Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor ajl » 22 mei 2011 20:23

Ik geloof dat de ds daarmee ook zijn preek begon. Het zou het onderwerp tekort doen om botweg te zeggen homofilie mag wel, homoseksualiteit niet. Dan kon de gemeente gelijk naar huis gaan. Ook hetero's hadden wat te leren over dit onderwerp en de genoemde teksten. Ik vond het een erg verhelderende preek over dit onderwerp.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor JHM » 22 mei 2011 20:37

JeeWee schreef:Dan raakt het me diep als er door figuren als JHM hier even makkelijk wordt verteld wat homo's wel en niet mogen.


Heb ik jou wetten opgelegd of verteld wat je wel en niet mag doen? Neen, het enige wat ik stel is dat homofilie niet in lijn ligt met de Bijbel.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor esli » 22 mei 2011 20:47

Maar door te zeggen dat het niet in lijn ligt met de bijbel, zeg je toch juist wel wat wel en niet mag. Nu hou je geen mogelijkheid open voor een evt. andere interpretatie van iemand anders en ben je dus stellig met wat wel en niet mag. Als je zegt: Volgens mijn interpretatie van de Bijbel ligt homoseksualiteit niet in lijn met de Bijbel, dan zeg je idd. niet wat iemand wel of niet mag.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor JHM » 22 mei 2011 20:52

esli schreef:Maar door te zeggen dat het niet in lijn ligt met de bijbel, zeg je toch juist wel wat wel en niet mag. Nu hou je geen mogelijkheid open voor een evt. andere interpretatie van iemand anders en ben je dus stellig met wat wel en niet mag. Als je zegt: Volgens mijn interpretatie van de Bijbel ligt homoseksualiteit niet in lijn met de Bijbel, dan zeg je idd. niet wat iemand wel of niet mag.


esli, ligt zonde (in het algemeen) in lijn met de Bijbel?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor mohamed » 23 mei 2011 00:07

In de evangelische hoek hebben ze het niet zo op homo's en ik vind het jammer dat je je oren daar naar laat hangen JHM.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor meribel » 23 mei 2011 00:31

Jeewee als antwoord op meribel:
Dit topic gaat nu al bijna 5 keer 100 pagina's mee en echt die 7 bijbelplaatsen zijn al heel vaak voorbij gekomen. Daar zullen we het wel nooit allemaal over eens worden. Net zomin als we het eens worden over onderwerpen als kinderdoop, vrouw in het ambt, sabbath vs. zondag en noem er nog maar een paar.

Maar kennelijk kunnen we leven met de verschillen in visie over dit soort toch niet onbelangrijke onderwerpen binnen dezelfde kerk, hetzelfde forum.

Zoniet over homoseksualiteit. Daar ontstaan kerkscheuringen over...

Denken hetero's echt dat homo's de teksten niet kennen? Alsof ze elke tekst niet met tranen hebben nat gemaakt in hun persoonlijke strijd en gebed!

Dan raakt het me diep als er door figuren als JHM hier even makkelijk wordt verteld wat homo's wel en niet mogen.


dat we het nooit allemaal eens worden: kijk, daar ben ik het toch mee eens...maar net zoals over homoseksualiteit flink gediscussieerd wordt, zo wordt dat ook over bijv. kinderdoop of vrouw in het ambt....om nou te zeggen dat we met die verschillende visie wel makkelijk kunnen leven ..mwa....en betreft kerkscheuringen, ik ken ze niet die zijn ontstaan over homoseksualiteit, wel genoeg over allerlei andere zaken...

ik snap dat het diep raakt als JHM "makkelijk" verteld wat homo's wel of niet mogen....maar zo stelt hij het niet...hij schrijft enkel dat volgens zijn overtuiging de homoseksuele praxis verworpen wordt door de bijbel..een zeer legitiem standpunt lijkt me zo...en @mohamed, het is absoluut niet alleen de evangelische hoek die daar zo over denkt...de reformatorische hoek net zo.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor JHM » 23 mei 2011 05:53

mohamed schreef:In de evangelische hoek hebben ze het niet zo op homo's en ik vind het jammer dat je je oren daar naar laat hangen JHM.


Het gaat er niet om wat Mohamed, JHM of wie dan ook vindt. Heb ik dan niet duidelijk gemaakt hoe ik onderling omga met homofile mannen. Ik vind het jammer dat jij vindt dat ik mijn oren laat hangen terwijl ik een homofile man niet anders behandel dan een hetero sexuele man.

JHM schreef:
Mortlach, waarom zouden Christenen homo's bestrijden? Het is niet aan ons om te oordelen, en daarnaast wie handelt in liefde vervult heel de wet. Sterker, wie een ander bestrijd homo of hetero is naar mijn inziens verkeerd bezig.


