Vrijgezellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor christien » 01 dec 2010 12:39

Mortlach schreef:neuh, voorlopig is het allemaal maar dromerij. Maar wie weet...


Dromen zijn er toch om tot uitvoer te brengen? :-oo

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Brenn » 01 dec 2010 13:59

Ik snap je reactie wel Brenn, maar als je er zelf niet 'meer' in geloofd, is het dan ook niet dat je de hoop een beetje laat zakken?


Ik ken veel leuke jongedames die zo op zoek zijn dat ze er ongelukkig van worden. Je geluk moet niet in een partner gaan zitten. Zonder man kan ik ook wat van mijn leven maken! Kijk het zou leuk zijn om een man te 'vinden'. Maar het is geen vereiste voor een geslaagd leven
Ook zondr man kan je leven goed zijn. Hoewel een mannelijke knuffel op zijn tijd wel wonderen doet!

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor christien » 01 dec 2010 14:15

Brenn schreef:
Ik snap je reactie wel Brenn, maar als je er zelf niet 'meer' in geloofd, is het dan ook niet dat je de hoop een beetje laat zakken?


Ik ken veel leuke jongedames die zo op zoek zijn dat ze er ongelukkig van worden. Je geluk moet niet in een partner gaan zitten. Zonder man kan ik ook wat van mijn leven maken! Kijk het zou leuk zijn om een man te 'vinden'. Maar het is geen vereiste voor een geslaagd leven
Ook zondr man kan je leven goed zijn. Hoewel een mannelijke knuffel op zijn tijd wel wonderen doet!


Mee eens, leef je eigen leven, en wie weet komt dan ineens die leuke man op een onverwachts moment
toch om de hoek kijken. Als je hopeloos zoekende bent / wordt dan mis je toch heel veel leuke dingen....?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2010 16:32

christien schreef:
Mortlach schreef:neuh, voorlopig is het allemaal maar dromerij. Maar wie weet...


Dromen zijn er toch om tot uitvoer te brengen? :-oo


Eerst maar eens op slinkse wijze contact leggen en wie weet of er ooit een tripje naar Zweden uit voortkomt. Schijnt sowieso een erg mooi land te zijn :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2010 16:36

Brenn schreef:
Ik snap je reactie wel Brenn, maar als je er zelf niet 'meer' in geloofd, is het dan ook niet dat je de hoop een beetje laat zakken?


Ik ken veel leuke jongedames die zo op zoek zijn dat ze er ongelukkig van worden. Je geluk moet niet in een partner gaan zitten. Zonder man kan ik ook wat van mijn leven maken! Kijk het zou leuk zijn om een man te 'vinden'. Maar het is geen vereiste voor een geslaagd leven
Ook zondr man kan je leven goed zijn. Hoewel een mannelijke knuffel op zijn tijd wel wonderen doet!


Het is alleen zo lastig dat die dingen die vaak tot het standaardplaatje van wat geluk hoort te zijn (gezin, kinderen) moeilijk zijn te realiseren zonder partner. Ik vind ook wel dat je je geluk niet moet laten afhangen van een ander, maar weet dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Rienuku

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Rienuku » 02 dec 2010 09:22

christien schreef:
Brenn schreef:
Ik snap je reactie wel Brenn, maar als je er zelf niet 'meer' in geloofd, is het dan ook niet dat je de hoop een beetje laat zakken?


Ik ken veel leuke jongedames die zo op zoek zijn dat ze er ongelukkig van worden. Je geluk moet niet in een partner gaan zitten. Zonder man kan ik ook wat van mijn leven maken! Kijk het zou leuk zijn om een man te 'vinden'. Maar het is geen vereiste voor een geslaagd leven
Ook zondr man kan je leven goed zijn. Hoewel een mannelijke knuffel op zijn tijd wel wonderen doet!


Mee eens, leef je eigen leven, en wie weet komt dan ineens die leuke man op een onverwachts moment
toch om de hoek kijken. Als je hopeloos zoekende bent / wordt dan mis je toch heel veel leuke dingen....?


Helemaal mee eens...

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Brenn » 02 dec 2010 10:17

Mortlach schreef:
Brenn schreef:
Ik snap je reactie wel Brenn, maar als je er zelf niet 'meer' in geloofd, is het dan ook niet dat je de hoop een beetje laat zakken?


Ik ken veel leuke jongedames die zo op zoek zijn dat ze er ongelukkig van worden. Je geluk moet niet in een partner gaan zitten. Zonder man kan ik ook wat van mijn leven maken! Kijk het zou leuk zijn om een man te 'vinden'. Maar het is geen vereiste voor een geslaagd leven
Ook zondr man kan je leven goed zijn. Hoewel een mannelijke knuffel op zijn tijd wel wonderen doet!


Het is alleen zo lastig dat die dingen die vaak tot het standaardplaatje van wat geluk hoort te zijn (gezin, kinderen) moeilijk zijn te realiseren zonder partner. Ik vind ook wel dat je je geluk niet moet laten afhangen van een ander, maar weet dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan.


Agree. Stomme maatschappij ook :) (wat een volwassen reactie ook)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Race406 » 02 dec 2010 10:47

Mortlach schreef:Schijnt sowieso een erg mooi land te zijn :-oo


Zeker weten!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor T.A.F. » 04 dec 2010 19:11

Het zijn niet alleen vrouwen die verteerd worden van het verdriet alleen te zijn, ik als man ken dat ook.
Ben ondertussen alweer 28.. terwijl ik al met 16 dacht, met 21 trouwen, mooie leeftijd..

mijn langste relatie ooit was 8 maanden, de rest was eigenlijk al na een of twee weken duidelijk dat het niets werd.
ook dates heb ik niet al te vaak gehad.. vaak zat er een jaar tussen voor ik weer mogelijk iemand trof die was te porren voor een date, en die ik ook zag zitten om eens beter te leren kennen.

Ik ken maar twee dingen die me echt geluk geven, God dienen (en dat gaat niet zomaar, voor je je door alle studies daarvoor heengeworsteld hebt daarvoor)
en daar werk ik aan, en een parner.

Ik weet er zijn mensen die zeggen je moet niet zo focussen op een partner, maar voor mij is dat gewoon erg belangrijk.. aard van het beestje zogezegd.
Ik weet dat het geen ilusie is, want ik weet hoe ik me voelde in die 8 maanden, en ik weet welke dingen mij vreugde en welke verdriet geven, en dat is anders dan voor anderen.

de verhalen als dat vrijgezel zijn heerlijk is? nou ik ervaar het als een kruis een zwaar kruis. Wel is het beter alleen te zijn met God, dan samen met de verkeerde vrouw, vooral als die me wegtrekt bij mijn liefde voor God. maar das dan ook het enige positieve eraan. Jong trouwen zie ik nog steeds als een van de grootste zegens die een mens in zijn leven kan ontvangen.

Ik ben wel eens bang dat voor mij er nooit iemand zal komen...

overigens hoeven kinderen weer niet precies bij mijn ideaalplaatje, samen de Heren dienen (dikke neus naar mensen die vinden dat vrouwen dat niet mogen, wellicht alleen niet, maar IK EN mijn HUIS dienen de Here, als ik getrouwd ben, zij dus ook) schouder aan schouder op de kansel, of waar God je ook neerzet in je bediening. Deze weg alleen te gaan zou toch zwaar zijn, en sja niemand hebben om je vreugde en verdriet mee te delen dan God alleen, voelt erg eenzaam.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor mw » 04 dec 2010 19:34

Maar kun je dan ook uitleggen waarom jij zeker weet dat het hebben van een partner jou (naast het dienen van God) het ultieme geluk kan geven?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor T.A.F. » 04 dec 2010 19:52

mw schreef:Maar kun je dan ook uitleggen waarom jij zeker weet dat het hebben van een partner jou (naast het dienen van God) het ultieme geluk kan geven?



Ik zit vaak hele dagen alleen, uitgezonderd het bezoekje aan mijn ouders zo af en toe.
En de kerkdiensten uiteraard, maar das ook vooral zitten, luisteren weer weg, en weinig persoonlijk van aard.
Werk is al beter, maar daar zoek ik nog naar atm, en het leuke soort werk waarin ik me kwijt kan (geloofswerk) kan ik nog niet doen, zonder papieren.
Ik zal dus in VEEL eenvoudigere sectoren moeten zoeken, waar de arbeidsvreugd fors lager is.
-> toch zorg werk voor een zekere mate van zingeving en is het iig beter dan thuiszitten en nietsdoen.

Bij het hebben van een partner veranderd opeens mijn hele leven, je kunt er voor een ander zijn, bvb door voor iemand anders het huis eens gezellig te maken, waardering, of andersom iemand die dat voor jou doet. Hetzelfde met koken, en andere kleine huishoudelijke taken. Niemand die hier enige waardering geeft nu voor mijn werk in het huishouden nog enige waardering voor het geld wat ik binnenbreng, nu doe ik alles functioneel, dan zit er een relationele waardering aan vast.
In je eentje ga je niet gezellig in de sneeuw een sneeuwpop maken, of uit eten of andere leuke dingen doen, veel dingen zijn gewoon niet leuk om te doen zonder iemand het mee te delen, heb je een partner, is die lol er opeens wel, met partner word ik vaak opeens een stuk ondernemender.

Tuurlijk veel van deze zaken kun je ook hebben ALS je een ZEER uitgebreid vriendennetwerk hebt, maar ik zou niet weten hoe je DAT in vredesnaam opbouwd als je dat nooit echt gehad hebt. De meeste mensen hebben bovendien nooit tijd, en al meer dan genoeg vrienden (de mensen die daarvoor openstaan) wat de verhouding in dat opbouwen op deze leeftijd erg scheef zou zetten.

Niemand zei overigens ultieme geluk, maar samen door het leven gaan is wel gelukkiger dan het in je eentje doen. Waarom geniet ik van een lied zingen of een gedicht of preek voordragen aan anderen, en niet om dat alleen te doen achter gesloten muren? Hun reactie is belangrijk voor me! Waarom geniet ik ervan om iets te geven aan iemand, en niet als ik iets voor mezelf koop? hun reactie is belangrijk.

Gebruikersavatar
filia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 aug 2009 10:23

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor filia » 04 dec 2010 21:23

T.A.F. schreef:de verhalen als dat vrijgezel zijn heerlijk is? nou ik ervaar het als een kruis een zwaar kruis.


Ik kan me goed voorstellen dat jouw situatie zoals je die schetst vrij eenzaam is, en dat het dan niet meevalt om te genieten van het vrijgezelle bestaan. Misschien kun je naast je werk iets vinden wat wél voldoening geeft? Bezoekwerk in je kerk, vrijwilligerswerk, een sport, ...? Iets waarin je jezelf kwijt kunt, en waarin je op een leuke manier mensen ontmoet?

Ik ben ook vrijgezel, en geniet er wél van. ('heerlijk' is dan weer overdreven ;)) Ik heb juist wel veel mensen om me heen verzameld (of: gekregen?). Veel familie, een aantal vrienden/vriendinnen, een fijne kerkelijke gemeente waarin er genoeg te doen is. (en waarin er behoorlijk wat vrijgezelle vrouwen zijn, zodat niet alle gesprekken over relaties/kinderen gaan... 8)) Naast een baan die me genoeg voldoening geeft, geniet ik heel erg van verschillende soorten vrijwilligerswerk, waarin ik nóg meer boeiende mensen ontmoet. Dit alles maakt dat ik meestal wel iemand weet te vinden om mijn vreugde/verdriet mee te delen. En dat het leven mij VREUGDE geeft.

Wil ik dan geen vriend? Diep van binnen verlang ik daar wel eens naar. Maar ik geniet tot die tijd ook voor de volle 100% van het leven dat ik leef. En ik weet dat ik een deel van mijn huidige activiteiten niet goed samengaat met een relatie, ik zal dus moeten schrappen als het zover komt. (Overigens heb ik het idee dat mijn tijd nog wel komt wat de liefde betreft, ik maak me totaal geen zorgen dat ik overschiet. Misschien heb ik het mis, maar dan kan ik me altijd nog druk gaan maken. :))
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor T.A.F. » 04 dec 2010 23:01

Eigenlijk vind ik het geisoleerd zijn op zich niet zo vervelend, als het net een stapje minder was..
kijk al die veel te drukke mensen, met hordes vriendschappen komt zoveel sociale verplichting.
Veel meer dan met EEN persoon.
De voorbeelden die je noemt, sja geprobeerd en ik zat/zit op clubs maar op de een of andere manier wat ik ook doe, bijna alle contacten die ik opdoe beperken zich ook tot die plekken zelf.

Wel moet ik zeggen dat veel mensen een relatie zoeken voor het klassieke huisje boompje beestje idee.. terwijl dat mij juist te gevangen voelt..
begrijp me goed ik verlang die dingen wel, maar wil niet me zoals paulus gevangen voelen tussen twee meesters.
Mijn primare wens is God dienen, en ik wens alleen een metgezellin op die reis.

Het maakt nogal uit of je een zendingsechtpaar of een elly en rikkert bent (al of niet met een zwik kids)
of dat je hebt wat ik eens zag, een voorganger wiens vrouw eigenlijk nooit iets deed in de kerk en eigenlijk puur zijn baan zag om geld binnen te brengen om de kinderen op te kunnen voeden.

Kan ik gelukkig zijn alleen? ALS ik ooit die voorganger mag worden, dan wel, hoewel dan het alleen zijn als een kruis zal blijven voelen, het is fijn om God te dienen, en ik vind het jammer dat ik dat nu niet kan op die manier zoals ik zou wensen. (ik wil zoveel meer zijn en doen dan alleen kerkbankvulling, ik wil spreken tot mensen hen bemoedigen, opbouwen, onderwijzen, leren, God zien werken, door mij naar hen)

En sja soms denk ik wel eens zijn beide wensen wel verenigbaar zou er wel een vrouw zijn die net als ik EN die passe deelt voor God dienen EN toch dat niet alleen wenst te doen. Kun je getrouwd zijn ZONDER twee meesters te hoeven dienen, omdat je beiden dezelfde dient?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Race406 » 06 dec 2010 11:10

T.A.F.: Het is echt niet zo dat je, als je een relatie hebt, je alles samen doet en dat jij of de ander geen contacten meer met vrienden/vriendinnen onderhoudt! Als je dat van elkaar gaat vragen dan loopt een relatie stuk..
Ik zou zeggen: Minder krampachtig, en geniet van de situatie nu! Geeft je veel vrijheden! Hoe krampachtiger je gaat zoeken naar een relatie, hoe groter de kans dat je aan iemand blijft hangen die totaal niet bij je past.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2010 12:10

Race406 schreef:T.A.F.: Het is echt niet zo dat je, als je een relatie hebt, je alles samen doet en dat jij of de ander geen contacten meer met vrienden/vriendinnen onderhoudt! Als je dat van elkaar gaat vragen dan loopt een relatie stuk.


Dat gevoel had ik ook een beetje toen ik je stukje las, TAF. Het lijkt mij dat je erg veel verwacht van je partner.

Ik zou zeggen: Minder krampachtig, en geniet van de situatie nu! Geeft je veel vrijheden! Hoe krampachtiger je gaat zoeken naar een relatie, hoe groter de kans dat je aan iemand blijft hangen die totaal niet bij je past.


Ook hier ben ik het mee eens, al moet ik zeggen dat mij dat nu, na 4 jaar, eindelijk een beetje beter lukt.

Sterkte in ieder geval...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 112 gasten