roeping?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

roeping?

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mar 2009 12:54

Als je een beroep krijgt als dominee of je wordt gekozen als ouderling en diaken, dan wordt er gezegd dat het een roeping is.

Nu vraag ik mij steeds meer af of het wel echt roeping is en niet meer om ons eigen gevoel gaat.

Als je bedenkt dat de kerkenraad 2 tallen uit kiest. Hier zetten ze alleen mensen op die bij hun gemeente (vooral die bij hun opvattingen) past. Zo zijn er wel is 2 mensen op tweetal gezet voor de kerkenraad van wie de kerkenraad zeker wist dat de ene niet gekozen werd. Zo kwam diegene die zij wilde toch in de kerkenraad.

Als een dominee ziek is dan krijgt hij opeens veel minder beroepen meer. Ik weet een dominee die maandelijks beroepen ontving en sinds bekend dat hij ziek is misschien 1 in een half jaar ontvangt. Ik geloof niet dat Hij opeens in Gods ogen minder geschikt zou zijn voor andere gemeentes.

In hoeverre kan je dan nog spreken als een roeping? Dit is toch puur wat wij mensen graag willen en wat in ons straatje past?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tulp
Sergeant
Sergeant

Re: roeping?

Berichtdoor tulp » 03 mar 2009 15:12

Ik denk dat God ons allemaal leidt. Hij heeft ons talenten gegeven en het is de bedoeling dat wij die benutten.
God heeft ons verstand gegeven om onze eigen afwegingen te maken. Wij zijn geen marionetten.
Zo wordt de één geroepen om predikant te worden, een ander ziekenverzorgende. Of slager. Of accountant.
In het kerkelijk jargon worden sommigen geroepen tot ouderling of diaken. Anderen worden koster of wijkdame. Evenveel roeping, alleen benoemen we het niet zo.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2009 18:26

Bij de bevestiging tot ambtsdrager wordt gevraagd of je gelooft dat God je geroepen heeft tot deze taak binnen de gemeente. Ik ken een diaken die daar erg veel moeite mee had. Want de gemeente heeft je nodig, en dan gaf je er een vroom jasje aan.
Die diaken treedt overigens dit jaar na 12 jaar af :wink:
Toch zit er wel een waarheid in, als het om bepaalde functies binnen de kerkenraad gaat. De kerk heeft je nodig. Dat het dan bevestigd wordt in een dienst waar men gezegend wordt is wat anders.

Voor een dominee geldt iets anders. Predikant zijn is naar mijn stellige overtuiging een roeping.
Je bent ervan doordrongen dat dit jouw weg is.
Je moet daarbij ook de scheiding houden met beroep en roeping. Want een predikant kan een beroep aannemen of weigeren. Maar dat doet aan zijn roeping niets af.Hij is en blijft predikant.

Een beroep aannemen of weigeren kan best een deel uitkomst zijn van gebed. Maar als iemand eerlijk is, zal hij ook aangeven dat er praktische redenen zijn om het wel of niet te doen. Een van de belangrijkste redenen zijn de kinderen en hun school. Moet je gewoon nuchter over zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 mar 2009 18:49

Dat ieder zijn eigen taak heeft dat ben ik van harte mee eens. Maar niet met dat het Gods wil en weg is dat die persoon ouderling wordt. Dat is puur het gepuzzel van de kerkenraad, de stem van de gemeente. Dan zouden die 2 zaken ook meer op God gericht moeten zijn en niet op eigen mening.
Een kerkenraad stelt niet voor niets mensen op die zij er bij willen hebben en echt geen mensen die ze er niet in willen hebben. Daarbij worden er ook nog wel is mensen op tweetal gezet die al een andere belangrijke functie heeft in de kerk. Bijvoorbeeld een organist. Dat snap ik dan ook niet. Naar mijn idee komt er veel meer menselijke invloed bij kijken dan er altijd wordt voorgedaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2009 19:16

Ik zou op dit moment alle beroepen weigeren. Ik ben organist en ik heb geen reden om daarmee te stoppen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2009 19:17

GerdienB schreef:Dat ieder zijn eigen taak heeft dat ben ik van harte mee eens. Maar niet met dat het Gods wil en weg is dat die persoon ouderling wordt. Dat is puur het gepuzzel van de kerkenraad, de stem van de gemeente.

Dat bedoelde ik ook te zeggen. Er zijn gewoon een aantal mensen aftredend en die moeten vervangen worden. Dat bedoelde ik ook met het 'vrome jasje'.
Je moet de dingen zuiver houden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 mar 2009 19:49

Optimatus schreef:Ik zou op dit moment alle beroepen weigeren. Ik ben organist en ik heb geen reden om daarmee te stoppen.

