trouwen, tips enz. deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2010 15:24

Bumba schreef:
Gerdien B. schreef:Nog geen 10 weken en dan zijn we getrouwd.........


Ga je straks hier ook je naam veranderen in Gerdien O.???(ptimatus) :mrgreen: :mrgreen:

Gerdien met de lange achternaam wordt het dan :) Optimatus is waarschijnlijk net als Borkdude in dat opzicht: die wil graag dat z'n vrouw dezelfde achternaam draagt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2010 16:04

Hm, dan ben ik ook zo... Gelukkig vond Joanne het ook de beste optie... allebei een andere achternaam dragen is zo raar... en verwarrend... En dezelfde achternaam hebben is wel mooi... vind ik... het geeft toch iets van een eenheid weer...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2010 17:43

Het is ook leuk om dezelfde achternaam te hebben, bijvoorbeeld als je je voorstelt. En ik wilde graag een naam waar ik iets minder over zou struikelen aan de telefoon... Nu is het zo'n mooie alliteratie dat mensen mijn naam vast niet snel vergeten :lol: Maar ik begrijp ook wel dat veel mensen liever hun eigen naam houden, je hebt toch wel een tijdje last van een identiteitscrisis.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor esli » 19 mar 2010 20:19

Ik heb ook mijn eigen naam gehouden. Heb er lang over gedacht. Uiteindelijk besloot ik dat ik toch maar de naam van mijn man zou gaan gebruiken. Maar toen het zover was, vond ik dat toch echt te raar. Een andere naam... Dus toch maar mijn eigen naam gehouden. Ik heb er nog wel over gedacht om het te gaan veranderen als ik afgestudeerd was en een baan ga zoeken, maar inmiddels ben ik aan het solliciteren met mijn eigen naam.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Gerdien B. » 19 mar 2010 22:55

Lalage schreef:
Bumba schreef:
Gerdien B. schreef:Nog geen 10 weken en dan zijn we getrouwd.........


Ga je straks hier ook je naam veranderen in Gerdien O.???(ptimatus) :mrgreen: :mrgreen:

Gerdien met de lange achternaam wordt het dan :) Optimatus is waarschijnlijk net als Borkdude in dat opzicht: die wil graag dat z'n vrouw dezelfde achternaam draagt.

Nee, het wordt geen Gerdien O. Ik zal er nog over denken of ik Henkie zal vragen van de B een D. te maken. Heb daar eerlijk gezegd nog niet over nagedacht.

Dan is Optimatus niet als Borkdude ;) Hij heeft de keus volledig bij mij gelaten. Ik heb er voor gekozen straks zijn achternaam te gaan dragen. Ik vind persoonlijk, dat als je samen verder wilt als stel en je misschien ook een gezin wilt stichten, dat de naam aan nemen er toch een symbool voor is. Stel dat je kinderen mag krijgen en zij krijgen zijn naam, dan ben ik straks de enige met een andere achternaam. Erg verwarrend lijkt mij dat.

het wordt wel wennen denk ik. 'k Ben straks 4 keer zo lang bezig om alleen al mijn naam op de te schrijven :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor kirsten » 20 mar 2010 08:59

Ik heb ook de naam van mijn man aangenomen. Inderdaad lekker kort e.d. Jammer dat ze op de uni nog mijn oude naam aanhouden, dat krijg ik echt nooit veranderd geloof ik. Maar ach, geen last van identiteitscrisis nog.

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Funlover » 20 mar 2010 09:10

kirsten schreef:Ik heb ook de naam van mijn man aangenomen. Inderdaad lekker kort e.d. Jammer dat ze op de uni nog mijn oude naam aanhouden, dat krijg ik echt nooit veranderd geloof ik. Maar ach, geen last van identiteitscrisis nog.


Hoelang je ook getrouwd bent op de uni en hogescholen doen ze volgens mij altijd nog je meisjesnaam!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Chienn
Mineur
Mineur
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 apr 2009 06:42

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Chienn » 20 mar 2010 09:48

Ik lees hier verder alleen maar heel af en toe stilletjes mee.

Mijn moeder is onlangs gestart met een herhaalopleidingen en zij is al bijna 25 jaar getrouwd en toch moet zij overal haar meisjesnaam noteren. Dit was met reden als er ooit ergens iets misloopt staat het in ieder geval op je eigen naam die niemand je af kan nemen.
Zij doet trouwens MBO dus ook daar word het gedaan ;)

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor jamillah » 20 mar 2010 11:58

Funlover schreef:
kirsten schreef:Ik heb ook de naam van mijn man aangenomen. Inderdaad lekker kort e.d. Jammer dat ze op de uni nog mijn oude naam aanhouden, dat krijg ik echt nooit veranderd geloof ik. Maar ach, geen last van identiteitscrisis nog.


Hoelang je ook getrouwd bent op de uni en hogescholen doen ze volgens mij altijd nog je meisjesnaam!


Klopt, ik had me ingeschreven bij de Driestar, via studielink, met mijn mans naam. Kreeg ik later bericht dat ze bladiebla na een check weet ik waar iets hadden veranderd. Dus ik ging even kijken stond mijn meisjesnaam er. Vind het wel leuk, de studie is echt iets wat ik zelf ga doen, en ook een beetje vóór mezelf, en daar past mijn eigen naam helemaal super bij. :)

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor kirsten » 21 mar 2010 14:44

Op elke opleiding wordt inderdaad je meisjes naar gevoerd. Ik vind het af en toe maar lastig hoor.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2010 20:29

Bij het boeken van vliegtickets idem.... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Lalage » 21 mar 2010 20:53

Marnix schreef:Bij het boeken van vliegtickets idem.... :)

Als de naam van je partner op je paspoort staat, mag je dan wel tickets onder die naam boeken?

Gebruikersavatar
nonno
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 dec 2004 12:43
Locatie: aan de ijssel
Contacteer:

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor nonno » 22 mar 2010 00:51

Ik heb de achternaam van mijn man. Moet er inderdaad erg aan wennen, en automatisch gebruik ik soms nog mijn meisjesnaam. Ach, zal er wel ingroeien!
Net zo als ik moet wennen aan het feit dat ik het over mijn 'man' heb, en niet meer mijn 'vriend'.
Onze fotograaf had tegen mn zusje gezegd dat het haar 2 jaar had gekost om eraan te wennen :)
Maar ben trots op mn man en mn nieuwe naam!
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Evelien » 22 mar 2010 07:35

gheghe.. heel herkenbaar. Vooral dat "man" en "vriend". Klinkt heel raar ja. Nu ben ik er wel aangewend.

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor Nina87 » 22 mar 2010 09:40

Ik ben er nog steeds niet uit of ik de naam van mijn vriend ga nemen... Ik ga echt constant heen en weer tussen wel of niet doen. Aan de ene kant vind ik het altijd wel geemancipeerd staan om je eigen naam te houden - het is anders toch een beetje of je het bezit van je man wordt. Maar aan de andere kant las ik pas weer een artikel waarin stond dat je dan samen een nieuw gezin gaat beginnen, en dat je dat dan ook kunt laten zien door een nieuwe achternaam te krijgen.

Ook is zijn naam langer en lastiger te spellen (wel een issue als je in het buitenland woont), en je moet dan ook al je pasjes enzo laten veranderen. Tja, ik vind het lastig en ik moet er echt nog wel even over nadenken.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten