Hebben jullie van dichtbij weleens een volwassen-doop meegemaakt? Van bijvoorbeeld een familielid, vrienden, of collega's?
Zoja, wat vonden jullie hier van?
Moderator: Moderafo's
Lalage schreef:Dat heb ik een aantal malen gezien! Het was erg indrukwekkend, omdat dopeling helemaal kopje onder gaat, achterover. Hij of zij geeft zich even helemaal over aan de mensen die hem/haar er weer uit trekken. Ik vind het een heel sterk symbool.
Gerdien B. schreef:Ik zie er geen verschil in. beide gaat om volwassen doop, alleen bij de ene is het gangbaarder dan bijde ander.
De groep dopelingen waar ik bij was reformatorisch alleen niet in Nederland.
Ook in Nederland nog wel is een volwassen doop meegemaakt en ook dat vond ik indrukwekkend.
Marnix schreef:Is dat zo? In de GKv en de CGK doe je belijdenis van je geloof en dan word je gedoopt. In het formulier van de volwassendoop staan de vragen die bij een belijdenis ook gesteld worden. Daar wordt antwoord op gegeven, evt. met eigen belijdenis, dat verschilt... en dan vindt de doop plaats. Daarna hoef je niet opeens nog een keer belijdenis te doen ofzo hoor. Ik weet niet hoe dat in de GerGem is maar ik meen toch dat we daar andere formulieren voor hebben.
Bij baptisten / evangelischen hebben ze inderdaad altijd een bassin... kopje onder in een doopvont is lastiger
Heb wel wat doopdiensten meegemaakt, wel mooi om te zien. Alleen die ene keer was jammer, toen de predikant nadrukkelijk ging meedelen dat je als je als kind gedoopt was, er helemaal naast zat en de echte doop niet had ontvangen, maar het kon nog steeds.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten