Kinderen uit huis zetten (verplicht)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Kinderen uit huis zetten (verplicht)

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 11:25

Er zijn ouders die hun kinderen de deur wijzen, na ontdekking van grote zonden.
hebben jullie het verhalen of meningen over?

Wat vinden jullie van de volgende argumenten
- tegen: Je kind mag je nooit de deur wijzen, die dien je te beschermen en te helpen
- voor: zolang je kind onder jouw dak leeft, valt het onder jouw verantwoordelijkheid, ook de openlijke grote zonden die het doet.

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: Kinderen uit huis zetten (verplicht)

Berichtdoor maboc » 19 jan 2009 11:38

DesertRose schreef:Er zijn ouders die hun kinderen de deur wijzen, na ontdekking van grote zonden.

Wat vinden jullie van de volgende argumenten
- tegen: Je kind mag je nooit de deur wijzen, die dien je te beschermen en te helpen

Het eerste deel van deze stelling onderschrijf ik niet. Als ze het te bont maken mogen ze eruit (als ze oud genoeg zijn) en/of moeten ze onder professioneel toezicht.

Het tweede deel onderschrijf ik wel. Je dient je kinderen te helpen en te steunen. Wellicht help je ze juist het meest door ze uit huis te zetten. (zachte heelmeester maken stinkende wonden)

- voor: zolang je kind onder jouw dak leeft, valt het onder jouw verantwoordelijkheid, ook de openlijke grote zonden die het doet.

Ben ik het niet mee eens. Als ze willens en wetens de wet overtreden of zonden begaan zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor. (mits oud genoeg om dat te begrijpen). Als ouder is het dan wel je taak om ze op die vergrijpen en zonden te wijzen en daar vervolgens tegen op te treden als dat nodig is.

Mijn wereld zou overigens helemaal instorten als ik me gedwongen zou zien mijn kinderen buitens huis te moeten plaatsen. Waarschijnlijk is dat ook een proces waar je langzaam naar toe groeit.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 11:42

maboc schreef:Ben ik het niet mee eens. Als ze willens en wetens de wet overtreden of zonden begaan zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor. (mits oud genoeg om dat te begrijpen).

hoe oud ongeveer vind je?

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 19 jan 2009 11:53

DesertRose schreef:
maboc schreef:Ben ik het niet mee eens. Als ze willens en wetens de wet overtreden of zonden begaan zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor. (mits oud genoeg om dat te begrijpen).

hoe oud ongeveer vind je?

hahaha daar(die vraag) was ik al bang voor :-)

Laat ik maar wat voorbeelden noemen:

Als je een jaar of 15...16 bent moet je toch al een beetje beeld hebben van "mijn en dijn". Je mag dan ook wel enige verantwoordelijkheid verwachten als het bv. gaat om andermans eigendom.

Als het kind iets ouder is mag je denk ik ook wel verwachten dat een kind bewust of onbewust enige notie heeft van psychische en lichamelijke ellende die kan onstaan door emotionele/psychische/fysieke agressie.

Uiteraard hangt eea sterk samen met de volwassenheid van het kind.

Maaruh.....vanwaar deze vragen?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 12:32

Ik vind dat er best wel iets in zit, in de stelling dat ouders verantwoordelijk zijn, totdat kinderen op eigen benen gaan staan, vanwege de doopbelofte.
Maar uit huis zetten blijft een slechte optie.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 19 jan 2009 12:47

DesertRose schreef:Ik vind dat er best wel iets in zit, in de stelling dat ouders verantwoordelijk zijn, totdat kinderen op eigen benen gaan staan, vanwege de doopbelofte.
Maar uit huis zetten blijft een slechte optie.

ten dele ben ik dat dus met je eens :-)

overigens de url in je onderschrift klopt geloof ik niet helemaal meer :-)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 12:51

neeklopt, das batavie.nl geworden.

laten we de anderen afwachten!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 jan 2009 13:00

DesertRose schreef:Er zijn ouders die hun kinderen de deur wijzen, na ontdekking van grote zonden.

Definieer zonden? De Nederlandse wetgeving gaat n.l. niet uit van zonden, ze gaat alleen uit van strafbare feiten en de omstandigheden, waar in die plaats vonden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 13:30

- homo-relatie
- verslaving aan wat dan ook
- criminele vrienden/activiteiten
- detentie
- onderlinge ruzie (niet echt logisch, maar ik zet het er toch tussen)

Ik noem nu maar wat dingen op, waarvan ik me kan voorstellen dat ouders tot dit besluit kunnen komen. Nu, het klopt niet helemaal met de vraag, maar probeer de onderliggende vraag de begrijpen: mogen ouders hun kinderen de deur wijzen?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 jan 2009 13:37

DesertRose schreef:maar probeer de onderliggende vraag de begrijpen: mogen ouders hun kinderen de deur wijzen?

De onderliggende vraag is niet te beantwoorden m.i. Omdat het per situatie en per gezin verschillend zal zijn. Het gaat er meer om, wanneer escaleert een situatie dermate dat het voor beide partijen beter is dat een andere of betere oplossing komt.

De vraag is dus niet: 'mogen ouders hun kinderen de deur wijzen, maar eerder van de vraag: is er sprake van een situatie dat het beter is dat een kind of kinderen tijdelijk of voorgoed uit huis geplaatst zouden kunnen of moeten worden?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 13:50

eh, volgens mij ben ik degene die de vraag stelt, Harmjan. en de vraag is: mogen ouders hun kinderen de deur wijzen?

en jou antwoord is waarschijnlijk: nee, ze mogen wel als er sprake is van een situatie dat het beter is dat een kind of kinderen tijdelijk of voorgoed uit huis geplaatst zou moeten worden.

Daar ben ik het mee eens.

Dus je vind dat ouders in geen enkel geval hun kinderen de deur mogen wijzen, in de zin van "Je komt er niet meer in" ?

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 19 jan 2009 14:06

DesertRose schreef:- homo-relatie
- verslaving aan wat dan ook
- criminele vrienden/activiteiten
- detentie
- onderlinge ruzie (niet echt logisch, maar ik zet het er toch tussen)

Ik noem nu maar wat dingen op, waarvan ik me kan voorstellen dat ouders tot dit besluit kunnen komen. Nu, het klopt niet helemaal met de vraag, maar probeer de onderliggende vraag de begrijpen: mogen ouders hun kinderen de deur wijzen?

Geheel geen antwoord op je vraag, maar het eerste voorbeeld dat je noemt vind ik nogal dubieus.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 jan 2009 14:06

DesertRose schreef:eh, volgens mij ben ik degene die de vraag stelt, Harmjan. en de vraag is: mogen ouders hun kinderen de deur wijzen?

en jou antwoord is waarschijnlijk: nee, ze mogen wel als er sprake is van een situatie dat het beter is dat een kind of kinderen tijdelijk of voorgoed uit huis geplaatst zou moeten worden.

Daar ben ik het mee eens.

Ho ho. Mij geen antwoorden in de mond leggen gaarne.

DesertRose schreef:Dus je vind dat ouders in geen enkel geval hun kinderen de deur mogen wijzen, in de zin van "Je komt er niet meer in" ?

Dat schreef ik dus niet. Ik schreef: is er sprake van een situatie dat het beter is dat een kind of kinderen tijdelijk of voorgoed uit huis geplaatst zouden kunnen of moeten worden?
Dan is er ook nog de scheiding tussen een vrijwillige of justitiële (uithuisplaatsing). Men kan niet zomaar een kind (wettelijk gezien) de deur wijzen. Het gebeurt daarin tegen wel, maar dit blijft niet zonder gevolgen.

Mijn antwoord is dus niet: 'dat ouders in geen enkel geval hun kinderen de deur mogen wijzen, in de zin van "Je komt er niet meer in"! Het is afhankelijk van een situatie en eventuele escalering van een situatie. Dit is niet aan één iets op te hangen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 14:12

Harm-J schreef:Dat schreef ik dus niet. Ik schreef: is er sprake van een situatie dat het beter is dat een kind of kinderen tijdelijk of voorgoed uit huis geplaatst zouden kunnen of moeten worden?

Nee, er is alleen sprake van een kind dat in openlijke grote zonde leeft (volgens de ouders). Mogen ouders dat puur op basis van grote zonden doen? (Ik bedoel dus eigenlijk volwassenen die nog thuis wonen. v.a. 18 jaar ongeveer)
Zijn ouders van thuiswonende kinderen verantwoordelijk? deels? in hoeverre?
Ik kan me voorstellen dat ze zich verantwoordelijk voelen, tot het kind belijdenis heeft gedaan, waarmee het de doop-verantwoordelijkheid overneemt.

Harm-J schreef:Dan is er ook nog de scheiding tussen een vrijwillige of justitiële (uithuisplaatsing). Men kan niet zomaar een kind (wettelijk gezien) de deur wijzen. Het gebeurt daarin tegen wel, maar dit blijft niet zonder gevolgen.

Oh dat wist ik niet! maar het lijkt me toch niet dat een kind volgens de wet tot zijn 40e thuis mag blijven wonen als hij dat wil?
Maargoed, dan wil ik mijn vraag beperken tot de religieuze motieven, onafhankelijk van de justitiele mogelijkheden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 jan 2009 14:21

DesertRose schreef:Nee, er is alleen sprake van een kind dat in openlijke grote zonde leeft (volgens de ouders). Mogen ouders dat puur op basis van grote zonden doen? (Ik bedoel dus eigenlijk volwassenen die nog thuis wonen. v.a. 18 jaar ongeveer)
Zijn ouders van thuiswonende kinderen verantwoordelijk? deels? in hoeverre?

Ik kan me voorstellen dat ze zich verantwoordelijk voelen, tot het kind belijdenis heeft gedaan, waarmee het de doop-verantwoordelijkheid overneemt.

Deze vraag (rood) is van een geheel andere orde dan de vraag die jij eerder stelde. Van 18 jaar stelt de wet dat iemand meerderjarig is. Tenzij er redenen aangevoerd kunnen worden die aantonen dat iemand niet in staat is voor zich zelf te zorgen o.d. (lees: handelingsonbekwaam zou zijn o.d.)

DesertRose schreef:Oh dat wist ik niet! maar het lijkt me toch niet dat een kind volgens de wet tot zijn 40e thuis mag blijven wonen als hij dat wil?
Maargoed, dan wil ik mijn vraag beperken tot de religieuze motieven, onafhankelijk van de justitiele mogelijkheden.

De wet stelt een grens bij 18 jaar, dan is men geen kind meer. Bij aanvang van 18 jaar houdt de financiele verplichting voor ouders van kind niet op die loopt door tot het 20ige of21ige levensjaar. Dit geldt zover ik weet voor kosten levensonderhoud en studie. Zie mijn eerdere antwoord.

De nieuwe en beperkte vraag, staat gelijk aan discussieren over wat er eerder was, het kip of het ei.

Terug naar “Archief”