wel of niet laten geven van HPV-vaccinatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

wel of niet laten geven van HPV-vaccinatie

Berichtdoor marierose » 28 feb 2009 17:53

Onze oudste dochter heeft een uitnodiging gekregen voor de HPV-vaccinatie ter voorkoming van baarmoederhalskanker. Nu heeft ze op Hyves een filmpje van You Tube ontvangen waarin wordt verteld dat het een gevaarlijk medicijn is?! :roll: Want ze weten niet op de langere termijn wat de bijwerkingen (kunnen) zijn. Hebben jullie hier ook van gehoord? Van het RIVM zouden ze deze vragen van mij gaan uitzoeken en terug bellen. Normaal gesproken krijgen onze kinderen alle inentingen.

Dine
Luitenant
Luitenant

Re: wel of niet laten geven van HPV-vaccinatie

Berichtdoor Dine » 28 feb 2009 18:13

Je kunt even op de site van de NPV kijken.
Zelf kreeg ik de volgende tekst via jongerenorganisatie Way of Life op de mail:
Ze stellen alleen heel duidelijk dat het maar helpt tegen 2 van de 13 soorten, maar je moet je wel realiseren dat die 2 soorten wel 70% van alle gevallen uitmaken!

De overheid heeft als taak een goede gezondheid(szorg) te bevorderen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is door de overheid aangewezen om daarbij te helpen. De meeste mensen kennen het RIVM vooral van de vaccinaties voor kinderziektes, zoals de mazelen en de bof. Dat noemen we ook wel het Rijksvaccinatieprogramma.
De afgelopen weken hebben 380.000 meisjes die dit jaar 13 t/m 16 jaar worden, via hun ouders post gehad van het RIVM. Deze post gaat over een nieuwe inenting, de HPV-vaccinatie. HPV is een afkorting van Humaan Papilloma Virus. Dit virus kan soms baarmoederhalskanker veroorzaken.

Een HPV-infectie is een seksueel overdraagbare aandoening (SOA). Je hebt als vrouw vooral kans dit virus op te lopen als je seksueel actief bent (geweest) met meerdere mannen. De overheid is daarom van mening dat het maar beter is meisjes zo jong mogelijk te laten inenten. De HPV-vaccinatie hoort vanaf september 2009 bij het Rijksvaccinatieprogramma. Dan krijgen alle meisjes van 12 jaar een uitnodiging voor deze vaccinatie.
Baarmoederhalskanker en de HPV-vaccinatie Baarmoederhalskanker komt vooral voor bij vrouwen van 30 tot 50 jaar. Ieder jaar wordt bij ongeveer 585 vrouwen baarmoederhalskanker ontdekt. Gemiddeld overleeft bijna 75% de ziekte. Baarmoederhalskanker is daarmee een weinig voorkomende kanker, die goed is te behandelen, zeker als je als vrouw consequent deelneemt aan het landelijke bevolkingsonderzoek (‘uitstrijkje’).
Beginnende baarmoederhalskanker kan door het jaarlijkse bevolkingsonderzoek (het maken van een ‘uitstrijkje’) namelijk bijna altijd op tijd worden ontdekt. En als je er op tijd bij bent, is de kans op genezing – menselijkerwijs gesproken – vrijwel 100%.

De HPV-vaccinatie beschermt je tegen 70% van de virussen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Het is niet duidelijk of de prik wel levenslang beschermt. (Er zijn nu alleen nog maar cijfers bekend van 6 tot 10 jaar na vaccinatie.) Ook zijn alle bijwerkingen nog niet goed onderzocht. Bovendien blijft er ondanks de vaccinatie voor 30% risico voor de andere vormen van HPV, die ook baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.

Wel of niet vaccineren? De vaccinatie, die uit drie prikken bestaat, is niet verplicht. Ook als je geen principiële bezwaren hebt tegen inenten, is het belangrijk goed over deze vaccinatie na te denken. Waartegen wordt je eigenlijk beschermd? Wegen de mogelijke nadelen wel op tegen de mogelijke voordelen? En welk signaal geef je af – bijvoorbeeld naar je vriendinnen op school en in de kerk – door wél voor inenten te kiezen?
De NPV / Way of Life schrijft niet voor of je je wel of niet moet laten inenten. Wel kan de NPV je helpen om vragen te beantwoorden, zodat je samen met je ouders een afgewogen keuze kunt maken. Jij en je ouders kunnen op maandag- en donderdagmiddag terecht op het telefonisch spreekuur van de NPV van 13.30 – 16.30 uur. Je kunt je vraag ook stellen via info@npvzorg.nl

Kies je voor inenten? Realiseer je dan het volgende:
1.
Je bent met de vaccinatie beschermd tegen 2 van de 13 soorten van het HPV-virus die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken, en daarmee slechts voor 70% tegen deze ziekte beschermd.
2.
De vaccinatie helpt voor zover we nu weten maar voor 6 tot 10 jaar.
3.
Alle bijwerkingen van de vaccinatie zijn nog niet onderzocht; in Amerika lopen onderzoeken die erop wijzen dat de vaccinatie een beginnende baarmoederhalskanker juist kan versnellen.
4.
Realiseer je je dat je je laat inenten tegen een SOA (seksueel overdraagbare aandoening):
a.
Als je niet seksueel actief bent of één vaste partner hebt (en houdt), is de kans op deze SOA maximaal 10%. De kans dat het virus baarmoederhalskanker veroorzaakt, is nóg kleiner.
b.
Ook als je je wél laat inenten, kun je het HPV-virus door wisselende seksuele contacten nog gewoon oplopen! Je wordt er alléén in 2 van de 13 gevallen meestal niet meer ziek van.
5.
Baarmoederhalskanker is een weinig voorkomende kanker, die goed op te sporen en te genezen is. Daarvoor moet je wel vanaf je 30e elke vijf jaar een ‘uitstrijkje’ laten maken (landelijk bevolkingsonderzoek)

Wat je je denk ik wel moet realiseren dat je de kanker ook 'gewoon' kunt krijgen, ik weet niet of je het jezelf later kunt vergeven je kind niet ingeënt te hebben en ze krijgt het..
Maar ik vind het ook erg lastig!!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 feb 2009 19:24

Dine schreef:Wat je je denk ik wel moet realiseren dat je de kanker ook 'gewoon' kunt krijgen, ik weet niet of je het jezelf later kunt vergeven je kind niet ingeënt te hebben en ze krijgt het..
Maar ik vind het ook erg lastig!!

Het vaccin helpt alleen maar tegen die seksueel overdraagbare virussen, dus het 'gewoon' krijgen van baarmoederhalskanker is niet te voorkomen door het vaccin.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 01 mar 2009 19:16

Bedankt Dine en Lalage voor jullie reactie's. Dine bedankt ook voor de tips en de tip voor de site voor vragen te stellen! Ik wacht in ieder geval van het RIVM het telefoontje af.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 mar 2009 09:57

Mijn zusje heeft ook de uitnodiging, maar mijn moeder is er nogal huiverig voor. Want het is nog niet 100% zeker dat het medicijn perfect is zeg maar. Al die DES kinderen, die moeders slikten ook die medicijnen gewoon, omdat volgens de medici dat tegen dreigende miskramen zou helpen.
Ik vind het een beetje eng eigenlijk. Je weet maar nooit...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2009 10:59

Dine schreef:Kies je voor inenten? Realiseer je dan het volgende:
1.
Je bent met de vaccinatie beschermd tegen 2 van de 13 soorten van het HPV-virus die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken, en daarmee slechts voor 70% tegen deze ziekte beschermd.

Is dan een argument om je NIET te laten inenten? Ent je in, dan ben je nog voor 30% vatbaar; Ent je NIET in, dan ben je voor 100% vatbaar.

2.
De vaccinatie helpt voor zover we nu weten maar voor 6 tot 10 jaar.

Tegen die tijd nog maar een keer herhalen dan he.

3.
Alle bijwerkingen van de vaccinatie zijn nog niet onderzocht; in Amerika lopen onderzoeken die erop wijzen dat de vaccinatie een beginnende baarmoederhalskanker juist kan versnellen.

De meeste 12-jarigen hebben nog helemaal geen beginnende baarmoederhalskanker.

4.
Realiseer je je dat je je laat inenten tegen een SOA (seksueel overdraagbare aandoening):
a.
Als je niet seksueel actief bent of één vaste partner hebt (en houdt), is de kans op deze SOA maximaal 10%. De kans dat het virus baarmoederhalskanker veroorzaakt, is nóg kleiner.

