brief van de duivel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-Rianne-

brief van de duivel

Berichtdoor -Rianne- » 30 sep 2002 16:06

Ik heb hieronder een zogenaamde 'brief van de duivel' neergezet. Ik heb hem in mn computertje staan... Het is heel interessant om te lezen en roept ook wel reacties op. Daarom zet ik hem hier neet, ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Ik zeg zelf niet dat ik het ermee eens ben, of niet. Gewoon eerst eens kijken wat jullie zeggen...

Brief voor jou, van de duivel.

Ik zag je gisteren toen je je dagelijkse bezigheden begon. Je stond op zonder eerst op je knieën te bidden. In werkelijkheid vroeg je ook geen zegen over je eten, of bad je voordat je naar bed ging gisteravond. Je bent zo ondankbaar, dat vind ik leuk aan jou. Ik kan je niet zeggen hoe blij ik ben dat je je manier van leven nog nooit hebt veranderd.
Dwaas, je bent van mij.

Weet je, jij en ik zijn al jaren trouw aan elkaar. En ik hou nog steeds niet van je. Eigenlijk haat ik je, want ik haat God. Ik gebruik je alleen om God dwars te zitten. Hij verstootte me uit de hemel, en nu gebruik ik jou zo lang mogelijk om het Hem betaald te zetten.
Je ziet, dwaas, dat God van je houdt en dat Hij plannen in overvloed heeft voor jou. Maar jij hebt je leven aan mij gegeven, en ik ben bezig je leven tot een levende hel te maken. Op die manier zijn we op twee manieren altijd bij elkaar. Dit zal God echt pijn doen.

Dankzij jou kan ik echt aan Hem laten zien wie de baas in jouw leven is met al de goede tijden die we samen hadden. We zijn hypocriet en oneerlijk geweest, we hebben vieze films gekeken, mensen verwenst, gestolen, gelogen, ontucht gepleegd, te veel gegeten, vieze moppen verteld, geroddeld, mensen gekwetst, geen respect getoond naar je ouders en naar mensen die boven je gesteld zijn, geen respect voor de kerk.

Je wilt dit zeker niet allemaal opgeven. Kom op, dwaas, laten we samen eeuwig branden. Ik heb een paar hete plannen voor ons. Dit is een brief met mijn waardering voor jou. Ik zou graag 'dank je' willen zegge voor het feit dat je je laat gebruiken door mij in je dwaze leven. Je bent zo gemakkelijk beet te nemen, ik moet erom lachen. Als jij verleid wordt tot zonde, laat je dat toe. Ha ha ha, ik word zo misselijk van jou. Zonde begint z'n tol te vragen in je leven. Je lijkt 20 jaar ouder, en nu heb ik nieuw bloed nodig.

Zo, ga weg en leer een paar kinderen hoe ze moeten zondigen. Alles wat je moet doen is roken, dronken worden of drinken terwijl je daar nog te jong voor bent, pesten, gokken, roddelen, onreine dingen doen met je lichaam, en zo egoïstisch mogelijk leven.
Doe al deze dingen in de nabijheid van kinderen en zij zullen het ook doen. Kinderen vinden dat leuk.

Goed, dwaas, ik moet je nu laten gaan. Ik ben zo terug om je weer tot zonde te verleiden. Als je slim was, zou je ergens heengaan, je zonden belijden en leven voor God met dat kleine beetje leven dat je achter je hebt gelaten. Het is niet mijn manier van doen om iemand te waarschuwen, maar op jouw leeftijd nog steeds zondigen wordt een beetje belachelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik haat je nog steeds. Het is juist dat je daarom een grotere dwaas voor christus zou worden.

P.S. : Als je echt van me houdt, zul je deze brief niet aan iemand anders laten lezen.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 30 sep 2002 19:00

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik er op reageren moet. Ik heb er wel een tegenreactie op. Die wil ik graag plaatsen.

