bidden om...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aqua
Verkenner
Verkenner

bidden om...

Berichtdoor Aqua » 06 apr 2009 20:16

Hoi!

Ik ben gloedje nieuw hier op het forum. Ik heb al wat uurtje zitten lezen op het forum maar nu heb ik een vraag die ergens anders nog niet echt beantwoord is. (wijs me erop als het ergens al staat!)

Ik heb ruim 4 jaar verkering gehad met een meisje. Dit is een paar weken geleden uit gegaan. De reden was dat het gevoel aan haar kant weg was. Nu heb ik de afgelopen tijd behoorlijk last van liefdeverdriet en ik mis haar vreselijk. En ik hoop echt dat het (op termijn) weer goed komt tussen ons.

Mag/kan ik daarom bidden tot God?

Het lijkt me zo egoistisch. Misschien heeft God een heel ander doel met haar/mij.
Ik hoop dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen...

Funlover
Majoor
Majoor

Re: bidden om...

Berichtdoor Funlover » 06 apr 2009 20:25

Wat een lastige situatie.

Je mag God al je verlangens voorleggen, wat je graag zou willen etc.
Maar leg het dan wel terug in Zijn Handen:

"Vader, wat U doet is goed. Ook al zijn U wegen anders dan de mijne. Leer mij te berusten in U wil. Ga met mij de weg die U voor mij bedacht hebt, en mag dat een weg zijn waarin U tot U eer komt"
En daarom bid je denk ik ook niet voor niets: U wil geschiede.

Sterkte ermee.....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 apr 2009 08:51

Je mag best je wens uitspreken. De Heere Jezus deed dat ook, toen Hij bad of de drinkbeker van het lijden aan hem voorbij mocht gaan. maar dat was in Zijn geval niet zo. wél werd Hij gesteunt door engelen.
Zolang je er op vertrouwd dat Gods weg de beste is, en niet daar opstandig onder wordt, mag je daar gerust om bidden. Je mag overal om bidden.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 apr 2009 08:52

maar soms kan het zijn dat wij (onbewust) om een steen bidden. En de Vader is zo goed, dat hij dan een brood geeft.
Tja. wees dan maar eens dankbaar...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 apr 2009 08:55

DesertRose schreef:Je mag best je wens uitspreken. De Heere Jezus deed dat ook, toen Hij bad of de drinkbeker van het lijden aan hem voorbij mocht gaan. maar dat was in Zijn geval niet zo. wél werd Hij gesteunt door engelen.
Zolang je er op vertrouwd dat Gods weg de beste is, en niet daar opstandig onder wordt, mag je daar gerust om bidden. Je mag overal om bidden.

Opstandig worden mag ook! Zeker in situaties als iemand het (even) niet meer ziet zitten. Uitschreeuwen van: God waarom ik, waarom hij/zij (waarom niet ik) etc. is feitelijk ook een gebed.

Job vervloekte zelfs zijn geboorte dag, God wees hem (later) wel terecht, maar Job mocht het wel doen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 apr 2009 12:44

huh? God wees hem terecht, maar hij mocht het wel doen? hoe kan dat nu?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 apr 2009 13:11

Omdat God daar ruimte toe laat.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 apr 2009 13:56

Ik denk dat je wel boos/opstandig mag worden, maar nooit naar God toe.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 apr 2009 14:42

God laat ruimte toe voor zonde. maar daarom mógen we nog niet zondigen.
En wat missF zegt, dat je inderdaad boos en opstandig mag zijn. Boos om de zonde, of opstandig onder een zondige leiding, bijvoorbeeld.
Maar het is een onbijbelse dwaasheid om te zeggen dat je mag zondigen, omdat God daar ruimte toe zou laten.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 07 apr 2009 16:28

DesertRose schreef:Maar het is een onbijbelse dwaasheid om te zeggen dat je mag zondigen, omdat God daar ruimte toe zou laten.
Het punt is juist dat opstandigheid en boosheid niet per definitie zondigen is.
Je mag best boos en opstandig zijn richting God. De psalmen staan er vol mee, en de rest van de Bijbel trouwens ook. Waarom zou dat niet mogen?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 apr 2009 17:19

DesertRose schreef:Maar het is een onbijbelse dwaasheid om te zeggen dat je mag zondigen, omdat God daar ruimte toe zou laten.