Heel verstandig; ook organisten 'verkondigen'. Soms nog meer dan predikanten...
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2009 23:39

Uiteindelijk wordt er vaker nagepraat over het spel van de organist dan over de verkondiging van de dienaar des woords...

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2009 07:35

Optimatus schreef:Uiteindelijk wordt er vaker nagepraat over het spel van de organist dan over de verkondiging van de dienaar des woords...

Dachie dat? :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2009 09:14

Ruim tien jaar ervaring als organist :)

Pauline

Berichtdoor Pauline » 04 mar 2009 15:16

geloven jullie dat alleen de dominee enzo een roeping heeft, of heeft iedere christen dat?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2009 15:26

Gerdien B. schreef:Als je een beroep krijgt als dominee of je wordt gekozen als ouderling en diaken, dan wordt er gezegd dat het een roeping is.

Nu vraag ik mij steeds meer af of het wel echt roeping is en niet meer om ons eigen gevoel gaat.

Als je bedenkt dat de kerkenraad 2 tallen uit kiest. Hier zetten ze alleen mensen op die bij hun gemeente (vooral die bij hun opvattingen) past. Zo zijn er wel is 2 mensen op tweetal gezet voor de kerkenraad van wie de kerkenraad zeker wist dat de ene niet gekozen werd. Zo kwam diegene die zij wilde toch in de kerkenraad.

Als een dominee ziek is dan krijgt hij opeens veel minder beroepen meer. Ik weet een dominee die maandelijks beroepen ontving en sinds bekend dat hij ziek is misschien 1 in een half jaar ontvangt. Ik geloof niet dat Hij opeens in Gods ogen minder geschikt zou zijn voor andere gemeentes.

In hoeverre kan je dan nog spreken als een roeping? Dit is toch puur wat wij mensen graag willen en wat in ons straatje past?

Volgens mij klopt het ook niet helemaal. Een dominee gaat na zijn beroep als het goed is onderzoeken of God hem naar die plek roept. Een ouderling of diaken onderzoekt dat ook als hij gekozen wordt en als hij tot de conclusie komt dat dat niet zo is kan hij er voor bedanken. Beroepen worden of gekozen worden staat daarmee dus niet gelijk aan een roeping van God. Daar is juist duidelijk onderscheid in, daarom is een beroep of een verkiezing ook niet definitief maar kan en moet deze in overweging genomen worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 mar 2009 22:39

Pauline schreef:geloven jullie dat alleen de dominee enzo een roeping heeft, of heeft iedere christen dat?

Inderdaad; iedereen heeft ergens een roeping...
Maar zie je hem?
Hoor je hem?

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2009 22:59

essieee schreef:
Pauline schreef:geloven jullie dat alleen de dominee enzo een roeping heeft, of heeft iedere christen dat?

Inderdaad; iedereen heeft ergens een roeping...
Maar zie je hem?
Hoor je hem?

nee, niet 'hoor je hem' maar: 'doe je er wat mee, beantwoord je hem'...

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 04 mar 2009 23:17

Gerdien B. schreef:Als je een beroep krijgt als dominee of je wordt gekozen als ouderling en diaken, dan wordt er gezegd dat het een roeping is.

Ik weet niet hoe het er in andere kerken aan toe gaat maar ik heb als ouderling al heel wat kerkraadsvergaderingen meegemaakt waarin het zoeken naar nieuwe ambtsdragers besproken werd...
Maar in bovenstaande opmerking herken ik mijzelf maar ook de rest van de vergadering niet.
Bij ons mogen gemeenteleden namen indienen van mensen die men geschikt acht voor één van de ambten.
Aan de hand daarvan wordt een lijst gemaakt van kandidaten. Belangrijkste redenen om mensen niet op die lijst te zetten kunnen zijn:levenswandel, kerkbezoek, gezondheidsproblemen, druk gezin of baan die niet met het ambt te combineren is.
Maar persoonlijke opvattingen zijn nog nooit een issue geweest behalve als deze opvattingen echt onbijbels waren.

Helaas hebben wij vandaag de dag niet meer de luxe dat we het voor het uitzoeken hebben.
Het is al moeilijk genoeg om mensen te krijgen die het ambt willen aanvaarden.
De laatste jaren is het soms niet eens maar mogelijk om tweetallen te krijgen zodat er niet eens gekozen kan worden maar maar dat ambtsdragers direct benoemd worden.

Ik heb het zelf altijd als een roeping ervaren. IK zat (en zit) er niet echt om te springen maar heb nooit de vrijmoedigheid gehad om ervoor te bedanken
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Terug naar “Archief”