JHM schreef:
Wel denk ik dat als je als Homo bid tot God dat je het zelf niet wilt, dat God er voor je is.


Mijn zusje haar beste vriend is homo. Geweldige jongen, kan ontzettend met hem lachen. Ik heb niets tegen op homoseksuele mannen, ik denk dat God er voor ze is als ze oprecht geloof hebben en tot hem bidden. Ik zeg enkel dat de homofilie niet in lijn ligt met de Bijbel.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor JeeWee » 23 mei 2011 09:01

meribel schreef: dat we het nooit allemaal eens worden: kijk, daar ben ik het toch mee eens...maar net zoals over homoseksualiteit flink gediscussieerd wordt, zo wordt dat ook over bijv. kinderdoop of vrouw in het ambt....om nou te zeggen dat we met die verschillende visie wel makkelijk kunnen leven ..mwa....en betreft kerkscheuringen, ik ken ze niet die zijn ontstaan over homoseksualiteit, wel genoeg over allerlei andere zaken...



Lees het boekje van Prof Ouweneel eens "vijf olifanten in de porcelijnkast"...
Daar zie aangetoond dat bij alle heikele onderwerpen, juist homoseksualiteit een breekpunt is.
En ja, kerken scheuren hierdoor. De Anglicaanse kerk is er door aan flarden. De Presbyterianen in de VS gaan er aan kapot. Het was o.a. één van de belangrijkste argumenten voor wat nu de HHK heet om uit de PKN te stappen: "daar mogen homo's immers trouwen".

En het bizarre is, dat al die gevechten, ook hier door hetero's over de ruggeb van homo's worden uitgevochten.

meribel schreef: @mohamed, het is absoluut niet alleen de evangelische hoek die daar zo over denkt...de reformatorische hoek net zo.

Da's niet helemaal waar. Wetend dat als ik over groepen praat, ik altijd generaliseer, meen ik toch te kunnen zeggen dat evangelischen over het algemeen een harder standpunt innemen dan reformatorischen. Ik heb al veel liefde ervaren van de laatsten en dan zelfs uit de meest orthodoxe hoek.
'De' Evangelischen hebben over het algemeen veel meer de neiging om homo's keihard af te wijzen. "We zullen het er uit bidden".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Race406 » 23 mei 2011 11:40

Ik heb de preek beluisterd. Ik vind het moeilijk om te zeggen dat homoseksualiteit wel zou mogen. Ik heb hierover met een predikant ook al eens doorgesproken. Hij heeft een studie van dat onderwerp gemaakt, en komt op basis van Bijbelteksten (en door die teksten in de juiste contexten te plaatsen) tot de conclusie dat homoseksualiteit wel mag. In de beluisterde preek worden de teksten in dezelfde context gezet, maar komt de ds. niet tot de conclusie dat een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht mogelijk is.
Ik blijf het moeilijk vinden... Ik heb nog steeds het standpunt vastgehouden dat God man en vrouw schiep.
Maar mensen die op basis van hun Bijbelonderzoek en -uitleg tot een andere conclusie komen kan ik niet veroordelen. We zullen nog vreemd opkijken wie er straks Boven allemaal rondlopen en wie niet.
Als iemand God oprecht lief heeft en hij/zij zou een relatie aangaan met iemand van hetzelfde geslacht (of die persoon daarin dan dwaalt of niet is een andere discussie), zou die persoon dan verloren gaan?
Ik kan en wil homofilie niet rücksichtslos goedkeuren (heeft te maken hoe ik de Bijbel lees). Evenmin kan en wil ik het niet rücksichtslos afkeuren (en dat heeft weer te maken met het feit dat dit onderwerp mij veel heeft beziggehouden de laatste tijd en ik veel meningen van oprechte christenen heb gehoord die toch heel anders hierin staan).
Wat wel vaak blijkt is dat de mening van mensen een stuk (en dan ook echt een heeeeeeeel stuk....) genuanceerder wordt als in de familie- of vriendenkring homofilie voorkomt.
Wat wil ik met dit bovenstaande nu zeggen: Ik hoop dat iets duidelijk wordt van het feit dat dit onderwerp mij (als die-hard hetero :wink: ) de laatste tijd toch wat heeft beziggehouden. Niet dat ik weeklagende mijzelven voortsleep door de dagen, die kleur noch geur noch smaak meer hebben. :mrgreen:
Maar wij hebben ons wel de vraag gesteld: Wat als wij een zoon of dochter krijgen die met iemand van hetzelfde geslacht thuiskomt, wat dan?
Zijn we dan nog steeds zo stellig in onze mening?