Alarmnummers

Jezus is op de hoofdlijn bel Hem op en vertel Hem wat je wilt

Als je verdriet hebt bel Joh 14
Als mensen je teleurstellen bel Psalm 27
> >Als je vruchtbaar wilt zijn bel Joh 15
> >Als je hebt gezondigd bel Psalm 51
> >Als je je zorgen maakt bel Matth. 6:19-34
> >Als je in gevaar bent bel Psalm 91
> >Als God ver weg lijkt bel Psalm 139
> >Als je je geloof wakker geschud moet worden bel Hebr. 11
> >Als je eenzaam en bang bent bel Psalm 23
> >Als je bitter en kritisch bent bel I Cor 13
> >Voor het geheim tot geluk volgens Paulus bel Col 3:12-17
> >Om het christendom te begrijpen bel I Cor 5:15-19
> >Als je je down en teneergeslagen voelt bel Rom. 8:31
> >Al je vrede en rust wilt bel Matth. 11:25-30
> >Als de wereld groter lijkt dan God bel Psalm 90
> >Als je zekerheid in Christus wilt bel Rom. 8:1-30
> >Als je voor werk of recreatie op reis gaat bel Psalm 121
> >Als je gebeden eng worden of egoïstisch, bel Psalm 67
> >Voor grote vindingrijkheid, bel Jes. 55.
> >Als je moed nodig hebt voor een taak, bel Jozua 1.
> >Hoe je met je naaste moet omgaan, bel Rom. 12.
> >Als je aan investeringen en winst denkt, bel Marcus 10.
> >Als je depressief bent, bel Psalm 27.
> >Als je portemonnee leeg is, bel Psalm 37.
> >Als je het vertrouwen in mensen verliest, bel I Cor. 13.
> >Als mensen onvriendelijk lijken, bel Joh. 15.
> >Als je ontmoedigd bent over je werk, bel Psalm 126.
> >
> >ALTERNATIEVE NUMMERS:
> >
> >Om met angst om te gaan, bel Psalm 34:7
> >Voor veiligheid, bel Psalm 121:3
> >Voor zekerheid, bel Marcus 8:35
> >Voor nog meer zekerheid, bel Psalm 145:18

ALLE LIJNEN NAAR DE HEMEL ZIJN 24 UUR PER DAG OPEN!
VOED JE GELOOF, DAN ZAL TWIJFEL VERDWIJNEN

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 30 sep 2002 19:04

Ja, die is mooi hé... Ik heb hem ook. Maar waarom vind je het een tegenreactie?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 sep 2002 19:45

De 'brief' is zeer contronterend. Ik ben er zelf nog niet uit. Het is wel iets om even bij stil te staan. Graag ook reacties van anderen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 19:52

Omega schreef:De 'brief' is zeer contronterend. Ik ben er zelf nog niet uit. Het is wel iets om even bij stil te staan. Graag ook reacties van anderen.

Tis zeker iets om eens bij stil te staan. Om het eens vanuit dat standpunt te bezien. Het kan geen kwaad even stil te staan bij je eigen dwaasheid, waar het in feite op neerkomt.
Ik had hem al ooit eens ontvangen per mail, hij was me dus niet vreemd. Zoals wel meer van zulke verhalen zeg maar.

Het is overigens best gelijkend (en misschien wel geinspireerd door) op "Brieven uit de hel" van C.S. Lewis. (heb ik de titel juist?)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 30 sep 2002 20:34

Maar waarom vind je het een tegenreactie?

Een brief, uitnodiging, oproep van de duivel lokt als het goed is een noodkreet naar Jezus uit.

Misschien wat plat uitgdrukt maar puur symbolisch bedoelt:

Een dreiging van de duivel................pleeg een foontje naar Jezus.

Begrijp je wat ik bedoel met tegenreactie?

