nooit de oude??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

happy mom
Mineur
Mineur

nooit de oude??

Berichtdoor happy mom » 31 mar 2009 09:28

Ik hoorde van veel mensen om me heen dat je na depressiviteit nooit meer de oude zal worden.
Zij zeiden dat ik niet mijn oude 'ik' als maatstaf moest nemen, en dan bedoelen ze dit;
Ik zei dat het voor mijn gevoel best goed ging met mezelf en dat ik me echt wel weer beter in mijn velletje voel maar nog niet echt de oude ik, zoals ik vroeger was.
Dat ik echt nog moet 'stabiliseren', want als ik nu nog een dip heb kost me best moeite om weer uit die dip te komen.
Nu zeiden de mensen om mij heen, dat dit zo blijft.
Waarop ik antwoorde dat ik daar vroeger echt niet zoveel energie in hoefde te stoppen en ook niet zo snel moe ben als nu.
Jah, zeiden ze, maar je hebt nu een kleine dreumes, dat kost je veel energie, en dit zal je altijd verder wel blijven houden.

Zijn er mensen die dit NA hun depressiviteit herkennen?
Zijn jullie ook niet meer hetzelfde als vroeger?

gr happy (echt happy nu!!) mom

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: nooit de oude??

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2009 09:45

je blijft altijd wel tijden hebben waarin je wiebelig wordt qua stemmingen. Al leer je daar ook steeds meer mee omgaan. Mij inziens is het niet zo somber als de andere je voorschotelen. Bij mij is nooit definitief depressie vast gesteld, maar ik ben een hele tijd behoorlijk down en negatief geweest.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 31 mar 2009 10:59

Ik denk ook dat je niet moet verwachten om weer helemaal de oude te worden, degene die je voor de depressiviteit was. Iedereen verandert in zijn / haar leven, of je nou veel meemaakt of door het leven kan huppelen. Je moet niet vergeten dat omstandigheden veranderen, je bent getrouwd, hebt een kind, hele andere verantwoordelijkheden en ga zo maar door.
Dat wil niet zeggen dat je nu niet gelukkig kunt zijn, dat ben je wel en dat is mooi, maar wel op een andere manier.
Je gaat anders met tegenslag om, makkelijker of juist minder makkelijk, maar wat (voor mij dan) uiteindelijk telt is het 'eindresultaat'

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 31 mar 2009 13:09

Inderdaad zoals Saskia zegt wordt je niet meer de oude.
Ik word ook niet meer de 'oude' na alles wat ik heb meegemaakt. Ik denk dat het een zwakke plek blijft in moeilijke momenten/periodes.
Nu de 'kunst' om dat te accepteren, en te genieten van de goede dingen in je leven! Want gelukkig zijn die er ook!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 31 mar 2009 16:16

Ja, inderdaad. Ik ben ook niet meer degene die ik voor mijn depressie was. Ik heb wel leren genieten van de kleinste dingetjes en ben op dit moment echt gelukkig, maar ik blijf ook momenten houden, dat ik weer in een flinke dip zit. Dat kan lang duren (in de winter ben ik bijvoorbeeld veel sneller en langer down), maar ook per dag verschillen.
Maar ik zou eerlijk gezegd ook niet meer de oude willen zijn. Ik stond toen veel angstiger en negatiever in het leven dan nu.
Afbeelding

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 31 mar 2009 21:51

ergens weet ik niet zo goed meer hoe ik vroeger echt was, maar vroeger pakte ik alles effe hup - hup aan, deed het allemaal effe, even hard ertegen aan bijv in het huishouden, jaagde even een dag flink door mn huisje en het was aan kant, helpte die en die nog even erbij, ging veel naar vriendinnen, deed leuke dingen tussendoor...
en weet ook wel dat het door de komst van mijn zoontje is verandert, maar nu moet ik me voor mijn gevoel overal toe zetten en dan bedoel ik dat ik echt moet denken; vandaag ga ik in huis dat en dat doen, anderen erbij helpen vind ik eigenlijk al heel druk, vriendinnen schieten er regelmatig bij in, zodat het wat langer duurt tussen de contacten, en de leuke dingen kom ik voor mijn gevoel niet aan toe omdat mijn zoontje er nu is,
Begrijp me goed; Ik hou ontzettend veel van mijn zoontje, hij is echt mijn allessie!
Maar voel me wel heel erg gebonden.

Iemand nog tips hoe anderen hiermee omgaan?

gr happy mom

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 01 apr 2009 08:59

@Happy Mom: ik zou zeggen: spreek het naar anderen (die je vertrouwt) uit! Dat scheelt al enorm en zij kunnen je misschien ook een beetje ontlasten door bijv. op je kind te passen terwijl jij een dagje voor jezelf hebt, etc.
Natuurlijk betekent een kind dat je daaraan gebonden bent, maar ik denk dat het gevoelsmatig enorm scheelt als je weet dat je niet alleen staat.
En: misschien schaam je je er een beetje voor (dat proef ik tenminste uit je woorden), dat je je zo gebonden voelt, maar dat is echt iets wat volgens mij enorm veel moeders hebben! Veel moeders durven het echter niet uit te spreken, omdat ze dan bang zijn voor 'slechte moeder' uitgemaakt te worden. Ze houden zielsveel van hun kind, maar af en toe zouden ze gewoon even rust willen hebben... even niets.. even tijd voor hunzelf... geen luiers/melk/woedebuien/huiluurtjes/etc.... en met die wens is echt niets mis! Bedenk namelijk ook, dat moeder zijn helemaal niet zo simpel is! Moeders staan 24 uur per dag op 'oproepbasis', zijn vaak de eerste verzorgende, moeten werk/huishouden/kind/gezinsverzorging combineren en dat is een beduidend zwaardere taak dan alleen maar werken!
Het is altijd beter om hulp te zoeken en je gevoelens uit te spreken dan de gelukkige huisvrouw/moeder/etc. te spelen, terwijl je je van binnen volledig loopt op te vreten...
Sterkte ermee,
liefs, elvira

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 01 apr 2009 09:02

Ik sluit me bij Elvira aan...
Zorg dat je tijd voor jezelf neemt, ook al is dat moeilijk met een kindje erbij. Misschien kun je een dagje oppas bij ouders/vriendinnen regelen? Schaam je er niet voor en leg het eerlijk uit.
Ga proberen leuke dingen doen, waar je energie van krijgt, bijvoorbeeld langs je vriendinnen. En wat is er erg aan dat je je huishouden op jou manier doet. Doe ik ook... het is lastig omdat je niet teveel erbij kunt hebben (als ik je goed begrijp)
Ik plan ook heel bewust mn dingen in, omdat ik niet teveel op één dag moet doen. Maar tijd voor leuke dingen is echt heel belangrijk. Dan iets in je huishouden soms maar even een dag later.
Succes, met alles!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 apr 2009 11:46

Daphne schreef:Ja, inderdaad. Ik ben ook niet meer degene die ik voor mijn depressie was. Ik heb wel leren genieten van de kleinste dingetjes en ben op dit moment echt gelukkig, maar ik blijf ook momenten houden, dat ik weer in een flinke dip zit. Dat kan lang duren (in de winter ben ik bijvoorbeeld veel sneller en langer down), maar ook per dag verschillen.
Maar ik zou eerlijk gezegd ook niet meer de oude willen zijn. Ik stond toen veel angstiger en negatiever in het leven dan nu.
Herkenbaar! Nu ik een handje wordt geholpen ben ik stabieler dan vroeger. Vroeger was ik idd angstiger en veel sneller uit het veld geslagen. Nu duurt dat gelukkig wel een langere tijd. Heb wel periodes dat ik in m'n "oude" patroon val maar lang niet zo heftig en van langere aard als vroeger.
Ben (gelukkig) niet meer dezelfde als vroeger, als ik dat wel was geweest had ik nu geen man en geen huisje gehad. Dat had ik niet gered.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 apr 2009 12:05

Dat je minder levenslust en energie hebt is een bekend gegeven van een depressie. Wat Daphne schrijft herken ik wel. In de winter ben ik ook sneller geirriteerd en down. Maar nu, met dit heerlijke weer, lijk ik wel weer 10 keer zoveel energie te hebben. Poets, boen, ga op pad en heb echt overal zin in.Elke dag staan er wel 2 a 3 dingen in de planning. Zie er neit eens tegen op, maar eerder er naar uit.

