op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

op jonge leeftijd sexueel contact.

Berichtdoor DesertRose » 17 dec 2008 16:38

Ik ben geschokt door de berichten, dat er binnen onze reformatorische kringen, meisjes van 14 al seksueel contact hebben (dat is dan nog niet zo vreemd) maar voor een pakje sigaretten. er worden feesten bezocht waar er regelmatig een jongen en meisje naar achter vertrekken, om seksueel contact te hebben. En dan heb ik het over reformatorische kinderen, en deze smerige praktijken gebeuren in de keet, waar ze gezellig zaterdagavond heen gaan, om wat te drinken, in de achtertuin van ouders die nergens van weten..

Nou, ik ben waarschijnlijk heel naief, maar het schokt me behoorlijk.
Maar dat zou kunnen zijn omdat betreffende gebeurtenissen zich in mijn omgeving afspelen, met pubers waar ik dagelijks mee omga

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 dec 2008 16:49

Dát zou eens pagina-groot int RD moeten staan..

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 17 dec 2008 16:56

Zo raar is het niet. En bekend is het ook allang. Mijn zusje is gelukkig niet de enige die er zeer andere normen en waarden aan overhoud, dan veel klasgenootjes, maar het grotere deel heeft echt al wel met iemand het bed gedeeld.
Tja, beetje begrijpelijk vind ik het wel. Thuis wordt gezegd:'Dat mag gewoon niet. Waarom niet? Gewoon, dat mag niet van God.'
Wat heeft een puber daar nou aan? Laat ouders eens vertellen over hun eigen ervaring, dat zij wel gewacht hebben en hoe onwijs mooi dat was. Dat zegt een puber 100 x meer dan dat iets gewoon niet mag, denk ik.

Ik vind het soms ook wel schokkend hoor, als ik dan mijn zusjes verhalen hoor. Ze is 15, en moet nu al 'vechten' tegen dat soort dingen! Ongelooflijk, dat je als meisje van 15 nu al buiten de boot valt (op een enorm strenge refo school), als je dus niet met iemand het bed induikt en niet met iemand zoent voor je verkering hebt.

Ik deel je reactie dus wel :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 17 dec 2008 17:05

Idd zorgelijk.
Maar ik denk -net als missF- dat ouders er gewoon niet open over zijn en uitleg geven, hoewel het ook wel groepsgedrag is.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 dec 2008 17:07

nou, verkering hebben ze nog niet eens, anders hoef je het niet voor een pakje sigaretten te doen. En verkering op die leeftijd is toch meestal niks waard. 1: beseffen ze meestal niet wat de kern van liefde is. 2: gaat het meestal binnen een paar maanden uit. 3: zouden ze het jaren vol moeten gaan houden, om te kunnen trouwen, wat daarom dus onwaarschijnlijk is.

En het is inderdaad enorm fout dat ouders zo waardeloos slechte voorlichting geven. mijns inziens komt dat, doordat ouders zelf ook een verkeerd beeld van seksualiteit hebben. (ik bedoel, hoe het hóórt te zijn)

ik ben er gefrustreerd door en geschokt, dus ik post vanavond wel verder. Ik kan niet onder woorden brengen hoe SCHANDELIJK ik het vind dat sommige van die vreselijke ouders het nog toestaan ook.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2008 17:22

DesertRose schreef:nou, verkering hebben ze nog niet eens, anders hoef je het niet voor een pakje sigaretten te doen.


De verhalen van ruil-seks/breezer-seks zijn over het algemeen schromelijk overdreven. Er zijn een paar voorbeelden van en ineens doet ALLE jeugd het in ruil voor een BigMac.

En het is inderdaad enorm fout dat ouders zo waardeloos slechte voorlichting geven. mijns inziens komt dat, doordat ouders zelf ook een verkeerd beeld van seksualiteit hebben. (ik bedoel, hoe het hóórt te zijn)


De meeste ouders geven helemaal geen voorlichting, of veel te laat. En hoe het hóórt te zijn... dat is nogal een waarde-oordeel, en niet eentje die ik per sé met je hoef te delen.

ik ben er gefrustreerd door en geschokt, dus ik post vanavond wel verder. Ik kan niet onder woorden brengen hoe SCHANDELIJK ik het vind dat sommige van die vreselijke ouders het nog toestaan ook.


Hoe wilde je het tegenhouden dan? Terug naar de gescheiden seksen?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 17 dec 2008 17:24

Ik ben het helemaal oneens met je dat verkering op die leeftijd onzin is.
Tenminste, ik denk dat er best tieners zijn bij wie het echt wel goed kan gaan.
Mijn zusje heeft ook wel 3 keer verkering gehad ofzo, maar ik vind het echt raar om te zeggen dat dat niks voorstelt, want in een tieners idee is het dat wel.
En juist door die verkering dan WEL serieus te nemen, kom je verder dan door te zeggen: het stelt toch niks voor. Juist omdat die tiener het wel serieus neemt, kun je als ouders erop inspringen, en dit 'probleem' dus voor zijn. Niet door die reactie te geven die jij nu geeft denk ik ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 17 dec 2008 17:24

Ik denk dat het ook wel een beetje overdreven wordt door de media. Maar zulke dingen gebeuren wel.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 17 dec 2008 17:26

Dat was trouwens aan Desertrose ;)

En serieus: doordat ik nu zelf een zusje heb die in die leeftijdsfase zit, op een strenge refo school, die genoeg contacten om zich heen heeft, blijkt het dus echt WEL waar te zijn, en wordt het dus echt niet overdreven.
En trouwens, ik vind als een meisje van 14 met een jongen het bed inkruipt omdat ze verliefd op hem is net zo 'erg' als dat het om breezers gaat trouwens. De reden doet er voor mij minder toe. Maar het is dus echt wel zo.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 17 dec 2008 17:32