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 30 sep 2002 20:48

Aha ja, ok, ik begrijp het.
Maar ehm, doen we dat ook echt dan?
Ik bedoel als je kijkt naar wat er allemaal in die brief staat.. zoveel dingen die we eigenlijk onbewust verkeerd doen. Dan denken we er niet aan om de bijbel erbij te pakken. Die dingen doen we gewoon fout en de duivel geniet ervan.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 30 sep 2002 21:20

Night schreef:
Het is overigens best gelijkend (en misschien wel geinspireerd door) op "Brieven uit de hel" van C.S. Lewis. (heb ik de titel juist?)

de titel is helemaal ok, het boek trouwens ook
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 21:21

Napoleon schreef:
Night schreef:

de titel is helemaal ok, het boek trouwens ook

Blijkbaar een geval van redelijk geheugen...en een geval vamn geen zin om naar boven te lopen ;-)

Tis een dunnetje...en inderdaad te doen.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 30 sep 2002 21:25

Klinkt interessant, wat is het voor boek en waar gaat het precies over??

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 21:33

Hm..dan moet ik toch ff naar boven om dat ff helder voor je neer te zetten...

Ik had het zojuist over de manier waarop dit soort "brieven" in elkaar zit..
De manier waarop ze geschreven zijn.

Is dat passend?
ik bedoel dus niet inhoudelijk, daar ben ik al op in gegaan.
Kunnen we zomaar de duivel laten spreken, en hem woorden in de mond leggen?

Wat vinden we daarvan? Kan dat alles...?

Ik bedoel dan ook andere verhalen of brieven die ik weleens ontvang, vol goede bedoelingen, maar soms gaan ze me qua manier van schrijven te ver..

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 30 sep 2002 21:40

Ik heb heel veel moeite met de manier waarop deze brief geschreven is. Deels omdat er openlijk slecht wordt gesproken over de Heere. Er wordt haat uitgesproken tegen God.

Daarom ben ik blij dat Night de vraag stelt of het passend is. Ik vind het nogal wat...
Refoweb is van ons allemaal :p

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 okt 2002 12:41

Klinkt interessant, wat is het voor boek en waar gaat het precies over??
'Brieven uit de hel' ('the Screwtape letters') is geschreven door C.S. Lewis. Het boek gaat over een wat oudere (?) duivel die een jonge duivel leert hoe hij mensen moet verleiden tot zonde. Deze instructies geeft hij per brief.

Ik heb heel veel moeite met de manier waarop deze brief geschreven is. Deels omdat er openlijk slecht wordt gesproken over de Heere. Er wordt haat uitgesproken tegen God.
Lewis formuleert het een stuk netter, heb ik de indruk. Deze brief komt niet uit 'brieven uit de hel'.

Overigens is het wel interessant om te weten dat Lewis weleens geklaagd heeft dat het schrijven van dit boek niet goed voor zijn ziel was. Hij moest zich daarvoor ahw in de duivel inleven (autobiografie, 'Verrast door vreugde'). Het is ook best een schokkend boek, in die zin dat je een hoop dingen uit het dagelijks leven anders gaat bekijken.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 01 okt 2002 14:37

He tis overigens wel waarheid wat er staat in die brief.
Dat het een schokeffect teweeg brengt is ook duidelijk.

Maar.......is het niet goed voor de mens af en toe op deze manier geschokt te worden, even stilgezet te worden en te overdenken waar we nu eigenlijk mee bezig zijn.

Zo'n brief zal dan in feite alleen maar positief kunnenn uitwerken

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 01 okt 2002 16:18

Liesl schreef:Ik heb heel veel moeite met de manier waarop deze brief geschreven is. Deels omdat er openlijk slecht wordt gesproken over de Heere. Er wordt haat uitgesproken tegen God.

Daarom ben ik blij dat Night de vraag stelt of het passend is. Ik vind het nogal wat...

ik heb mezelf dit ook afgevraagd toen ik brieven uit de hel van lewis ging lezen, ik denk zelf dat het wel kan. Er wordt inderdaad openlijk haat uigesproken tegen de Heere, maar het is ook wel duidelijk dat de schrijver hier niet achter staat, en die haat ook verafschuwt. het is vooral een spiegel en bewustwording van je gedachtenwereld. ik herkende er veel in, en werd er toen eigenlijk pas echt van bewust via wat voor kleine, triviale zaken de duivel werkt.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Terug naar “Archief”