vraagje over Richteren 9

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

vraagje over Richteren 9

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 jun 2003 09:14

gisteren lazen wij thuis aan tafel uit richteren 9. Wij kwamen toen een tekst tegen die wij niet helemaal begrepen.

Richteren 9:13 Maar de wijnstok zeide tot hen: Zou ik mijn most prijsgeven, die God en mensen vrolijk maakt, om te gaan zweven boven de bomen?

hoe leg je deze tekst uit??

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2003 09:17

Meneer Henry al geprobeert? Of de uitleg van de statenbijbel?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 jun 2003 09:19

dit is de statenvertaling:

13 Maar de wijnstok zeide tot hen: Zou ik mijn most verlaten, die God en mensen vrolijk maakt? En zou ik heengaan om te zweven over de bomen?

enne wat bedoel je met dat andere? :oops:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 jun 2003 09:22

ik heb er ook even de willibrord vertaling bijgepakt, daar staat in:

Rechteren 9:13:

Maar de wijnstok antwoordde: 'moet ik dan ophouden met mijn sap te geven die goden en mensen verblijdt, en moet ik boven de andere bomen gaan zweven?'

dat ziet er wel anders uit... in die anderen staat God, hier staat goden!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2003 09:27

Ik bedoelde het commentaar van Mathew Henry of het commentaar van de statenvertaling. Hoe leggen zij het uit?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 jun 2003 09:32

het probleem is dat wij hier wel boeken hebben met uitleg over de bijbel, maar dat we een tijdje geleden hier van alles verbouwt hebben en nog geen boekenkast hebben, dus dat de beoken alllemaal in dozen ergens zitten en ik er niet bij kan... vandaar mijn vraag...

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 09:51

hier staat niets meer
Laatst gewijzigd door joris op 17 jun 2003 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jun 2003 09:51

Humz... ik heb me er niet in verdiept. Maar een wijnstok heeft druiven --> wijn. Naja, je kent de werking van wijn, daar kunnen mensen vrolijk van worden, en God geniet er ook van. De wijnstok heeft geen zin om die taak op te geven. Of denk ik nu veel te simpel? :roll: :shock:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 jun 2003 09:56

1 Op een dag ging Gideons zoon Abimélech op bezoek bij zijn ooms van moederskant in Sichem.
2 "Wilt u met de burgers van Sichem gaan praten", vroeg hij hun, "en hun vragen wat zij beter vinden: Dat ze door alle zeventig zonen van Gideon zullen worden geregeerd of slechts door één man, dat wil zeggen door mij, iemand van uw eigen vlees en bloed!"
3 Zijn ooms legden de burgers van Sichem Abimélechs plan voor en deze kozen Abimélech, omdat zijn moeder uit Sichem kwam.
4 Zij gaven hem geld uit de tempel van de afgod Ba"l-Berith. Dat gebruikte hij om een stel leeglopers en avonturiers te huren, die met hem meegingen.
5 Hij nam hen mee naar zijn vaders huis in Ofra en daar vermoordden zij alle zeventig broers. Alleen de jongste broer Jotham ontsnapte aan de dood, omdat hij zich had verstopt.
6 Alle inwoners van Sichem en Beth-Millo kwamen toen naar de eik bij het monument in Sichem en maakten Abimélech koning.
7 Toen Jotham dit hoorde, klom hij op de berg Gerizim en schreeuwde de burgers van Sichem toe: "Als u wilt dat God u zegent, luister dan naar mij.
8 Lang geleden besloten de bomen een koning te kiezen. Eerst vroegen ze de olijfboom of hij koning wilde worden, maar hij weigerde.
9 'Zou ik ophouden olijfolie te produceren waar God en de mensen mij voor eren, om heen en weer te gaan wuiven boven de andere bomen?' vroeg hij.
10 Toen zeiden ze tegen de vijgeboom: 'Wilt u onze koning zijn?'
11 Maar de vijgeboom weigerde ook. 'Zou ik ophouden zoetigheid en lekkere vruchten te produceren, enkel en alleen om boven de andere bomen uit te steken?' vroeg hij.
12 Toen gingen ze naar de wijnstok: 'U moet over ons regeren!'
13 Maar de wijnstok antwoordde: 'Zou ik ophouden wijn te produceren die God en de mensen vrolijk maakt, uitsluitend om machtiger te worden dan alle andere bomen?'
14 Tenslotte wendden alle bomen zich tot de doornstruik. 'U moet onze koning zijn!' riepen ze.
15 En de doornstruik antwoordde: 'Als u mij werkelijk als koning wilt, ga dan in mijn schaduw zitten! Maar weigert u, dan zullen er vlammen uit mij komen, die de grote ceders van de Libanon zullen verteren!'
16 Welnu, burgers van Sichem, bent u ervan overtuigd dat het goed was Abimélech koning te maken en dat u juist hebt gehandeld tegenover Gideon en zijn nakomelingen?
17 Want mijn vader heeft voor u gevochten en zijn leven in de waagschaal gesteld en u verlost uit de macht van de Midianieten.
18 Toch komt u nu tegen hem in opstand en hebt zijn zeventig zonen op één steen gedood. U hebt Abimélech, de zoon van zijn bijvrouw, koning gemaakt, alleen omdat hij een volksgenoot van u is.
19 Als u zeker weet dat u juist hebt gehandeld tegenover Gideon en zijn nageslacht, wens ik u en Abimélech veel geluk met elkaar!
20 Maar als u niet eerlijk hebt gehandeld, dan hoop ik dat Abimélech u te gronde richt en dat u Abimélech te gronde zult richten!"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 17 jun 2003 23:32

Nou Acire, volgens de statenbijbel, dus de kantekeningen zat je er niet zo ver naast hoor!

De wijnstok draagt druiven, waarvan wijn wordt gemaakt. Deze wijnstok stond in de dienst des Heere. Want de wijn die daarvan gemaakt werd, werd gebruikt tijdens de offeranden. Deze wijn maakten de mensen vrolijk en en deed hun aangezichten blinken (ps 104:15)
Maar nu wordt er dus van hem gevraagd of hij koning wil worden. Nee, zegt hij, want dan moet hij zijn functie neerleggen om God en de mensen vrolijk te maken doormiddel van zijn vrucht om machtiger te worden dan de andere bomen...
Dit is dus een rijke les opzich. Je moet carierre maken maar wel op een voorwaarde; dat je je leven toch in Gods dienst kan blijven besteden!!!

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 17 jun 2003 23:33

Nou Acire, volgens de statenbijbel, dus de kantekeningen zat je er niet zo ver naast hoor!

De wijnstok draagt druiven, waarvan wijn wordt gemaakt. Deze wijnstok stond in de dienst des Heere. Want de wijn die daarvan gemaakt werd, werd gebruikt tijdens de offeranden. Deze wijn maakten de mensen vrolijk en en deed hun aangezichten blinken (ps 104:15)
Maar nu wordt er dus van hem gevraagd of hij koning wil worden. Nee, zegt hij, want dan moet hij zijn functie neerleggen om God en de mensen vrolijk te maken doormiddel van zijn vrucht om machtiger te worden dan de andere bomen...
Dit is dus een rijke les opzich. Je moet carierre maken maar wel op een voorwaarde; dat je je leven toch in Gods dienst kan blijven besteden!!!

Terug naar “Archief”