Je kunt even op de site van de NPV kijken.
Zelf kreeg ik de volgende tekst via jongerenorganisatie Way of Life op de mail:
Ze stellen alleen heel duidelijk dat het maar helpt tegen 2 van de 13 soorten, maar je moet je wel realiseren dat die 2 soorten wel 70% van alle gevallen uitmaken!De overheid heeft als taak een goede gezondheid(szorg) te bevorderen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is door de overheid aangewezen om daarbij te helpen. De meeste mensen kennen het RIVM vooral van de vaccinaties voor kinderziektes, zoals de mazelen en de bof. Dat noemen we ook wel het Rijksvaccinatieprogramma.
De afgelopen weken hebben 380.000 meisjes die dit jaar 13 t/m 16 jaar worden, via hun ouders post gehad van het RIVM. Deze post gaat over een nieuwe inenting, de HPV-vaccinatie. HPV is een afkorting van Humaan Papilloma Virus. Dit virus kan soms baarmoederhalskanker veroorzaken.
Een HPV-infectie is een seksueel overdraagbare aandoening (SOA). Je hebt als vrouw vooral kans dit virus op te lopen als je seksueel actief bent (geweest) met meerdere mannen. De overheid is daarom van mening dat het maar beter is meisjes zo jong mogelijk te laten inenten. De HPV-vaccinatie hoort vanaf september 2009 bij het Rijksvaccinatieprogramma. Dan krijgen alle meisjes van 12 jaar een uitnodiging voor deze vaccinatie.
Baarmoederhalskanker en de HPV-vaccinatie Baarmoederhalskanker komt vooral voor bij vrouwen van 30 tot 50 jaar. Ieder jaar wordt bij ongeveer 585 vrouwen baarmoederhalskanker ontdekt. Gemiddeld overleeft bijna 75% de ziekte. Baarmoederhalskanker is daarmee een weinig voorkomende kanker, die goed is te behandelen, zeker als je als vrouw consequent deelneemt aan het landelijke bevolkingsonderzoek (‘uitstrijkje’).
Beginnende baarmoederhalskanker kan door het jaarlijkse bevolkingsonderzoek (het maken van een ‘uitstrijkje’) namelijk bijna altijd op tijd worden ontdekt. En als je er op tijd bij bent, is de kans op genezing – menselijkerwijs gesproken – vrijwel 100%.
De HPV-vaccinatie beschermt je tegen 70% van de virussen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Het is niet duidelijk of de prik wel levenslang beschermt. (Er zijn nu alleen nog maar cijfers bekend van 6 tot 10 jaar na vaccinatie.) Ook zijn alle bijwerkingen nog niet goed onderzocht. Bovendien blijft er ondanks de vaccinatie voor 30% risico voor de andere vormen van HPV, die ook baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.
Wel of niet vaccineren? De vaccinatie, die uit drie prikken bestaat, is niet verplicht. Ook als je geen principiële bezwaren hebt tegen inenten, is het belangrijk goed over deze vaccinatie na te denken. Waartegen wordt je eigenlijk beschermd? Wegen de mogelijke nadelen wel op tegen de mogelijke voordelen? En welk signaal geef je af – bijvoorbeeld naar je vriendinnen op school en in de kerk – door wél voor inenten te kiezen?
De NPV / Way of Life schrijft niet voor of je je wel of niet moet laten inenten. Wel kan de NPV je helpen om vragen te beantwoorden, zodat je samen met je ouders een afgewogen keuze kunt maken. Jij en je ouders kunnen op maandag- en donderdagmiddag terecht op het telefonisch spreekuur van de NPV van 13.30 – 16.30 uur. Je kunt je vraag ook stellen via
info@npvzorg.nlKies je voor inenten? Realiseer je dan het volgende:
1.
Je bent met de vaccinatie beschermd tegen 2 van de 13 soorten van het HPV-virus die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken, en daarmee slechts voor 70% tegen deze ziekte beschermd.
2.
De vaccinatie helpt voor zover we nu weten maar voor 6 tot 10 jaar.
3.
Alle bijwerkingen van de vaccinatie zijn nog niet onderzocht; in Amerika lopen onderzoeken die erop wijzen dat de vaccinatie een beginnende baarmoederhalskanker juist kan versnellen.
4.
Realiseer je je dat je je laat inenten tegen een SOA (seksueel overdraagbare aandoening):
a.
Als je niet seksueel actief bent of één vaste partner hebt (en houdt), is de kans op deze SOA maximaal 10%. De kans dat het virus baarmoederhalskanker veroorzaakt, is nóg kleiner.
b.
Ook als je je wél laat inenten, kun je het HPV-virus door wisselende seksuele contacten nog gewoon oplopen! Je wordt er alléén in 2 van de 13 gevallen meestal niet meer ziek van.
5.
Baarmoederhalskanker is een weinig voorkomende kanker, die goed op te sporen en te genezen is. Daarvoor moet je wel vanaf je 30e elke vijf jaar een ‘uitstrijkje’ laten maken (landelijk bevolkingsonderzoek)
Wat je je denk ik wel moet realiseren dat je de kanker ook 'gewoon' kunt krijgen, ik weet niet of je het jezelf later kunt vergeven je kind niet ingeënt te hebben en ze krijgt het..
Maar ik vind het ook erg lastig!!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.