Simson: Zelfmoordterrorist?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tomdb
Verkenner
Verkenner

Simson: Zelfmoordterrorist?

Berichtdoor tomdb » 21 mei 2009 19:59

Hallo,
ik zat is over het volgende na te denken:
Simson pleegde in feite zelfmoord.
"En Simson zeide: Dat ik met de Filistijnen sterve."

En nam daarbij met zijn eigen bedoeling een heleboel Filistijnen in mee...
Here HERE, gedenk toch mijner en maak mij nog slechts ditmaal sterk, o God, opdat ik mij met één wraak voor mijn beide ogen op de Filistijnen wreke.

God gaf zijn toestemming door hem kracht te geven. Hoe moet ik hierover denken?
Groet Tom
"If you meet someone without a smile, give him one of yours."

tomdb
Verkenner
Verkenner

Re: Simson: Zelfmoordterrorist?

Berichtdoor tomdb » 25 mei 2009 19:41

Niemand? :?:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 mei 2009 21:11

tomdb, je snijdt een moeilijk iets aan, tenminste iets waar ik nog nooit bij had stil gestaan.

Niet dat ik Simson nu gelijk zou wegschrijven als een zelfmoordterrorist, maar wel als iemand die feitelijk zelfdoding heeft gepleegd. Al vroeg hij dan wel aan God om nog eenmaal zijn kracht terug te mogen krijgen, hij pleegde zelfdoding. Dit zonder er een waardeoordeel aan te hangen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2009 21:20

Eerlijk antwoord? Ik begrijp niks van al die bloederige toestanden uit het OT.
Ik kom daar een God tegen die ik niet ken....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 mei 2009 22:03

Denkertje21 schreef:Ik kom daar een God tegen die ik niet ken....

Misschien tijd om dit beeld eens bij te stellen?
God is liefde, maar alleen in Christus. Want buiten Hem is Hij een verterend vuur.

tomdb schreef:Hallo,
ik zat is over het volgende na te denken:
Simson pleegde in feite zelfmoord.

De bijbeluitlegger Matthew Henry vindt van niet. Het doel van Simson was niet om zichzelf te doden, maar om Gods vijanden een slag toe te brengen, zoals hij dat in zijn hele leven had gedaan. Dat hij daarbij stierf, was als het sterven van een soldaat bij het uitvoeren van zijn missie. Dat God zijn gebed verhoorde, betekent dat Hij achter dit gebed stond, want het is voor een gewoon mens onmogeljk om zo'n groot gebouw met 2 handen te doen instorten. Het is een wonder van God.

Verder ziet Matthew Henry een overeenkomst in het sterven van Simson met dat van Christus. Zoals Simson met zijn armen gespreid de afgodstempel ten val bracht, zo bracht Christus met Zijn armen gespreid aan het kruis het rijk van de satan ten val. Simson stierf biddend, net als Christus, met dit verschil: Simson bad om wraak aan zijn vijanden, Christus bad om vergeving voor degenen die Hem kruisigden. Simson stierf en bracht de vijanden ten val, Christus bracht niet alleen de vijanden ten val, maar verloste door Zijn dood de zijnen en overwon de duivel en de dood. Daarom is Christus de meerdere Simson.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 mei 2009 06:54

De bijbeluitlegger Matthew Henry vindt van niet. Het doel van Simson was niet om zichzelf te doden, maar om Gods vijanden een slag toe te brengen, zoals hij dat in zijn hele leven had gedaan. Dat hij daarbij stierf, was als het sterven van een soldaat bij het uitvoeren van zijn missie.

De gemiddelde Palestijn zal zelfmoordbomaanslagen ongeveer op dezelfde manier verdedigen. De aanslag op de tegenstander is in ieder geval van wezenlijk belang, als het alleen om het zelfmoord-aspect ging, zouden ze niet van die drukke markten opzoeken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 mei 2009 07:06

Napoleon schreef:De gemiddelde Palestijn zal zelfmoordbomaanslagen ongeveer op dezelfde manier verdedigen. De aanslag op de tegenstander is in ieder geval van wezenlijk belang, als het alleen om het zelfmoord-aspect ging, zouden ze niet van die drukke markten opzoeken.

Dat klopt. Het verschil tussen Simson en een zelfmoordterrorist zoals we die vandaag de dag kennen, is dat Simson door Gods kracht een wonder verrichtte en een zelfmoordterrorist niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 mei 2009 07:35

elbert schreef:God is liefde, maar alleen in Christus. Want buiten Hem is Hij een verterend vuur.

Alsof er in het OT geen Christus was. Ik ben het helemaal met je eens dat God één en al rechtvaardigheid is. En daarom is Zijn Zoon in het vlees gekomen.
Maar de belofte lag er al, direct na de zondeval. Door het (toekomstig) offer van Zijn Zoon, werden zovelen in het OT behouden.

Maar ik kan niet uit de voeten met de vele slachtpartijen in het OT. Eerlijk gezegd ban ik dat dan maar uit mijn gedachten, want ik heb er geen antwoord op...

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 26 mei 2009 08:29

zoals elbert zegt.. misschien moet je je beeld van God bijstellen. Als je een fout beeld van God hebt, aanbid je een foute God.

Als je weet hoe heilig God is, hoe rechtvaardig God is dan begrijip je het Oude Testament een stuk beter. Het probleem is dat wij naar God bekijken vanuit het Nieuwe Testament en daarbij het Oude Testament als 'aanvulling' zien en dus eigenlijk 'minder waard'. Dat kan niet want het is één "Schrift". God openbaard zich in beide... ook op dezelfde manier.

Als je openbaringen leest zijn de oordelen van God over een zondige wereld ontzettend extreem. Als je leest wat Jezus zegt over de 'poel van vuur' ook.

Ik raad je aan om de preek te lezen of beluisteren van 'jonathan edwards' -> Sinners in the hand of an angry God.

Dit gaat hier op in (jonathan edwards is al heel lang dood, maar z'n preken zijn 'ingesproken' op youtube en z'n preken staan ook wel op het internet.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 27 mei 2009 09:45

tomdb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tomdb » 27 mei 2009 13:15

henkie schreef:Niets nieuws onder de zon ;-)

http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... e2529.html

Bedankt voor de link :) . Het is wel een stukje duidelijker nu.
elbert schreef:De bijbeluitlegger Matthew Henry vindt van niet. Het doel van Simson was niet om zichzelf te doden, maar om Gods vijanden een slag toe te brengen, zoals hij dat in zijn hele leven had gedaan. Dat hij daarbij stierf, was als het sterven van een soldaat bij het uitvoeren van zijn missie. Dat God zijn gebed verhoorde, betekent dat Hij achter dit gebed stond, want het is voor een gewoon mens onmogeljk om zo'n groot gebouw met 2 handen te doen instorten. Het is een wonder van God.

Niet helemaal mee-eens:
"En Simson zeide: Dat ik met de Filistijnen sterve."

Hij weet dat God almachtig is, anders had hij ook niet om de kracht hoeven vragen, die zou hij dan toch niet gekregen hebben. Simson had net zo goed kunnen vragen: "Dat al die Filistijnen hier omkomen en dat ik hier veilig weg kan", maar dat vroeg hij niet!

tomdb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tomdb » 30 mei 2009 15:53

Weer niemand :?:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 mei 2009 23:06

Zie Richteren 16 vers 21. Ze groeven hem de ogen uit.
Zou het leven voor Simson niet bijna ondraaglijk zijn vanaf dat moment?

tomdb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tomdb » 03 jun 2009 13:50

En daarvoor vermoord je 3000 Filistijnen en jezelf? Kan ik me niet voorstellen...

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 03 jun 2009 15:24

Waarschijnlijk past het niet in onze ogen dat God het toestaat (en zelf te kracht geeft op het gebed) dat iemand 3000 mensen (= vijanden van God) dood.

Hoe moet ik hierover denken?

Verdiep jezelf in wie God is, niet alleen de kant van goedheid, genade en liefde maar ook de kant van woede, haat , rechtvaardigheid en oordeel/toorn. Dan heb je een vollediger beeld van God. En als je dan jezelf gaat verdiepen in God's grootheid, macht, majesteit en heiligheid... dan gaat het denk ik wel op z'n plaats vallen.

Als je een beeld van God hebt zoals velen in de charismatische gemeentes (waar ik zelf ook toe 'behoor') dat God een soort van 'homey' is... een dalai lama, een ghandi dan kom je bedrogen uit.... God is totaal anders!

Terug naar “Archief”