Mijn zusje is 16 jaar en die heeft zover dat kan op die leeftijd serieuze verkering hij komt al van dag 1 bij ons thuis en zij bij hem.
Ook gaat hij mee op vakantie van het voorjaar waarom zou je het niet serieus nemen?
Gelukkig heb ik hele ''moderne'' ouders die nooit iets verborgen hebben voor ons of geen uitleg gegeven hebben over iets wat wij wilden weten.
Mijn man zijn zusje is overal erg vroeg mee maar die is heel erg beinvloedbaar (echt heel erg vervelend) mijn zusje helemaal niet dat is geen meeloper gelukkig.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 17 dec 2008 17:36

Het lijkt net op de halve refojeugd al voor zn 15e ontmaagd is. Nou, ik geloof daar niet in.
Tuurlijk komt het voor, maar ik heb zelf ook op een refo-school gezeten en hoorde er nooit wat van. Dat is wel 10 jaar geleden en ik geloof wel dat het nu vaker voorkomt, omdat er in deze wereld totaal geen sexuale moraal meer is en dat ook onze deuren niet voorbijgaat.

Zegt het niet meer over het lage zelfbeeld wat jongeren van zichzelf hebben dat ze bij wijs van spreken voor een pakje sigaretten met een ander naar bed gaan? En wat te denken van hoe het huwelijk van de ouders van die kinderen is, dat is heel belangrijk voor je eigen visie op sex en relaties!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 17 dec 2008 17:38

em_ma schreef:Het lijkt net op de halve refojeugd al voor zn 15e ontmaagd is. Nou, ik geloof daar niet in.
Tuurlijk komt het voor, maar ik heb zelf ook op een refo-school gezeten en hoorde er nooit wat van. Dat is wel 10 jaar geleden en ik geloof wel dat het nu vaker voorkomt, omdat er in deze wereld totaal geen sexuale moraal meer is en dat ook onze deuren niet voorbijgaat.

Zegt het niet meer over het lage zelfbeeld wat jongeren van zichzelf hebben dat ze bij wijs van spreken voor een pakje sigaretten met een ander naar bed gaan? En wat te denken van hoe het huwelijk van de ouders van die kinderen is, dat is heel belangrijk voor je eigen visie op sex en relaties!


Hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn zusje verteld echt alles tegen mij (heb ook altijd een grote zus willen hebben :wink: ) en die heb ik er ook nooit over gehoord)
Nu zit ze op een openbare school en hoor ik haar der ook niet over er wordt alleen opener over gepraat. (en dat is alleen maar goed)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 17 dec 2008 17:42

Ik zou persoonlijk verkeringen op die leeftijd echt niet aanmoedigen. Ik geloof ook niet zo dat je op die leeftijd al serieus een keus kunt maken, en minimaal 4 jaar 'lopen' zonder het bed met elkaar in te duiken is gewoon onwijs moeilijk. Maar ik zou het wel serieus nemen, dat is iets anders. Mijn zusjes vriendjes kwamen ook wel eens over de vloer, maar mijn ouders moedigen het echt niet aan. En zelf zegt ze gelukkig ook dat je op je 15e echt nog te jong bent om een echte keus te maken. Ik was zelf 17 bij mijn eerste echte vriendje, maar achteraf vond ik dat persoonlijk dus echt wel te jong, dan zit je nog teveel in je ontwikkeling, denk ik.

maargoed, ik denk dat er dus echt wel zoveel meisjes ontmaagd zijn op hun 15e hoor. Maar er is denk ik wel verschil in schoolniveau. Tenminste, mijn zusje dat op de havo, dat was heel anders dan ze nu op de mavo heeft. Niet dat mavo minder is ofzo, maar daar komt het zo veel voor, op de havo veel minder.
Toen ik 15 was, gebeurde het ook echt minder, maar bij andere niveau's scheen het toen ook gewoon voor te komen, meer dan we soms denken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 17 dec 2008 17:45

Aanmoedigen doen/deden mijn ouders niet maar ja als het eenmaal zo is dan verander je er niks aan :wink:
Ik was ook bijna 17 maar zou het niet anders gewild hebben ik was er op die leeftijd echt aan toe en heb er geen seconde spijt van gehad nu scheelt het ook dat mijn man een stuk ouder is.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 17 dec 2008 17:55

Jawel, dat is zo, iedereen is er op een ander moment aan toe, maar ik denk dat het wel echt goed is om jezelf te ontwikkelen voor je een serieuze relatie aangaat. Mijn man is 5 jaar ouder, hij was er pas op zijn bijna 23e aan toe, ik was toen amper 19. Dat vond ik nog steeds best jong. Dan zit je in de fase van adolescentie, en dan verander je gewoon nog veel, waar je ook de ruimte voor moet hebben, en die ruimte is er denk ik echt minder in een relatie, dan maak je al bepaalde keuze's, die prima zijn, maar die je misschien beter later kon maken.
Zo probeer ik het ook wel eens naar mijn zusje te vertellen. Tuurlijk is een vriendje stoer, en leuk. Maar nu kan ze nog dingen doen, die gewoon niet meer kunnen als je een relatie hebt. Laat haar maar met verschillende jongens omgaan, laat haar maar rondkijken, ze is niet de eerste de beste hoor. Als je al een vaste relatie hebt, heb je die mogelijkheden mijns inziens niet meer.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten