaal veel te los en te makkelijk is. Tevens wisten ze zeker dat vrijgemaakten naar de hel gaan. "

Matt weet je dat wel zeker?
Ik heb nog nooit iemand van de Gereformeerde Gemeente horen zeggen dat zij eigenlijk de enige ware kerk zijn. Helaas heb ik dat wel horen beweren door leden van de Vrijgemaakt Geref. Kerk.

En om je gerust te stellen :D
Ik heb mensen van beide Kerkgenootschappen nog nooit horen beweren dat leden van het andere kerkgenootschap naar de hel gaan.
Gelukkig maar.

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 23:12

ACH, IK hoop dat iedereen bewust kiest voor de gemeente waarin hij zit. Dus in principe zit ieder dan in de meest ware kerk lijkt mij.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 jun 2003 07:22

Je hoort bijna in iedere kerk zeggen, wij zijn de enige ware kerk, dit staat mij zo ontzettend tegen, ik geloof zeker dat in iedere kerk waar Gods woord recht en naar waarheid gepreekt wordt, bekeerde, kinderen van God zijn, dat kan niet anders.
God zet Zijn kinderen niet in een hokje (kerk) op deze aarde, die zitten verspreidt over heel de aarde.
Toch heb ik bij verschillende kerkverbanden wel mn twijfels!!

Wat ik altijd een hele mooie uitspraak vind is; of we nu links van de weg gaan of rechts, we gaan er allebei naast.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 jun 2003 07:59

[quote="Brion"]
Ik heb nog nooit iemand van de Gereformeerde Gemeente horen zeggen dat zij eigenlijk de enige ware kerk zijn. Helaas heb ik dat wel horen beweren door leden van de Vrijgemaakt Geref. Kerk./quote]

Dat is inderdaad een verwijt die al jaren gemaakt wordt naar de leden van de vrijgemaakte kerk. En ik denk dat wij dat zelf over ons gehaald hebben. Maar juist is het zeker niet. Wat wel zo is dat als je het artikel leest die handelt over de ware en valse kerk, ik kon belijden dat ik lid was van EEN ware kerk. Ik geloof dat God zich een gemeente vergadert uit heel de wereld, en uit alle kerken die er zijn. Hij zal zich niet laten weerhouden door kerkmuren.
Blijft voor ons wel de opdracht om zoveel mogelijk naar een eenheid te zoeken hier op aarde.
Al die verschillende kerkgenootschappen die soms op zo een miniem puntje verschillen kan volgens mij niet goed zijn.

Wat betreft de opmerkingen die mat kreeg kan ik me dat wel voorstellen in de tijd dat hij op school zat. Want dan ben je jong en denk je nog wat ongenuanceerder dan als je wat ouder wordt. Als je het ze nu zou vragen zouden ze dat vast niet meer zo zeggen.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 18 jun 2003 08:09

Beste Matt,

Het is ongehoord dat een denominatie zich uitroept dat zij de "enige ware kerk" is. Ik hoor dat wel meer, ook wel in mijn kerk. Maar de enige ware kerk is die kerk welke opgericht zal worden aan het oordeel. Allen die uiteindelijk bereid zijn op de "Gerechtigheid van Jezus" aan te nemen, zullen tot die enige 'ware Bruid' horen waarvan Jezus de Bruidegom is.
Daar waar heidense wetten en heidense rituelen (nog) steeds het geloof van de 'ware' gemeente uitmaken en men niet bereid is om Jezus' gerechtigheid aan te nemen, is geen volmaaktheid en waarheid.
Jezus os duidelijk daarin: (Matt 15:7-10) en (Rom.3:12).
Jezus onderzoekt de harten van elke van ons, dat is de maatstaf m.b.t. de wet en de getuigenis. Als wij geen getuigen van Jezus willen zijn of de oproepen van Hem. blijvend negeren, dan is het oordeel dienovereenkomstig.

Vergeet ook niet dat er ooit een eide zal komen aan al die denominaties. De wereldheerser Satan zal de Oprechten uit zijn Rijk verbannen en er zal een tijd aanbreken, waarbij de gelovigen zich uit de maatschappij zullen moeten terugtrekken, omdat zij geen deel willen hebben aan het Wereldse Rijk. Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen, leert Jezus. In feite betekent dat dus ook dat wij de Christengemeenten die -juist- door Jezus gewaarschuwd worden, ook hun verdorven organisatie moeten verlaten. Dit is slechts in vogelvlucht datgene wat Jezus bedoelt. Wie meent dat "zijn" of "haar" gemeente de ware is, heeft geen bergip van Jezus bedoelingen. Slechts het Overblijfsel zal het Hemelse Jeruzalem beerven. Zie je dat.....eenn Overblijfsel!!! slechts een Rest!!!

