Volwassen-doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Volwassen-doop

Berichtdoor Dippie » 15 apr 2009 16:16

Hebben jullie van dichtbij weleens een volwassen-doop meegemaakt? Van bijvoorbeeld een familielid, vrienden, of collega's?
Zoja, wat vonden jullie hier van?
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Volwassen-doop

Berichtdoor Lalage » 15 apr 2009 16:19

Dat heb ik een aantal malen gezien! Het was erg indrukwekkend, omdat dopeling helemaal kopje onder gaat, achterover. Hij of zij geeft zich even helemaal over aan de mensen die hem/haar er weer uit trekken. Ik vind het een heel sterk symbool.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2009 17:12

Wel is meegamakt ja. Zelfs een grote groep volwassenen die in een rivier onder gedompelt werden.
Het was een indrukwekkende dienst die ik niet snel meer zal vergeten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 apr 2009 17:13

Lalage schreef:Dat heb ik een aantal malen gezien! Het was erg indrukwekkend, omdat dopeling helemaal kopje onder gaat, achterover. Hij of zij geeft zich even helemaal over aan de mensen die hem/haar er weer uit trekken. Ik vind het een heel sterk symbool.

Oké, bij jullie gaat de dopeling dus kopje onder? Bij ons namelijk niet...
Afbeelding

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 15 apr 2009 17:32

Je moet denk ik onderscheid maken tussen de volwassendoop in ´reformatorische´ kerken en de volwassendoop in Evangelische kerken.
In reformatorische kerken heb ik een aantal keer een volwassendoop gezien, als een volwassene belijdenis wil doen en nooit gedoopt is. (Vaak komt zo iemand op latere leeftijd tot geloof en bij de kerk) Dat is ook heel indrukwekkend, vooral omdat deze persoon 5 keer 'ja' moet zeggen en daarmee heel veel belijdt!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2009 17:36

Ik zie er geen verschil in. beide gaat om volwassen doop, alleen bij de ene is het gangbaarder dan bijde ander.
De groep dopelingen waar ik bij was reformatorisch alleen niet in Nederland.

Ook in Nederland nog wel is een volwassen doop meegemaakt en ook dat vond ik indrukwekkend.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 15 apr 2009 17:38

Gerdien B. schreef:Ik zie er geen verschil in. beide gaat om volwassen doop, alleen bij de ene is het gangbaarder dan bijde ander.
De groep dopelingen waar ik bij was reformatorisch alleen niet in Nederland.

Ook in Nederland nog wel is een volwassen doop meegemaakt en ook dat vond ik indrukwekkend.

Ik bedoel onderscheid in de manier waarop er gedoopt wordt in Nederland, dus kopje onder of niet.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 apr 2009 19:17

bij de evangelischen is het een geloofsdoop
binnen de refomatorische gaat het om de volwassendoop en vervolgens wordt er dan nog belijdenis gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2009 20:46

Is dat zo? In de GKv en de CGK doe je belijdenis van je geloof en dan word je gedoopt. In het formulier van de volwassendoop staan de vragen die bij een belijdenis ook gesteld worden. Daar wordt antwoord op gegeven, evt. met eigen belijdenis, dat verschilt... en dan vindt de doop plaats. Daarna hoef je niet opeens nog een keer belijdenis te doen ofzo hoor. Ik weet niet hoe dat in de GerGem is maar ik meen toch dat we daar andere formulieren voor hebben.

Bij baptisten / evangelischen hebben ze inderdaad altijd een bassin... kopje onder in een doopvont is lastiger :)

Heb wel wat doopdiensten meegemaakt, wel mooi om te zien. Alleen die ene keer was jammer, toen de predikant nadrukkelijk ging meedelen dat je als je als kind gedoopt was, er helemaal naast zat en de echte doop niet had ontvangen, maar het kon nog steeds.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 apr 2009 21:14

daarom ben ik blij met onze kerk.... =D>

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 apr 2009 21:52

Marnix schreef:Is dat zo? In de GKv en de CGK doe je belijdenis van je geloof en dan word je gedoopt. In het formulier van de volwassendoop staan de vragen die bij een belijdenis ook gesteld worden. Daar wordt antwoord op gegeven, evt. met eigen belijdenis, dat verschilt... en dan vindt de doop plaats. Daarna hoef je niet opeens nog een keer belijdenis te doen ofzo hoor. Ik weet niet hoe dat in de GerGem is maar ik meen toch dat we daar andere formulieren voor hebben.

Bij baptisten / evangelischen hebben ze inderdaad altijd een bassin... kopje onder in een doopvont is lastiger :)

Heb wel wat doopdiensten meegemaakt, wel mooi om te zien. Alleen die ene keer was jammer, toen de predikant nadrukkelijk ging meedelen dat je als je als kind gedoopt was, er helemaal naast zat en de echte doop niet had ontvangen, maar het kon nog steeds.

Als je bij ons (GerGem) de volwassendoop ontvangt, is dat gelijktijdig je Belijdenis. Eerst doen de mede-catechesanten Belijdenis dmv te antwoorden op de 4 vragen. De dopeling blijft dan zitten. Daarna wordt het doopformulier voorgelezen en wordt de doop bediend aan de dopeling.

Afgelopen 2e paasdag is mijn schoonzusje dus gedoopt dmv volwassendoop. Het was zo'n bijzondere dienst! Gelijktijdig deed mijn vriend Belijdenis, dus een dubbel mooie dienst!
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2009 06:23

Ow dan zie je gelijk welke vorm meer indruk op mij heeft gemaakt ;) Ik heb ook weleens meegemaakt dat een volwassene bij de belijdenis wat druppels water op het voorhoofd kreeg.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 16 apr 2009 08:43

Bij volwassendoop denk ik idd. ook meer aan onderdompeling. Bij ons in de kerk kan je als volwassene besprenkeld worden, maar er kan ook een bad geregeld worden en dan onderdompeling. Ik vind dat laatste mooier, omdat beter zichtbaar wordt dat je dood was en weer op staat (letterlijk dus) in een nieuw leven.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 apr 2009 09:14

Bij ons is de volwassendoop als iemand nog niet gedoopt is en belijdenis wil doen. Maar bij ons is het dan en volwassendoop en belijdenis. Omdat het niet hetzelfde is. De doop is een teken van God naar de mens toe, de belijdenis het 'ja' van de mens op Gods doop. Dus ik denk dat het logischer is als er en gedoopt en belijdenis is, in plaats van alleen volwassen dopen.

Ik heb het nooit meegemaakt, ook niet de volwassendoop (die volgens mij een andere betekenis heeft dan de volwassendoop in reformatorische kerken) in evangelische gemeenten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 16 apr 2009 10:23

Bij ons is idd. ook belijdenis en doop. Maar dat is toch ook wel logisch, ook in evangelische gemeente zal men eerst aangeven waarom men gedoopt wil worden en vervolgens zal pas de doop plaatsvinden.

Terug naar “Archief”