Ja, als je je hele leven niet sexueel actief bent, zul je geen SOA oplopen. Maar mensen zijn nu eenmaal wél sexueel actief, en zo nu en dan ook met verschillende partners in de tijd. (Je zult maar getrouwd zijn op je 18e en je man loopt twee weken later onder een bus).

b.
Ook als je je wél laat inenten, kun je het HPV-virus door wisselende seksuele contacten nog gewoon oplopen! Je wordt er alléén in 2 van de 13 gevallen meestal niet meer ziek van.

In 2 van de 13 gevallen hoef je je baarmoeder dan niet te laten verwijderen... Dat lijkt me best zinnig.

5.
Baarmoederhalskanker is een weinig voorkomende kanker, die goed op te sporen en te genezen is. Daarvoor moet je wel vanaf je 30e elke vijf jaar een ‘uitstrijkje’ laten maken (landelijk bevolkingsonderzoek)

Omdat het weinig voorkomt en te genezen is, hoef je geen preventie meer toe te passen? Hoe curieus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 02 mar 2009 14:07

Ik ben het absoluut met je eens Mortlach!!

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 02 mar 2009 14:15

MissF schreef:Mijn zusje heeft ook de uitnodiging, maar mijn moeder is er nogal huiverig voor. Want het is nog niet 100% zeker dat het medicijn perfect is zeg maar. Al die DES kinderen, die moeders slikten ook die medicijnen gewoon, omdat volgens de medici dat tegen dreigende miskramen zou helpen.
Ik vind het een beetje eng eigenlijk. Je weet maar nooit...

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht over de DES kinderen. Ik zou het ook heel erg vinden als mijn dochter (en ook de jongste die over een jaar aan de beurt zou zijn) ook zoiets zullen meemaken. Vooral ook omdat ze niet met zekerheid kunnen zeggen of over 30 jaar er nog bijwerkingen kunnen zijn.. Ik ga nog verder informeren bijv. bij het AMC-ziekenhuis te Amsterdam, maar als anderen of jou moeder nog tips of ideën hebben hoor ik het graag! Alvast bedankt!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 02 mar 2009 16:00

Nu ben ik over het algemeen niet tegen vaccinaties, maar wel tegen deze. Waarom? het moet de losbandige levensstijl beschermen. Volgens mij heb je niet minder dan 10%, maar minder dan 1% kans op een SOA, als je zelf monogaam bent en altijd bent geweest, en je een partner zoekt waarvoor dat ook geldt.

en als je je eigen pleziertjes belangrijker vind dan Gods geboden, dan moet je je inderdaad hoognodig gaan beschermen tegen allerhande ellende.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 mar 2009 16:02

Wat jij nu zegt DesertRose gaat wel iets te ver in het losbandige levensstijl.

Van mij mogen ze alle vrouwen van een bepaalde leeftijd inenten tegen deze ziekte.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 02 mar 2009 16:04

lalage schreef:Het vaccin helpt alleen maar tegen die seksueel overdraagbare virussen, dus het 'gewoon' krijgen van baarmoederhalskanker is niet te voorkomen door het vaccin.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mar 2009 16:21

Toch lijkt het me wel goed om tienermeisjes hiertegen in te enten, omdat je niet kunt voorspellen of je dochter zich tot een enkele seksuele partner zal beperken. En als een meisje 12 jaar is kan ze dat zelf waarschijnlijk ook nog niet voorspellen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 02 mar 2009 16:31

Tja.
Aan de ene kant klopt het wel, aan de andere kant niet. Ga ervan uit dat ik polygamie zie als iets verkeerds. Bijvoorbeeld als diefstal. Hoe zou jij de "gevangenis-verzekering" vinden? een verzekering waarbij de partner toch in haar onderhoudt wordt voorzien, mocht jij in de gevangenis belanden.

Net zoiets (vanuit mijn oogpunt): bescherming tegen de gevolgen van een verkeerde levensstijl, dat vind ik verwerpelijk.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 02 mar 2009 16:38

@ mortlach: ik zeg niet dat het mijn mening is he, het is een brief die ik kreeg van de NPV en hier geplaatst heb.
Zelf weet ik niet goed wat ik zou doen.. beetje huiverig ben ik er wel voor, vooral omdat nog lang niet alles goed is onderzocht of bekend.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 02 mar 2009 16:43

Inderdaad, dat is het lastige: je moet een beslissing nemen voor je dochter op dat moment en je kunt inderdaad niet weten hoe het later met haar zal gaan. Als zij als 16-jarige puber er een andere levensstijl op na houdt dan jij als ouder zou willen, dan is het toch beter als je haar als 12-jarige wel hebt laten inenten?

Terug naar “Archief”