Wat is bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Wat is bevinding?

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2003 17:07

NAar aanleiding van een vraag van Theodoor open ik dit topic.

Zijn vraag was de naam van dit topic, ik wil daar mijn mening over geven.

Bevinding is de ervaring die men heeft in het leven met God, en het leven als mens, ten opzichte van God.
Het is dus de beleving van het geloof in God.

Het is dus iets wat niet uit boekjes te leren valt, het is ook moeilijk om de juiste woorden ervoor te gebruiken. Daardoor is er soms een taalgebruik ontstaan om gevoelens te verwoorden. Dit wordt weleens aangeduid met "de tale Kanaans". Deze taal geeft echter niet aan of het geloof van mensen echt is, hoewel sommigen dat wel denken. Die gaan de woorden gebruiken, zonder de inhoud te begrijpen. Anderen echter, die de woorden niet kennen, gebruiken andere uitdrukkingen voor eenzelfde zaak.

Aanvullingen zijn zeer gewenst...

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Wat is bevinding?

Berichtdoor Theodoor » 16 jun 2003 19:18

Daardoor is er soms een taalgebruik ontstaan om gevoelens te verwoorden. Dit wordt weleens aangeduid met "de tale Kanaans". Deze taal geeft echter niet aan of het geloof van mensen echt is, hoewel sommigen dat wel denken.

Dus sommige dominees gebruiken de `Tale Kanaans` om vroom telijken
moet ik het zo opvatten
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 jun 2003 19:37

Theodoor schreef:
Daardoor is er soms een taalgebruik ontstaan om gevoelens te verwoorden. Dit wordt weleens aangeduid met "de tale Kanaans". Deze taal geeft echter niet aan of het geloof van mensen echt is, hoewel sommigen dat wel denken.

moet ik het zo opvatten

misschien een beetje. Kan je denk ik niet zo zeggen, maar wat wel raar is, als je die 'tale kanaans' niet hebt, ben je niet vroom. Heb een ouderling wel eens horen praten over iemand die zei in God te geloven, maar dat kon niet, want, ze had de 'tale kanaans' niet.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 16 jun 2003 19:49

lizzz schreef:
Theodoor schreef:

moet ik het zo opvatten

misschien een beetje. Kan je denk ik niet zo zeggen, maar wat wel raar is, als je die 'tale kanaans' niet hebt, ben je niet vroom. Heb een ouderling wel eens horen praten over iemand die zei in God te geloven, maar dat kon niet, want, ze had de 'tale kanaans' niet.

Lekkere ouderling ben je dan! om sowieso het geloof van iemand in God in twijfel te gaan trekken en dan nog met zoiets stoms aankomen als 'Tale Kanaans'. ik geloof dat ik het af en toe niet snap!
gaat het bij die mensen alleen maar om uiterlijke dingen ofzo?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 jun 2003 20:02

Theodoor schreef:Lekkere ouderling ben je dan! om sowieso het geloof van iemand in God in twijfel te gaan trekken en dan nog met zoiets stoms aankomen als 'Tale Kanaans'. ik geloof dat ik het af en toe niet snap!
gaat het bij die mensen alleen maar om uiterlijke dingen ofzo?

Hmm, lijkt vaak wel zo, ja. Maar dat valt op zich wel mee, maar het is wel erg gecompliceerd voor buitenstaanders. Lizzz, als half-buitenstaander vindt het ook vrij ingewikkeld.
Het gaat vaak over bevinding, en dat je al die uiterlijke dingen achterwege moet laten, maar vaak krijg je het idee dat het voor een heel groot deel juist uiterlijk is. Al is het lang niet alleen maar zo hoor, je kunt met zulk soort mensen ook weer hele goede gesprekken hebben.
Ben een tijdje naar een kerk geweest waar geen mannen aan het avondmaal kwamen, en een stuk of vijf vrouwen. Heb 1 keer een avondmaalsdienst mee gemaakt (wij moesten met avondmaal altijd naar een andere kerk, omdat dit niet christelijk geacht werd, waar ik het helemaal mee eens ben), en dat was echt erg. Een scheldende dominee, nja, laat verder ook maar. Maar iig liggen m.i.z. de accenten af en toe op de verkeerde plekken.
Vaak is theoretische bevinding. Vrij tegenstrijdig, ja. Maar dit is misschien meer een manier van bevinding interpreteren, echte bevinding is iets anders.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 16 jun 2003 20:17

Hmm, lijkt vaak wel zo, ja. Maar dat valt op zich wel mee, maar het is wel erg gecompliceerd voor buitenstaanders. Lizzz, als half-buitenstaander vindt het ook vrij ingewikkeld.