Openbaring voorspelyt dat er een "rest" zal overblijven van al diegenen die roepen dat zij de Heer aanbidden en navolgen (Openbaring 12:13-17)
God roept Zijn Overblijfsel, nadat de Middeleeuwen ( De Draak die water spuwt naar de vrouw in de woestijn)

In de tijd van een enorme afvalligheid van Gods geboden roept Hij de trouwe Christenen (maar ook zij die nog zoekende zijn). Dus Gods volk bevinbdt zich beslist niet alleen in de gevestigde kerken!!!!!!
maar uit /in alle taal, natie en volk! (Openbaring 18:1-4)

Het Overblijsel is (zal zijn) trouw aan Gods geboden (dus ook de sabbat en niet de zondag) Openbaring 12:17 en 14:12

Alleen het Overblijfsel is in staat om een volledige getuigenis van Jezus af te leggen en heeft tevens de Geest de profetie (Openbaring 12:17 en 19:10)

Het Overblijfsel verkondigt de redding door Christus alleen (Openbaring 12:10,11)
-de uur van het oordeel (Openbaring 14:6-12
-de nabijheid van Christus' wederkomst (2 Petrus 3:10-14

Vragen die we zouden kunnen stellen zijn:

Waarom heeft God in de wereld een gemeente die het Overblijfse (is) gaan vormen en belast met de hierboven opgesomde taken

Wat maakt het belangrijk om de relatie van geloof te toetsen, na te leven en uit te dragen m.b.t. de geboden (dus ook het 4e gebod) inzake de Gerechtigheid van Jezus en / of er een voorbeeld van te -kunnen- zijn voor andere mensen (ook andere Christengemeenten dus)

Welke gemeente zou nu worden geindentificeerd kunnen worden als laatste gemeente; een gemeente die dezelfde opdracht vervult als het Volk Israël van het OT, dat de opdracht niet begreep en van he werd ontnomen, door Jezus.

Wat maakt het spannend, zeker of overtuigd van Gods kracht, als we het Getuigenis van Jezus kunnen uitdragen en uit ervaring leren dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is.

Hoe kan dat mijn verlangen naar dat Hemelse Koninkrijk, daardoor versterkt worden en hoe zeker moet ik dan zijn van het waarheidsgehaalte van mijn boodschap, wetende dat niet ik (of wij) maar de Heilige Geest het werk zal doen bij de toehoorder die luistert en de kans krijgt om een kjeuze te maken. Wat about de 'Spaderegen'

Neen, geen enkele denominatie is volmaakt. Wel heeft God een denominatie aangwezen om Zijn Getuigenis, Waarheid en Weg en het Eeuwige leven bekdn te maken! Niet gezgd is of deze lidmaten ook daadwerkelijk gered zijn. Dat juist nu is nog verhuld in iedres persoonlijke oordeel, dat is bepalend, niet het lidmaat van een seculaire gemeente! Romeinen 3:12

Gezegende week

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 18 jun 2003 09:46

Ik heb nog nooit iemand van de Gereformeerde Gemeente horen zeggen dat zij eigenlijk de enige ware kerk zijn. Helaas heb ik dat wel horen beweren door leden van de Vrijgemaakt Geref. Kerk.

En om je gerust te stellen :D
Ik heb mensen van beide Kerkgenootschappen nog nooit horen beweren dat leden van het andere kerkgenootschap naar de hel gaan.
Gelukkig maar.

Hmm, het lijkt me meer iets voor mensen van de Gereformeerde Gemeente om dat te zeggen dan voor Vrijgemaakt. Ben zelf jaren naar een kerk gegaan waar elke zondag verkondigd was dat het de enige ware was (Ger. Gem. in Ned. Buiten Verband). Waar dus ook gewoon gezegd werd dat anderen naar de hel gingen, van andere kerkverbanden sowieso, maar het gros van de eigen gemeente ook.

Verder, waar het om mijn persoonlijke mening gaat, God is niet op te sluiten in een kerk. Ik vind het echt vreselijk, Jezus' lichaam is al eens gedood, dat is toch genoeg? Waarom scheuren we Zijn lichaam dan in steeds meer stukken?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 jun 2003 12:06

ergens in het Johannes-evangelie wordt wel een leuke richtlijn gegeven. in elke kerk waar de verzoening door Christus, en Christus alleen wordt gepreekt, dat is een ware kerk (ik ben me er wel van bewust dat ook in een ware kerk dwalingen verkondigt kunnen worden, maar bovenstaand punt is voor mij eigenlijk het scheivlak tussen ware en valse kerk).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 jun 2003 16:03

Napoleon schreef:ergens in het Johannes-evangelie wordt wel een leuke richtlijn gegeven. in elke kerk waar de verzoening door Christus, en Christus alleen wordt gepreekt, dat is een ware kerk (ik ben me er wel van bewust dat ook in een ware kerk dwalingen verkondigt kunnen worden, maar bovenstaand punt is voor mij eigenlijk het scheivlak tussen ware en valse kerk).

Interessante richtliijn, Weet je ook waar die exact staat?

John

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 jun 2003 19:24

Hij bedoelt denk ik dit (sorry als het niet zo mocht komen te zijn, nap :D ), wat niet in het Johannes-evangelie maar in de eerste Johannesbrief staat:

1 Johannes 4 schreef:2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”