In de tijd dat ik in de put zat had ik ook in de zomer nergens energie voor, Moest mij echt er toe zetten om dingen te doen. Er gaat dan veel energie zitten in je dip te boven te komen. Iemand had mij daarvoor al gewaarschuwd maar ook gezegd: als je door diepste heen bent komt dat ook vanzelf goed.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 01 apr 2009 14:10

Ik ben een aantal jaar zwaar depressief geweest. Gelukkig gaat het nu allemaal heel erg goed en voel ik me gelukkiger dan ik ooit geweest ben. Ik kan veel beter met moeilijke situaties omgaan en weet precies wie ik zelf ben. Ik ben er heel sterk uit gekomen.
Het lijkt wel of ik na die depressieve periode in een ander leven ben gestapt. Als ik aan die tijd terug denk, dan lijkt het meer het verhaal van een ander, dan dat het over mijzelf gaat.
Ik kan je dus zeggen, dat je absoluut sterker uit een depressie kan komen en je beter kunt voelen dan je daarvoor hebt gedaan.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 apr 2009 15:05

bloempie schreef:Ik ben een aantal jaar zwaar depressief geweest. Gelukkig gaat het nu allemaal heel erg goed en voel ik me gelukkiger dan ik ooit geweest ben. Ik kan veel beter met moeilijke situaties omgaan en weet precies wie ik zelf ben. Ik ben er heel sterk uit gekomen.
Het lijkt wel of ik na die depressieve periode in een ander leven ben gestapt. Als ik aan die tijd terug denk, dan lijkt het meer het verhaal van een ander, dan dat het over mijzelf gaat.
Ik kan je dus zeggen, dat je absoluut sterker uit een depressie kan komen en je beter kunt voelen dan je daarvoor hebt gedaan.

alsof ik mezelf hoor praten.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 01 apr 2009 19:14

Ik heb ook een slechte periode in mijn leven gehad. Nu gaat het wel goed met me, maar ik moet uitkijken dat ik in de winter niet gaat draaien in een neerwaartse spiraal. Zolang ik bezig blijf, en niet zo veel tijd heb om na te denken gaat het het beste met me. Nu met dit weer merk ik dat ik een stuk minder vermoeit ben, minder down en saggo ben en inderdaad meer aanpak.
Ik merk wel dat ik nu ook positieve dingen heb: ik durf meer aan te pakken, keuzes te maken en laat ik me minder beinvloeden door wat anderen van mij zeggen.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 apr 2009 19:30

kirsten schreef: Nu met dit weer merk ik dat ik een stuk minder vermoeit ben, minder down en saggo ben en inderdaad meer aanpak.

Heel herkenbaar!
Afbeelding

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 01 apr 2009 21:15

elvira (gast) schreef:Bedenk namelijk ook, dat moeder zijn helemaal niet zo simpel is! Moeders staan 24 uur per dag op 'oproepbasis', zijn vaak de eerste verzorgende, moeten werk/huishouden/kind/gezinsverzorging combineren en dat is een beduidend zwaardere taak dan alleen maar werken!

Dat ben ik zeker met je eens!
Dat moet ik natuurlijk ook niet vergeten dat ik voor mijn depressieve periode juist geen kindje had, en daardoor alles kon doen.
Toen werd ik zwanger, en eigenlijk kwam alles van vroeger in alle heftigheid op mij af, met dat mijn hormoonhuishouding vreselijk schommelde, en het er daardoor niet beter op werd... :cry:

Eigenlijk is er gewoon zoveel verandert! in een jaar, en therapie, en mijn zoontje erbij, en volledig gestopt met werken omdat ik dat zelf zo ontzettend graag wilde en alles mij teveel was, en er voor mijn kereltje(s) wilde zijn.
Nu gaat het best goed, op af en toe een lang (enkele dagen) dipje na, en moet ik gewoon mezelf opnieuw vinden denk ik in de levenssituatie van nu, waar ook de gebondenheid bij hoort.

Ik moet zeggen, als het zo mooi weer is als deze dagen, lukt alles me wel stukken beter en voel ik me zo goed!
Heb gisteren heerlijk gefiets met mijn zoontje, en vandaag weer 2.5 uur aan het strand gezeten en heeft mijn boy voor het eerst lekker in het zand gespeeld, (lees zand gegeten, en er bewust lekker met je gezichtje in gaan liggen en dan heel hard lachen naar mama, hihi)
Was echt zo genieten!
Moet erbij vermelden dat mn vriendinnen ook allemaal een relatie hebben en ook superdruk zijn, dus dat het ook effe duurt voordat je allebei kan.

Heel lief dat jullie reageren,
en soms schaam ik me wel voor inderdaad dat ik af en toe van baal dat ik gebonden ben.
moeilijk om hardop te zeggen, heb dan het idee (weet dat het niet waar is) dat ik toch mijn zoontje tekort doe.

gr happy mom

Terug naar “Archief”