Tamerlan schreef:Tijdens het vanuit een ooghoek volgen van het debat over het Irak-onderzoek word ik overvallen door de volgende teleurstelling: waarom durven nu juist de Christelijke partijen een parlementair onderzoek niet aan?
Het is inmiddels al jaren duidelijk dat de grondslagen voor de inval in Irak niet deugden.
Dat laatste is nog maar zeer de vraag. De formele reden waarom Nederland de inval politiek steunde, was het overtreden door Saddam Hoessein van de VN resoluties. Dat hij dat gedaan heeft en bleef doen, staat als een paal boven water. Of dat de inval rechtvaardigt, is juridisch gezien een twijfelpunt, maar zo gaat dat wel vaker bij gewapende conflicten. Bij de Kosovo-oorlog kun je wat dat betreft ook wel juridische vraagtekens zetten, maar daarbij moet je zeggen dat Nederland wel actief heeft meegevochten, terwijl dat in Irak niet het geval was.
Afgezien daarvan is de inval in Irak een enorme strategische blunder van de Amerikaanse regering geweest, vooral onder de invloed van de neo-conservatieven in de regering. Alleen al daarom was het een hoogst onverstandige actie, met bloedige gevolgen voor de Iraakse burgerbevolking.
Maar wat de linkse partijen in Nederland doen, is meer ingegeven door hun weerzin tegen de inval zelf (de SP en GroenLinks zijn dan ook uitgesproken pacifistische partijen) dan dat ze aan kunnen tonen dat de Nederlandse regering uit verkeerde motieven politieke steun aan de inval heeft gegeven. Toen ik gisteren naar bijvoorbeeld de bijdragen van de dames Kant en Halsema luisterde, bevestigden ze dat beeld alleen maar. Die weerzin tegen de inval willen ze omzetten in een politiek getint onderzoek waarin die weerzin als officieel de juiste visie wordt gepresenteerd. Onafhankelijk kun je dat moeilijk noemen. Het is puur je politieke mening willen canoniseren.
Daarbij moeten we ons bedenken dat door de Nederlandse steun er geen schot meer of minder is gelost in deze hele oorlog. De dichtstbijzijnde Nederlandse militair zat honderden kilometers van het strijdtoneel. Dat maakt het onderzoek wel erg veel moeite voor iets waar Nederland niet actief bij betrokken was. De uitkomst van het onderzoek zal wel zijn dat de steun een foute beslissing was, maar dat er verder niet zoveel te melden valt. Een erg voorspelbare uitkomst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)