Ik schreef niet het woord zondigen, dat is wat jij er nu weer van maakt! Ik schreef: 'Opstandig worden mag ook! Zeker in situaties als iemand het (even) niet meer ziet zitten. Uitschreeuwen van: God waarom ik, waarom hij/zij (waarom niet ik) etc. is feitelijk ook een gebed. Job vervloekte zelfs zijn geboorte dag, God wees hem (later) wel terecht, maar Job mocht het wel doen.

Het is zoals Windekind al schreef: 'De psalmen staan er vol mee, en de rest van de Bijbel trouwens ook". lees anders nog eens over David in de periode dat hij vervolgd werd, hoe hij zijn eigen uit. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te benoemen en tekstplaatsen te vinden.. Door alles al maar als zondig te bestempelen en niet verder te kijken, mis je m.i. veel van de genade, die er (daarna) door God geschonken word. Kijk hier voor eens naar David, als hij naar de Filistijnen vlucht, wanneer hij feitelijk dus niet op God vertrouwt!

Misschien is nog wel het scherpste voorbeeld de woorden van Jezus aan het kruis: "Eli Eli, Lama Sabachtani".

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 07 apr 2009 18:30

Harm-J schreef:Ik schreef niet het woord zondigen, dat is wat jij er nu weer van maakt! [i]Ik schreef: 'Opstandig worden mag ook! Zeker in situaties als iemand het (even) niet meer ziet zitten. Uitschreeuwen van: God waarom ik, waarom hij/zij (waarom niet ik) etc. is feitelijk ook een gebed.

Mee eens. En als je een echte relatie hebt. Dus niet zoiets als je met je chef op het werk hebt, dan moet je af en toe ook kunnen gooien met deuren. Je weet van te voren dat je je op een zinloze wijze laat gaan. Maar goed, kinderen doen dat nou eenmaal soms.

Overigens Aqua. Sterkte. Liefde verliezen is niet mooi, het is niet makkelijk. Zeker niet als je zelf van plan was voor altijd bij die persoon te blijven. Ik snap dat je wilt bidden zodat het weer goed komt. Maar bedenk dat goed misschien betekent niet met die persoon. Misschien is dit iets wat je achter je moet laten. Het is wel fijn daar zo snel mogelijk achter te komen. Dus ook bidden om een signaal of je moet vergeten of moet vasthouden kan misschien helpen.

Dat was voor mij altijd het moeilijkste. Blijven of gaan?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 08 apr 2009 12:25

Nou goed, ik leg me er nu even bij neer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2009 13:56

MissF schreef:Ik denk dat je wel boos/opstandig mag worden, maar nooit naar God toe.

Waarom zou dat niet mogen?

Je bent boos, dat is een gevoel, daar doe je niks aan. Mogen of niet mogen is simpelweg niet van toepassing op gevoel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

*Annette*
Majoor
Majoor

bidden om...

Berichtdoor *Annette* » 08 apr 2009 15:17

Mortlach schreef:
MissF schreef:Ik denk dat je wel boos/opstandig mag worden, maar nooit naar God toe.

Waarom zou dat niet mogen?

Je bent boos, dat is een gevoel, daar doe je niks aan. Mogen of niet mogen is simpelweg niet van toepassing op gevoel.

Precies, ik ben een tijdje geleden heel boos geweest op God :oops:. Heb daar heel veel moeite mee, dat ik dat toen geweest ben, en als ik er aan denk dat krijg ik weer de tranen in me ogen. Ik heb ook gezegd dat ik niet boos mag wezen op God, maar ik ben het wel geweest, dat gevoel kwam boven en ik dacht het...
Wat de toekomst brengen moge........

Terug naar “Archief”