JA dat vin ik dus ook! maar als er nou eens wat aan gaan doen!
maar nee de nieuwe studenten binnen de Ger. Gem. praten ook alzo (bevindelijk) naar de "tale kanaans" volgens mij schrikt het af voor buitenstaanders

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 jun 2003 20:20

Theodoor schreef:

JA dat vin ik dus ook! maar als er nou eens wat aan gaan doen!
maar nee de nieuwe studenten binnen de Ger. Gem. praten ook alzo (bevindelijk) naar de "tale kanaans" volgens mij schrikt het af voor buitenstaanders

ja, dat is zo.
Ik zie heel af en toe wel eens een 'Daniel' (jeugdblad ger.gem) en daarin is ook echt zo'n taalgebruik waarvan je zegt, wow. Volgens mij staat dan geloof en leven een heel eind bij elkaar vandaan, lijkt me niet goed.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 16 jun 2003 20:23

Ik zie heel af en toe wel eens een 'Daniel' (jeugdblad ger.gem) en daarin is ook echt zo'n taalgebruik waarvan je zegt, wow. Volgens mij staat dan geloof en leven een heel eind bij elkaar vandaan, lijkt me niet goed

JA pcies! dat noemen ze een jeugdblad, dr staat taal gebruik in uit het stenen tijd perk!! (niet altijd)
maar ja t'is blijkbaar een soort traditie en die verbreek je niet zo snel

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 16 jun 2003 22:42

Ik heb niet het idee dat het gesprek wat hier gaande is de bedoeling van The Keimpe is met dit topic. :(
Volgens mij vraagt The Keimpe hier wat jullie 'bevinding' vinden en hoe je daar over denkt.

Jullie doen hier erg nors over de term 'tale Kanaäns', maar waarom eigenlijk? Dit is gewoon een term!
Eigenlijk zijn jullie OFF TOPIC! :wink:

Iedere groepering, godsdienstig of niet, bedient zich van een eigen taalgebruik.
Het is logisch dat een groep gelovigen, die al heel lang in dezelfde dogmatische traditie staat, er termen op na houdt, die voor gelijkgestemde zielen duidelijk zijn.
In heel jonge kerken zal het taalgebruik anders zijn. Maar geloof maar gerust dat zij, na zo'n 50 jaar, ook bepaalde termen hebben die hun bedoelingen duidelijk maken. So what?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2003 07:19

Stelling:
Bevinding is: het geloof in je eigen beleving zoeken, en veroorzaakt twijfel, ongeloof en lijdelijkheid.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jun 2003 07:25

Kaw schreef:Stelling:
Bevinding is: het geloof in je eigen beleving zoeken, en veroorzaakt twijfel, ongeloof en lijdelijkheid.
Je hebt het over iets heel anders kaw. De vraag is hier naar de ervaring van de gelovige aangaande het geloof, dat noemen we bevinding. Schrik niet van het woord aub, want dat is niets bijzonders. De ervaring van de evo's zou je ook bevinding kunnen noemen. Jij hebt het over een bepaald soort bevindelijke prediking (of eigenlijk gepredikte bevinding) die je niet waardeert, maar dat is niet de bedoeling van deze topic als ik TK goed inschat.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2003 07:31

Maarten schreef:
Je hebt het over iets heel anders kaw. De vraag is hier naar de ervaring van de gelovige aangaande het geloof, dat noemen we bevinding. Schrik niet van het woord aub, want dat is niets bijzonders. De ervaring van de evo's zou je ook bevinding kunnen noemen. Jij hebt het over een bepaald soort bevindelijke prediking (of eigenlijk gepredikte bevinding) die je niet waardeert, maar dat is niet de bedoeling van deze topic als ik TK goed inschat.

Punt 1. Het is een stelling.
Punt 2. In de praktijk wordt het omgedraait: Je meet je geloof aan de hand van je bevinding.

Als bevinding alleen maar gebruikt wordt als uitleg van "praktisch" geloof, dus hoe je je geloof beleefd, had ik er geen moeite mee, maar het is een handleiding geworden van je status in het geloof en het geloof wordt ermee beoordeeld.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jun 2003 07:35

Kaw schreef:
Maarten schreef:

Punt 1. Het is een stelling.
Punt 2. In de praktijk wordt het omgedraait: Je meet je geloof aan de hand van je bevinding.

Als bevinding alleen maar gebruikt wordt als uitleg van "praktisch" geloof, dus hoe je je geloof beleefd, had ik er geen moeite mee, maar het is een handleiding geworden van je status in het geloof en het geloof wordt ermee beoordeeld.
je haalt de dingen nog steeds door elkaar. Bevinding is er, maar het kan verkeerd gebruikt worden. Het gaat nu niet om het gebruik van de bevinding, maar om de vraag wat het precies is. Het andere is al voldoende aan de orde geweest.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2003 07:41

Oke oke... Een antwoord hier op:

Bevindingsvoorbeelden die ik zelf tegenkom:
Liefde uit kunnen dragen, verdraagzaamheid, wonderbaarlijk scherp geestelijk inzicht, een lust in bidden en bijbel lezen, het evangelie van de daken willen verkondigen enz.

Gevoelens:
Het gat in je hart is gevult met wonderbaarlijke liefde. Je bent 1 en al rust geworden. Je bent blij met alles.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jun 2003 07:47

Volgens mij is het zo dat er ineens diverse mensen in tongen spreken, want ik begrijp er niks van.
Als ik aan mijn a.s. schoonzoon vraag: Maar wat moet je dan bevinden waardoor je wel gerechtigd bent om naar het avondmaal te gaan, weet hij dat dus ook niet. Er wordt gezegt dat als je dat weet je het ook weet!
Nou dat is dus voor mij tongetaal.
Dus wat nu bevinding is weet ik nog niet.
Misschien spreekt er iemand duidelijke taal zodat we het kunnen begrijpen.

Terug naar “Archief”