Zijn er meerdere die dit herkennen? (Om de discussie eens een wat andere kant op te laten gaan 8) )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor ajl » 23 mei 2011 12:28

Ik herken de vraag wel die jij stelt. Wat mij het meeste zorg zal geven als onze zoon/dochter met iemand van hetzelfde geslacht thuis komt,is de houding van de medekerkgenoten. Als ik hier al zie hoe stellig en liefdeloos mensen zijn, verwacht ik niet dat hun houding ten aanzien van homokerkmensen anders zou zijn. Ik zou het het ergste vinden als die houding tweespalt zou brengen tussen de persoonlijke relatie van hen met God.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor RogierV » 23 mei 2011 12:30

ik veel meningen van oprechte christenen heb gehoord die toch heel anders hierin staan


En de mening van homosexuelen hierover? neem je dat ook mee in een eventuele afweging van een waardeoordeel?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor meribel » 23 mei 2011 12:36

@race,
ik herken ook je zorgen, ik heb familie die eigenlijk na lang geworstel het geloof soort van vaarwel heeft gezegd, ivm de bepaalde teksten uit de bijbel en de leer dat je geen relatie aan mag gaan.
stel dat mijn kind(eren) homoseksueel zouden zijn, ik hoop niet dat de geaardheid tussen hun en God in zou staan, maar vind als ouder wel dat je er iets zinnigs over moet kunnen zeggen ( stel kindje vraagt, mam vind je dat ik een relatie mag aangaan, zal ik toch wat moeten antwoorden ) en wat ik dan ga zeggen? heel lastig, ik weet het gewoon echt niet, ik ken beide uitleggen van de " 7 teksten" maar het blijft heel moeilijk.

@JeeWee,
ik zou niet durven zeggen dat ze in de evangelische hoek met minder liefde om homo's heen staan, maar ben helaas wel met je eens dat alleen in de evangelische hoek de opvatting "jezelf hetero bidden' bestaat..zover ik weet dan....ik kan me zeker voorstellen dat dat minder liefdevol overkomt ( of is )

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor JeeWee » 23 mei 2011 13:03

Race406 schreef: Ik heb de preek beluisterd.
Weet je, ik vind het fijn dat je de moeiet hebt genomen. Velen nemen die moeite niet eens en strooien maar even met een paar teksten en klaar. En daarmee nemen ze ca. 5% van hun medegelovigen niet serieus

Race406 schreef: Ik vind het moeilijk om te zeggen dat homoseksualiteit wel zou mogen. Ik heb hierover met een predikant ook al eens doorgesproken. Hij heeft een studie van dat onderwerp gemaakt, en komt op basis van Bijbelteksten (en door die teksten in de juiste contexten te plaatsen) tot de conclusie dat homoseksualiteit wel mag.
Nu zet je in één zin eigenlijk twee meningen. En dat is ook precie het dilemma waar gelovige homo's en allen die om hen heen staan voor staan. Ook ik vind het moeilijk om simpelweg te zeggen 'dat homoseksualiteit' wel zou mogen. Er zitten zoveel meer haken en ogen aan. "Wat gij doet, doet het al ter ere Gods".

Race406 schreef: In de beluisterde preek worden de teksten in dezelfde context gezet, maar komt de ds. niet tot de conclusie dat een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht mogelijk is.
Dat heb je dan goed gehoord. Allereerst is het voor elke dominee moeilijk om ineens aan alle homo's alle ruimte te geven. Wees eerlijk: dan krijgt hij gelijk de gemeente en de synode over zich heen. De meeste kerken hebben daar over een centraal standpunt. Toch kan ik me grotendeels wel vinden in zijn bewoordingen en uitleg. Het is ook niet zomaar van 'doe maar'. En het gaat er ook niet om of een dominee het goedkeurt. Hij verwijst terecht naar het gesprek met God en dat het vooral ook een zaak is tussen de Heere en de betrokkene.

Race406 schreef: Ik blijf het moeilijk vinden...
Join the club!

Race406 schreef: Ik heb nog steeds het standpunt vastgehouden dat God man en vrouw schiep.

Dat houd ik ook vast, maar God heeft de mens ook niet geschapen om ziek te worden, dood te gaan, alleen te blijven, blind te worden. En toch gebeurt het...

Race406 schreef: Maar mensen die op basis van hun Bijbelonderzoek en -uitleg tot een andere conclusie komen kan ik niet veroordelen. We zullen nog vreemd opkijken wie er straks Boven allemaal rondlopen en wie niet.
Hier kan ik alleen maar een hartgrondig 'amen' op zeggen. "Strijdt gij om in te gaan"

Race406 schreef: Als iemand God oprecht lief heeft en hij/zij zou een relatie aangaan met iemand van hetzelfde geslacht (of die persoon daarin dan dwaalt of niet is een andere discussie), zou die persoon dan verloren gaan?
Kijk, dat geloof ik nou ook. Ik kan en wil niet makkelijk oordelen over het geloof van een ander. Ik heb homostellen gezien die een drievoudig snoer zijn aangegaan en de Heere oprecht in hun relatie hebben betrokken. Zou ik daarover moeten oordelen? Ik kan daar een mening over hebben. Maar meer dan dat mag het niet zijn.

Race406 schreef: Ik kan en wil homofilie niet rücksichtslos goedkeuren (heeft te maken hoe ik de Bijbel lees). Evenmin kan en wil ik het niet rücksichtslos afkeuren (en dat heeft weer te maken met het feit dat dit onderwerp mij veel heeft beziggehouden de laatste tijd en ik veel meningen van oprechte christenen heb gehoord die toch heel anders hierin staan).
Ook daarin ben ik het helemaal met je eens. Net zo goed als dat heterorelaties zomaar welk goedkeuren of afkeuren. Daarin gebeurt ook zoveel wat niet kan.

Race406 schreef: Maar wij hebben ons wel de vraag gesteld: Wat als wij een zoon of dochter krijgen die met iemand van hetzelfde geslacht thuiskomt, wat dan?
Zijn we dan nog steeds zo stellig in onze mening?
Zijn er meerdere die dit herkennen? (Om de discussie eens een wat andere kant op te laten gaan 8) )

Ik hoop dat ook dan de centrale vraag is en blijft: "heeft onze zoon of dochter een levende relatie met God". Daar gaat het om. En als Gods liefde door de Geest in je hart is geplant, dan wil je niets liever dan Hem volgen. En zoals we in de Bijbel kunnen lezen, is dat volgen van Gods kinderen vaak heel verschillend.

Als we straks voor Gods rechterstoel staan, wordt ons niet gevraagd of we homo of hetero waren. Maar: heb je Mij liefgehad? Bij je doop heb Ik beloofd dat ik jouw God wilde zijn. Onvoorwaardelijk. Wat heb je met Mijn liefde gedaan.
En dan zal het toch niet zo zijn dat we zeggen: "Maar Heere ik was homo en er kwam 'toevallig' een medechristeen op mijn pad die ook homo was. Tja, en toen hoorde ik van Uw andere kinderen dat het voor mij niet was...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor JeeWee » 23 mei 2011 13:11

meribel schreef: stel dat mijn kind(eren) homoseksueel zouden zijn, ik hoop niet dat de geaardheid tussen hun en God in zou staan, maar vind als ouder wel dat je er iets zinnigs over moet kunnen zeggen

( stel kindje vraagt, mam vind je dat ik een relatie mag aangaan, zal ik toch wat moeten antwoorden ) en wat ik dan ga zeggen? heel lastig, ik weet het gewoon echt niet, ik ken beide uitleggen van de " 7 teksten" maar het blijft heel moeilijk.


Als er één ding is wat ik goed besef, is het de moeite die ouders hebben als ze hier mee worden geconfronteerd. En dan heb ik niet over de moeite van het niet krijgen van kleinkinderen, of wat-zullen-de-buren-wel-niet-zeggen.
Maar dan heb ik het over de moeite die jij schetst: je hebt je kind niet over voor het verderf. je hebt ze als ouders voor Gods aangezicht bij het doopvont gebracht waar de naam van jouw kind in één adem is uitgesproken met de Naam van de Drieënige God. Je gunt je kind tijdelijk geluk, maar vooral eeuwig geluk.
Er blijft voor mij maar een oplossing over en dat is wat mijn ouders hebben gedaan: we zijn samen in gebed gegaan. Mijn ouders zijn het onderwerp niet uit de weg gegaan. Dat ik de Heere zou liefhebben was voor hen het belangrijkste en dan baden ze voor en met mij: Leer hem volgen mét zijn vragen. En gelijk daar achter aan: Vader wat U doet is goed!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2011 15:26

Dat is fijn om te lezen Jeewee, samen met je ouders in gebed gaan. Bijzonder !
Wat zullen de buren niet zeggen, heb ik altijd lak aan gehad. De buren vragen zich ook nooit af wat ik ervan zou zeggen [-(
Wat betreft het goed- of afkeuren van iets, dat zal vaker gebeuren tijdens een opvoeding.
Ik heb ook wel eens dingen moeten verbieden, die lijnrecht tegen het kind ingingen, maar waar ik vanwege "eeuwigheidswaarde" niet mee in kon stemmen.
Als ouders heb je nl wel een doopbelofte liggen !
Maar daarnaast , als allerbelangrijkste: de liefde tot je kind, hoe dan ook !


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten